BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Bart Zegers op 23 mei 2020, 15:03:52
-
Ik ben bezig met het verfraaien van een Märklin Hamo 1139 (zal ik als het model klaar is laten zien in een ander draadje) en inmiddels aangekomen bij het aanbrengen van de transfers. En daar gaat het niet helemaal zoals ik had gehoopt. Ik gebruik een setje transfers van Kleinspoor (nr. 24) dat ik een (flinke) tijd geleden heb gekocht. Na het aanbrengen van het loknummer op de zijkant zag het er een beetje craquelé uit (Helaas geen foto van). Omdat het nummer dat ik gekozen heb (1136) niet als geheel in de set aanwezig is heb ik het samengesteld uit 1130 en een losse 6, maar bij het samenstellen viel de 6 zomaar van het draagvel af. Kan dat komen doordat het setje (te) oud is?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20200523_135516.jpg)
Ik moet er wel bij vermelden dat ik de kap mogelijk niet heel netjes heb gespoten. Op de foto niet te zien, maar de lak voelt ruw aan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20200517_134256.jpg)
Kan ik het beste een nieuw setje kopen, of nog eens proberen met de overgebleven nummers? De lok overspuiten ga ik niet doen, heb nog genoeg materieel liggen dat ik wil overspuiten.
Met vriendelijke groet,
Bart
-
Ja dat spul verouderd helaas. Maar voor de goede hechting aan de ondergrond geldt, dat die echt glad moet zijn.
-
Het is wat ingenium aangeeft.
Wrijfletter materiaal veroudert heel snel en dan gaat het craquelleren.
Ik zou voor te maken decals gaan. zie bv decalwinkel. Zij printen ook in wit.
Ronald Visser
-
Laatst heb ik nog afwrijftransfers gebruikt, plusminus 15 jaar oud, maar geen problemen ondervonden. Ik bewaar ze altijd in een envelop die in een dichte kast ligt. Misschien scheelt dat in levensduur.
-
Bedankt voor de reacties.
Tja die ondergrond ga ik bij deze lok niet gladder maken, geen zin in ;D. Het is wel een goede les voor de toekomst. Decals heb ik ook aan zitten denken, maar daar gaat weer meer tijd in zitten om de cijfers over te tekenen op de computer. Niet dat ik haast heb hoor, maar ik heb nog zoveel projecten liggen dat ik ook wel eens iets wil afronden. Ik ga eerst nog proberen om de transfers met een föhn te verwarmen, daar heb ik iets over gelezen hier op het forum. Ik bewaar mijn transfers (in de originele verpakking) in een multomap, weliswaar niet in een dichte kast, maar toch ;).
-
lok opschuren met 1700 of meer waterproef, nat. Als hij dan glad genoeg is de decals erop. Daarna in de blanke lak. Is hij niet glad genoeg, dan eerst blanke lak en dan de decals. Daarna nog eens in de blanke lak.
-
Op de site van Phildie staat nog een tip m.b.t. oude afwrijf transfers. Iets met verwarmen. Zullen ze wel íets soepel worden en tijdelijk weer meer kleefkracht krijgen. Zelf geen ervaring mee.
https://www.phildie.nl/Phildie/onderdelen_info.htm
-
Ik zou eerst de kap met een (hoog)glanzende transparante lak spuiten. Decals op een matte lak geeft bijna altijd problemen, zeker met afwrijftransfers. Verder afwrijftransfers moet je daarna altijd met een matte/zijdeglans lak beschermen anders zijn ze door het hanteren van het model snel verdwenen.
Groet Meino
-
Bart ik kan ze zo tekenen voor je en het bestand naar je opsturen.
Geen probleem.
Ronald Visser
-
Bedankt voor het meedenken allemaal (y). Ik ben er nog niet aan toe gekomen om ze te verwarmen, maar dat is het eerste wat ik wil proberen. Ik heb nog wel ergens fijn schuurpapier (tot 2000 geloof ik zelfs), ook het proberen waard.
@Ronald, bedankt voor het aanbod, ik hou het zeker in gedachten.
-
Wat ik zelf nog wel eens doe: Afwrijftransfers overbrengen op een decalvel (waterslide). Vervolgens uitknippen en opbrengen als waterslide. Voordeel is natuurlijk dat je ze bij het opbrengen nog een beetje kan verschuiven om ze precies goed te krijgen.
Overigens gaat ook dat veel beter als de verflaag glad is (hoogglans).
Grtz, Ton
-
Zelf spuit ik mijn kappen in met Vallejo Gloss Varnish 70.510 voor het aanbrengen van de transfers.
De transfers breng ik aan door ze op een stukje plakband te bevestigen. Op deze manier kan je ze makkelijker tijdelijk vastzetten voor je gaat wrijven. Wel goed opletten dat je de juiste kant aan het plakband bevestigd. Daarnaast goed opletten dat je de plakband niet over een eerder aangebracht transfer plakt, want dan trek je die er zo weer af..
Na de tijd spuit ik hem in met Vallejo Satin Varnish 70.522.