BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: aaddemeij op 22 mei 2020, 19:53:57

Titel: Extra voeding of booster nodig?
Bericht door: aaddemeij op 22 mei 2020, 19:53:57
Misschien is de vraag vaker gesteld, maar ik heb ‘m niet kunnen vinden. Mijn modelbaan wordt gevoed met een Intellibox II in combinatie met een Uhlenbrock trafo 20 075. Ik rij dus digitaal. Nu inmiddels het loc- en materiaalpark is uitgebreid heb ik soms kortsluiting en deze verdwijnt als ik wat locs van de baan af haal. In mijn simpelheid denk ik dat ik dus iets van een extra voeding of iets dergelijks (booster??) nodig heb. Kan iemand mij in Jip- en Janneke taal uitleggen wat ik moet doen en of ik de baan dan ook moet splitsen in twee aparte stroomgroepen? Dank bij voorbaat, Aad de Meij
Titel: Re: Extra voeding of booster nodig ?
Bericht door: 008200 op 22 mei 2020, 21:54:43
Deze Uhlenbrock 20 075 levert 70VA=Watt, bij 18V spanning is dat maximaal 3,8 ampère.
Dan kun je daar toch wel enkele treinen/locs tegelijk mee aansturen.
Dit is uiteraard mede afhankelijk van de soort  en de hoeveelheid verlichting,
lampjes "nemen" toch meer dan leds.

Maar kun je zoveel rijdende treinen tegelijk overzien, zonder dat tot brokken leidt?
François
Titel: Re: Extra voeding of booster nodig ?
Bericht door: Overet op 22 mei 2020, 22:13:10
Als de centrale wordt overbelast (dat is geen kortsluiting) en uitschakelt kan een booster de oplossing zijn. Je moet de baan dan inderdaad slim opdelen, zodat de belasting gelijkmatig wordt verdeeld over centrale en booster. Op de scheidingen dien je beide railstaven te isoleren. De booster krijgt een eigen voeding en ontvangt het dcc-signaal van de centrale.

Tom
Titel: Re: Extra voeding of booster nodig?
Bericht door: aaddemeij op 22 mei 2020, 22:24:28
Francois: ja, een flink ondergronds opstelterrein met veel sporen en dus veel materieel/locs kan ik goed overzien, plus ook nog een depot op niveau nul vol met locs en een stationsemplacement wat ook aardig gevuld is de laatste tijd.
Titel: Re: Extra voeding of booster nodig?
Bericht door: aaddemeij op 22 mei 2020, 22:30:08
Tom, ik denk dat jij de eerste aanwijzing hebt gegeven wat ik moet doen, dank zover! Wat is een goed merk booster? Kun je mij misschien nog op weg helpen hoe ik deze vervolgens moet aansluiten/invoegen ? Het aansluiten van de Intellibox en trafo was destijds op een papiertje uitgetekend door de winkel waar ik het had gekocht (ik ben niet zo'n techneut) en werkte prima tot voor kort.... Ik hoor graag, mvg Aad
Titel: Re: Extra voeding of booster nodig?
Bericht door: Overet op 22 mei 2020, 22:49:33
Het is dan wellicht verstandig om voor de booster ook bij Uhlenbrock te winkelen. Met de 63240 Power 4 verdubbel je het vermogen. Je hebt dan ook een tweede 20075 voeding nodig.

De handleiding van de Power 4 geeft duidelijke info over het aansluiten. Deze handleiding kan je op de website van Uhlenbrock downloaden. Je kan dus voor aanschaf beoordelen of je het ziet zitten  (y)

Tom
Titel: Re: Extra voeding of booster nodig?
Bericht door: 008200 op 23 mei 2020, 08:50:30
Francois: ja, een flink ondergronds opstelterrein met veel sporen en dus veel materieel/locs kan ik goed overzien, plus ook nog een depot op niveau nul vol met locs en een stationsemplacement wat ook aardig gevuld is de laatste tijd.
Treinen die stilstaan verbruiken toch nauwelijks energie, tenzij de verlichting aanstaat in de rijtuigen..?!
FB
Titel: Re: Extra voeding of booster nodig?
Bericht door: 72sonett op 23 mei 2020, 09:06:44
Met 3,8 A kun je 6 á 7 treinen tegelijkertijd laten rijden. Hoeveel zijn dat bij jou?
Zie ook  de encyclopedie (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Uitleg_digitaal).
Titel: Re: Extra voeding of booster nodig?
Bericht door: locofiel op 23 mei 2020, 09:19:28
@008200,

In rust kan een lok zo'n 100 mA consumeren. Dit Kanin een schaduwstation oplopen. ;)

@aaddemeij, Let bij booster-overgangen erop, dat naast gelijke polariteit van de rails de spanning ook gelijk is, dus bijv. gelijke trafo's.

Gr,


Dirk
Titel: Re: Extra voeding of booster nodig?
Bericht door: Ronald Halma op 23 mei 2020, 10:36:29
In rust kan een lok zo'n 100 mA consumeren. Dit Kanin een schaduwstation oplopen. ;)


Precies, dat wordt snel vergeten.... tel het maar eens op, als ik het verhaal zo lees kan dat zomaar de oorzaak van het trippen van de beveiliging zijn. Het houdt een keer op ;)

Opdelen in 2 of 3 secties met bijbehorende boosters is een aanrader:

Het is dan wellicht verstandig om voor de booster ook bij Uhlenbrock te winkelen. Met de 63240 Power 4 verdubbel je het vermogen. Je hebt dan ook een tweede 20075 voeding nodig.

De handleiding van de Power 4 geeft duidelijke info over het aansluiten. Deze handleiding kan je op de website van Uhlenbrock downloaden. Je kan dus voor aanschaf beoordelen of je het ziet zitten  (y)

Tom
Titel: Re: Extra voeding of booster nodig?
Bericht door: henk op 23 mei 2020, 11:30:54
De verschijnselen uit de eerste post wijzen op overbelasting en dan is een booster een oplossing.

Dat gezegd hebbende, 100 mA in rust voor een loc zonder werkende verlichting of geluid? Ik heb dat jaren geleden ooit gemeten en toen kwam een locdecoder die alleen zichzelf aan de praat moest houden, niet eens aan de 10mA. 100 mA kan ik me voorstellen bij mijn ICRm trein met in ieder rijtuig een eigen decoder.
Titel: Re: Extra voeding of booster nodig?
Bericht door: borotof op 23 mei 2020, 11:31:31
@008200,

In rust kan een lok zo'n 100 mA consumeren. Dit Kanin een schaduwstation oplopen. ;)

@aaddemeij, Let bij booster-overgangen erop, dat naast gelijke polariteit van de rails de spanning ook gelijk is, dus bijv. gelijke trafo's.

Gr,


Dirk

Dat lijkt me vrij veel, om het maar even zachtjes te zeggen.
Titel: Re: Extra voeding of booster nodig?
Bericht door: Klaas Zondervan op 23 mei 2020, 12:01:42
100mA vind ik ook nogal veel. Dat kan alleen maar als er nog gloeilampjes in zitten.
Titel: Re: Extra voeding of booster nodig?
Bericht door: henk op 23 mei 2020, 12:09:31
Die dan moeten branden neem ik aan?
In mijn woordenboek betekent in rust een digitale loc die zonder werkende verlichting of geluid staat geparkeerd.
Titel: Re: Extra voeding of booster nodig?
Bericht door: Klaas Zondervan op 23 mei 2020, 12:12:05
Ik ging er van uit dat bij een loc die in een schaduwstation wordt stilgezet de verlichting aan blijft. Die gaat niet vanzelf uit als je de snelheid op nul zet.
Titel: Re: Extra voeding of booster nodig?
Bericht door: Marc tramt op 23 mei 2020, 12:14:53
Vind het een goede gewoonte om bij een trein of loc in een schaduwstation alle digitale functies uit te zetten. Dus licht, geluid, eventueel rook.
Titel: Re: Extra voeding of booster nodig?
Bericht door: 72sonett op 23 mei 2020, 14:39:11
...
In rust kan een lok zo'n 100 mA consumeren.
Ik geloof er niets van, heb je het ooit gemeten?
De grootste verbruikers in een rijdende trein zijn de motor en gloeilampen, maar die worden nauwelijks nog gebruikt.
Titel: Re: Extra voeding of booster nodig?
Bericht door: aaddemeij op 24 mei 2020, 12:52:17
Tom schreef
Citaat
Het is dan wellicht verstandig om voor de booster ook bij Uhlenbrock te winkelen. Met de 63240 Power 4 verdubbel je het vermogen. Je hebt dan ook een tweede 20075 voeding nodig.

De handleiding van de Power 4 geeft duidelijke info over het aansluiten. Deze handleiding kan je op de website van Uhlenbrock downloaden. Je kan dus voor aanschaf beoordelen of je het ziet zitten.

Dag Tom,
Dank zover ! Ik heb de handleiding van Uhlenbrock bekeken; tot zover is het me duidelijk en zou ik 63240 en de 20075 kunnen aanschaffen en de baan slim splitsen. Nu vroeg ik mij nog het volgende af: komen de signalen van de bezetmelders (Rosoft) terugmeldmodule s88SD16-n vanaf het nieuwe afgesplitste deel van de baan dan nog terug naar de intellibox ? of is hier nog “iets” voor nodig ? oftewel, moet ik alle terugmelders ook mee splitsen, of moeten deze altijd met de intellibox blijven communiceren. Mvg Aad
Titel: Re: Extra voeding of booster nodig?
Bericht door: Remunj op 24 mei 2020, 13:06:57
Om een terugmelding in de IB te krijgen moet er uiteraard een verbinding blijven tussen de bezetmelders en de IB.

Maar je moet de bezetmelders zelf alleen verbinden met de booster van het betreffende deel van je baan.
Tussen de booster secties mag er geen verbinding zijn.
Lees hiervoor ook eens de artikelen in de encyclopedie (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Uitleg_digitaal).
Daar staat een heleboel informatie in die je van pas kan komen voor deze vraag.
Titel: Re: Extra voeding of booster nodig?
Bericht door: Overet op 24 mei 2020, 14:22:56
De bezetmelders moeten inderdaad ook worden gesplitst naar centrale en booster. Bij het opdelen van de baan kan je daar rekening mee houden door de knip handig te kiezen. Het gaat daarbij alleen om de voeding, die van centrale of booster via de bezetmelder naar de rail gaat. De bekabeling voor het transport van de terugmeldingen, hoef je niet aan te passen.

Ik zie dat deze specifieke bezetmelder de handige mogelijkheid biedt om twee verschillende voedingen te ontvangen. Je kan op één s88SD16-n dus 8 meldsessies in het boosterdeel en 8 meldsessies in het rechtstreeks door de centrale gevoede deel van de baan aansluiten.

Tom
Titel: Re: Extra voeding of booster nodig?
Bericht door: Remunj op 24 mei 2020, 16:46:31
Dat klopt. Net als veel hedendaagse andere merken hebben.
Kan heel handig zijn als je niet alle contacten nodig hebt.
Maar wel een punt om goed in de gaten te houden bij het bedraden als je die mogelijkheid benut. Een foutje is zo gemaakt en dan zijn beide booster kringen met elkaar verbonden op een niet gewenste manier.
Zeker als je weinig ervaring hiermee hebt zou ik dan adviseren om een extra print te gebruiken zodat je echt een strikte scheiding hebt.
Titel: Re: Extra voeding of booster nodig?
Bericht door: aaddemeij op 26 juli 2020, 20:29:02
Beste Tom, dank voor je reacties tot nu toe. Na lange afwezigheid heb ik de draad weer opgepakt. Booster en trafo aangesloten conform instructie Uhlenbrock. Op het afgesplitste baangedeelte staat nu wel spanning maar de loks reageren nog niet op de aansturing via de Intellibox danwel de PC. Op het oude bestaande baangedeelte werkt alles wel. Is mijn vermoeden juist dat er en verbinding moet komen tussen de booster en de Intellibox ? In de booster komen nu alleen 2 draden binnen van de trafo en gaan 2 draden naar het (nieuwe) baangedeelte. Kun je mij weer een zetje geven, waarvoor dank !  Gr. Aad
Titel: Re: Extra voeding of booster nodig?
Bericht door: Remunj op 27 juli 2020, 08:54:47
Ik heet dan wel geen Tom maar je vermoeden is juist.
Uiteraard moeten er nog twee draadjes naar de IB. Zonder signaal uit de IB zal de booster ook niets op de rails zetten  ;D
Dit zal ook in de handleiding van de booster staan  :angel:

EDIT: Je verbindt de booster met een loconet kabel aan je IB. Zie hoofdstuk 2.3 van de manual.
Titel: Re: Extra voeding of booster nodig?
Bericht door: aaddemeij op 27 juli 2020, 19:28:12
Dank voor de hulp Eric, het werkt ! Eerst even niet, maar nadat ik de 4 switches ON en WE naar beneden had gezet ging het groene ledje branden en werkte alles probleemloos.
Titel: Re: Extra voeding of booster nodig?
Bericht door: Remunj op 27 juli 2020, 19:36:51
 (y)
Titel: Re: Extra voeding of booster nodig?
Bericht door: Overet op 27 juli 2020, 22:51:31
Mooi !

Heb je al getest of het oorspronkelijke probleem nu uit de wereld is?

Tom
Titel: Re: Extra voeding of booster nodig?
Bericht door: aaddemeij op 28 juli 2020, 11:50:04
Ik had een testtraject gekoppeld aan de bestaande baan. Zoals gezegd is de test volledig geslaagd, maar nu gaat het eigenlijke ombouwen (knippen) van de baan beginnen inclusief het omzetten van de bezetmelders. Ik verwacht dat het oorspronkelijke probleem verholpen zal zijn. Zoniet dan meld ik mij hier weer, maar dat zal dan pas tegen de kerst zijn.