BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Piko => Topic gestart door: Silvolde op 22 april 2020, 16:33:33
-
Op de site van Piko zijn diverse foto's van de BR 78 stoomloc te zien.
https://www.piko.de/DE/index.php/de/piko-news/modellvorstellungen/1482-h0-expert-dampflok-br-78-db-50600.html?fbclid=IwAR08cOC_BgYOF2tj3tE9y2-Z2_9AUFyaS_YH2QbA_DEqXFEpThGCMnz-l_U
Rob
-
Ik vind het een prachtige lok, ben er helemaal weg van
Heb er 1 van Fleischmann, een oudje, maar die van Piko zou ik wel willen hebben.
En dan de digitale met sound en rook.
-
Op foto 13 zie ik een klein stangetje achteraan het drijfwerk, dat ik van mijn Fleischmann modellen van deze serie niet ken. Wat is de functie ervan? Ik zal even een screenshotje toevoegen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/pikopiefje78.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/pikopiefje78.png)
-
Misschien aandrijving van een smeerpers ?
Groet
Jeff
-
Hallo
Klopt.
Aan de andere kant van de lok de snelheidsmeter.
Bart
-
Ik ben benieuwd naar de rijeigenschappen
-
Wordt de lok al geleverd?
-
Dat kun je uitvinden door even bij je winkelier langs te gaan ;D wat ik er van gezien heb is dat de eerste analoge exemplaren de afgelopen dagen ook in Nederland in de winkels zijn verschenen. Soundversie ergens volgende maand.
-
Zoo, Piko timmert aardig aan de weg! Ziet er allemaal mooi uit. (y)
-
Dat kun je uitvinden door even bij je winkelier langs te gaan ;D wat ik er van gezien heb is dat de eerste analoge exemplaren de afgelopen dagen ook in Nederland in de winkels zijn verschenen. Soundversie ergens volgende maand.
Weet ik, had kunnen googlen, MTE, ANW, vond dit fff makkelijk ;D
-
En op een aantal plekken ook met een mooie korting verkrijgbaar, heb de mijne vandaag opgehaald
-
De lok ziet er erg goed uit, 1 klein minpuntje, het plastic van het voorloopdraaistel heeft echt een heel erge plastic look, het valt gelukkig amper op omdat het nagenoeg niet in het zicht valt.
Na wat instellen met de loksound decoder loopt het super mooi.
-
Hoi M@rk,
Ik heb een vraagje over de verlichting. Als de lok duwt hoe zijn dan de front en sluitlichten te regelen?
Als ik naar de specs van de Trix kijk staat er dat er twee rode achterlichten geschakeld kunnen worden. Hoe zit dat bij deze PIKO?
-
Via de link ergens in dit draadje kom je op de Piko website uit.
Daar staat een fimpje van dit model, en jawel, rode sluitlichten!
Mooi model, weer iets om in gedachten te houden..
Groeten,
Jelmer
-
Inderdaad rode sluitlichten en apart schakelbaar.
De toplichten zijn ook apart schakelbaar
En er zit vuurkistverlichting in
-
Bedankt Jelmer en M@rk (y), ik ben gerust gesteld :laugh:
Ga straks de soundversie maar eens reserveren.
-
Volgens mij is op dit moment alleen de analoge versie nog maar leverbaar.
-
ik heb m op mijn wensenlijst gezet! En dan gelijk de sound (met rookmachine ;D) versie!
Weet nog niet of ik mn oude trouwe Fleischmann BR78 dan houd...
Nico
-
Volgens mij is de lok volgende week eind juni begin juli wel ergens te koop.
Ik houd het in de gaten, en er zijn prijsverschillen.
Peter
-
Ik heb de loc vandaag besteld met sound. Als het goed is wordt hij morgen geleverd. Welke nog in de handel verkrijgbare rijtuigen passen hier het beste bij?
-
Hallo Harold,
Achter deze locomotief past genoeg moois. Zo heeft Piko mooie Silberling rijtuigen, met stuurstand (de BR 78 heeft met stuurstand gereden). Verder kunnen er mooie Donderbussen achter, Umbauwagens, coupérijtuigen, BM-rijtuigen. Eigenlijk alles wat er bij de DB heeft rondgereden.
-
Voor trekduw inderdaad de Silberlingen (meerdere fabrikanten), Middeninstapsrijtuigen (Roco, Piko), al dan niet in combinatie met vast gekoppelde 3-assige ombouwers (Brawa, Roco).
En natuurlijk voor de rest al het andere getrokken materieel. In de DB-tijd reden ook steeds meer vooroorlogse sneltreinrijtuigen in de lokaaltreinen.
-
Vorige week heeft PIKO de soundversie uitgeleverd, catalogusnummer 50602. Een fraaie machine, waaree PIKO aangeeft ook een serieuze speler te worden in het segment H0-stoomlocomotieven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200705_130216_resized_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200705_130216_resized_1.jpg)
De speaker zit in de rookkast zodat het geluid daar te horen is waar je het in werkelijkheid ook verwacht. De soundkwaliteit is perfect, een mooie diepe slag, schrille Pruisische fluit en vele andere geluidseffecten. Bij het kolenscheppen is het flakkeren van het vuur in de rookkast zichtbaar. Ook beschikt het machinistenhuis over voetplaatverlichting. Omdat de uitgebrachte 78 134 (Bw Wuppertal) inzetbaar is met trekduwtreinen is niet alleen aan de beide bufferbalken de 'Wendezugsteurung' aangebracht, maar zijn via F5 en F6 ook de seinbeelden conform werkelijkheid te regelen bij het trekken of duwen van een trein, bijvoorbeeld bestaande uit Silberlinge of Mitteleinsteigwagen van hetzelfde merk.
Via F3 is de van fabriekswege al ingebouwde rookgenerator aan te sturen. Het leuke is dat deze bij stilstand een bescheiden rooksliert laat zien. Zodra de loc aanzet neemt de rookpluim ook enorm toe. Erg leuk gedaan, dankzij de moderne decoders kan er veel en die mogelijkheden heeft PIKO optimaal toegepast. Ook snelheid, lichtsterkte, geluidsterkte etc. zijn allemaal al perfect ingesteld, ik heb alleen de aanzetsnelheid CV3 wat vergroot. Een lichte weathering, personeel op de loc en desnoods een laagje kolen over de plastic imitatie; meer hoef je er eigenlijk als koper niet aan te doen.
Over de verdere uitvoering en details kunnen we kort zijn; een perfecte loc!
Hier nog wat plaatjes van de loc in trekduw-dienst:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200705_125246_resized_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200705_125246_resized_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200705_125925_resized_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200705_125925_resized_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200705_130243_resized_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200705_130243_resized_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200705_130300_resized.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200705_130300_resized.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200705_130325_resized_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200705_130325_resized_1.jpg)
grtz,
Wim
-
Je zegt “ Bij het kolenscheppen is het flakkeren van het vuur in de rookkast zichtbaar. Ook beschikt het machinistenhuis over voetplaatverlichting.”
Met welke functieknoppen is dit te regelen?
-
Zie handleiding, bij de 60502 met F8 (verlichting machinistenhuis en F9 (kolenschepgeluid en vuurkist).
-
@Wim,
Bedankt voor je beschrijving (y) maar nu wordt het wachten op mijn bestelling nog moeilijker :'( Ik hoop dat DHL wat vaart wil maken.
-
Je geduld zal beloond worden met een mooie loc. Te hopen dat Piko deze Expert serie met stoomlocs gaat doorzetten. De PIKO 82 is na 25 jaar ook wel aan een opknapbeurtje toe...
-
Trix heeft onlangs ook de BR 78 uitgebracht. Ook een fraaie loc.
-
Die moet toch nog komen ??? Volgens mijn winkel in Q3
-
Hallo Harold,
Achter deze locomotief past genoeg moois. Zo heeft Piko mooie Silberling rijtuigen, met stuurstand (de BR 78 heeft met stuurstand gereden). Verder kunnen er mooie Donderbussen achter, Umbauwagens, coupérijtuigen, BM-rijtuigen. Eigenlijk alles wat er bij de DB heeft rondgereden.
Hoe is de opbouw van een stam Donderbussen
-
https://www.dhuenntalbahn.de/zugbildung/ (https://www.dhuenntalbahn.de/zugbildung/)
Hier staan diverse samenstellingen, bij de trekduw-treinen (Wendezug) staat nog een samenstelling van een br78 met donderbussen. Die werden in de loop van de jaren zestig wel buiten dienst gesteld.
-
Wat een leuke site (y) Kende ik nog niet, staat nu bij mijn favorieten ;D. Dank
-
Beste forumlezer,
Eind van de middag krijg ik mijn exemplaar van de BR78 ( Piko 50602 ) via DHL binnen.
Ik ben heel benieuwd naar de rijkwaliteiten, Deze werden in een Duitse test van de analoge versie als miserabel omschreven. Ik krijg de digitale versie.
Voor het overige weinig aanmerkingen op een op de ketel mee gegoten lichtleiding na alles positief. De overige leiding en appendages zijn los aangebracht.
Mijn ervaring na testritten en invoeren/ijken in Koploper meld ik nog.
Groet,
Coen.
-
Hallo Coen,
Een aantal weken geleden heb ik de locomotief ook aangeschaft. Reed analoog goed, maar digitaal (Esu Lokpilot 5.0) verschrikkelijk. Niet om aan te zien. Na heel veel sleutelen met de CV waardes heb ik de locomotief behoorlijk goed rijdend gekregen.
De uitgebreide tests van de Duitsers klopt wel. Het uiterlijk is prachtig, maar rijdend moet je er veel aan aanpassen.
Succes!
-
Op een Duits forum vond ik onderstaande foto. C4 op de basispront schijn de boosdoener te zijn. Die zou je kunnen verwijderen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Piko-C4-BR78.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Piko-C4-BR78.jpg)
Succes Frits
-
Heb ik ook op diverse forums gelezen, maar de meningen waren verschillend. Zo las ik bijvoorbeeld dat de locomotief daardoor helemaal niet meer onder controle te houden was. Bij andere lees ik dat het enigszins heeft gewerkt, maar niet optimaal.
Wel is uit diverse testen gebleken dat Uhlenbrock decoders het beste geschikt zijn voor deze motor. Esu en Zimo kunnen moeilijk doen en dat is gebleken.
Ik vind het wel heel interessant dat mensen van alles proberen om het goed rijvaardig te krijgen. Als er meer mensen ervaring willen delen, graag! (y)
-
Ik heb hem af fabriek digitaal met sound en hij rijdt perfect.
-
Heb al vaker meegemaakt dat het naderhand digitaliseren van een Piko lok problematisch kan zijn terwijl ze digitaal af fabriek wel goed rijden: misschien toeval maar het lijkt er een beetje op dat ze liever hebben dat de klant de veel duurdere digitale variant koopt dan dat die er een goedkoop decodertje infrutselt..........
-
Alleen vallen de ESU v5.0 en zeker de ZIMO decoders nou niet echt in de categorie goedkope decoders.
De Loc zou gewoon normaal zonder veel gedoe goed moeten kunnen rijden met de genoemde decoders.
Beetje jammer dat de electronica zodanig lijkt opgezet dat je de nodige tijd moet steken in de instelling van de decoder als je geen Piko decoder gebruikt.
Nu heeft ESU sinds 17-7-2020 de software V5.0 een update gegeven, V5.016 met een nieuwe decodersoftware versie waarmee onder andere het slechte analoge gedrag van de decoder is opgelost. ( ergens hier op het forum tegengekomen, (waar weet ik even niet meer). Het verbazende is dat Piko loc's behoorlijk goed reageren op de automatische instelling van de motorparameters ( via CV 54 op 0 en F1 drukken).
Ik heb een Ae 4/7 rijden met welliswaar nog een V4.0 die handmatig slecht was af te regelen maar na automatisch instellen prima rijdt. Misschien geldt dat ook voor de combinatie Piko en ESU v5.0
Gr. Ron
-
Ik weet niet hoe het met de laatste update van de 5.0 is, maar mijn ervaring is dat het automatisch inregelen bij de 5.0 naatje is. Daar waar dat de bij 4.0 uitstekend gaat. Ik heb daarom een voorraadje 4.0 decoders liggen... Naar mijn mening heeft de 5.0 een overkill aan instellingsmogelijkheden wat de motorsturing betreft en weet het ding er zelf ook geen raad mee...
-
Met "goedkoop" bedoel ik een decoder zonder sound............
-
Op Youtube staan 2 filmpjes over de ervaring met de Piko 78 van een oosterbuur.
Eerst heeft hij het met een ESU LS5 geprobeerd
https://youtu.be/mT9LLlXW-j4
en daarna met een Zimo MX-645
https://youtu.be/3QxUkaJQfbg
mvg spock
-
Beste forumlezer,
Na twee dagen/avonden testen en instellen in Koploper kan ik zeggen dat mijn 78-er,in tegenstelling tot de melding op een Duitse site, uitstekende rijkwaliteiten heeft. Niks miserabels geconstateerd!
Zonder het geluid in te schakelen rijdt de lok geruisloos. Met geluid is het een genot om de typische 78-er sound te horen. De specifieke geluiden zijn conform de werkelijkheid.
Ik heb de uitvoering met originele 4.1 Piko sound-decoder.
Voordat ik ging rijden heb ik wel alle smeerpunten met Labelle 107 olie gesmeerd. Deze olie gebruik ik - na mijn ervaring met Artitec stoomloks - standaard.
Ook over de uitvoering en detaillering niets dan lof.
Kortom een geweldig product. Proficiat Piko.
Groet,
Coen
-
Aan de soundversie valt verder weinig in te stellen, dat is af fabriek al goed ingeregeld. Het geluid is fenomenaal, daar kunnen andere fabrikanten jaloers op zijn
Zeer te hopen dat Piko de lijn stoomlocs naar deze Expertstandaard gaat voortzetten met een BR 93 en nieuwe 82 (y)
-
of een DRG epoche 2 versie...
-
Ik heb zelf de BR78 met de Piko Sounddecoder. Net als bij mijn eerder gekochte PIKO Taigatrommel is de loc mooi, klinkt het geluid goed en met de rijeigenschappen heb ik vooralsnog geen enkel probleem.
Toch ben ik enigszins teleurgesteld. Ik heb er nog geen klachten over gelezen, maar het aantal cylinderslagen per wielomwenteling klopt niet. Noem me een zeikerd, maar dat stoort me eigenlijk enorm. Je hoort vijf slagen per wielomwenteling (bij langzaam rijden) en dat zouden er natuurlijk vier moeten zijn. Dit verergert nog eens flink als je, zoals ik, de maximale snelheid terug schroeft. Ik snap werkelijk niet dat zoiets niet klopt. Optrekvertraging instellen zorgt er ook nog eens voor dat de loc in het begin bij stilstand al twee cylinderslagen maakt. Ik heb in het verleden veel decoders geprogrammeerd met de Märklin Control Unit en de ESU LokProgrammer, maar dit lijkt me niet iets wat zonder speciaal programmeringsprogramma te fixen is. Heel erg jammer.
Ook jammer dat het volume niet makkelijk iets te verlagen is.
-
Ik snap werkelijk niet dat zoiets niet klopt.
Ik snap dat wel: kosten.
Om de cilinderslagen synchroon te krijgen met de wielomwenteling moet je op een drijfas een positiemelding maken die terugmeldt naar de soundmodule en dat is niet gratis. Ik denk dat ze dat achterwege laten omdat de meeste mensen het toch niet merken.
-
Om het écht 100% kloppend te krijgen, dan heb dat inderdaad nodig zoals bij Spoor1 het geval is. Maar ik heb genoeg H0 stoomlocs met diverse merken sounddecoders waar het goed (genoeg) overeenkomt. Piko is way off.
-
Ook jammer dat het volume niet makkelijk iets te verlagen is.
Is volumeregeling met F27 niet makkelijk dan?
Thijs
-
Nu toch het geluid ter sprake komt heb ik twee opmerkingen:
1.Ik heb CV 4 op 1 gezet i.v.m. "leer remmen" in Koploper, het remgepiep is trager geworden, als de lok al stilstaat wordt deze pas geactiveerd.
2.Ik wil geluid zachter zetten.
Volgens de PIKO info moet dit via Susi-bank = 2; CV1021 = 2; CV900 uitlezen en waarde verlagen, daarna CV 1021= 0 alleen lezen. Reageert niet
met ESU programmer! Begrijpelijk, maar bij de instellingen van de lok zou je door functie:L27 ( volumeregeling ) het geluid moeten kunnen
regelen maar ik merk na activeren hiervan niets. Wat deze functie uberhaupt doet is voor mij een vraag, er kan verder niets ingesteld worden.
Heeft iemand een idee/ervaring of moet ik Wim Wolters hierover benaderen.
Groet,
Coen.
-
Hoi Coen,
Het verhaal met de LokProgrammer is simpel: ESU werkt niet goed samen met SUSI en dus gaat programmeren niet zo lekker. Dit zal je dus via je centrale moeten doen.
F27 is een aantal keer in te drukken waarmee het volume zachter of harder wordt ten opzichte van het basisvolume.
-
OK dank voor je info, ga er zo weer mee aan de slag. Eerst even slotkwalificatie F1 kijken.
Coen.
-
Dat werkt. 6 x aan/uit dan maximale demping.
Bedankt en groet,
Coen.
-
...maar het aantal cylinderslagen per wielomwenteling klopt niet. Noem me een zeikerd, maar dat stoort me eigenlijk enorm. Je hoort vijf slagen per wielomwenteling (bij langzaam rijden) en dat zouden er natuurlijk vier moeten zijn. ...
Als je een beetje creatief bent kan je dit volgens mij zelf maken. Pin mij er niet op vast maar ik meen dat de zoiets wel eens gezien te hebben in de handleiding van de decoder van een plan u (artitec). Die heeft het natuurlijk niet nodig maar in de handleiding stond er volgens mij wel iets over.
-
Beste forumlezer(s),
Zojuist mijn modelbaan weer opgestart en de door de fabriek ingestelde sterkte van de sound is weer terug. Dit betekent dat na een stroomonderbreking F27 steeds opnieuw moet worden geactiveerd.
Toch maar eens aan Wim Wolters voorleggen evenals de instelling van de rem geluiden.
Ik meld me nog wel.
Groet,
Coen.
-
F27 is gewoon een functie, functies moet je toch altijd apart aanzetten?
Wil je t geluid continu zachter hebben dan zoek je de CV die t volume regelt en ga je daaraan sleutelen. Weet zo niet meer welke cv dat was maar tis me ooit gelukt dus eindeloos moeilijk kan t niet zijn (heb nul geduld met digitale ongein en alleen een ouwe multimuis om te programmeren), dus dat gaat je vast lukken.
-
Helaas!
Deze week mijn BR78 met sound van PIKO geleverd gekregen (grote webshop uit Duitsland ;D) Yes.
Zag er prachtig uit...
Voorzichtig uit de verpakking gehaald, enzet heb op de rails: hij rijd mooi.
Toen dacht ik: zet F1 (geluid) eens aan: alleen horten en stotend geluid, vooral gekraak. Laat staan mooie stoom geluiden >:( >:( >:(
Nog even op t programmeerspoor of ik er wat mee kon, maar helaas.
Dus maar weer ingepakt en Return2sender.
Nu in afwachting van hun respons.
Jullie ook al deze ervaring met de PIKO sound deocder? is het een eigen product of een gekloonde ZIMO/ESU what else?
thnx
Nico
-
is het een eigen product of een gekloonde ZIMO/ESU what else?
thnx
Nico
Ik dacht gelezen te hebben dat het een Uhlenbrock product is. Correct me if I'm wrong.
Gr. Frits
-
Misschien toch slecht contact, ook al zit er een stay alive condensator in? Maar das een behoorlijke schot voor de boeg....ehm de boeg zit geloof ik op een schip en niet op een trein ;D.
-
Vorige week een nieuw exemplaar van de PIKO BR78 gekregen: deze is wélk goed!
Prachtige lok. Rijdt super en mooi geluid, hoewel het geluid van de Roco BR85 nog indrukwekkender is.
Ben er blij mee!
-
zijn er ondertussen nog meer ervaringen??
-
Ja hoor ook recent mijn DB versie met sound binnen gekregen, super mooie gedetailleerde lok, met veel functies en mooie prijs.
Rijeigenschappen zijn ook prima, tot op heden totaal geen klachten.
Groet Leen.
-
Ik vind het een prachtige loc met mooi geluid. Ik heb echter wel één raar dingetje. Soms is het zo dat als ik de loc met het besturingssysteem een constante snelheid laat rijden hij zelf korte periodes wat sneller lijkt te rijden. Het geluid van de cylinderslagen blijft dan wel gelijk.