BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Syb030 op 20 april 2020, 14:20:23
-
Gezien op de online oranje vrijmarkt. Waarom zou je zo'n rail in je baanplan inpassen??
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/huh.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/huh.png)
-
Ik zou zeggen, vraag 't meneer Jouef.
Volgens mij komt zoiets voor in La Douce France :laugh:
Lijkt een beetje op de driewegschijf van Noch en Faller. Alleen is die wat logischer.
Deze is niet echt logisch.
Gr,
Dirk
-
Hij lijkt me alleen van plastic, dus niet stroomvoerend. Dan staat je loc op tijd stil voor het stootblok. Maar daarna weer wegrijden?
-
Is van Lima.
De Nederlandse vertaling was zwenkinrichting. Hoorde nog een loods bij. Ik kan me voorstellen dat het in de werkelijkheid een functie kan hebben bij krappe ruimte. In model een beetje raar inderdaad, omdat een boog even krap kan zijn, maar zal wel bedoeld zijn als imitatie van de werkelijkheid.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/7645.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/7645.jpg)
Lima had wel meer gekke dingen. De beweegbare brug die het spoor blokkeerde bijvoorbeeld. ;D
-
Grappig, in het engels konden ze dit ubergave ding niet eens benoemen. Daar is dit gewoon een "Engineshed" ..punt.. (y)
-
Niks voor een modelbaan, wel voor een speelgoedbaan.
Nodig? Vervang het dan door een Engels wissel.
-
Herinner me deze en de brug die Henk bedoelt ook nog uit de Lima folder.
Briljante oplossingen voor niet bestaande problemen. 8)
-
In deze Lima katalogus heet het toch echt een "Draaischijf voor het draaien van locomotieven" ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lima-Image1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lima-Image1.jpg)
Groeten,
Joost
-
Hier vroeg men zich ook af wat dit voor gek ding was: https://www.newrailwaymodellers.co.uk/Forums/viewtopic.php?f=1&t=47133
Het ding werd alsnog nuttig gemaakt door de stootblokken eraf te halen.
Briljante oplossingen voor niet bestaande problemen. 8)
Het probleem bij deze oplossing: Hoe voorkom je dat een trein met volle snelheid de loods binnen dendert.... ;)
-
Ik heb hier of ergens anders weleens iets gelezen van iemand die hem aanpaste zodat de stootblokken aan 1 kant zaten. Dan kan je hem gebruiken om aan te komen rijden en de loc vervolgens terug te laten rijden in een loods oid.
Koen
-
Leuk speleding...meer ist niet idd ;D
-
Ik heb hier of ergens anders weleens iets gelezen van iemand die hem aanpaste zodat de stootblokken aan 1 kant zaten. Dan kan je hem gebruiken om aan te komen rijden en de loc vervolgens terug te laten rijden in een loods oid.
Koen
In dat geval kun je het ook nog gebruiken om om te lopen bij een klein kopstation. heb je niet een wissel lengte en de lengte van een lok aan spoor nodig. Dan zie ik er nog wel een nut voor.
Roelco
-
Dan heet zo'n ding een segment draaischijf. En die zien er in het echt vaak toch wel anders uit. Dan ligt het draaipunt meestal aan één kant, en niet in het midden zoals bij dit exemplaar.
Groet,
Tjalling
-
BNLS artikel segmentdraaischijf (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=89996.msg3222054983)
Andere van Faller:
(https://www.fallerstore.nl/media/catalog/product/cache/698f4c229f3afd1747d2766d0736226b/1/2/120275_01.jpg)
-
Heel toevallig las ik deze week dat de Vitznau - Rigibahn in 1987 een draaischijf met sporenkruis had gekregen. Als je dat leest, dan denk je, hûh?
Maar zie hier (https://www.google.com/maps/@47.0094024,8.4826876,79m/data=!3m1!1e3)
Het lijkt er op dat een en ander toch vanwege ruimtegebrek op deze manier vormgegeven wordt. De vijf meest rechtse sporen zouden nooit met een boog van de perronsporen bereikt kunnen worden, dus daarvoor is die draaischijf nodig. De meest linkse sporen zouden wel rechtstreeks op de perronsporen kunnen aansluiten, maar ja, dan ligt die draaischijf in de weg. Dan toch maar een spoor óver die schijf. Als je hem in een bepaalde stand legt, dan kun je toch zo de loods in rijden vanaf de perronsporen. Voor de andere sporen gebruik je dan de draaischijf op de gebruikelijke wijze.
Even wat gefotowinkeld om het aanschouwelijk te maken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/draaischijf_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/draaischijf_3.jpg)
Opvallend is verder ook nog dat het tandrad gewoon doorloopt tot in de loods. Kennelijk geven bepaalde voertuigen alleen maar tractie of remmen ze via het tandrad en niet via de rails.
Terugkomend op het verrassende railstukje: je kunt je voorstellen dat een loods niet exact in het verlengde van een spoor gebouwd kan worden door geologische omstandigheden (rotsblok, rivier) of bestaande bebouwing en dat je dan naar deze oplossing grijpt om een te krappe boogstraal te vermijden.
-
Bij dat Lima-geval zou ik me met enige fantasie nog kunnen voorstellen dat er, om bij de loods te kunnen komen, een bocht nodig is die te krap is voor de lokomotief (-ven) die in die loods moeten rijden. In plaats van die te krappe bocht zou men dan een constructie als deze ner kunnen zetten.
Zoals ik al zei: met enige fantasie.
Lima had nog zo'n singulier ding, waarover ik me als kind al verbaasde: een soort draaibare brug of viaduct om een weg over het spoor te voeren, waarbij het draaibare deel ongeveer op halve hoogte van de trein zit. Ik heb geprobeerd er een plaatje van te vinden, maar helaas.
Toevoeging: die "brug" werd al eerder genoemd in dit draadje. Leermomentje: eerst lezen, dan reageren.
-
Ik vond een foto van een Lima 1:45 (start?)set met de swing bridge
https://www.icollector.com/LIMA-1-45-Scale-Electric-Train-Set-020P_i8457342 (https://www.icollector.com/LIMA-1-45-Scale-Electric-Train-Set-020P_i8457342)
-
Kijk in reactie #8. In die link is ook de bewuste brug te zien.
Overigens heb ik zo'n constructie ook eens op een beurs gezien. Een spoorbaan waar 2 sporen elkaar kruisten met te weinig hoogteverschil. De brug in het bovenste spoor moest open om een trein op het onderste spoor te laten passeren.
-
Voor de liefhebbers, http://www.rivarossi-memory.it/LIMA/Cataloghi/Lima_Cataloghi.htm
Interessante catalogi door de jaren heen. Staan ze vast wel tussen.
-
Kijk in reactie #8. In die link is ook de bewuste brug te zien.
Inderdaad. Volgens mij is meer speelplezier het enige nut van dat soort dingen.
-
Helemaal uit de lucht gegrepen is de swing bridge van Lima niet. Ik heb ooit een foto gezien van een overweg in (wederom) Zwitserland, waarbij het wegdek, als er geen trein in aantocht was, als een soort klapbrug ongeveer een meter boven het spoor hing. Op het moment dat er een trein door moest, klapte het wegdek dan in twee gedeelten open als een soort spoorbomen en had de trein vrij baan.
-
dit bouw je in je baan als je met trappetjes of zuigerstangbeschermhulzen op je locs wilt rijden, of met een oude versie model loco 6300.
-
Daarom heb ik er ook een stuk of wat op voorraad. Moet er alleen nog even een geschikt plekje voor vinden.
-
@Carlo (Dpc FO),
Er hangt ook bovenleiding over de Rigibahn. Dat laat deze luchtfoto niet zo mooi zien.
-
Als je zoekt onder “Lima draaibrug” kom je een hele optocht plaatjes tegen. Hier bijvoorbeeld.
https://www.hematreinen.nl/mechanische-draaibrug-automatische-treinstop/ (https://www.hematreinen.nl/mechanische-draaibrug-automatische-treinstop/)
De bedoeling was dat het stuk spoor eenzijdig werd geïsoleerd. Bij gesloten brug stond dat stuk dan stroomloos.
Vroeger had ik ook nog de Lima spoorwegovergang. Werkte door het gewicht van de trein. Alleen was de lengte waarover dat werkte korter dan de afstand tussen twee draaistellen van een wat langer rijtuig. Het effect was een gezellig klapperende overgang tijdens het passeren van de trein. ;D
https://www.hematreinen.nl/spoorwegovergang-632601-1534-1293/ (https://www.hematreinen.nl/spoorwegovergang-632601-1534-1293/)
-
Die overgang en die brug had ik inderdaad ook. In mijn "eerste modeltreinleven". Leuk stukje nostalgie :)
-
Waar ik inmiddels wel achter ben, je kan het zo gek niet bedenken in model, of het is er in het echt ook ergens.
Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
-
Precies
(https://paulbigland.files.wordpress.com/2019/03/06202.-swing-bridge-across-the-tracks.-brockenhurst.-xx.9.96.crop_.jpg?w=768)
bron: https://paulbigland.blog/2019/03/05/remember-that-ticking-clock/ (https://paulbigland.blog/2019/03/05/remember-that-ticking-clock/)
Volgens dat verhaal was er ook 1 in eastleigh.
https://www.flickr.com/photos/31890193@N08/14942396348 (https://www.flickr.com/photos/31890193@N08/14942396348)
-
Nou ja ;D
-
Hier het topic op het 3railforum met het verhaal van iemand die hem aangepast heeft, het verhaal wat ik eerder aanhaalde:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=64615.msg1138781#msg1138781
Koen
-
Ongewone bouwwerken zijn in Italië gewoon.
(https://live.staticflickr.com/3150/2663786655_bfef2bc720_w.jpg)
Lima heeft het dus niet van een vreemde.
van de Flickr pagina van Il provinciale (https://www.flickr.com/photos/23395873@N03/2663786655/)
-
Oei.
https://www.geograph.org.uk/photo/6064677 (https://www.geograph.org.uk/photo/6064677)
-
@Jeronimos, is dat niet handig gebruik maken van de situatie? Je zou een heel krappe bocht daar hebben zonder draairschijf, en je kan nu ook je locomotief omdraaien.
En Italie, die hebben de 5 punts omkeer installatie bedacht, daar verwacht ik wel meer rare dingen
-
Denk die draaischijf nou es weg, in plaats daarvan dat gekke railstuk in de openingspost.
-
Detail is dat je dan alleen geen lok meer om kan draaien, lijkt mij namelijk meer een loods die aan een draaischijf gebouwd is, dan een draaischijf die voor een loods gebouwd is :p
-
...
En Italie, die hebben de 5 punts omkeer installatie bedacht, daar verwacht ik wel meer rare dingen
Deze opmerking trof mij. Kun je hier meer over vertellen?
Groet,
Tjalling
-
Op Wikipedia:
https://de.m.wikipedia.org/wiki/Gleisf%C3%BCnfeck
Groeten,
Jelmer
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
Of diverse door elkaar:
Ze kunnen er wat van..... (staat nu in Mini world Rotterdam)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC09157a_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC09157a_1.jpg)
Ronald Visser
-
Die mist duidelijk zijn doel. Een even aantal hoeken, daarmee krijg je een loc niet gekeerd.
-
Het vanwege een vergaand ingewikkelde aanpak missen van het doel, is dan ook zo'n beetje de kern van Buurman en Buurman. ;D
-
A je to!
Heb al eens een tijdje zitten Google'n op die Lima 'draaischijf' maar geen voorbeeld uit 1:1 tegengekomen.
Intrigerend hoe iemand op het idee gekomen is dit te ontwerpen en produceren.
-
Je moet het meer zien als een stukje speelgoed denk ik.
En dat is een modeltrein toch?
Ronald Visser
-
En Italie, ......., daar verwacht ik wel meer rare dingen.
Jaaa, Italië en wel Fano (https://www.google.nl/maps/place/61032+Fano,+Pesaro+e+Urbino,+Itali%C3%AB/@43.837225,13.0343955,154m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x132d105e7324a691:0x477a64d9766b3c0a!8m2!3d43.8398164!4d13.0194201?hl=nl)
piattaforma girevole particolare
-
Goed gevonden!
En ja, als je het zo ziet, niet eens zo onlogisch als het op het eerste gezicht lijkt.
-
Klopt, maar de logica zit hier natuurlijk wel in het feit dat in- en uitrijspoor aan dezelfde kant zitten en dat is bij het Lima geval niet zo.....
Groeten,
Bert
-
Ja, een segmentdraaischijf. Is hier al eerder voorbij gekomen.
-
Kijk in reactie #8. In die link is ook de bewuste brug te zien.
Overigens heb ik zo'n constructie ook eens op een beurs gezien. Een spoorbaan waar 2 sporen elkaar kruisten met te weinig hoogteverschil. De brug in het bovenste spoor moest open om een trein op het onderste spoor te laten passeren.
Bundaberg Australië —>
(https://i.postimg.cc/PrfnjMk9/Kruising-Bundaberg-Australia-IMG01.jpg)
(https://i.postimg.cc/Jhk9q6bD/Kruising-Bundaberg-Australia-IMG02.jpg)
(https://i.postimg.cc/XNQDwST1/Kruising-Bundaberg-Australia-IMG03.jpg)
-
Helemaal uit de lucht gegrepen is de swing bridge van Lima niet. Ik heb ooit een foto gezien van een overweg in (wederom) Zwitserland, waarbij het wegdek, als er geen trein in aantocht was, als een soort klapbrug ongeveer een meter boven het spoor hing. Op het moment dat er een trein door moest, klapte het wegdek dan in twee gedeelten open als een soort spoorbomen en had de trein vrij baan.
Klopt ;) (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=79175.msg3222118314#msg3222118314)
-
Ja! die bedoelde ik. (y) Jaaaaren geleden dat ik die foto ooit in een railblad heb gezien, maar die driehoekige 'brugdelen' zijn me altijd die tijd bijgebleven.
-
Die mist duidelijk zijn doel. Een even aantal hoeken, daarmee krijg je een loc niet gekeerd.
Dit zijn dan ook twee driehoeken in elkaar, ik zie het probleem niet...
-
Ja, twee driehoeken. De eerste keert de lok, de tweede keert hem weer terug.
Als je het hele plan doorloopt tot je weer op het uitgangspunt terug bent staat je loc weer net zo als hij vertrokken is.
-
Twee driehoeken zijn zes "punten" maar hier zijn het er acht.
En als je begint te "zagen" kom je ieder punt 1 keer tegen en sta je op het eindpunt gewoon weer in de oude richting.
Carel
-
Als het hier https://de.m.wikipedia.org/wiki/Gleisf%C3%BCnfeck#/media/Datei%3ASkizze_Gleisfuenfeck.svg (https://de.m.wikipedia.org/wiki/Gleisf%C3%BCnfeck#/media/Datei%3ASkizze_Gleisfuenfeck.svg) mee kan, kan het toch ook met dat buurman en buurman ding ? Tis maar net waar je vandaan komt en naar toe moet...
-
Eehm... jawel, bijna... behalve dan dat het buurman en buurman ding niet helpt om de loc omgekeerd op het startpunt te krijgen ;-)