BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: martijnhaman op 07 april 2020, 21:16:49
-
Ik ben op zoek naar informatie over de indeling van twee type Hongaarse ligrijtuigen:
- AcBc-rijtuig serie 51 55 43-80 000-011
- Bc-rijtuig serie 51 55 59-80 000-007
Met name het aantal plaatsen in het AcBc-rijtuig kan ik niet koppelen aan de raamindeling
Foto gangzijde AcBc-rijtuig: http://vasutikocsi.hu/gyor_atepitett/43-80004AcBc~1.jpg (http://vasutikocsi.hu/gyor_atepitett/43-80004AcBc~1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/opschriftenacbc.jpg)
Heeft iemand wellicht deze informatie paraat?
Martijn
-
Misschien een goede start?
https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/H/index_MAV.php
-
De site vagonweb.cz geeft geen informatie over de indeling. Van het type AcBc zijn alleen twee foto's van de buitenzijde te vinden.
Ook op Hongaarse websites tot op heden niets kunnen vinden.
Martijn
-
Misschien weet dit forumlid dat, die is bezig met een boek over treinen waarin dat soort rijtuigen voorkwamen: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=80992.msg3221879197#msg3221879197
-
@Dijkhuizen: dat is inderdaad nog een optie om met Euronight Jeroen contact op te nemen. Wie weet wat het oplevert.
Wellicht voor andere geïntereseerden een terugmelding over de zaken die ik ben tegengekomen in mijn zoektocht op internet. Alles in het Hongaars, maar met een vertaalapp kom je tegenwoordig een heel eind ;)
Artikel in twee delen over de rol van het restauratierijtuig in de geschiedenis van de Hongaarse sporwegen ter gelegenheid van 100 jaar WR 4252:
http://vasutgepeszet.hu/wp-content/uploads/vasutgepeszet_2016-2_07-12_lovasz_0622.pdf
http://vasutgepeszet.hu/wp-content/uploads/vasutgepeszet_2016-3_100evesawr.pdf
Artikel over de in Hongarije gebouwde 24,5 meter lange Y-rijtuigen van MÁV. Op pagina 46 komen ook de AcBc- en Bc-rijtuigen aan de orde: http://acta.bibl.u-szeged.hu/37326/1/belvedere_2002_007_008.pdf
Martijn
-
Weer een stapje verder. Op de website van Kiskun modell (http://kiskunmodell.hu/main_p.html) zijn foto's van een prototype van het AcBc-rijtuig in schaal N te zien. Een van de foto's toont ook het interieur.
Op basis daarvan ga ik ervan uit dat de wat zitplaatsen als volgt zit:
- 5 tweede klasse coupés met elk 8 zitplaatsen (=40)
- 3 eerste klasse coupés met elk 6 zitplaatsen (=18)
En met deze aantallen kom ik uit op de aangegeven 18-40 plaatsen op de zijwand :D
Overigens is het vreemd dat het Bc-rijtuig volgens het opschrift op de zijwand 54 plaatsen heeft. Dat rijtuig heeft 10 coupés (waarvan wrs een voor de begeleider). Uitgaande van 54 plaatsen zijn er dan 6 zitplaatsen per coupé. Waarom hier per coupé tweede klasse minder zitplaatsen zijn dan in het AcBc-rijtuig kan ik niet verklaren.
Martijn
-
Zegt dit je dan iets:
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=SZ&cislo=240&rok=2009&lang=en (https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=SZ&cislo=240&rok=2009&lang=en)
Even heen een weer scrollen.
Voor de acbc vind ik 12+30 en voor de bc 54.
Als ik het goede rijtuig voor mij heb.
Bij de bc kun je klikken op het fototoestelpictogram voor interieurfoto's.
-
De Bc is het goede type, de AcBc niet.
Martijn
-
Deze is ook leuk: https://vvk2.webnode.hu/_files/200000278-1d2471e1da/43-80makett.pdf
Bouw je eigen AcBc-rijtuig van papier.
Martijn
-
FYI: https://forum.index.hu/Article/showArticle?na_order=&na_start=150&na_step=50&t=9121413 (https://forum.index.hu/Article/showArticle?na_order=&na_start=150&na_step=50&t=9121413)
-
Je vraag ook uitgezet in Hungarian locomotives / Magyar mozdonyok op Facebook. Met Google Translate je eerste bericht omgezet in Hongaars en gepost. Meestal werkt het wel. Misschien kan je het "overnemen" en je aanvullende info ook daar posten?
Groet, Raymond van den Hoven (volgt het Hongaarse spoorgebeuren sinds 3 vakanties)
-
Mijn zoektocht was bedoeld voor de pagina die vandaag op mijn website is geplaatst. Daarmee is het actief zoeken van mijn kant eigenlijk gestopt.
Het resultaat is te vinden op een pagina over de Hongaarse rijtuigen in de Bergland Expres (http://www.martijnhaman.nl/diversen_hongaarserijtuigenindeberglandexpres.htm).
Martijn
-
Oké. Er is ook nog geen antwoord gekomen maar heb ze daar naar jou pagina verwezen dus je krijgt wat Hongaarse bezoekers op je site. Misschien volgt er nog wat uit.
Baal wel dat ik dat gemist heb! Ik heb toen wel de Alpenexpressen vast gelegd maar net niet in die weekenden. En het zijn zulke mooie rijtuigen (ook om in te reizen).
Groet, Raymond van den Hoven
-
Vagonweb.cz heeft alleen opnames van het interieur van de Bc, niet van de AcBc. Wat moet ik me voorstellen bij een ligrijtuig 1e klasse?
-
Minder ligplaatsen per coupé dan in de tweede klas. Bij de AcBc-rijtuigen zijn er zes ligplaatsen in een tweede klasse coupé en vier ligplaatsen in een eerste klasse coupé.
Martijn
-
Hallo Martijn,
Ik zocht naar info over de diverse Italiaanse Slaaprijtuigen en ik kwam op railfaneurope een linkje tegen naar een Italiaanse versie van deze rijtuigen. Ik weet niet of dit dezelfde rijtuigen zijn (als ik de serie 40-70 zie denk ik het niet) maar voor hetzelfde geld zijn die Hongaarse rijtuigen overgenomen uit Italië of daarop geïnspireerd (zelfde fabrikant) en kun je op deze manier achter meer info komen.
Het linken naar de pagina lukt mij helaas niet maar als je deze stappen volgt kom je in de directory (it/car/night/AcBc)
Misschien heb je er wat aan, misschien ook helemaal niet, succes met de speurtocht in ieder geval!
Groet Dennis
-
Dag Dennis,
De Hongaarse en Intaliaanse AcBc-rijtuigen zijn verschillende typen rijtuigen. De Hongaarse rijtuigen zijn van het Oost-Europese standaardtype Y en zijn 24,5 meter langs. De Intaliaanse rijtuigen zijn van het type X en hebben een lengte van 26,4 meter.
(http://www.railfaneurope.net/pix/it/car/night/AcBc/AcBc2.jpg) (http://www.railfaneurope.net/pix/hu/car/night/AcBc/MAV_AcBc.jpg)
Bron: railfaneurope.net
Als je de twee rijtuigen naast elkaar ziet vallen er meer verschillen op. Zo is de dakvorm en dakbeëindiging anders, heeft het ene rijtuig wel (FS) en het andere geen (MAV) schortplaten en verschillen de draaistellen van type.
Martijn