BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Marc tramt op 02 april 2020, 08:09:03
-
Dat was deze schakeling:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/polarisatiemetdiodes.gif)
Toch deze nog even naar boven halen, en dan met name de tekening van Klaas in post #
Ik heb e.e.a. volgens tekening aangesloten maar het werkt niet. Wisseltongen lijken sluiting te veroorzaken waardoor de tram stil valt op het wissel.
Zie ik iets over het hoofd. Bij mijn wissel hangt ook nog een draadje van het puntstuk los (Peco Electrofrog), moet ik daar nog iets mee?
-
Je hebt waarschijnlijk de oude Electrofrog wissels. Daarbij zijn de tongen elektrisch verbonden met het punt stuk. De aanliggende tong wordt dan door de wielen losgereden en dat veroorzaakt de kortsluiting.
-
yep, zijn h0m wisseltjes overigens.
Is er dan nog iets slim te bedenken of lukt wat ik wil niet?
-
https://www.youtube.com/watch?v=fz0xn5sySZE
Dit. Tongen losmaken van t puntstuk en verbinden met de zijrails. Puntstuk kun je dan aansluiten via diodes.
-
Op internet staan voorbeelden hoe je een electrofrog kunt aanpassen. (overigens kan ik niet zo gauw een voorbeeld vinden)
Het komt er in grote lijnen op neer dat de tongen elektrisch gescheiden worden van het puntstuk en verbonden met de naastliggende spoorstaaf. Ik weet alleen niet of dat bij de H0m wissels eenvoudig te doen is. Zal waarschijnlijk zaagwerk worden.
Intussen heeft Floris al een voorbeeld gevonden.
-
hier nog een uitleg in tekst en stilstaande beelden (http://dcc-mueller.de/wire4dcc/weichen.htm)
-
Marc,
Ik heb er even een nieuw draadje van gemaakt..
Vriendelijke groet,
Bert
Team moderatoren
-
(y)
-
Op welk deel van de wissel valt de tram stil, Marc? Op het puntstuk of op de wisseltong?
-
Op de tongen. Analyses van Klaas en Floris zijn juist. Bij deze wissel zijn tongen en puntstuk verbonden waardoor de sluiting ontstaat.