BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Al het andere! => Topic gestart door: RutgerFlorijn op 23 maart 2020, 20:20:29
-
Hallo allemaal,
Ik ben Rutger en ik bouw huisjes, om uiteindelijk een module te kunnen maken. Zo kunnen de huisjes nog kunnen verplaatst als mijn ideeën gedurende de creatie veranderen en zit ik voorlopig nog niet met een grote plank, waar eigenlijk geen ruimte voor is en wat makkelijk onderstoft.
Momenteel heb ik twee huisjes en daarvan is er een wit spul op de ruiten gaan zitten. Hoogst waarschijnlijk is dit lijm. Toch weet ik zeker dat toen ik de ruiten in de huisjes heb geplakt dat het toen gewoon nog doorzichtig was. Ik heb de ruiten gemaakt van transparant sheet en ik heb gelijmd met secondelijm en Revell bouwlijm.
Wat afbeeldingen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/e24588ff-5fae-4b37-84dd-58e15c09d230.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/e24588ff-5fae-4b37-84dd-58e15c09d230.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dc93d5f4-a52f-4af3-ba51-686702a24b0b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dc93d5f4-a52f-4af3-ba51-686702a24b0b.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/a4f272b3-efb0-419a-bffe-d9a1143c2aed.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/a4f272b3-efb0-419a-bffe-d9a1143c2aed.jpg)
Wat kan ik beter doen om dit te voorkomen en te repareren? Moet ik andere ruiten gebruiken, andere lijm, of heeft het heel ergens anders mee te maken?
Alvast bedankt voor het antwoorden!
Rutger
-
Hoi,
Heb je secondelijm gebruikt? Deze heeft de neiging andere kunststoffen aan te tasten.
Goed ventileren, en huisje op zijn kop zetten als je het laat drogen.
Of beter, gewoon Faller of Revell lijm gebruiken. Daar heb ik het nog nooit mee gehad.
Gr, Bert
-
Wat voor lijm heb je gebruikt? Mijn ervaring is met secondenlijm dat het dampt en dan sporen laat zien op het plastiek van de ramen (daarom bij CSI dat het gebruikt wordt voor het vinden van vingerafdrukken ;D)
Geen short cut behalve alle ramen vervangen..
-
Er staat toch in de openingspost dat hij secondenlijm heeft gebruikt???
-
Als de ramen makkelijk te vervangen zijn inderdaad vervangen.
Mocht je ooit iets transparants met lijmvlekken hebben wat minder goed vervangbaar is (ramen van een modeltrein bijvoorbeeld), dan wil "polijsten" met tandpasta nog wel eens helpen.
-
Rutger,
ik heb dit ook gehad en het is eenvoudig op te lossen. Schaf jezelf een flesje Oderless thinner van AK interactive aan. Doop een wattenstaafje in het flesje en maak de raampjes ermee schoon.
Niet te hard drukken. En je hebt weer heldere raampjes. Let even op, er zijn twee soorten. Een matt versie en een normale. De laatste moet je hebben. Veel plezier met je ramen zemen.
-
Als het vroeger flink had gevroren dan hadden we bloemen op de ramen. Dus zo erg is het niet.
Gr. Bert.
-
Rutger, je kunt beter geen secondenlijm gebruiken.
Naast o.a. de lijm van Revell, kan je ook KristalClear gebruiken. Dat tast het plastic van je ramen
niet aan. Bovendien droogt het mooi doorzichtig op, als er per ongeluk toch iets op het zichtbare
gedeelte van je raam zou komen.
Succes.
Wim
-
Cyanoacrylaat aanslag ontstaat bij drogen (+/-24 uur is de droogtijd en niet seconden!) in afgesloten kleine ruimte. Is te verwijderen met spiritus ( misschien glassex?), maar bij transparante objecten zal dit waarschijnlijk gedeeltelijk zichtbaar blijven. Alternatief waar ik in dit geval voor zou kiezen is met schuurpapier 1200+ mat schuren en er daarna een blanke lak over doen.
-
Als bouwvolgorde ga ik uit van het eerst plaatsen van de ramen en het glas in de wand/muur delen.
Pas als het goed gedroogd is het bouwwerk in elkaar lijmen (revell lijm in dit geval)
Sec. lijm ipv revell : ook dan nog oppassen voor aanslag (tussen pauzen inlassen en naderhand toch nog goed luchten) (y)
Ronald Visser
-
Nooit secondelijm gebruiken in de buurt van ramen zeker het object nooit dicht maken met secondelijm geeft altijd problemen zoals beslagen ramen.
-
PLastic is aangetast, is ruw geworden. Wat aardig helpt is hoogglans transparante lak er overheen.
Dat vult de beschadigingen waardoor je het een stuk minder ziet.
-
Allen bedankt voor de reacties!
Met vriendelijke groet,
Rutger
-
Het schoonmaken kan ook eenvoudig door een wattenstaafje met dunne olie, ruitje inwrijven en daarna afvegen met de droge kant van het wattenstaafje (of met een doek als je er beter bij kunt).
-
Ik zit nog even naar de foto's te kijken en ik zie nu een bouwfoutje. Je laat de zijstijlen van de kozijnen doorlopen over de volle hoogte en de onder- en bovendorpel zitten daar tussen. Bij echte kozijnen is het net andersom, de onder- en bovendorpel lopen door over de volle breedte en de zijstijlen zitten daar tussen.
-
Schoonmaken gaat ook met aceton of nagellak verwijderaar.
-
Ik haak nog even in op dit draadje. Soms is het onvermijdelijk om ramen of andere transparante delen aan te brengen op materiaal wat daarvoor met secondelijm in elkaar is gezet. De beste aanpak hiervoor lijkt mij gewoon een tijdje te wachten met het aanbrengen van de ramen totdat de lijmdampen van de secondelijm zijn vervlogen.
Wat voor termijn zou ik dan aan moeten denken? 48 uur of eerder een week voor de veiligheid?
Mvg, Paul
-
Ik hou slechts een paar uur aan.
Het verdampt heel snel is mijn ervaring.
Houtlijm gebruiken of c-clear voor het plastic "glas" ???
Ronald Visser
-
Op 28 april is alles weer veilig....
Anyway. De beste toepassing van secondelijm is het niet gebruiken van secondelijm. 8)
Misschien wat flauw maar volgens mij is het gebruik van secondelijm vrijwel altijd te vermijden. Ik gebruik styreenlijm (Faller/Revell/UHU) of van die transparante Bison alleslijm, Eventueel de rand van het 'glas' waarop je lijmt opruwen met een schuurpapiertje voor een groter lijmoppervlak.
-
Maar ook styreenlijm kan een waas achterlaten op doorzichtig plastic als het model gelijk wordt dichtgemaakt. 1 keer last van gehad door te snel klaar willen zijn. Sindsdien laat ik de lijmverbinding een paar uur uitwasemen en nooit geen problemen meer gehad, het glaswerk blijft helder.
-
Daar heb je een punt. (y)
Ik laat modellen inderdaad altijd goed 'open'/ademend drogen.
-
Dank voor de antwoorden. Ik heb een bouwmethode waarbij ik onderdelen uit karton snij, met knutsellijm in elkaar plak en daarna verzadig met dunne secondelijm. Daarna is het materiaal keihard en niet meer vezelig. Ik ben nu op die manier een gebouwtje aan het bouwen en op een gegeven moment gaan daar ramen in.
Met deze methode is secondelijm onvermijdelijk dus. 8) Ik zal een flinke pauze inlassen om ellende te voorkomen. Het acryl lijm ik met Kristal Klear op het kartonnen kozijn.
Mvg, Paul
-
er zijn denk ik nog wel wat meer methodes om het te voorkomen..
- Je zou iets anders kunnen gebruiken om het karton "hard" te maken. Zo zit ik te denken aan hard tex van de action, een soort kristal klear om textiel "hard" te maken.
- Ook kun je is kijken of je je seconden lijm kunt "blussen" met baking soda, iets wat ik vanavond even ga proberen. Vanmiddag speciaal daarvoor soda gehaald ;D update plaats ik later in mijn duikeend knutsel draadje
- En als laatste gebruik ik ook regelmatig gewoon onder de kraan houden om de reactie van de secondelijm te stoppen. Deze lijm reageert namelijk met water waardoor hij meteen hard is. Misschien niet echt praktisch met karton ;D
-
Ik gebruik lijm van Bergswerk.eu en heb geen last mee van wit uitgeslagen ramen.
Rob
-
Hmmm, ik had nog nooit van ‘hard tex’ gehoord, maar de Action is de vaste hobbywinkel, dus ik ga er morgen maar even naar op zoek. Ze laten nog steeds klanten binnen al is het gedoseerd. Dank voor de tip.
Mocht dat het niet worden ga ik over op de andere tips, maar volgens mij hoeft het niet zo ver te komen. :)
Mvg, Paul
-
even zodat je weet wat je zoekt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hard-tex.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hard-tex.jpg)
voor wat betreft de mix van de secondelijm en baking soda: wow! dat werkt goed!!
Was zo enthousiast dat ik vergeten ben foto's te maken maar er komt nog een 2e kant dus herkansing. ;D
voor diegene die het niet kennen hier een heel leerzaam videootje. het is wel een beetje een wat hillbilly manier van uitleggen maar het werkt goed!:
https://www.youtube.com/watch?v=alyzGrgL6So
Edit: overigens werkt dat Hardtex vrijwel net als KristalKlear alleen droogt het net ff minder helder op. je kunt het wel gebruiken om ramen in te lijmen maar ze er van maken is niet aan te raden.
-
Ik hou 't op die Christal clear ;).
-
Hallo Duikeend,
Heb je nu soda (Natriumcarbonaat (Na2CO3) of baking soda (Natriumbicarbonaat NaHCO3) gehaald. Dat kan nogal verschil maken in de reactie die je krijgt.
De isocyanaatlijmen (secondelijm/superlijm) werken allemaal op het principe dat ze de vochtlaag wegzuigen. Dat is hetzelfde principe als het schoteltje op een nat aanrecht. Je kunt het er haast niet vanaf trekken, maar wel het hele aanrecht over schuiven. Daarom maakt een overdosis water ook meteen een einde aan de isocyanaatlijm. Het hydrolyseert en is verdwenen.
-
ik heb de Natriumbicarbonaat gebruikt. dit is al langer bekend als een prima "katalysator" voor isocyanaatlijmen. ik ben nu nog volop bezig maar zal vanavond even een paar fotos plaatsen en hier de linkjes vermelden. ik ben er in ieder geval super enthousiast over omdat het zowel beter lijmt maar ook perfect plamuurt ;D
wat betreft je opmerking dat het secondelijm wegspoelt.. dat ben ik niet met je eens. het klopt dat het de sterkte niet ten goede komt maar in de hierboven gevraagde toepassing voor het verharden van karton denk ik niet dat het zo'n vaart loopt. ik gebruikte die methode om te zorgen dat de lijm meteen uitharde bij het gebruik als plamuur. alleen werkt dat dus met baking soda velen male beter ;D dit was natuurlijk allang bekend, alleen niet bij mij ;D
-
Hoi Duikeend,
Bedankt voor de aanvullende informatie.
-
uiteindelijk maakt t geen bal uit wat voor poeder je in de secondelijm gooit, mag ook koffiecreamer zijn, resinschuursel, het gaat er maar om dat t poeder is. Net als secondelijm veel sneller uithardt op opgeschuurde oppervlakken. Gaat gewoon om t oppervlak.
Verder zit ik grootschalig met secondelijm te klooien en heb bijna nooit last van waas. Gaat er voornamelijk om dat je zorgt dat de damp weg kan. Waar ik dan weleens last had van waas heb ik die tot nu toe altijd wel weer weggepoetst met een natte tandenstoker.
Bij karton dat is uitgehard met secondelijm, nouja, das poreus spul waarin de lijm bijna meteen uitgehard/uitgedampt is. Lijkt me dus niet zo'n groot risico.... Waar je wel ellende mee krijgt is een dikke druppel die je gewoon rustig laat uitharden. Ruitjes vastzetten doe ik dus meestal ook gewoon door t ruitje op zn plek te houden en bij de rand een klein drupje secondelijm aan een tandenstoker ertussen te laten lopen. Zo is de hoeveelheid lijm in de buurt altijd beperkt, dus minder kans op gedonder.