BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Pauldg op 15 maart 2020, 19:35:55
-
Tussen alle ellende en gewauwel (waar ik wel eens een stevige bijdrage aan lever), maar eens over tot de kern van de zaak: het bouwen van een spoorbaan. Ik ben onlangs gestart met een nieuwe baan in schaal nul. Een kijkdoos in vier segmenten van een meter lang en zestig centimeter diep.
Wat gaan we daarop presenteren? Het is enorm afgezaagd, maar ik wil graag een station. En om het toch een wat originelere draai te geven ga ik een thema uitbeelden dat niet zo vaak wordt gekozen: een sober stationnetje uit de wederopbouwperiode. Als je dat goed doet kan je toch heel veel sfeer bouwen met de wat lullige plantenbakken, bielsbouwsels en nette gele bakstenen muurtjes met houten segmenten en betonplaten. Ik wil het begin jaren zeventig situeren dan kan ik alle soorten materieel in huisstijl en pre-huisstijl door elkaar heen gebruiken. Voorlopig komt er een DE1, een Bakkie en wat vernederlandst, zelfgebouwd goederenmaterieel waaronder natuurlijk een paar stevige VAM bakken.
Ik heb gekozen voor het kleinste standaardgebouwtje van architect Kloos; het type ‘Velsen-Zeeweg’. Behalve op die plek verscheen het gebouw in Koudum-Molkwerum, Zwolle-Veerallee en (nog verder gekrompen) in Klarenbeek.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5E9E18E1-3CF9-4961-9E56-5C09F8396B45.jpeg)
Dit is Koudum-Molkwerum in de jaren zeventig. Foto is van het Utrechts archief
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/9180C18C-E16C-48AE-8555-999E8EE1B58F.jpeg)
En dit is Zwolle Veerallee toen het allang was gesloten. Deze foto is ooit door forumgebruiker ‘Sneek’ op het forum geplaatst. Ik hoop dat hij mij niet euvel duidt dat ik hem herbruik.
Wat gaan we dan doen? Wel, ik heb vier meter. Dat is niet gek veel in schaal 0. Om het leuk te houden combineer ik het station met een VAM overslag. Bij deze een tekening met wat ik ongeveer van plan ben:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/292AD82F-4113-4C73-8344-D60DF6B38834.jpeg)
Helemaal links zie je het overslagstation. Ik wil een deel van het gebouw bouwen en aan de rand situeren zodat het als een soort coulisse kan werken waar de trein achter verdwijnt. Vandaag bedacht ik dat ik ook een soort plateau kan bouwen voor de vuilniswagens met een ‘ramp’ (wat is het Nederlandse woord?) achter het 1e perron. Dan heb ik een viaduct wat het eind van de baan prachtig maskeert. Ik kan zelfs nog een soort segmentrail er onder maken om mee te rangeren.
Op de tweede module van rechts komt dan het stationsgebouw en het fietsenhok. Op de uiterst rechtse module een spoorwegovergang en vervolgens een sloot met een dubbele vollewandbrug. Ik heb bedacht om daar een soort stiekeme fiddle yard in ‘plain sight’ van te maken. Wanneer de brugdelen kunnen schuiven tussen de twee sporen ontstaan extra rangeermogelijkheden. Het ziet er wel wat gek uit natuurlijk.
Voorlopig druk met de onderbouw. Ik vrees echter weinig modelbouwactiviteit voorlopig. Mijn vrouw en ik mogen allebei gaan thuiswerken en dan loopt er vanaf morgen ook nog een vierjarige door het beeld die niet naar school mag. Gelukkig wordt dit een meerjarig project. Reacties? Kom maar op.
Mvg, Paul
P.s. En de naam? Een eerbetoon aan architect Kloos natuurlijk. ‘Kloosriet’ was een grappige woordspeling geweest, maar Kloosterp klinkt natuurgetrouwer en volgens mij is het origineel. Ik heb nog een googlehits gevonden.
-
Hoi Paul,
Ik vind het knap om iets te vinden uit de werkelijkheid en na te bouwen in schaal 0.
Dus de bruggen worden een soort traverse,dat zal wel moeten want spoor 1 ligt anders helemaal vrij.
Ramp = helling, OK? ;)
Sukses Peter
-
misschien een idee, om elke bak een paar graden te geven, zodat je het geheel in een lichte boog kan maken,
Staat wat spannender, heeft verder geen enkele functie :)
-
Die graden gaan niet lukken Marty:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/32113740-ED0A-49DA-9CA7-65A7D62C082C.jpeg)
De baan staat op een kaarsrechte stellingkast. Die zou dan ook in een paar graden gezet moeten worden. Ik kan wel proberen om een lichte boog in het spoor aan te brengen.
@Peter, die traverse kan ik ook helemaal links maken, ik moet dan alleen alles een klein beetje opschuiven. Ik denk eigenlijk dat dat beter is.
Mvg, Paul
-
Ben benieuwd
-
Fijn plan Paul ben benieuwd wat je ervan gaat maken.
Groet, Gert-Jan
-
https://www.hetkamperlijntje.nl/stations-in-beeld/veerallee
(https://www.hetkamperlijntje.nl/images/Stations/Veerallee/Veeralleintro/6bhalteVeerallee1964.jpg)
-
Mooie foto Jeroen! :D
En Arnout en G-J, ik ben niet benieuwd wat ik er van ga maken, maar wel hoe lang het gaat duren en of het af komt. Dat laatste is mijn Achilleshiel, maar gelukkig zijn er meer die daar last van hebben; gedeelde smart is halve smart. :)
-
Als de segmenten gereed zijn ga ik eerst maar eens kijken hoe we het gebouwtje gaan tackelen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/0C4497C5-1B62-44A2-9058-F2E67350C38E.jpeg)
Het kan heel goed uit de hand worden gesneden, maar ik denk dat ik toch voor de laser optie kies. Binnen zit namelijk een stukje half open metselwerk om met één kachel zowel het kantoor als de wachtruimte te kunnen verwarmen.
Mvg, Paul
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/9E65D32A-E13D-48D6-BA17-1621E6ECA652.jpeg)
Zo, vier meter modulebak. Nog wat spijkeren aan de laatste en we kunnen door naar de volgende ronde: gronden, schuren, gronden schuren et cetera. En daarna maar eens kijken wat ik van uren meditatief Bob Ross kijken heb onthouden. :)
-
Dit ziet er ook veelbelovend uit. Gaan we volgen (y)
-
Thanks! :)
-
Hoi Paul,
Leuk ontwerp.
Wat Marty bedoeld is om je rails net niet haaks met de voorkant van je mudulebak te leggen.
Dit geeft idd een mooier zichtbeeld.
Ik ga je volgen (y)
Gr Jan
-
Hoi Jan,
Bedankt voor de uitleg. Dat verloop zit er al in bij de achterste sporen. Je kan het ook zien aan het perron waar het station op staat. Het verloop is echter zo flauw dat je het bijna niet ziet. Ik ga nog eens in het ontwerp krassen.
Groeten, Paul
-
Mooi Paul, ik sta in de volgmodus! Vraagje; komt er links en/of rechts een mogelijkheid tot uitloop? Nu kun je op het plan niet zo veel wat betreft rijden.
Mooi U-isme ;D ;D
-
Links en rechts zit helaas een muur Ronald. Dit is alles wat ik er uit kan halen in de lengte.
Over rijmogelijkheden moet ik nog even nadenken. Heel belangrijk vind ik het niet, dit is meer een lang diorama waar ook nog op gereden kan worden dan een baan. Als ik veel rangeerbewegingen had willen kunnen maken had ik beter een raccordement kunnen maken, maar ik wil zo graag dit stationnetje.
Wellicht kan ik aan de voorkant nog iets er bij smokkelen om het interessanter te maken. Er is nog tijd!
Mvg, Paul
-
Zekers! Het ging mij meer om de wissel links waar je eigenlijk niks mee kunt.... ik zou het dan zo maken dat ik bv in ieder geval nog met 1 loc en wagon dat spoor zou kunnen bereiken. En op het hoofdspoor met reizigersmaterieel zou kunnen pendelen.
-
Die wissel links schuif ik nog een stukje op, precies om die reden :)
-
Ok! Ik lees niet goed zie ik ;D Rechts is natuurlijk best een uitdaging om iets te doen met een traverse. Ik zou trouwens om de eerder gemoemde redenen je kanaal iets schuin intekenen en ook bouwen. Hierdoor verdwijnt het wat starre geheel.
Verder bijzonder interessant en ik ga je activiteiten natuurlijk volgen! (y)
-
Goed idee, ik ga het kanaal een stukje kantelen Ronald!
-
Leuk plan, zo’n niet al te gezellig stationnetje! En ondanks dat het niet de eenvoudige schoonheid van een oud stationsgebouw heeft is het wel erg fraai ontworpen. Ik ben heel benieuwd waar dit heen gaat!
-
Basis van het ontwerp is mooi. Simpel, niet al te veel wissels. Ik zou alleen nog wat "schuiven" in het ontwerp om straks e.e.a. te optimaliseren.
Mooi thema trouwens!
-
Da voor de reacties. Ik ga nog wat schuiven met de basiselementen. Wellicht nog een wissel er bij, maar dat is het dan wel.
Wat ik vooral wil proberen is om maximaal sfeer te scheppen met een thema wat 1:1 vaak als sfeerloos wordt ervaren.
Mvg, Paul
-
Hallo,
Van het kamperlijntje met station veerallee is een site waar fotos op staan van dit station
groeten jandcargo
-
Bedankt Jan, ik ken die site en ik heb de foto’s in beeld.
Al met al zijn de vier stationnetjes best aardig fotografisch gedocumenteerd. Het is echter wel oppassen omdat ze allevier ook weer anders zijn op bepaalde details.
Mvg, Paul
-
....En daarna maar eens kijken wat ik van uren meditatief Bob Ross kijken heb onthouden. :)
Die vaak zei: jij bepaald wat er gebeurt. ;D
-
Dan vrees ik toch voor een licht psychedelische achtergrond.... ;D
-
Alle video's van Bob Ross zijn op U-tube terug te vinden edoch geen Nederlandse landshappen.......
-
Het landschap komt wel goed Bart. Het gaat mij om de lucht en wolken. Gelukkig staan er heel wat schilder tutorials online.
Hoe heb ik het vroeger toch ooit zonder internet gedaan.... :)
Mvg, Paul
-
Tof baanplan! Ben benieuwd.
-
Ja en die old school baantekening vind ik ook tof! (y)
-
Dank heren! Ik hoop binnenkort wat meer te kunnen laten zien, al dan niet oldskool.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1182205C-4B47-4F8D-A0D3-301D53C3272C.jpeg)
-
En voor de constructiefanaten: hardcore U-isme :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/FFD6A10A-BB9A-4603-89F3-DFBA853A69AE.jpeg)
Fijne avond, Paul
-
Fotocitaat uit het boek ‘Dieselend door Nederland’. De foto zelf is van Fons van der Jagt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/7419C0A7-F63C-4CA6-AD7F-C8FFC5C528B9.jpeg)
Heel fijn dat het een kleurenfoto is van het station in actieve dienst (nog nét). Het kleurenschema is daarbij helder.
Mvg, Paul
-
........ maar gelukkig zijn er meer die daar last van hebben; gedeelde smart is halve smart..... :)
Naauw, hoe kom ja daaaar nou toch bij??? ;D ;D
Albert.
(maar nu ga ik 'notificatie' aanzetten dus nou weet je dat er op je gelet wordt.....)
-
Ik voel de ogen in mijn rug prikken Albert ;)
-
Hallo,
Leuk idee zo klein station gebouw maar zo als ik naar de foto kijkt dan kan je ook niet zonder een DE1 kan wat ik nog steeds heel mooi treinstel vindt die net zo als de grotere zuster de DE2 ver zijn tijd vooruit was.
Ik weet niet of jij een DE1 heb zo nee dan wordt het straks ook nog een DE1 zelf bouwen of een mooi exemplaar van Philotrain op de kop tikken. De eerste lijkt mij een hele mooi uitdaging om zo De1 te bouwen.
Met vriendelijke groeten,
bernhard
-
Ik zal het je nog sterker vertellen Bernhard: het hele plan is ontworpen rond een DE1. Je bent het vast alweer vergeten, maar ik heb al een paar jaar een DE1 in aanbouw op basis van geprinte koppen en gelaserde zij- en kopwanden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_zpsljkpa73a.jpeg)
Philotrain heeft prachtige DE1 en DE2 modellen gemaakt, maar wel in 1985 in h0. Bij de nul modellen is iets verkeerd gegaan met de werktekening en daarom kloppen een paar dimensies niet. Het meest in het oog springend zijn de passagiersramen die gewoon keihard te klein zijn. Dat is dieptriest voor modellen met een kostprijs van EUR. 5000 resp. 7000-. Wanneer je het model niet goed kent kan je er wellicht nog doorheen kijken. Ik ken het model echter door- en door en daarom valt het mij direct op. Voor mij zit dit model in dezelfde categorie als de DE2 van Holland-Rail, maar laten we die discussie maar niet (nog eens) gaan voeren.
mvg, Paul
-
Mooie kap, Paul! Ga je daar zelf een onderstel voor maken of gebruik je wat op basis van iets bestaands?
-
Hallo Paul
Jij bent goed bezig je DE1 in spoor nul ziet super uit wordt de DE1 blauw of rood de laatste kleurstelling vind ik ook heel mooi heb deze nog rond 1976 vaak in Utrecht achter het ziekenhuis langs zien rijden als kind zijnde. Voor de rest minder leuke herinneringen aan het oude ziekenhuis in Utrecht dat heeft met een familie lid te maken uit het gezin waar ik uit voort komt die uiteindelijk door rot ziekte is overleden in 1977 echter ga ik daar niet verder op in. Zelf was ik de eerste helft van 1976 nog 8 jaar oud en altijd diverse treinen voorbij zien rijden van uit het ziekenhuis dat was enigste wat leuk was om te zien.
Volgens mij reden toen de DE 1 in het rood naar Tiel cg Geldermalsen Kesteren over de oude betuwelijn jammer. Vind de oude NS kleuren uit de jaren 60 tot 1977 veel mooier dan het NS Geel maar ja dat is persoonlijke smaak.
tot zo ver mijn reactie
Met vriendelijke groeten,
bernhard
-
Hoi Ronald,
Ik gebruik over de lengte draaibare tandwielkastjes met wielen van Protocraft, daar heb ik zelf van messing een kantelbare constructie omheen gebouwd. Frits Westers heeft de draaistelzijkanten voor mij getekend en de uitvoering van de laatste is weer van Shapeways:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/9AD16623-41BD-449D-9670-B317E4A604F0.jpeg)
Er komt een middenmotor met vertraging in de onderkant te hangen en dan moet het wel hobbelen denk ik zo :)
Het hele verhaal is hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=69690.0) te lezen.
Mvg, Paul
-
Hallo Paul,
Zonder een discussie te willen beginnen over de Philotrain DE schaal 0 modellen, ik heb zitten kijken, zijn de maten van de ramen in de hoogte niet goed.
Alvast bedankt, antwoord mag ook via PB.
Groet Cor.
-
@Bernhard: hij wordt rood. Ook hier vanwege jeugdherinneringen. Aan de trein zelf gelukkig alleen maar goede.
Mijn vader had dan weer een bloedhekel aan deze trein omdat hij altijd in dat ‘ellendige jammerende ding’ naar de hogeschool moest rijden. Ieder het zijne...
Mvg, Paul
-
Hallo Paul,
Zonder een discussie te willen beginnen over de Philotrain DE schaal 0 modellen, ik heb zitten kijken, zijn de maten van de ramen in de hoogte niet goed.
Alvast bedankt, antwoord mag ook via PB.
Groet Cor.
In de hoogte en in de breedte. De verhouding klopt namelijk wel. Ook het bagageraam en de radii van de cabineramen klopt niet. Ik denk dat er iets verkeerd verschaald is geweest.
-
Paul,
Dank je. Vandaar dat het niet zo opvalt .
Groet Cor
-
Paul, dank je! Protocraft ken ik, die hebben erg mooi spul voor de (US) Nullers ;) Ik ga je DE1 draadje even doorlezen komende tijd (y)
-
Thanks. Ik vrees alleen een beetje voor de ontsporingsgevoeligheid van de proto48 wielen met dito flenzen. De rest van het materieel is finescale. Werkt het niet dan ga ik er Slaters wielen op zetten.
Mvg, Paul
-
Even een oproepje. Op www.stationsinfo.nl staat te lezen dat station Zwolle Veerallee, na actieve dienst nog een tijdje als clubhonk heeft gefungeerd voor een hobbyclub van NS personeel.
Zitten hier toevallig nog mensen op het forum die tot die club hebben behoord? Het zou mooi zijn wanneer er nog foto’s zouden opduiken. Alles bij elkaar (Utrechts Archief, Stationsweb, Stationsinfo, Kamperlijntje en regionale archieven) is er best wat informatie, maar je hebt niet zo snel te veel foto’s.
Logischerwijs gaan foto’s van clubbijeenkomsten over iets heel anders, maar je zal maar net dat ene raampje of balkje in beeld krijgen wat je nog niet had :)
Mvg, Paul
-
Wellicht vind je via deze link nog wat nieuwe foto's:
Google (https://www.google.nl/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fwww.prorail.nl%2Fsites%2Fdefault%2Ffiles%2Fafl1_halte_veerallee.jpg&imgrefurl=https%3A%2F%2Fwww.prorail.nl%2Fprojecten%2Fzwollekampen%2Fnieuws%2Fhet-kamperlijntje-aflevering-1-alles-over-halte-veerallee&tbnid=qYiUSTMMMXg-tM&vet=12ahUKEwiGqvW-_bzoAhWYLOwKHR0AAvMQMygCegUIARDWAQ..i&docid=t2IckxJW87RLEM&w=1696&h=1116&q=station%20Zwolle%20Veerallee&ved=2ahUKEwiGqvW-_bzoAhWYLOwKHR0AAvMQMygCegUIARDWAQ)
Google (https://www.google.nl/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fwww.prorail.nl%2Fsites%2Fdefault%2Ffiles%2Fafl1_halte_veerallee.jpg&imgrefurl=https%3A%2F%2Fwww.prorail.nl%2Fprojecten%2Fzwollekampen%2Fnieuws%2Fhet-kamperlijntje-aflevering-1-alles-over-halte-veerallee&tbnid=qYiUSTMMMXg-tM&vet=12ahUKEwiGqvW-_bzoAhWYLOwKHR0AAvMQMygCegUIARDWAQ..i&docid=t2IckxJW87RLEM&w=1696&h=1116&q=station%20Zwolle%20Veerallee&ved=2ahUKEwiGqvW-_bzoAhWYLOwKHR0AAvMQMygCegUIARDWAQ)
Overigens ben ik benieuwd naar wat het gaat worden,alle voor mij denkbare tips zijn al gegeven.
linkse wissel bruikbaar/iets naar rechts opschuiven zodat het klaar te maken is voor wat rangeerwerk
Kanaal iets schuin maken/bouwen
Gemis zal zijn iets van een traverse/schuivend geheel om wagons en andere treinen op te zetten en te verschuiven,want zoals al aangehaald,je brugdelen daarvoor in zetten(is hoe origineel ook bedacht) niet echt iets wat het zou doen(maar dat is slechts mijn mening). ;)
Ga je nog kijken naar een soort verdwijnpunt voor aan de rechtse kant aan het uiteinde v/d baan voorbij je bruggen ?
Dat is wellicht te doen door je kanaal incl bruggen iets kleiner te maken dan nu getekend ???
Of het af komt ?
Ja dat denk ik wel,al was het alleen maar dat je nu de voorbeeld functie hebt gekregen voor alle anderen die ook van alles starten maar niet afmaken ;D
(Waar ik ook toe behoor voor alsnog, met mn spoor 0 project wat al even stil ligt :-X )
Ook ik ga dit in de gaten houden (y)
*b.t.w. nu je bent gestart kan dit toch naar de bouw afdeling,want je hebt al wat gebouwd van dit project ::) *
-
Dank voor de links en de suggesties! Waarschijnlijk komt er toch een grotere traverse in, gelukkig kan ik nog van alles veranderen.
Inmiddels maar met het straatmeubilair begonnen. Voor station Koudum staat een bankje van een universeel model, een zg. BN bank. Ik vond een prachtige tekening in een Handboek straatmeubilair van de gemeente Utrecht (https://www.utrecht.nl/fileadmin/uploads/documenten/ondernemen/bing-beheer-inrichting-gebruik/2017-02-handboek-straatmeubilair.pdf). Omgewerkt naar een tekening en daarna uitgeprint en op karton geplakt. Dit is een pracht van een object om te laten lasersnijden, maar vanuit huis kan ik mij prima behelpen :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/C175D44B-6C44-43C7-BDFE-9D6249FD31C5.jpeg)
Mvg, Paul
-
Mooi!. Ik kan hem voor je in 3d printen als je mij de tekening stuur!
-
Hoi Bart, ik stuur je sowieso de tekening, maar voor mij hoef je hem niet te printen hoor. Ik vind het juist oergrappig dat ik met een gewone printer, knutsellijm en een stuk pizzadoos dit soort dingen kan fabrieken. :)
Ik weet niet of ik je mailadres heb, doe maar even per PM.
Mvg, Paul
-
Iets kortere link (https://www.google.nl/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fwww.prorail.nl%2Fsites%2Fdefault%2Ffiles%2Fafl1_halte_veerallee.jpg&imgrefurl=https%3A%2F%2Fwww.prorail.nl%2Fprojecten%2Fzwollekampen%2Fnieuws%2Fhet-kamperlijntje-aflevering-1-alles-over-halte-veerallee&tbnid=qYiUSTMMMXg-tM&vet=12ahUKEwiGqvW-_bzoAhWYLOwKHR0AAvMQMygCegUIARDWAQ..i&docid=t2IckxJW87RLEM&w=1696&h=1116&q=station%20Zwolle%20Veerallee&ved=2ahUKEwiGqvW-_bzoAhWYLOwKHR0AAvMQMygCegUIARDWAQ) Floris, loopt hij niet van mijn beeldscherm af.... ;D
-
En met een likje verf:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/FC2D327A-8867-41CC-90E8-912218C8038C.jpeg)
-
Net echt (y)
-
Thanks! Alleen nog even wat korstmossen aanbrengen op de staanders zo te zien :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/56E8F23D-B902-478C-B82B-C71E424418C1.jpeg)
-
(y)
-
Echt een mooi bankje geworden, Paul, complimenten! Ook bedankt voor de link naar het stadsmeubilair van Utrecht. Altijd handig om te hebben. (Altijd grappig om te zien dat het document niet helemaal af was: In rood staan nog ontbrekende gegevens die nog ingevuld hadden moeten worden, "kleurnummers voor wapen Utrecht rood en wit toevoegen". Overkomt de besten.)
-
Die is erg goed gelukt Paul! Maar mijn beeld van zo'n bankje is dat er altijd zo'n typische groene prullenbak op een paaltje naast staat. Is dat het volgende project? ;)
Oh, en ken je Fernand al.. van MK35?
https://www.mk35.com/fr/civils/576-fernand-le-clochard.html
-
Dank heren! Ik hoef mijn tekening nu ook niet meer te delen. Ik heb de tekening uit het Utrechts handboek uit de pdf getrokken en in mijn cad programma geimporteerd. Daarna is het een kwestie van 'ontbinden in factoren'.
Die groene prullenbak ken ik, maar die is te nieuw. Dit bankje wordt naar 1970 gezapt en daar hoort een rond, geel exemplaar bij van metaal met een ring van gaatjes aan de bovenkant. Die gaat het worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/55fd0d29-26fd-152a-b53c-ea542eccf87e.jpg) bron: Het Utrechts Archief
En die clochard is leuk. ;)
Mvg, Paul
-
Hallo Paul,
Mooie plannen! (y) Ik ben benieuwd hoe je het verder uitwerkt.
En oh ja, die gele afvalbakken! Die was ik vergeten, maar herinner ze me nu weer! Ook begin jaren 80 zag je die nog overal. :)
Groet, Wim
-
Gele afvalbakken zijn er nog steeds ,hier in Oegstgeest b.v.
Ik kijk er zelfs op uit, met bankje. :D
Peter
-
Hoi Peter, meen je dat nou?
Hangt er daadwerkelijk in Oegstgeest nog een prullenbak van dit type?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/prulletje.jpg)
Dan kom ik binnenkort even langs met mijn meetlint.
mvg, Paul
p.s. @Wim: grappig hoe snel je dingen vergeet nietwaar? Deze prullenbakken hadden eind jaren '70, begin jaren '80 het monopolie volgens mij
-
ook in rood en groen ;D
-
Ik heb maar eens een bescheiden start gemaakt met de bouw van het station. Ik ben begonnen met het tackelen van het ingewikkeldste element: een doorgebroken gemetseld muurtje. Dit was zo uitgevoerd om met 1 kachel zowel de wachtruimte als de loketruimte te kunnen verwarmen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/F6882926-9C3D-4C52-A33D-07A1DA5A8FA0.jpeg)
Tja, hoe maak je zoiets? Uit plasticplaat snijden is geen doen. Het is ideaal om te lasersnijden of 3d te printen, maar ik wou eerst eens kijken of ik mijzelf kon redden met een uitgeprint stuk papier, wat karton en een x-acto mesje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/9C0CFB33-C337-42DD-9F9D-3F8F95E0DD52.jpeg)
Ik ben niet ontevreden. Snel verder met het loket.
Mvg, Paul
-
kijk aan, netjes! (y)
-
Zou je in h0 niets meer van zien :)
-
(y)
met 1 kachel zowel de wachtruimte als de loketruimte te kunnen verwarmen:
Ik neem aan dat je dat ook wel maakt!
-
Ik heb maar eens een bescheiden start gemaakt met de bouw van het station. Ik ben begonnen met het tackelen van het ingewikkeldste element: een doorgebroken gemetseld muurtje. Dit was zo uitgevoerd om met 1 kachel zowel de wachtruimte als de loketruimte te kunnen verwarmen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/F6882926-9C3D-4C52-A33D-07A1DA5A8FA0.jpeg)
Tja, hoe maak je zoiets? Uit plasticplaat snijden is geen doen. Het is ideaal om te lasersnijden of 3d te printen, maar ik wou eerst eens kijken of ik mijzelf kon redden met een uitgeprint stuk papier, wat karton en een x-acto mesje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/9C0CFB33-C337-42DD-9F9D-3F8F95E0DD52.jpeg)
Ik ben niet ontevreden. Snel verder met het loket.
Mvg, Paul
Mooi gedaan. Met 3d printer was het resultaat toch minder goed geweest denk ik..
-
(y)
Ik neem aan dat je dat ook wel maakt!
Tuurlijk Jaap, die kachel maken we in een moeite door.
@Bart, ik weet niet of dat waar is, maar ik neem het maar als een compliment in ontvangst!
Mvg, Paul
-
Compliment!!
-
;D
-
Inderdaad moet er een kachel in het nisje komen. In 1959 zal er wel een oliekachel zijn geplaatst. Ik ga er van uit dat die rond 1970 wel is vervangen voor een exemplaar dat werkt op aardgas. Bijvoorbeeld zo’n Pelgrim cylinder als dit
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/7FF0B2C9-BEFA-42B9-A86C-4D5848C84771.jpeg)
Ik ga er niet al teveel werk in steken (het is een stuk pijp met een deksel en een patrijspoort), maar een paar hoofdmaten zouden wel prettig zijn. Wat zou het zijn? Ik schat 35 tot 40 doorsnede en 80 cm hoog. Iemand hier nog zo’n ding staan toevallig?
Mvg, Paul
Edit: ik vond een advertentie met de maten: “81x38” . Daar doe ik het voor! :)
-
Nou daar zat je niet ver naast ;D
-
;D nu maar eens op zoek naar een ouwe viltstiftdop met het juiste formaat.
-
weer een mooi draadje om te volgen (y)
-
Hoi Paul,
Erg late reactie van mij :-\
Nee ,toch niet zo een .Bij mij voor de deur hangt toch een modernere afval bak..
Peter
-
Ik vermoede al niet anders Peter :)
Speciaal voor Edwin een stand van zaken. Ik ben bezig met het stationsgebouwtje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/C7A23258-4F33-4241-BBCC-B09EBBDE7FCC.jpeg)
Het voelt wat gek om al met de inrichting bezig te zijn voordat de gevels staan, maar hier kan ik straks niet meer goed bij.
Het leuke van schaal 0 is dat je in een grote schaal toch op beperkt oppervlak iets leuks kan maken. De footprint van het gebouwtje is niet groter dan station Niedlingen van Pola wat ik als kind had.
Mvg, Paul
-
Ik ben nog met een queeste bezig. Ik pinpoint de module op 1970 en de reclameposters moeten dan natuurlijk wel kloppen. Nu zie ik vrij vaak dit affiche:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/D630DBB0-D0AC-4225-A05B-A590D560E81C.jpeg) (fotocitaat HUA)
Als je er naar op zoek gaat zie je hem vrij regelmatig in het Utrechts Archief op foto’s uit 1970, de tekst is alleen nergens leesbaar. In het boek ‘Blauwe Engelen en Rode Duivels’ staat hij ook in kleur: het hart is roze.
Na een steeds hopelozer zoektocht van een week weet ik eindelijk waar de reclame voor is (geweest): het ‘Grand gala du Disque’ (populaire of classique). Zie hier:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/9486AEAF-EF7E-456C-B56A-7FCDD5177352.jpeg) (fotocitaat International Advertising & Design Database)
Nog niet hetzelfde affiche helaas. Nu moet ik toch een beetje de letters gaan gokken. Ik zou zeggen: Grand Gala du Disque bovenaan en onder: 12 februari in Carré (Mies en Willem Duys) of 18 Oktober in het Concertgebouw (Bernard Haitink) afhankelijk voor welke versie reclame wordt gemaakt.
Welke oude rot heeft er hier nog een idee?
Mvg, Paul
-
ik zou als er niet uit te komen is gewoon erop zetten dat franck pourcel komt spelen. Verder uitermate veel waardering voor dit soort semi-autistisch geknetter, want das wel hoe je jezelf een beetje door t leven sleept.
-
hmm
https://nl.pinterest.com/pin/604397212468491962/
-
Hoezo 'semi' Floris? ;D en ach, je weet hoe dat gaat; eerst is het niet belangrijk, dan ga je je er steeds sterker in vastbijten omdat het internet het antwoord niet wil prijsgeven...
En ik vrees dat Jan Wolkers niet op de artiestenlijst stond :)
-
En nu zie op rtl een reclame voorbije komen van welovevideo.nl waar datzelfde hartje in terugkomt.
-
Het lijkt er inderdaad verdraaid veel op. Laten we het er maar op houden dat er niet zoveel variaties op een hartje zijn te maken. :)
-
Ondertussen in Kloosterp... wordt er druk gebouwd aan het centrum van het universum.
De uitbouw, de schoorsteen en het dak staan nog op stapel en dan maar eens het gebouwtje schuiven door de modulebak op zoek naar de perfecte plek.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AB08FED2-8496-4E7E-80D5-60B82BA42A49.jpeg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ED2DF57E-29DF-4E60-8165-4EC33A4FEB13.jpeg)
Mvg, Paul
-
Hallo Paulg,
Wou dat gaat een heel mooi spoor nul station worden (y)
gr bernhard
-
Wow, da is errug fraai. Mooie kleurcombinatie.
-
Dank heren. Het blauw is iets te fel, maar het is een mooie seventies combi :)
-
Wow!!
Hoe heb je die panelen (met glas) gemaakt? Ben 'as we speak' plannen aan het uitwerken om een Douma station te bouwen. Maar twijfel of ik het de panelen zelf ga snijden uit styreen, of dat ik het laat snijden door snijlab of iets dergelijks.
-
wat je altijd kan doen als je heel strakke kozijnen wilt is de goeie ouwe maquettemethode: maak de wanden van je station waar veel ramen in zitten van plexiglas, tis wat irritant materiaal om mee te werken maar soit, tis stevig en mooi helder. Gewoon per stuk gevel een stuk plexiglas op maat snijden of zagen, de hoeken werk je later wel af met stripjes in kozijnenkleur, en t plexiglas helemaal beplakken met afplaktape en dan de contouren van de kozijnen aftekenen op t tape en uitsnijden. 2 mesblaadjes naast elkaar in 1 stanleymes geeft twee snijlijnen dicht naast elkaar voor een mooi smalle constante breedte voor dunne roetjes. Daarna waar de kozijnen zitten tape afpellen, op de ramen laten zitten, en de zaak kozijnkleur spuiten.
Wil je wat meer diepte, dan kun je overwegen eea op te bouwen met styreenstrip op plexiglas, maar das wel lastiger, of gewoon een lasergesneden kozijn op plexiglas plakken.
-
Prachtig station Paul!!! Ik krijg bijna het idee dat ik als dertienjarige weer op een DE 2 sta te wachten om naar de beugeltandarts te gaan.
Groet, Gert-Jan
-
En dat laatste is precies het gevoel wat ik probeer te genereren. Missie geslaagd dus. Dank G.J.
Over die kozijnen. Die zijn van papier en pizzakarton. Ik heb drie laagjes uitgeprint en samengesteld tot kozijn. Na het schilderen met Glue and Glaze (Kristal Klear concurrent) op een stuk plexiglas geplakt.
Ik maak zo wel even een paar foto's van een raam in opbouw.
Mvg, Paul
-
Mooi station zo en natuurlijk erg bedankt voor de beschrijving van de technieken waar je mee bouwt.
-
Thanks. Nabrander: 90 procent van het station is van karton gemaakt. Het glas is van afgeschreven CD doosjes en (voor de buitenkant) Slaters baksteenplaat.
Mvg, Paul
-
Heel tof!
Het roept inderdaad een mooie sfeer op... hoewel ik geen leuke herinneringen heb aan mijn orthotijd ;)
-
Daar ben ik dan weer aan ontsnapt... :D
Enfin, het begint met het tekenen van de onderdelen. De kozijnen zijn behoorlijk diep dus het diepe deel staat er steeds twee keer op:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tekening-kozijn.jpg)
Dan print ik het uit op wat steviger papier:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/uitgeprint.jpg)
De onderste laag snij ik direkt uit, de bovenste twee plak ik met tacky glue van de Action (dit hele station is van de Action) op een stuk dr. Oetker ristorante classic salami pizza verpakking (een andere optie werkt vast ook)
en dan krijg je daarna dit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kozijn-rechtsboven.jpg)
daarna haal ik de randen even door de dunne secondelijm zodat het lekker stevig wordt. Na het uitdampen schilderen en dan kan het op het plexiglas.
De kozijnen kunnen, na montage, niet zelf met secondelijm worden gemonteerd vanwege de bekende vlekken op transparant plastic. Hiervoor gebruik ik Pattex repair gel. Ook van de bekende discount winkel.
mvg, Paul
-
hehehe orthotijd doet mij dan weer denken aan 's Hertogenbosch oost. Een zo mogelijk nog zuurdere bedoening. ;D
-
De sfeer van het stationnetje, zakelijke, schrale na-oorlogse nieuwbouw, degelijk doch onrendabel, doet mij zelf het meest denken aan een liedje van Jules de Korte: 'Het feest dat nooit gevierd werd'. Daar zit alles in. :)
mvg, Paul
-
hehehe orthotijd doet mij dan weer denken aan 's Hertogenbosch oost. Een zo mogelijk nog zuurdere bedoening. ;D
Is dat erger dan Heerhugowaard? ;-)
@Pauldg: Dank voor het beschrijven, ik neem deze methode mee in mijn overweging (y) Heel benieuwd hoe het straks gaat ogen met het dak er op.
-
Joran, bedenk wel dat dit schaal nul is. In h0 worden de stijlen wellicht te ielig van papier. Dan is lasersnijden praktischer.
Ondertussen: wat is het meest lullige/trieste/ droeftoeterige station van Nederland? :D
-
Simpel doch geniaal! (y)
Droeftoeterige?? ;D doet het goed bij Scrabble (Wordfeud hadden ze in die tijd nog niet 8))
-
De sfeer van het stationnetje, zakelijke, schrale na-oorlogse nieuwbouw, degelijk doch onrendabel, doet mij zelf het meest denken aan een liedje van Jules de Korte: 'Het feest dat nooit gevierd werd'. Daar zit alles in. :)
Dergelijke stations dienen bij voorkeur in november genoten te worden. Onder een egaal grijze hemel, een straffe Oostenwind, een regenbui van drie dagen en de geur van natte hond.
Ja, noem me maar een romanticus.
-
Of nét na die regenbui met een waterig zonnetje waardoor alles broos en glazig lijkt.
Het valt niet tegen en het valt niet mee... :)
-
Ondertussen: wat is het meest lullige/trieste/ droeftoeterige station van Nederland? :D
Hmm, ik krijg spontaan herinneringen aan Geerdijk (inderdaad op een druilerige zondagmiddag in November). Helaas nu opgeheven, maar in de 90er jaren heb ik daar wel eens staan wachten...
Wim
-
Enschede De Eschmarke (https://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Enschede_De_Eschmarke#/media/Bestand:Station_Enschede_de_Eschmarke.jpg) <3
Anyway, fraai modelbouwwerk! En ik krijg helemaal warme en nostaligsche gevoelens bij die Pelgrim. Fantastisch.
-
Heerlijk druilerig en ja mijn orthotijd gaat ook terug in de jaren 70 ;D
-
Dank heren. Die Pelgrim kachel staat er ook alweer een tijdje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/pelgrim.jpg)
helaas is hij - vanuit zo'n beetje alle inkijkhoeken - onzichtbaar. Modelbouw voor de kat zijn viool, maar ja... je weet dat hij er in staat hé?
mvg, Paul
-
Oke, bij gebrek aan dak een stukje golfkarton gepakt, maar dit is het idee:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/F466D721-BF4B-4176-8F9E-C1C27AD92A6A.jpeg)
Mvg, Paul
-
Hallo Paul,
Ziet er leuk uit mooie kleur combi heb je gebruikt (y)
Gr Bernhard
-
Dank Bernhard,
De inspiratie komt van de kleurenfoto uit Zwolle van pagina 3 van dit draadje. Het blauw is eigenlijk te fel. Het zou meer grijsblauw moeten zijn, maar ik laat het maar zo. Volgens mij zijn de broertjes van dit station aan de Miljoenenlijn (Chevremont en Eijgelshoven) wel met dit blauw uitgevoerd, dus het had gekund.
Mvg, Paul
-
Dergelijke stations dienen bij voorkeur in november genoten te worden. Onder een egaal grijze hemel, een straffe Oostenwind, een regenbui van drie dagen en de geur van natte hond.
Ja, noem me maar een romanticus.
Wat nog bijdraagt aan de ervaring is als je alleen bent. Als er, op enige afstand, enkele mensen zijn is dat tot daar aan toe zolang ze ook balen van het weer. Miserabiliteit (is dat een woord?) wordt het best alleen genoten.
Het gebouw is goed getroffen. Die BN-banken, vanaf wanneer verschenen die in het straatbeeld?
-
Miserabiliteit
Misére .
-
De BN banken zie ik al op foto's van midden jaren '50. Ik vermoed dat het een ontwerp is van een betonfabriek uit de tijd van de materiaalschaarste.
Mvg, Paul
-
mooi gebouw geworden. Dak komt ook goed. Zie ik op de achtergrond een 500/600 project staan??
-
onmiskenbaar ;D ;D de mijne is klaar alleen nog sound (y)
-
kick, je gaat goed sjef!
-
En met de sjeu van een handgesneden model :D
-
Lieve mensen, ik heb even jullie advies nodig:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kloosterp-buiten.jpg)
De basis van het gebouw staat, ik moet nu aan het dak gaan beginnen. Nu heb ik dit gebouwtje voornamelijk uit karton gebouwd (met soms een laagje Slaters). Het voordeel van karton is dat ik er een hele blauwe kliko van vol heb en het makkelijk te verwerken is, het nadeel is dat het krom trekt.
Nu komen we dus aan het dak: een platte plaat van een paar mm dik met wat balken en franje aan de zijkanten. Ik wil het graag afneembaar houden in verband met verlichting, onderhoud et cetera. Wat kan ik doen om te zorgen dat het karton niet krom trekt? Lijmen met Bizonkit? Eerst de delen verven en dan lijmen? Of toch maar van styreen maken. Al is dat laatste ook geen garantie.
Het is tamelijk belangrijk. Een kromme muur kan je nog maskeren, een banaanvormig dak niet. Het is het meest in het oog springende element van het gebouwtje.
mvg, Paul
-
garantie tot de deurmat, foamboard. geweldig stationnetje overigens
-
Ha goed om iets van je te horen! Foamboard. Dat is een goede tip!
-
ja, foamboard zou ook mijn suggestie zijn. Maar goed, uiteindelijk ben je toch wel weer afhankelijk van wat er gebeurt met spul dat je erop plakt. Als dat gaat krimpen of klooien wordt foamboard ook gewoon krom natuurlijk. Verder weet ik niet goed wat er gebeurt met t schuim van foamboard als je aan de andere kant van t karton ff goed los gaat met bisonkit of terpentine.
-
PLASMASNIJDEN UIT 4MM STAALPLAAT.
zo. noust klaar.
-
;D ;D ;D
-
Ik heb hier nog een stukje sandwichplaat kryptoniet - unobtainium staan is dat ook goed mijnheer Dilz?
-
ja.
wel temperatuur constant houden anders trekt t alsnog krom.
-
***, te laat.....
-
Ik weet niet of het kan maar maak aan de binnenkant wat ribben. Of aan de buitenkant een rib rondom (randje karton van 1mm dik en 2 of 3 mm breed en dan rechtop natuurlijk) die net om de muren heen valt, als een deksel op een koektrommel. De randen impregneren met secondenlijm. Foamboard trekt ook bij een laag er op lijmen. Wat helpt is drooglijmen. Dus met dubbelzijdig plakband. Kost bij de action ook haast niks en is zo dun dat je het niet ziet. Wat ik ook wel eens doe is lijmen met houtlijm en dan laten drogen (lang) tussen twee vlakke platen en dan flink wat gewicht er op.
Albert
-
Dankjewel Albert,
Er gaan zeker ribben in het dak komen want dat is namelijk conform het voorbeeld, dus dat gaat zeker goedkomen. Secondelijm lijkt mij ook een goede tip; trekt niet krom en maakt er tegelijkertijd een veel harder materiaal van.
Je laatste tip is vooral heel verstandig, ik moet dan alleen het geduld bewaren om de zaak een aantal dagen te laten liggen :-)
mvg, Paul
-
Paul,
Forex ! :)
Foamplaat trekt krom... Toen ik begon in de grotere schalen ( 1 ) heb ik hier m'n eerste gebouw van gemaakt, het trekt dus krom en ik heb van alles moeten verstevigen om de boel in het gareel te houden....
Na een tip van Michiel ( Becasse ) ben ik overgestapt naar Forex.
Super spul, makkelijk te bewerken en het blijft vlak.
Heb er pas een flatgebouw van gebouwd ( 60 x 40 cm )
Verkrijgbaar bij de Hornbeek.
Grt
Ferry
-
Dank Ferry, ik dacht dat dit hetzelfde materiaal was!
Mvg, Paul
-
Hallo Paul,
Foamplaat is vaak met aan beide zijden een papierlaag. Dat is zeker bij grotere oppervlaktes in grotere schalen niet zo geweldig
Forex ( bij de Hornbeek wordt dat verkocht onder de naam Hobbycolor )
Dat is een PVC schuimplaat, het laat zich licht bewerken.
Ondertussen heb ik hier al heel wat mee gebouwd, super spul.
Hierbij de link :
https://www.hornbach.nl/shop/GUTTAGLIS-Kunststofplaat-Hobbycolor-grijs-500-x-1250-x-3-0-mm/3888006/artikel.html?sourceArt=3887996&url=3887996&trackArticleCrossType=se
Grt
Ferry
-
Top (y)
-
gewoon even langs de plaatselijke reclame boer, vragen om de rest stukken, meestal willen ze daar wel van af :)
Hornbach rekent nogal pittige prijzen zie ik
-
Hoi Marty,
Goede tip al vind ik dat ik eigenlijk te oud ben geworden om te schooien bij de achterdeur van een bedrijf. Die tijd heb ik gehad ;)
-
Och, ik zal een keer een foto maken als er hier op mijn bedrijf een bouw/ouwehoer dag is van Team Mitropa, dan staan de oudste mannen als een stel zwervers in mijn container te graaien ;D
-
Tis ook meer zelfbescherming ;D
-
Het kromtrekken van karton staat voor dit dak dus niet meer ter discussie. Bij verdere delen van het project misschien nog wel. De vervorming is in mijn ervaring ook hierdoor tegen te gaan (over helemaal voorkomen heb ik het maar niet):
Wat gij aan de ene kant doet, zo doe dat ook aan de andere. Dus schilderen: aan beide kanten. Plastikard etc. erop: aan beide kanten. Bedrukt papier erop: aan beide kanten.
Het wordt hoe dan ook een fraai stationnetje, Paul.
-
Hallo,
Vraagje voor Ferry, waar lijmen we Forex/ hobbycolor het best mee..?
Mvg Theo v W
-
Het lijmen van dit materiaal gaat met pvc lijm of secondelijm / gel
Ik heb het altijd met secondelijm gedaan en dat gaat perfect
Grt
Ferry
-
Leerzame tips allemaal. @Rob jij hebt zo te horen wel eens vaker met karton gewerkt ;)
-
architecten karton kan ook nog ;)
-
Of desnoods een dun plaatje multiplex, meestal wel iets bruikbaars van te vinden in huis.
-
Thanks. Architectenkarton is toch die sandwich karton/aluminium? Goede tip!
-
Waar het op neer komt; Je kan alles gebruiken........ Als het maar dun is en je kan voorkomen dat het krom trekt. Zelfs 3 mm mdf. Tenminste als je dat op de kop kan tikken natuurlijk.
-
zwervers
Ik zou niet durven.....
-
Zoals in het Artitec draadje al te zien was heb ik wat aan het station gewerkt. Na twee gecancelde ritten naar de Hornbach ben ik toch maar voorzichtig in karton begonnen. Ik heb alles spaarzaam met tacky glue in elkaar gezet en daarna alle onderdelen gefixeerd met dunne secondelijm. Het is allemaal aardig recht gebleven. Ook heb ik de tip van Rob (alles aan twee kanten gelijk, verven, lijmen) ter harte genomen.
Hier is de constructie met spanten goed te zien:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dakconstructie-van-onderen.jpg)
En de dakleerkant met schilderstape. Mag nog wel wat viezer:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dak-van-boven.jpg)
Nu nog even alles netjes aan laten sluiten zodat er straks geen licht meer doorheen kiert. De basis staat echter! :)
mvg, Paul
-
Hallo Paul.
Ik wist niet dat je jou station op nieuw gebouwd heb . kan niet anders zeggen ziet zeer mooi uit het hele gebouwtje
Met Vriendelijke groeten,
bernhard
-
Hoi Bernhard,
Nee, ik ben zeker niet overnieuw begonnen. Ik moest nog steeds het dak gaan maken en daar ben ik nu mee klaar. Alleen had ik mijn twijfels over de kleur van de boeidelen van het dak. Even teruggebladerd in dit draadje naar de kleurenfoto van Zwolle Veerallee en ja hoor: het moet blauw. Dat is snel aangepast en staat nog veel beter ook:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/C4F11B64-5086-4B51-AF49-9A04A755D02D.jpeg)
Mvg, Paul
-
Het dakje ziet er heel goed uit Paul! Maar ik wou wel even zeggen dat je Dyane stuk is en dat het kenteken een import kenteken lijkt te hebben. De YB-serie is volgens mij pas ruim na 2000 in gebruik genomen voor geimporteerde oldtimers. ;)
-
haha, dat vraagt eigenlijk om een foto van een konijnenhok met beige dyane in H0 ernaast, he... ;D
lekker bezig kerel! Misschien nog prullenbakloos maar dat zuigerige bankje doet het m ook wel.
-
Ja hoor, dan val ik ineens in een kenteken-analyse. Volgens mij zaten de letters bij die import serie helemaal rechts en niet in het midden. Dit zou dan een '75-76 kenteken zijn. Nog steeds te jong. Nu ben ik ooit eigenaar geweest van dit hok:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dyane.jpg)
op kenteken gezet in 1969. Wel lichtblauw en zonder kleine zijruitjes achter, maar dat is op te lossen. :)
mvg, Paul
p.s. en Rik: natuurlijk is hij stuk. Een Dyane is altijd stuk. Wat relevant is of ie rijdt. ;)
-
Oef, fantastisch! De ultieme Dyane!
En troost je, als ik ga zeuren over verkeerde kentekens heb ik duidelijik niks te zeuren over jouw stationsgebouwtje. ;)
Wat betreft import kentekens.. Er zijn twee serieus. Je hebt de serie voor auto's tot 1970 ongeveer dat zijn inderdaad kentekens zoals AR-12-34 maar er is ook een import serie voor auto's 1970 tot 1977 en die serie heeft reeksen zoals 12-YB-34. Het zijn kleinigheidjes.. ik weet het. Maar bij gebrek aan klinknagels moet je iets. ;)
-
wat is er uberhaupt met die dyane gebeurd joh? zit er nog een chassis onder?
-
Ja, ik heb gewoon heel lui een plaatje van een blauwe kentekenplaat van het net geplukt en uitgeprint op schaal. Ik had het in één moeite goed kunnen doen want ik heb hier nog wel een plukje vrijwaringsbewijzen liggen voor kentekens in de juiste periode (en voor de juiste auto). Dit zou 99 procent van de populatie niet opvallen, maar ja, die ene procent hé... :D
En nu maar gauw terug naar het station. Daar moet nog allerhande klein grut op zoals deurbeslag, scharnieren, hemelwaterafvoer (ik mag van de loodgieter geen regenpijp meer zeggen) en pictogrammen. En dan maar eens een stukje perron maken met sfeervolle betonnen paaltjes, een vlaggenmast en een fietsenhok.
mvg, Paul
-
wat is er uberhaupt met die dyane gebeurd joh? zit er nog een chassis onder?
Het chassis was keihard. Je moet je niet verkijken op een beetje vliegroest op de koets.
Ik heb deze verkocht binnen het circuit. De huidige eigenaar heeft wat meer doorzettingsvermogen en lasvaardigheden. Het is geloof ik ook voor hem een langetermijnproject, maar zo hoort het natuurlijk ook. :)
-
Hoi paul,
Ziet mooi uit met die blauw rand trouws die citroen Dyane zo auto hadden mijn ouders ook tussen 1970 en 1974 Aqua kleur bij harde tegenwind moest je bijna mee trappen was dat ding niet vooruit te branden tussen Bunschoten en Baarn in de Eempolder. Tja mijn vader werkte in de jaren 60 en 70 en 80 bij Philips in Hilversum. In Hilversum zat dat ook de Telefonie tak van Philips
Tot zo ver klein stukje over de Citroen Dyane.
gr bernhard
-
Het chassis was keihard. Je moet je niet verkijken op een beetje vliegroest op de koets.
zeker weten? heb t idee dat het hele ding integraal gewokkeld is, of zit t front hier met anderhalf boutje en een paar touwtjes even op zn plek om m te vervoeren?
-
Dat laatste en de spanbanden zijn waarschijnlijk aan 1 kant veel sterker aangetrokken dan aan de andere kant. En als je weet hoe een eend en alle afgeleiden zijn afgeveerd weet je dat je het vehikel compleet scheef kan trekken zonder gevolgschade :)
-
zoals wij allen weten kan elke fatsoenlijke auto dat.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=TXhvwkFIv0o&feature=emb_logo
Blijft toch een beetje de eend voordat er een eend was, alleen jammer genoeg niet meer echt haalbaar om dagelijks mee rond te vlammen.
Maar goed, dwaalt verder totaal niet af ofzo. :angel:
-
Ik zet wel een wrak van een T-Ford naast het station dan zijn we weer on- topic :) kan nog net in 1970 van de 1e eigenaar.
-
of gewoon een dyane én een T-ford. Lijkt t daar al net op mijn hobbyhok. ;D
-
Back on track: weet iemand de afmetingen van het omcirkelde bord met NS vignet? (fotocitaat van www.stationsweb.nl)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-bord.jpg)
Ik kan de afmetingen wel een beetje gokken, maar het is altijd fijner wanneer je dingen zeker weet.
Ik heb mijn research (Google, Utrechts Archief, Stationsweb) al gedaan. Live opmeten gaat niet meer denk ik omdat ze allemaal vervangen zijn door een moderner type.
mvg, Paul
-
Een gokje 0.60x1.20 m. Kijk eens naar foto van station Steenwijk https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/38A3E502C7C8599386371385CEED3AB8 (https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/38A3E502C7C8599386371385CEED3AB8) van 1976. Aan de voorzijde zat z'n lichtbak in de kap. De Witte bekledingstegels zijn ongeveer even groot als een straattegel. Vandaar het gokje, maar helaas kan ik voorlopig niet evenjes de tegels gaan meten omdat met een ontstoken been zit!
-
Hoi Jeanne,
Dankjewel voor je antwoord. Dat is inderdaad een goede suggestie en ik ga mee in je hypothese. Wanneer ik de afmetingen van de bak heb kan je de rest vrij gericht gokken met foto's vanuit verschillende hoeken. En er zijn er vast genoeg.
Sterkte met je ontsteking!
Paul
-
https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/17A311A2641052A4877A4B0E00D055CE
hier kun je m vergelijken met een fiets... als t hetzelfde type bord is, maar uh ja, he.
overigens is de gevel van steenwijk volgens maps zo'n 19,5m lang, dus met wat tegeltjes tellen kom je op een redelijke schatting, maar dat mag je zelf doen paul. ;D
-
Tilburg west. Daar ben ik vaak uitgestapt! :D Had veel minder kunnen zijn wanneer ik wat harder had gestudeerd.. Enfin. Ik denk dat het wel hetzelfde bord is. En het is dus net zo breed als een herenrijwiel tussen de naven. Ik heb hier nog zo'n dienstfiets staan, ik zal eens meten.
Heb je die Dyane achter het bord zien staan? ;)
groeten, Paul
-
ach, verrek, ja!
https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/00662429F6A355028AA251BC852C0363
hier nog een bord, hart op hart van t frame waar t bord in zit 8 tegels, dus 240 cm. Bord lijkt me dan 140 breed.
-
Thanks! Dat is een mooi scherpe foto. Jammer dat we niet weten hoe lang die mijnheer is. ;)
-
Nouja, als je de breedte van t bord weet weet je de hoogte, en dan gewoon bordjes stapelen tot je op de grond bent.
Meneer is overigens 6 tegels.
-
https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/4CDB620DFC5E5BD7BD620891FE13D6BA
https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/A53502A9F32856C3A305FF62604D5EEB
en mocht je wel weten hoe hoog een plan W is... of een ahob:
https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/620C6AA32487568C992EEBF38B6A6142
https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/3A21B555C9B556BAAE4A303DA41AB050
https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/0F724DC51AF95A43A3236CDC1E46E6DE
-
Achter het bord liggen oude spoorbielsen op elkaar, die hoogte kennen we toch ook?
-
Zo, wat een oogst! Als het nu nog niet goedkomt (y)
Biels heeft een standaardmaat van 2,60 meter geloof ik. Maar ze bestaan tot 4 meter voor bij wissels.
Mvg, Paul
-
Hoi Paul,
Heb je het boek van Victor Lansink al gelezen: http://www.railtrash.net/spoorwegstations_1955_1980.pdf (http://www.railtrash.net/spoorwegstations_1955_1980.pdf)
Staat een klein beetje info in.
-
Hoi Jeroen,
Ja, dat heb ik gevonden toen ik informatie over het stationsgebouwtje bij elkaar aan het sprokkelen was. Dit was een goede toevoeging aan de informatie die ik al had dus bedankt! :)
mvg, Paul
-
Hoi Paul,
Welke kleur heb je gebruikt voor de bakstenen aan de buitenkant? Ik ben het h0 model van Artitec aan het bouwen, maar de genoemde kleur voor de stenen is dezelfde als voor alle andere Artitec gebouwen, en dat is een veel rodere baksteen kleur.
-
Hoi Joran,
Ik vrees dat ik geen kleurnummer voor je heb. Ik heb zelf verschillende potjes Humbrol bij elkaar gemengd totdat ik een gele baksteenkleur had die naar mijn zin was. Ik ben, met roodbruin, wit en geel, uitgekomen op iets wat eigenlijk meer leek op cocktailsaus dus rozig. Gecombineerd met een lichtgrijze voeg geeft dat op afstand een okerkleurig effect wat precies goed was.
In h0 is de verhouding tussen de stenen en de voegen natuurlijk anders. Ik kan je niet anders adviseren dan te gaan experimenteren, mengen en proefstukjes schilderen. :)
Mvg, Paul
-
Dank voor je snelle reacties... ik ga wat vogelen met verf :)
-
Helaas, geen grote vorderingen te melden, maar in gedachten wordt er hard gewerkt. Bij gebrek aan een echte update maar even een leuk sfeerplaatje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/08AB9766-EB08-4C16-8CA0-23DD5F337582.jpeg)
Binnenkort maar eens rails gaan leggen.
Mvg, Paul
-
Leuk. Zien we daar een Hippel in 0?
-
Klopt helemaal Arnout. Ik heb je een pb gestuurd!
Mvg, Paul
-
Fraai!
-
geinig Paul
-
Door privéomstandigheden heb ik twee jaar ongeveer geen modelbouwmes of wat dan ook aangeraakt. Vandaag maar eens met een piepklein babystapje geprobeerd e.e.a in beweging te krijgen. Concreet met het fabriceren van een prullenbak voor aan de muur. Dat soort details maken een gebouwtje echt af!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20220423-232339-01-62647020b76e9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20220423-232339-01-62647020b76e9.jpg)
Mvg, Paul
-
Fijn dat je er weer bij bent, Paul. Houdt dapper stand!
Ik heb op veel meer draadjes notificatie aanstaan dan er berichten komen dus dat draadjes af en toe stilvallen is bekend. En dan opeens komt er iets voorbij: oh ja, dat bestaat ook nog.....
Albert
-
Het komt goed Albert. Ik ga nu verder met het perronnetje waar het gebouwtje op staat. Daar moet ook nog genoeg mee gebeuren. Lantaarns, nog meer bankjes, een vlaggenmast, een verlicht bord met een NS logo en een telefooncel type Brinkman en vd Vlugt in grijs.
-
Leuk weer wat te zien en te lezen. Dit draadje is de reden geweest dat ik het Artitec model heb gekocht. Moet ik ook nodig mee verder.
-
Succes met de hobby voortzetting (y) de prullenbak is heel herkenbaar voor tijdperk 4, ik zie de pakjes Sunkist en dergelijke er al inliggen. Ik vraag me af of dit ook in HO te verwezenlijken is. Hoe heb je dit gemaakt, een vlak plaatje voorzien van rillen en gaatjes en daarna opgerold?
-
een vlak plaatje aluminium uit een bakje van de chinees was de basis inderdaad. De inspiratie komt uit een nummer van het Belgische blad Modelspoor magazine (februari 2008). Artikel: zelf details maken uit aluminium afval. De voorbeelden zijn van vuurkorven en olievaten, maar die prullenbak is qua bouw eigenlijk ook een olievat zonder deksel.
En om de PB's voor scans te voorkomen: ik ben mijn eigen nummer kwijt (uitgeleend), maar ik heb de aanpak redelijk goed onthouden!
Groeten, Paul
-
Ik ga dat ook eens proberen. Dank voor de tip, morgenavond eten we Chinees!