BeneluxSpoor.net forum

Materieel => Materieeltests => Topic gestart door: Materieeltest op 14 februari 2008, 10:20:35

Titel: Roco 2400, h0
Bericht door: Materieeltest op 14 februari 2008, 10:20:35
Roco 2400, h0
Door Huibert van Noord

Het voorbeeld

De locomotieven van de serie 2400 werden tussen 1954 en 1957 door het Franse Alstom gebouwd. Het betrof kant en klare producten. Alstom bouwde deze locomotieven met name voor Afrikaanse spoorwegen, waaronder die van Algerije de SNTF (http://www.sntf.dz/home.php) en Marokko de ONCF (http://www.oncf.ma/marrakech.htm).
De 130 NS-locomotieven hadden een twaalf cylinder dieselmotor en een electrische overbrenging. Het continue vermogen bedroeg 626 Kw, de maximum snelheid 80km/h.
De locomotieven konden tot een maximum aantal van twee in treinschakeling rijden. Begin zeventiger jaren werd dit aantal verhoogd tot vijf. In de praktijk bleef het aantal meestal beperkt tot drie.
Ingezet werden ze vrijwel zonder uitzondering in het goederenvervoer.
De eerste 23 locomotieven werden in blauw-turkoois uitgeleverd maar kregen al rap, net als de anderen, de kenmerkende bruine kleur. In het kader van de vergeling begin zeventiger jaren werden ook deze loc's vergrijsd.
Al in de jaren zeventig werden een dertigtal locomotieven terzijde gesteld. Zeven daarvan werden door Volker Stevin gekocht en ingezet in Saoedi-Arabië. Begin negentiger jaren werd een vijftigtal loc's verkocht aan de SNCF en ingezet bij de aanleg van Franse hoge snelheidslijnen. In 1991 ging de laatste 2400 bij de NS buiten dienst.

Het Model
(http://www.beneluxspoor.net/images/materieelverslagen/item10/2400_smallimage001.jpg)
2445

Zeker met de bijgeleverde complete bufferbalk is het model een juweeltje om te zien. Net als bij haar grote voorbeeld, straalt de eenvoud van het model af.
Het uitgebrachte model is de versie zoals ze van de fabriek kwam, nl zonder doorlopende railing op de voetplaat.
Het model is rijkelijk voorzien van details. Hijsogen, sluitseinijzers, remwerk, baanruimers, het is er allemaal.
Roosters zijn duidelijk weergegeven, de railingen rond de huiven zijn los opgezet en strak uitgevoerd.

(http://www.beneluxspoor.net/images/materieelverslagen/item10/2400_smallimage002.jpg)
2445, andere zijde

Opschriften zijn ragfijn, leesbaar en volledig.
Minpuntje is dat je niet door de cabine heen kunt kijken. In de rijrichting echter wel! Een mcn kan eenvoudig worden geplaatst.
De demper op het dak werd pas laat in de zestiger jaren gemonteerd. Ik heb geen foto's gevonden van een 2400 met de oorspronkelijke railing èn demper. De demper laat zich iig met een simpel uittrekken verwijderen.
Ook heeft het model geen sluitseinen. Persoonlijk vind ik dat niet erg: de sluitseinen branden alleen bij losse loc ritten. Ook het omgekeerde L-sein ontbreekt. Dat zet de lok terug in de aflevertijd, waar de demper niet past. Wil je toch het .:-sein, dan kan eenvoudig een setje worden besteld wat dit regelt. Roco komt ook zelf in de toekomst met 2400-en mèt omgekeerd L-sein, zo is toegezegd.

Eigenschappen
De Roco 2400 heeft een middenmotor met cardanaandrijving op beide draaistellen, zoals we dat al jaren van Roco gewend zijn. In de loc is een printplaat te vinden waarop de nodige elementen zijn aangebracht. Ook is daar een achtpolige stekker voor de decoder. Het model rijdt analoog mooi en soepel.
Het heeft voldoende trekkracht voor een normale sleep wagens. De loc is uitgerust met twee antislipbandjes op 1 as van het draaistel onder de cabine.

Verzorging
De loc zit op de bekende manier in de doos: piepschuim met kartonnen deksel, een folie om de loc uit de doos te kunnen halen. Meegeleverd worden, behalve het onderhoudspapier en cotrolezegel, geetste loc- en fabrieksplaten. Dat is al bijzonder. Bijzonder is ook dat de hele bufferbalk afgenomen kan worden en vervangen door bufferbalken met alles er op en eraan, en vooral ook, eronder. Alleen de buffers moeten worden overgezet. Dat levert echter geen problemen op.

Conclusie
Complete loc voor een superprijs!

(http://www.beneluxspoor.net/images/materieelverslagen/item10/2400_smallimage003.jpg)
2275 en 2445, DKM 2400-en

De Details:

Algemeen
Merk: Roco
Type: 2400
Schaal: h0

Tijdperk: 3c, IV (met .:-verlichtingsset)
Catalogusnrs: 62790, 2ra

3rds = 3-rail digitaal + sound, 2rds = 2-rail digitaal + sound, 2ra = 2-rail analoog

Frame: metaal
Opbouw: kunststof
Gewicht: 262 gr
Min. Radius: 35,9
Koppeling: beugel
Prijs: 89,00

Testuitvoering: 2445
Stroomafname: met lipjes af de wielen
Motor: middenmotor
Verlichting: alleen front, wisselend met rijrichting
Decoder:
Krachtoverbrenging: via cardanassen en tandwielen
Aangedreven wielen: allen
Vliegwiel: 1
Trekkracht: Zeker veertig tweeassers.

Demontage: klikverbindingen

Zelf aan te brengen onderdelen: nummerplaten, volledig toegeruste bufferbalk

Maten (in mm: 1:1;1:87;model)
Lengte over de buffers: 12520/143,9/144,0
Hoogte: 3830/44,0/43,5
Breedte: 2900/33,3/33,3
Wieldiameter: 1000/11,5/11,0

Rijeigenschappen
Vmax:
V voorbeeld: 80km/h
Vmin: 5

Tijdperk indeling volgens NEM 818
bron: Website hja.blanke (http://home.hccnet.nl/hja.blanke/train/norm/period/period.html)

Reageren op de test kan hieronder.

Bronnen
G. Nieuwenhuis en G. Stoer: Spoor en Tram, materieel in Nederland, 1982, de Alk.
C. van Gestel, B. van Reems, P. van der Welle: Diesellocomotieven in Nederland, 2002, de Alk.

Links
Daar istie dan! (materieelbespreking) (http://www.beneluxspoor.net/index.php/topic,6129.0.html)
Zelfbouw en sluitverlichting (http://www.beneluxspoor.net/index.php/topic,7437.0.html)
Verlichtingssetje van Digirails inbouwen (http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=356&Itemid=1)
Verlichting in relatie tot hekwerk (http://www.beneluxspoor.net/index.php/topic,6603.0.html)
De juiste kleur? (http://www.beneluxspoor.net/index.php/topic,7689.0.html)
DKM verlichting vergeleken met Roco: zelfbouw (http://www.beneluxspoor.net/index.php/topic,7658.0.html)
Blauwe 2400 als grapje tussendoor (http://www.beneluxspoor.net/index.php/topic,8245.0.html)
2400-tekeningverwijzing (http://www.beneluxspoor.net/index.php/topic,9129.0.html)
De Fransen! (http://www.beneluxspoor.net/index.php/topic,4550.0.html)

Digirails verlichtingsset (http://www.digirails.nl/)
Digitaalservice.nl: uitgebreide Digirailset (http://www.digitaalservice.nl/techniek/index_2400set.htm)
Titel: Re: Roco 2400, h0
Bericht door: Machinist Johan op 04 maart 2008, 10:29:40
ik vind het een juweel van een loc 8)
Titel: Re: Roco 2400, h0
Bericht door: Han Zijlstra op 04 maart 2008, 15:51:16
Goed test verslag
Wat ik mis is :

decoder Nem stekker 8 polig ja nee
plaasing van decoder is : eenvoudig, lastig, voldoende
Ruimte voor sound decoder Ja/ nee tenzij ..


Titel: Re: Roco 2400, h0
Bericht door: Rob op 04 maart 2008, 17:24:54
Wat ik mis is :
decoder Nem stekker 8 polig ja nee

Ff leesbril opzetten? Het staat er echt!
Citaat
Ook is daar een achtpolige stekker voor de decoder.

 8)

Groeten, Rob
Titel: Re: Roco 2400, h0
Bericht door: sander1985 op 04 maart 2008, 17:51:50
volgens mij past deze versie van de loc ook al in tp 3b, volgens mij begint tp 3c ongeveer in 1960.

Sander
Titel: Re: Roco 2400, h0
Bericht door: Lokwerkstatt_DRG op 04 maart 2008, 18:05:49
Leuk model voor weinig.

Zelf ga ik de Philotrain nog bouwen binnenkort en wel in P-87. ;)
met alles erop en eraan, ofwel: super model  ;D
grt
Edwin, die dit bruine dieselgeweld toch mooi blijft vinden  ;D
Titel: Re: Roco 2400, h0
Bericht door: Jan van den Berg op 04 maart 2008, 19:50:23
Goede tekst hoor.Een plaatje van een loc Ik vind dat dit met stipnotering moet staan op nummer 1  ;D
Titel: Re: Roco 2400, h0
Bericht door: Streamliner op 04 maart 2008, 22:08:47
Goede modelbespreking. Met z'on succesvolle loc moet er natuurlijk wel een bespreking bij op internet ;D Mooie bespreking.
Mvgr Jan Wiebrand
Titel: Re: Roco 2400, h0
Bericht door: Rocodil op 04 maart 2008, 22:58:46
Er staat in de bespreking dat de drie-rail een digitale versie is met locsound. Dat laatste heb ik in mijn model nog niet kunnen ontdekken. Ligt dat aan mij?

Groeten
Hans
Titel: Re: Roco 2400, h0
Bericht door: HuibertDeVerschrikkelijke op 05 maart 2008, 02:07:42
Ik neem aan dat je dit bedoelt:
"3rds = 3-rail digitaal + sound, 2rds = 2-rail digitaal + sound, 2ra = 2-rail analoog"
Dat is een verklaring van afkortingen die gebruikt wordt bij:
"Catalogusnrs: 62790, 2ra".

Edwin, als je 'm af hebt wil ik 'm wel in een vergelijkende test!
;)

Sander, 3c begint in 1958. Een indeling in 3b kan dus inderdaad ook.

Han, ik zal je opmerkingen tav (gemak van) plaatsing van een (sound)decoder opnemen in de template.
Overigens vind ik het eerlijker de lok bij de test analoog te houden. Wat een decoder met een lok doet is immers een samenspel tussen lok en decoder. Voor zulke uitgebreide tests heb ik het budget niet :)

Groet,

Huibert van Noord
Titel: Re:Roco 2400, h0
Bericht door: metresil op 07 augustus 2009, 21:26:27
misschien een vreemd verhaal,maar mijn 2400 loopt niet lekker over 1 van mij wissels,ik hoor steeds een harde tik als die er overeen rijd.
nou ben ik dat eens gaan onderzoeken,nu blijkt dat het wiel links voor een fraktie van een seconde wordt opgetilt op de wissel maar gewoon weer in de rails te recht komt,dus hij ontspoort niet.
Nu zal je denken ,de wissel is kapot maar de rest van me treinen rijden perfect over die bewuste wissel.
heeft iemand anders dit ook wel eens me gemaakt. :-\
Titel: Re:Roco 2400, h0
Bericht door: Floris Dilz op 07 augustus 2009, 21:33:48
nou, waarschijnlijk staan de wielen op die ene as dasn iets te dicht bij elkaar, zodat de flens op het puntstuk of de strijkregel wipt. Wielen een fractie verder uit elkaar zetten helpt waarschijnlijk wel. Het gaat dan echt om 0,2 mm ofzo.
Titel: Re:Roco 2400, h0
Bericht door: metresil op 07 augustus 2009, 22:25:48
De wielen staan dan dan niet op een lijn,ja het zou zomaar kunnen. ???
Ik ga proberen er iets aan te doen,bedankt voor je reactie.
Titel: Re:Roco 2400, h0
Bericht door: Albert Bas op 15 oktober 2009, 21:04:57
@Panam,   8)

Mijn blauwe 2400 doet dat ook over oud type Fleischmann wissels.
Ik heb ook ontdekt wat het probleem is; de zandleidinkjes naar de spoorstaven zitten heel realistisch dicht bij de wielen. Bij de wat oudere wissels komt het zandleidinkje bij een wissel tegen de kruisende railstaaf. Het blijft er soms achter hangen, dat zijn de tikjes die je hoort.
Inspecteer de leidinkjes maar eens, soms zijn ze verbogen of geknakt. Iets inkorten kan de remedie zijn.

Voor Roco ook een punt van aandacht bij komende modellen.
Het zijn wel los te bestellen draaistel zijkanten dus ook zaak voor Roco om reserve delen aan te maken.

Groet, Albert. (y)
Titel: Re:Roco 2400, h0
Bericht door: Remco. op 15 oktober 2009, 21:52:15
Dit heb ik ook gehad, ik heb toen die geleider die aan de buitenkant in je rails zit verdikt, dan trekt hij de lok iets meer naar buiten en heb je geen probleem.

Gr. Remco.
Titel: Re:Roco 2400, h0
Bericht door: henjo op 26 februari 2010, 08:13:15
mooi ding :o
Titel: Re:Roco 2400, h0
Bericht door: rvp op 26 februari 2010, 09:26:07

Deze?

http://www.roco.co.at/index.php?id=129&Anfangsposition=18&artikelnummer=62794
Titel: Re:Roco 2400, h0
Bericht door: Jopie op 07 april 2010, 02:43:25
De bruine kleur bevalt mij wel. Maar ik wacht nog even totdat de prijs van dit model ook 79 euro is.

 ;D