BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Rolando op 29 februari 2020, 21:34:53
-
Hallo allemaal
Na een aantal jaren weg geweest te zijn doordat ik ben verhuisd van Scheveningen naar Brabant eindelijk weer aan de slag gegaan met mijn modelbaan. Niet alleen aan de baan zelf ben ik weer verder gegaan (update zal ik een keer plaatsen) maar ook de stoute schoenen aangetrokken en aan de slag gegaan met het schoonmaken van treinen.
Door verschillende tips die ik hier las begonnen met mijn rangeerloc Fleischmann loc 312 380-0. Ik heb daar 3 locs van en 1 daarvan reed bijna niet. Dus mocht het misgaan, heb ik er altijd nog twee ;D
Alles is gelukt, ook het schoonmaken van de motor en koolborstels (deze waren nog goed). En uiteraard ook wat veertjes die weg springen omdat je toch denkt, dat gebeurt mij niet >:(
Nu komt mijn vraag : de rangeerloc rijd nu wel en niet eens zo slecht, alleen als die zachter gaat schokt die vooruit. Hard rijden geen probleem, maar weet even niet of ik iets verkeerds gedaan heb. Jullie hebben hier veel meer ervaring mee als deze beginneling, dus ben benieuwd waar het aan ligt. Alvast bedankt
-
Hoi,
Misschien de stroomafname checken langs de wielen?
En rails optimaliseren.
Succes.
-
Alles is gelukt, ook het schoonmaken van de motor en koolborstels (deze waren nog goed). En uiteraard ook wat veertjes die weg springen omdat je toch denkt, dat gebeurt mij niet >:(
Je hebt de koolborstels toch niet schoongemaakt? En die veertjes heb je hopelijk teruggevonden.
Misschien moet je loc na de schoonmaakbeurt weer inlopen. Laat hem eens een uurtje rondjes crossen en kijk dan of hij zich bij lage snelheid beter gedraagt.
-
Heb je na het schoonmaken de boel weer een drupje olie gegeven ?
Oude fleischmann loks kunnen op de lagering we wat smering gebruiken.
-
Ik heb de rails op de baan weer helemaal schoon gemaakt, maar de wielen heb ik nog niet gecontroleerd.
Neem aan dat ik dat met twee stroom draden kan doen om te checken.
-
Je hebt de koolborstels toch niet schoongemaakt? En die veertjes heb je hopelijk teruggevonden.
Misschien moet je loc na de schoonmaakbeurt weer inlopen. Laat hem eens een uurtje rondjes crossen en kijk dan of hij zich bij lage snelheid beter gedraagt.
Ik heb de koolborstels wel een beetje schoongemaakt :-[, dus dat moet ik niet meer doen begrijp ik.
En rond rijden kan ik helaas nog niet omdat ik nog maar een klein stuk rangeer terrein heb liggen. Maar heen en weer kan ik ook lang volhouden ;D
-
Heb je na het schoonmaken de boel weer een drupje olie gegeven ?
Oude fleischmann loks kunnen op de lagering we wat smering gebruiken.
Ik had inderdaad gelezen dat je op bepaalde punten weer olie moest geven, zeker de as etc. Voordeel als je eerst even op het forum weer gaat lezen wat andere ervaren. Had ook een piepende motor, maar ging weg toen ik alles gesmeerd had. Je leert snel van je fouten. ;)
-
Ik heb de koolborstels wel een beetje schoongemaakt :-[, dus dat moet ik niet meer doen begrijp ik.
En rond rijden kan ik helaas nog niet omdat ik nog maar een klein stuk rangeer terrein heb liggen. Maar heen en weer kan ik ook lang volhouden ;D
Oja, de veertjes heb ik na lang zoeken weer terug gevonden en ook een bevestiging veertje (weet de benaming niet) van een radertje. Had op het forum al gelezen dat je soms een zak moet gebruiken om dat soort dingen te voorkomen.
-
Ja, of een bakje waar je even alles in legt. Over het testrijden; leg een cirkel op een gladde vloer en laat je loc er een half uur in beide richtingen en een keer omgedraaid en met verschillende snelheden rijden. Dan is hij goed los en weet je of je onderhoudsbeurt geholpen heeft.
-
Dat doe ik ook altijd, ik heb daarvoor gewoon een klein baantje gecreeerd
-
Had op het forum al gelezen dat je soms een zak moet gebruiken om dat soort dingen te voorkomen.
Die zak wordt niet gebruikt om je onderdelen in te doen, Bedoeling is dat je de lok uit elkaar haalt in een doorzichtige zak. (bv. een pedaalemmerzak)
Als er dan iets uit valt of weg springt, dan blijft het in de zak.
Mvg, Erich
-
Ja, of een bakje waar je even alles in legt. Over het testrijden; leg een cirkel op een gladde vloer en laat je loc er een half uur in beide richtingen en een keer omgedraaid en met verschillende snelheden rijden. Dan is hij goed los en weet je of je onderhoudsbeurt geholpen heeft.
Bakje was ik inderdaad ook al opgekomen, is toch wat veiliger met al die kleine onderdelen. En ik heb nog rails genoeg liggen, dus ga ik zeker doen om warm te laten draaien.
-
Ik heb de koolborstels wel een beetje schoongemaakt :-[, dus dat moet ik niet meer doen begrijp ik.
Het hangt er van af hoe je ze schoonmaakt. Afpoetsen met een droog lapje is goed, maar ik zou ze b.v. niet in de wasbenzine leggen. Overigens is het bij zo'n grote beurt altijd beter om er nieuwe koolborstels in te steken.
Maar goed, het is eerst zaak om er achter te komen waarom de loc zich zo bokkig gedraagt.
-
Dag Klaas. Ik heb ze inderdaad alleen op een droge doek schoongemaakt. Leek me al niet slim om ze in de wasbenzine te leggen. En nieuwe koolborstels heb je helemaal gelijk in, maar ik wilde bij deze dieselloc eerst eens goed kijken hoe alles uit elkaar te halen is. Had voor de koolborstels eerst de hele behuizing er voorzichtig af gehaald, en toen kwam ik er achter dat ik de kleine dopjes beter eraf had kunnen halen. :) Dat werkt een stuk beter. Dus zo zie je maar dat je door te doen een hoop leert.
Ik ben nu bezig met de E10 (waar het allemaal om begonnen is) om die schoon te gaan maken en de motor uit elkaar te gaan halen. Ik durf nu iets meer en heb ook wat meer idee hoe ik het moet doen.
-
Ik ben trouwens ook op mijn website bezig om alles uit te leggen met foto's en teksten om in ieder geval andere wat meer te helpen. Misschien is dat al lang gedaan door andere, maar leek me wel handig als iemand anders toevallig deze type treinen uit elkaar wil halen en eigenlijk niet de stap durft te zetten omdat ze niet weten hoe. Dat was tenminste bij mij het geval, en als ik dan toch bezig ben kan ik het net zo goed vastleggen stap voor stap. Wie weet helpt het net diegene die het nodig heeft. (en het is leuk om te doen ;))
-
Daar heb ik even gekeken en schrok van de motor.... ik zou die eens uit elkaar halen, vermoed dat je anker erg smerig is. Dat moet je wel voorzichtig doen met bv wasbenzine en een kwastje. Laat ons eerst maar eens zien hoe dat anker eruit ziet ;) Want daar kon het probleem wel eens zitten.
Vind de motor er ook erg smerig uit zien:
(https://f.jwwb.nl/public/1/3/0/modelspoorbaan/03-FleischmannDBE10-134motor11.jpg)
-
Dag Ronald. Dit is de motor van mijn E10 trein. Daar ben ik nog mee bezig om uit elkaar te halen. Dus deze is niet van mijn dieselloc. Die heb ik al helemaal schoon van binnen gemaakt, maar misschien nog niet genoeg. Ik ga daar eerst mee testrijden, blijft die het doen moet ik hem gewoon nog een keer uit elkaar halen. Hoe meer ik het doe, hoe makkelijker het word.
De motor van deze E10 is meer dan 50 jaar oud, dus vandaar dat die er zo slecht uit ziet. Ik heb eerst de andere treinen uit elkaar gehaald om te kijken hoe ik het moest doen en waar ik tegen aan liep. Want hier moet echt alles uit elkaar en daar zag ik tegen op. Deze trein is ook het belangrijkste omdat die van mijn vader is geweest en de 1ste trein waar ik mee speelde (reed). Om deze trein is eigenlijk mijn verhaal met het opbouwen van de modelbaan begonnen.
-
Dit is de binnenkant van de dieselloc waar het om gaat.
https://f.jwwb.nl/public/1/3/0/modelspoorbaan/03-Fleischmannloc312380-0schoonmaak11.jpg
-
(https://f.jwwb.nl/public/1/3/0/modelspoorbaan/03-Fleischmannloc312380-0schoonmaak11.jpg)
-
Hoe heb jij die foto geplaatst Ronald, dat lukte me niet meer. Ben een beetje lang weg geweest en heb geen flauw idee meer hoe ik foto's kan plaatsen.
-
Zie links in het menu "Plaatje uploaden" en eronder een handleiding hoe dat te doen :angel: (y)
-
Klik in het bericht van Ronald op "Citaat" en kijk wat het verschil is tussen jouw link en zijn link.
-
Hoe heb jij die foto geplaatst Ronald, dat lukte me niet meer. Ben een beetje lang weg geweest en heb geen flauw idee meer hoe ik foto's kan plaatsen.
De eerste heb ik uit jou webpagina gekopieeerd en tussen img tags geplaatst. De 2e van jou is de link die jij gaf en die ook tussen img tags gezet :) Dat is het 2e knopje inder de schuin-knop in je bericht-menu en geeft dit: [ img ] [ img ] (extra spaties gezet, die zijn er normaal niet).
-
Bakje of pot met wasbenzine, motor aansluiten op de trafo, helemaal onderdompelen en paar seconden linksom en rechtsom laten draaien. Daarna boel aan de buitenkant ontdoen van resterend vet totdat alles blinkend schoon is. Daarna drupje olie op de as bij de lagers en het ding is als nieuw.
Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
-
Tom,
Dat laatste lijkt me geen goed plan, heb ik ooit zelf ondervonden. De boel stond onmiddellijk in lichte laaie.
-
Hoi
Mijn ervaring is wel dat je beter oude koolborstels kunt vervangen. Die oude borstels worden na verloop van tijd toch een soort zacht en maken minder goed contact. Voor het geld hoef je dat niet te laten.
Voor zover ik weet heeft Fleischmann H0 maar 1 soort. Art.nr 6519.
-
Bedankt voor de tip over foto plaatsen, had heel de link niet gezien links. En op het forum kon ik het niet gevonden krijgen. Maar nu wel en heb het maar even vastgezet mocht ik het weer vergeten ;D
-
Hoi
Mijn ervaring is wel dat je beter oude koolborstels kunt vervangen. Die oude borstels worden na verloop van tijd toch een soort zacht en maken minder goed contact. Voor het geld hoef je dat niet te laten.
Voor zover ik weet heeft Fleischmann H0 maar 1 soort. Art.nr 6519.
Dag Arno. Ik ga eens even op het internet struinen, ben pas op de Expo Houten geweest en totaal niet gedacht om daar die dingen mee te nemen. Zal er maar gelijk een aantal bestellen aangezien ik nog heel wat treinen te gaan heb.
-
Tom,
Dat laatste lijkt me geen goed plan, heb ik ooit zelf ondervonden. De boel stond onmiddellijk in lichte laaie.
Spectaculair Heb het regelmatig zo gedaan, werd brandschoon. Moet wel helemaal ondergedompeld zijn, dat wel.
Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
-
En uiteraard ook wat veertjes die weg springen omdat je toch denkt, dat gebeurt mij niet >:(
Dat dacht ik ook bij m'n eerste Fleischmann loc.
Gelukkig waren de veertjes magnetisch, dus ik vond ze terug achter het motorschild ....
Net op tijd. Pfft
-
Hoi
Mijn ervaring is wel dat je beter oude koolborstels kunt vervangen. Die oude borstels worden na verloop van tijd toch een soort zacht en maken minder goed contact. Voor het geld hoef je dat niet te laten.
Voor zover ik weet heeft Fleischmann H0 maar 1 soort. Art.nr 6519.
Helaas niet alle H0 locs van Fleischmann. Het stoomtreintje "Anna", wat veel in startsets zat, heeft een motortje, welke ook bij spoor N gebruikt wordt. Deze koolborstels zijn veel kleiner....
-
(https://f.jwwb.nl/public/1/3/0/modelspoorbaan/03-Fleischmannloc312380-0schoonmaak11.jpg)
De koolborstels lijken wel voor een flink deel afgesleten te zijn, Ik zou die sowieso vervangen. Ook de collector van het motoranker even reinigen tussen de contact platen in.Dit kan met een klein puntig houten voorwerp, zoals tandenstoker of saté prikker. De koolborstelhouders (busjes) op het motorschild, zijn makkelijk te reinigen met een tandenrager, bespoten met wat contact spray. Ook de stroom afnemers bij de wielen even schoonmaken, en licht van contact spray voorzien. Beide motor lagers van een minimaal drupje lichte olie voorzien. De kunststof tandwielen, smeer ik heel licht in met wat lithium vet, wat meestal voor plastic onderdelen in de elektro industrie wordt gebruikt. Na deze onderhoudsbeurt, en een klein tijdje proefdraaien, moet alles weer soepel kunnen draaien...