BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: heuvelbaan op 26 februari 2020, 21:57:45
-
Ik heb een vreemd probleem.
Heb een Fleischmann BR 64 fabriek af digitaal met een Uhlenbroch 76320 decoder.
Als ik het licht aanzet wil de loc niet achteruit rijden, althans niet normaal maar wel met stootjes.
Het achterste licht brand continue, wisselt dus niet met de rijrichting en gaat niet uit als ik de verlichting uitschakel.
Maar het voorste licht brand niet continue, wisselt wel met de rijrichting en gaat ook uit als ik de verlichting uitschakel.
Met uitgeschakeld licht rijdt de loc voorbeeldig, maar het achterste licht blijft aan.
Zou dit ergens met een CV in te stellen zijn of is het gewoon een defecte decoder.
In de handleiding van de decoder kom ik er in ieder geval niet uit. ::)
Groeten Marco
-
Het feit dat hij moeilijk rijdt als die uitgang aan staat doet een elektrische fout vermoeden. Decoder instelling lijkt me heeeel sterk.
Het klinkt mij een beetje als per ongeluk de decoderuitgang voor het licht achter is kortgesloten met de rijspanning. Ofwel, fout in de loc. Check dit dus goed voor je eventueel een nieuwe decoder plaatst!
Timo
-
Even de decoder resetten naar de fabriekswaarden en kijken wat hij dan doet,,,
Succes en we horen het ,,, Groetjes, Wullem NS
-
Dat vind ik altijd een erg slecht advies ::) Heb je (of de fabriek) werk gestoken in het afregelen van de decoder en gooi je dar allemaal even snel weg. Ik kan me werkelijk geen instelling aan de decoder bedenken waarvan hij slecht achteruit gaat rijden als je het licht aan zet en die er dan ook nog spontaan in is gekomen :angel:
Ik zou eens beginnen met meten of het achterlicht geïsoleerd is van de railspanning.
Timo
-
Het achterlicht is met de gele draad van de decoder en de massa van de loc verbonden.
Dus conform het voorlicht echter die met de witte draad van de decoder.
Zal vanavond even doormeten of de gele draad soms contact maakt met de railspanning.
Groeten Marco
-
Heb de loc doorgemeten, en er is geen contact met de rail spanning.
Ben nu aan het zoeken hoe de draden origineel aan het motorschild gesoldeerd waren.
Want het lijkt erop dat iemand hier mee heeft zitten knoeien. >:(
Groeten Marco
-
Nog twee testjes gedaan:
1. De gele draad met de witte draad verbonden dus niet meer op het motor schild.
Licht voor en achter kan geschakeld worden, bij vooruit branden beide lampen. Bij achteruit zijn ze beiden uit. Maar de loc rijdt achteruit nog steeds met schokjes.
2. De gele draad helemaal los gesoldeerd, Lamp voor kan ik aan en uit schakelen. Lamp achter doet helemaal niks. (raar he? ;D)
Vooruit gaat de voorste lamp aan en de loc rijdt weer voorbeeldig.
Achteruit gaat er geen licht aan en de loc rijdt met schokjes.
Groeten Marco
-
Niemand nog een slim idee?
Groeten Marco
-
Als de loc een 8 polige stekker heeft:
1-Decoder in een andere loc of in een (geleende) decodertester testen.
2-de loc tijdelijk met een dumystekker testen op gelijkspanning (twee draadjes tegen de wielen, of twee draden in het decoderprikpunt om te testen op de juiste werking: Stekkerindeling (http://www.floodland.nl/aim/info_nem_connectoren_1.htm) met * bij oranje.
Met de trafospanning in rood of zwart, mag je alleen verbinding hebben met één wielkant en bij rood ook met één pool van de lampjes. Met de 12 V spanning in de oranje en grijze moet de motor draaien en met de + in de rode en de - in de witte of gele moeten de front/sluitseinen branden. Kijk ook goed naar het motorschild, is dit origineel of een verbouwd schild met zaagsnedes.
Hier staan (tussen wat andere types even naar beneden scrollen), bouwtekeningen van de Fleischmann-varianten van de BR64 (https://www.fleischmann.de/de/service/spareparts/index.html?p=y&ssp=BR64)
Zover ik daar zie is deze Fleischmann alleen analoog geleverd óf met een met een 6polige Nem651 stekker.
Succes met puzzelen.
François
-
Hallo François,
1. Helaas geen andere loc met een NEM 651 stekker. Decoder tester lenen wordt ook moeilijk.
2. Snik, ook geen dummystekker maar die kan ik vermoedelijk wel lenen.
Als ik gelijkspanning op de koolborstels zet loopt de loc prima beide kanten op.
Alleen achteruit wat harder dan vooruit.
CV 49 staat op 32 en heb ik conform de handleiding op 0 gezet, de schokjes worden nu wel wat langer.
Er zit een origineel motorschild in met een NEM 651 stekker en daar dus de decoder in.
Groeten Marco
-
Het schokkerig rijgedrag is een bekend euvel van de Intellidrive 2 decoders icm Fleischmann motoren. Spelen met de lastregeling lost dit vaak goed op. In de uitgebreide handleiding staat een stappenplan hoe je dit kunt aanpakken.
Geld.trouwens alleen voor de ID2 lijn van Uhlenbrock, maar wellicht werkt dezelfde methode op oudere lijnen. Heeft Fleischmann ooot Uhlenbrock geleverd? Ik dacht eigenbouw en toen ze doorgekregen dat ze dat niet goed deden hebben ze Zimo erbij gehaald. Denk dat de verkoper hem digitaal heeft gemaakt.
Wat de achterlamp betreft, die zit op de gele en de massa neem ik aan.
Bij een nem651 zou hij dan gewoon moeten functioneren. Zit de gele pin niet toevallig ergens aan de rode verbonden?
Groetjes
-
Haai Martin,
Ik zal eens met de lastregeling gaan spelen.
Over welke handleiding heb je het, die van Uhlenbrock?
Het was een digitaal voorbereide loc, dus er had ieder soort decoder in kunnen zitten.
Nee, gele draad maakt geen contact met de rode.
Had ik al doorgemeten, al zou je het wel denken omdat de lamp continue brandt.
Heb nu zelfs de gele draad helemaal los gesoldeerd en de lampunit losgeschroefd.
Maar het stotteren bij achteruit rijden blijft. :-(
Groeten Marco
-
Laatste redmidel vandag geprobeerd, de decoder resetten.
Helaas ook dit heeft niet tot het gewenste resultaat geleid.
Alle instellingen had ik wel van te voren genoteerd dus alles ook weer teruggezet.
Loc loopt nog steeds als een trein, behalve bij achteruit met het licht aan.
Conclusie, maar niet meer rangeren en/of omlopen met deze loc, alleen zijn rondjes laten draaien.
Ik ga nog op zoek naar een decoder met een vaste nem 651 aansluiting om het eens met een andere decoder te proberen.
Groeten Marco
-
Heeft de loc ooit wél goed gefunctioneerd? Ik vraag dat omdat ik het gevoel heb dat er misschien twee draden verwisseld zijn, nl. een van de motor en een van de achterlichten.
-
Wat ik zou proberen:
- Heel de decoder eruit, plaats geen dummy en zet op de baan. Is het achterlicht nu wel uit?
- Verbind alleen de rail en motor draden van de decoder (rood, zwart, oranje en grijs). Is achterlicht nu uit? Rijdt hij normaal?
Laatste punt moet je inderdaad even voor aan de slag. Bijvoorbeeld met Dupont draden (https://www.google.com/search?q=dupont+wires&tbm=isch).
Timo
-
Heeft de loc ooit wél goed gefunctioneerd? Ik vraag dat omdat ik het gevoel heb dat er misschien twee draden verwisseld zijn, nl. een van de motor en een van de achterlichten.
Dit snap ik even niet?
Draden van de motor zijn grijs en oranje.
De draden van de verlichting zijn geel en wit.
Als deze draden zijn absoluut niet verwisseld.
Of er moeten ooit decoder bestaan hebben met een afwijkende kleurcodering.
Groet Marco
-
Wat ik zou proberen:
- Heel de decoder eruit, plaats geen dummy en zet op de baan. Is het achterlicht nu wel uit?
- Verbind alleen de rail en motor draden van de decoder (rood, zwart, oranje en grijs). Is achterlicht nu uit? Rijdt hij normaal?
Laatste punt moet je inderdaad even voor aan de slag. Bijvoorbeeld met Dupont draden (https://www.google.com/search?q=dupont+wires&tbm=isch).
Timo
1. Dat zal ik straks eens gaan proberen. Ik had de gele draad al los gehad, en de hele achterste lichtunit eruit gehaald.
Dit gaf helaas geen verbetering.
2. Ook dit zal ik straks een proberen.
Groeten Marco
-
Nieuwe vorderingen.
Decoder eruit gehaald en het achterlicht is uit.
Decoder weer teruggezet en het achterlicht is weer aan.
Ik kan weer rijden, maar achteruit nog steeds met schokken.
Nu zag ik een smoorspoel op de motor zitten en deze heb ik er af gehaald.
Decoder kan nu niet meer uitgelezen worden, maar het licht blijft uit.
Zat de smoorspoel nu in serie met de rode draad of parallel over de koolborstels?
Groeten Marco
-
Zit in serie, vandaar dat nu hij eruit is en je geen doorverbinding in de plaats hebt aangebracht je niet kunt rijden en uitlezen. De motor hangt nu immers niet aan je decoder. Maar het feit dat het verwijderen van de spoel er voor zorgt dat het licht uit gaat doet mij zeeeeeeer vermoeden dat er toch een verbinding tussen achterlicht en motor zit.
Wat als je dus geel en wit van de decoder los haalt. Is licht dan uit? Rijdt hij dan altijd goed?
Timo
-
Ik heb een vreemd probleem.
Heb een Fleischmann BR 64 fabriek af digitaal met een Uhlenbroch 76320 decoder.
Hallo
Welk artikelnummer heeft deze lok?
Ik vraag dit omdat volgens mij de enige 64 die vanaf de fabriek digitaal waren de FMZ uitvoering is.
Andere modellen hadden de 6polige stekker op het motorschild, maar geen decoder.
Deze stekkers willen nog wel eens kortsluiting met het motorschild maken (papiertje eronder schuiven).
Maar jij zegt 8 polige stekker af fabriek?
Bart
-
Nee, af fabriek met een NEM 651 stekker.
Dus een 6 polige stekker op het motorschild, met een Uhlenbrock decoder.
Ik ben de 2e (of zoveelste)eigenaar dus heb geen idee of deze decoder er standaard inzat.
Maar dat van het papiertje is een goede, zal ik eens proberen.
Groeten Marco
-
Zit in serie, vandaar dat nu hij eruit is en je geen doorverbinding in de plaats hebt aangebracht je niet kunt rijden en uitlezen. De motor hangt nu immers niet aan je decoder. Maar het feit dat het verwijderen van de spoel er voor zorgt dat het licht uit gaat doet mij zeeeeeeer vermoeden dat er toch een verbinding tussen achterlicht en motor zit.
Wat als je dus geel en wit van de decoder los haalt. Is licht dan uit? Rijdt hij dan altijd goed?
Timo
Ja, dat is me inmiddels duidelijk, smoorspoel is er nu tussenuit en alles werkt weer.
Maar als ik de witte en gele draad los soldeer heb ik nog steeds hetzelfde probleem.
Misschien dat Bahn-AG hier wel met de oplossing komt, ik ga het in ieder geval even proberen.
Dat gaat me vanavond helaas niet meer lukken want we gaan zo eerst darts kijken en dan is het weer bedtijd.
Ik zal hier morgen weer even mee aan de slag gaan.
Groeten Marco
-
Waar had je de draden losgehaald? Tussen de decoder en de stekker? Of vanaf de stekker (op het motorschild) en de verlichting? Want met wat Bahn-AG vertelt klinkt het alsof op het schild een probleem zit.
Timo
-
Haai Timo,
Ik had ze op het motorschild los gesoldeerd.
Dus ik denk inderdaad dat Het probleem in de connector op het motorschild zit zoals Bahn-AG al aangaf.
Vanavond eens een stukje papier of karton er tussen zetten.
Groeten Marco
-
Helaas,
Geprobeerd om een dun stukje karton onder de stekker te schuiven.
Maar ook dit heeft niet tot het gewenste resultaat geleid.
Dus ik denk dat het probleem ergens in het motorschild zelf zit.
Ooit maar eens een andere bestellen en voor nu de loc, maar verlichting alleen maar voorruit laten rijden.
Groeten Marco
-
Jammer,
Voor wat het waard is; zo is de aansluiting.
(https://up.picr.de/38045958kh.png)
bart
-
Haai Bart,
Bedankt voor de duidelijke foto.
Ik zal eens kijken of er tussen de soldeer eilandjes ergens een contact zit?
Dus nogmaals doormeten zonder de stekker er in.
Groeten Marco
-
Helaas,
Ik meet nergens sluiting, en toch wil de loc niet achteruit rijden met licht aan.
Laatste optie is nu een 6 polige decoder zien te vinden en kijken of ik het probleem kan reproduceren.
En anders is het jammer maar helaas, dan maar niet achteruit rijden.
Groeten Marco
-
Toch nog maar wat verder geëxperimenteerd.
Een andere NEM651 decoder er in gestoken, met als resultaat meteen kortsluiting.
Dus de originele decoder weer terug geplaats en deze geeft nu ook meteen kortsluiting.
Om dit proberen op te lossen een dun plaatje kunststof onder de stekker geplaatst maar de kortsluiting blijft? ???
Als laatste redmiddel de stekker van de decoder los gesoldeerd en de draden van de decoder rechtstreeks op het motorschild gesoldeerd.
Wat schets mijn verbazing? Alles werkt naar behoren.
Licht schakelt met de rijrichting mee, en ik kan ook weer achteruit rijden.
Jammer dat de decoder nu niet meer zo makkelijk te vervangen is maar het werkt en dat is het belangrijkste. ;D
Groeten Marco