BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Coliebollie op 17 februari 2020, 12:52:48

Titel: Fleischmann NS Sprinter digitaliseren met LOkPilot v.4, probleem.
Bericht door: Coliebollie op 17 februari 2020, 12:52:48
Beste mensen.

Nadat de locs een paar maanden in de kast stonden vond ik het wel tijd worden om te beginnen met het digitaliseren van de Fleischmann sprinters.
Alles bloot gelegd,  overige zaken uitgesoldeerd.
Nieuwe locpilot v4 aangesloten en programmeren maar, althans dat dacht ik.
Geen enkel teken van leven.

Wat heb ik gedaan:

lopi weer uitgesoldeerd
stroomafnemers plus wielen schoongemaakt.
stroomafname op andere baan getest, en krijg goed stroom door.
motor afzonderlijk getest en die draait.
2e lopi aangesloten op alleen stroomafnemers en motor, 0 resultaat.

Zie ik wat over het hoofd?

Allen bedankt voor jullie input(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200217/5459d1a09ae1d9aa41f39485e3454114.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200217/0f77af5f22eff6b2bca4e1b553253fa5.jpg)

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Titel: Re: Fleischmann sprinter digitaal LP v.4
Bericht door: Sander Fondse op 17 februari 2020, 13:02:59
Je 2 motor contacten zijn niet vrij van je stroomafname. Ik zie duidelijk dat de zwarte draad direct contact heeft tussen de linker rail (massa) en de linker koolborstel. Dit is een kortsluiting die menig decoder niet zal overleven. De Lopi zijn redelijk weerbarstig, maar werken zal het niet.

De rede dat het werk zolang je de motor test, is omdat hij dan GEEN contact maakt met een rail en er dus geen contact is tussen de 2 polen. Zodra je het motordraaistel op de rails zet, maak je die kortsluiting.
Titel: Re: Fleischmann sprinter digitaal LP v.4
Bericht door: ruudns op 17 februari 2020, 13:03:34
Linker koolborstel ligt via het lager aan massa als ik het goed zie :o.
Neem een dremel en frees een gleufje langs het lager. Beide koolborstelhouders mogen niet aan de verbonden zijn met de wielen (na meten mbv een ohmmeter, voor je de decoder erin soldeert.
Titel: Re: Fleischmann sprinter digitaal LP v.4
Bericht door: Remunj op 17 februari 2020, 13:03:49
Heb je het motorschild wel eerst geïsoleerd?
Anders krijg je daar sluiting.
Titel: Re: Fleischmann sprinter digitaal LP v.4
Bericht door: Remunj op 17 februari 2020, 13:04:51
Volgens mij zijn we het redelijk eens over de oorzaak  ;D ;D
Titel: Re: Fleischmann sprinter digitaal LP v.4
Bericht door: Coliebollie op 17 februari 2020, 13:05:36
Ik ga dat motorschild bewerken! Thanks voor jullie input, kwam net een draadje tegen van iemand die me voor was en het lijkt inderdaad aan het motorschild te liggen. Ik heb de trein ook getest met de motor naast de rails..

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Titel: Re: Fleischmann sprinter digitaal LP v.4
Bericht door: 008200 op 17 februari 2020, 13:12:13
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sprinter-motorschild.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/sprinter-motorschild.jpg)
Met een sleutelvijl of beter nog een slijpschijfje de motor isoleren van de railspanning.
Nameten met een AVO meter of het echt gescheiden is!
Succes!
François
Titel: Re: Fleischmann sprinter digitaal LP v.4
Bericht door: Coliebollie op 17 februari 2020, 13:13:03
Thanks!! Hiermee ben ik heel erg geholpen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Titel: Re: Fleischmann sprinter digitaal LP v.4
Bericht door: Coliebollie op 17 februari 2020, 13:22:46
Zou dit me dan 2 decoders gekost hebben of kunnen ze wel tegen een stootje?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Titel: Re: Fleischmann sprinter digitaal LP v.4
Bericht door: Remunj op 17 februari 2020, 13:47:52
ESU's kunnen best wat hebben maar natuurlijk geen garantie dat ze nog steeds werken.
Na het isoleren gewoon nog even proberen.
Anders even contact op nemen met ESU. Die hebben een prima service.

En voor toekomstige ombouwprojecten is deze site (http://www.hp-pfeiffer.de/digiuebe/digiuebe.htm) zeker een aanrader.
Staan genoeg ombouw projecten op die als voorbeeld kunnen dienen.
Titel: Re: Fleischmann sprinter digitaal LP v.4
Bericht door: Menno op 17 februari 2020, 15:56:48
Vergeet ook de aansluiting van de printen in de daken niet als je de verlichting van front- en sluitseinen wil laten werken.
Een van die koperbanen is verbonden met de rails via de schroef door de printplaat die contact maakt met de metalen U-beugel, die vervolgens weer contact maakt met de bladveer aan de onderkant van het draaistel bij de bak-overgang, en contact maakt met de wiel-assen.
Titel: Re: Fleischmann sprinter digitaal LP v.4
Bericht door: MartinH0 op 17 februari 2020, 19:35:06
Nameten met een AVO meter of het echt gescheiden is!

Even kort off topic:
Ik heb nog met een AVO meter gewerkt, lang lang geleden  ;D Nostalgie !
Ik denk niet dat jonge mensen nog weten wat zo'n ding is. En ach, de digitale meters van vandaag zijn minstens zo nauwkeurig.
Titel: Re: Fleischmann NS Sprinter digitaliseren met LOkPilot v.4, probleem.
Bericht door: 008200 op 17 februari 2020, 19:36:11
Sprinters hebben een tamelijk onnavolgbaar schema. Ik vermoed dat je de selenium diodes onder de frontseinstrips al hebt verwijderd. Op http://www.hanulveen.nl/ombouwen/digitaliseren.html (http://www.hanulveen.nl/ombouwen/digitaliseren.html) worden nog wat digitaliseringsprojecten beschreven van Nederlands materieel.  Ook de sprinter staat beschreven! De eerdere genoemde Duitse site geeft vooral een nuttige beschrijving van Duits materieel. François
Titel: Re: Fleischmann NS Sprinter digitaliseren met LOkPilot v.4, probleem.
Bericht door: Coliebollie op 17 februari 2020, 19:51:50
Deze was het die ik vanmiddag had gevonden en die ga ik zeker naast mijn project gebruiken!

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Titel: Re: Fleischmann NS Sprinter digitaliseren met LOkPilot v.4, probleem.
Bericht door: ruudns op 17 februari 2020, 21:39:24
Deze (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=43338.msg690793#msg690793) nog gevonden? ;)
Titel: Re: Fleischmann NS Sprinter digitaliseren met LOkPilot v.4, probleem.
Bericht door: Coliebollie op 17 februari 2020, 22:09:37
Ook erg fraai opgepimp! De aanpassing aan de motor is me in ieder geval gelukt en  de motor heeft zijn eerste omwentelingen gemaakt! Ga eens verzinnen in hoeverre ik deze 2 sprinters ga opkalefateren!

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Titel: Re: Fleischmann NS Sprinter digitaliseren met LOkPilot v.4, probleem.
Bericht door: Coliebollie op 18 februari 2020, 12:57:30
Een vraagje omtrend de binnenverlichting.
Heb het web er al op nageslagen maar als ik sommige schakelschema's zie dan gaat dat echt mijn pet te boven.
Onder de stroomgeleider heb ik een ledstrip gemaakt van 2x3 ledjes
Voor het flikkeren wil ik een elco gaan gebruiken.
Ik vond de volgende schakeling:
Is dat toereikend voor mijn doeleind?
Ik rij met de Multimaus.


(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200218/c5719d022f7fccce473ca4de98462d6d.jpg)

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Titel: Re: Fleischmann NS Sprinter digitaliseren met LOkPilot v.4, probleem.
Bericht door: Wijbe op 18 februari 2020, 13:09:33
Mooi schema  ;D Is inderdaad toereikend.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=54726.msg3222002670#msg3222002670

Het schema wat je beschrijft komt (bijna) overeen met onze Ledprints (Zie link hierboven)

Je moet nog een weerstand plaatsen tussen gelijkrichter en condensator. (200 ohm bijvoorbeeld) Dit beperkt de oplaadstroom van de condensator. (Bij teveel condensatoren op deze manier aangesloten kan je centrale direct op stop springen)
Titel: Re: Fleischmann NS Sprinter digitaliseren met LOkPilot v.4, probleem.
Bericht door: ruudns op 18 februari 2020, 15:52:03
Zet je condensator op de ledstrip + en - (dan zit er al een weerstand voor). Soms hebben de ledstips zelf al een weerstand of potmeter op de strip zelf om de lichtsterkte te regelen. Volg het spoortje en zet de elco dan achter de potmeter. Op die manier beperk je dan inderdaad ook de laadstroom bij het inschakelen van je centrale.
Titel: Re: Fleischmann NS Sprinter digitaliseren met LOkPilot v.4, probleem.
Bericht door: 008200 op 18 februari 2020, 19:17:58
Nadeel van deze schakeling is dat ie standaard "aan" is want permanent verbonden met de railspanning.
U kunt de binnenverlichting schakelbaar maken door deze aan te sluiten op een groene draad (=min) van de decoder, als deze voorhanden is. Voor de plus kies je dan de blauwe draad van de decoder mits aanwezig of de linker railaansluiting.
De binnenverlichting werkt dan op F1, de front/sluitseinen op F0.
Als een wat karige 6-pins Fleischmann-decoder gebruikt wordt, is er de optie om de binnenverlichting af te tappen van de witte en gele draad, mits er een tweetal diodes in worden gezet tussen de witte en de gele draad, met de zwarte ring wijzend naar die gele en witte draad (aansluiten op de printplaat bovenop bij de twee koperen lippen naar de seinverlichting. Voor de plus gebruik je weer de linker railspanning. Een weerstand van 1,5 kOhm in de verlichtingsleiding opnemen is zeer aan te bevelen.
Je kunt in de dummy-bak deze gele en witte draad toevoeren via de tweepolige stekker voor de min , respectievelijk de linker rail -in voorgaande richting!- voor de plus, af te tappen bij het draaistel bij de koppeling. Even kijken welke draad dat is in de tussenbak bij dat achterste draaistel. In de beide printplaten moet je wel de toevoer naar en de afvoer van de twee-polige stekker losslijpen van de oorspronkelijke verbindingen. In beide bakken komt een witte en gele draad van de front/sluitseinen naar de stekkerverbinding.
Als je een latere sprinter hebt met 5  (of 6?) draadverbindingen zitten daar de witte en gele draad wel tussen, kwestie van goed uitzoeken welke aansluiting dat is.
Bij de 2 polige stekkerverbinding kun je eenvoudig de beide pennetjes recht uit de stekker trekken om de draad te vervangen.
De 6-polige stekker is berucht om de losbrekende draadverbindingen en welke draad zat nou ook  weer waar....! In elk geval verstevigen met wat smeltlijm!
Wees heel voorzichtig, want ik heb ook wel eens een decoder opgeblazen door kortsluiting, de Sprinters hebben nu eenmaal een zeer complex en bijna onnavolgbaar elektrisch schema. Je kunt zonder decoder erin, testen met een gewone trafo met een plus- en min-draad, door de min op een van beide aansluitingen te houden van de frontseinen, en de plus op de printplaatschroef vooraan ( dat is dus de linker rail aansluiting).
De frontseinen én de binnenverlichting moeten dan gaan branden.
Oh ja,In de dummybak moeten de gele en witte draad verwisseld worden....!
Succes ermee
François
Titel: Re: Fleischmann NS Sprinter digitaliseren met LOkPilot v.4, probleem.
Bericht door: Coliebollie op 18 februari 2020, 21:06:28
Er zit reeds een lopi v4 ingebouwd. Het is een oud model sprinter met 2 polige stekkerverbinding. Ik wilde opzoek gaan naar een 4 of 6 polige stekker omdat de motorloze bak niet voorzien wordt van een functiedecoder.

De oude opstelling van de verlichting/stroomtoevoer is zeker niet eenvoudig maar er komt een hoop te vervallen na meerdere delen af te sluiten van de printplaat!

Die condensator aansluiten rechtstreeks op de ledstrip, is dat gebruikelijk? Is het zoieso niet verstandig dan een weerstandje in de schakeling op te nemen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Titel: Re: Fleischmann NS Sprinter digitaliseren met LOkPilot v.4, probleem.
Bericht door: ruudns op 18 februari 2020, 21:10:49
6 polig (https://www.ebay.nl/itm/Mini-Steckerset-6-polig-mit-Litze-Farbkodierung-ideal-fur-N-H0-Steckverbinder/372662789242?hash=item56c46ee47a:m:mMxG1SF2KT8cf51_Jz6GYDg&var=641444394911)  (y)
Ik gebruik deze Hufing Tronic (https://www.modeltreinmarkt.nl/verlichting/7040-led-rijtuigverlichting-285-mm.html) altijd. met brugcelgelijkrichter en potmeter. Daarop een condensator solderen achter de potmeter of gewoon op het einde van de strip. Ze zijn er in meerdere lengte. Neem meestal de langste, inkorten kan (y).
Titel: Re: Fleischmann NS Sprinter digitaliseren met LOkPilot v.4, probleem.
Bericht door: Coliebollie op 27 februari 2020, 10:00:30
Welke koppelingen zijn aan te raden als je 2 sprinters in dubbeltractie wil laten rijden?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk