BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Werkspoor => Topic gestart door: Marco Staartjes op 02 februari 2020, 13:36:44
-
Een tijdje geleden ben ik begonnen met de voorbereidingen voor het bouwen van een DE-5 op basis van Lima Mat'46 bakken. Daarmee heb ik in elk geval meteen de juiste neus (raampjes moeten uiteraard nog wel aangepast worden).
Ondertussen zijn de meeste onderdelen in kaart gebracht en (gedeeltelijk) in huis:
2 x Lima Mat'46 (heb er minimaal nog één of (misschien) twee nodig).
1 x Piko BR119 tbv aandrijving en draaistellen, deze hebben de juiste as-afstand voor de motorwagen.
Onderdelen van FRIE, denk aan draaistelzijkanten, lampranden, raamranden voor de neus, ed.
Na een aantal dagen flink schuiven en puzzelen met de meest handige manier van zagen/snijden in de Lima bakken is het volgende zaagplan ontstaan:
(https://live.staticflickr.com/65535/49476909456_d15db33356_c.jpg)
Als eerste zijn alle bakken uit elkaar gehaald en in losse onderdelen opgeborgen.
Ik ben begonnen met de kortste bak, die aan beide kanten op het Jacobsdraaistel rust. Hiervoor zijn de minste zaagakties nodig.
Marco.
-
Leuk plan, ben benieuwd naar het resultaat (y)
Groeten Arjen
-
Ook erg benieuwd
-
Nou Marco, ik ben ook heel benieuwd of je deze klus gaat klaren. Ik verwacht een prachtig resultaat en hoop voor je dat Artitec jou niet voorgaat. Het zaagplan overzicht ziet er goed uit. Voorzie je de DE-5 van 1 of 2 motoren? In ieder geval veel succes met de ten uitvoer brengen van dit geweldige plan.
-
@Marco,
Ik ben erg benieuwd naar jouw project. Ik volg ook !! Succes met het bouwen.
@Kees,
Artitec heeft geen DE5 aangekondigd in Neurenberg, dus Marco zal wel klaar zijn voor Artitec er mee komt over vijf jaar ( na Hondekop tweetjes en mat 46 viertjes ;D ;D )
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Marco hoeft alleen Maykel maar voor te blijven ;D
-
En hier nog een volger! Veel succes! Voor Artitec hoef je overigens niet bang te zijn hoor.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/diesel5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/diesel5.jpg)
Ik heb met je tekeing wat zitten knippen en plakken om het resultaat te bekijken.
Je moet hier en daar wat spiegelen (rood) en ook wat deuren versmallen
maar de wanden komen er zo wel uit. Het dak en de bodem is uiteraard een ander verhaal. Spannende klus hoor...!
François
-
Marco, wanneer je wat te kort komt, ik heb ook nog wat restanten.
Nog een tip; wanneer je de delen in elkaar lijmt, willen de wanden kromtrekken, met een goed passend blokje hout tijdelijk in de bak en aan de buitenkant twee plankjes waar je lijmklemmen op zet, hou je de wanden recht.
-
Weer een leuk project om te volgen, ik ben benieuwd naar het resultaat
-
@Kees: er komt één motor in. Als basis is hiervoor de PIKO BR119 genomen.
Ik mag aannemen dat deze lok wel 4 personenrijtuigen kan trekken.
Dan zou het dus voldoende moeten zijn voor mijn diesel-5.
Mocht er toch trekkracht te weinig zijn, kan ik er altijd nog een 'dikkere' motor in zetten.
In het motorrijtuig is ruimte genoeg...
@ Francois: het klopt, er zullen wat 'puzzelstukken' gedraaid moeten worden. Dit heb ik echter niet weergegeven in het zaagschema.
De deuren versmallen zal inderdaad nog wel even een puzzeltje worden. Daarom begin ik ook met een wagon waarin gewone deuren zitten ;D.
@Piet: ik ga je een pb sturen.
Marco.
-
Interessant project, ga ik met veel plezier en spanning volgen (y) :laugh:
-
De eerste LIMA Mat'46 bak is in stukken gesneden.
(https://live.staticflickr.com/65535/49497358788_06784d6bf1_c.jpg)
Vervolgens zijn de losse delen weer aan elkaar gezet dmv kleine strookjes styreen aan de binnenzijde van de wagenbak.
(https://live.staticflickr.com/65535/49476425508_aa63f07716_c.jpg)
Ook de kano's van de Mat'46 pantograven zijn afgezaagd. Tevens is de laatste deur er nog afgesneden.
(https://live.staticflickr.com/65535/49477170711_20b6df11dd_c.jpg)
Een snelle passing op de onderbak ziet er goed uit. Hopelijk hoef ik daar niet zo veel te snijden/zagen.
(https://live.staticflickr.com/65535/49498080242_d14d85e97c_c.jpg)
Alle gaten en kieren dichtplamuren doe ik later (als er meerdere bakken klaar zijn).
Marco.
-
Spannend project. Ik had er zelf denk ik wel voor gekozen om het hele stukje dak vlak vóór de weggevijlde kano af te zagen. Als je dat dan daarna ook doet met een cm van het achterste stukje bak dan kan je met een nieuw stuk dak ook nog een overlappende verbinding maken voor de stevigheid. Je moet dan natuurlijk wel dak over hebben of regelen van een collega ombouwer.
Succes met de rest van het zaagwerk.
Mvg, Paul
-
Kijk, het begin is er. Succes (y)!
-
leuk! ik ben ook erg benieuwd! kun je trouwens voor die deuren niet die uit een plane E pakken?
en anders zo:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mastica-deur-90.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/mastica-deur-90.jpeg)
de bovenste is origineel, de middelste is versmald om de onderste (weer origineel) te creëren.
-
Ik ben ook heel benieuwd, blijf je zeker volgen Marco!
Ben je niet bang met die styreen stripjes in de bak dat je ze straks gaat zien of er last van gaat krijgen met het interieur?
Ik zou voor de smallere deuren geen Plan E deuren gebruiken, die wijken altijd af ten opzichte van de Mat'46 deuren. Het lijkt me dat 3d printen of styreen plotten nu juist ideaal is voor dat soort deuren. Dan zou je mogelijk aan de binnenzijde van de deuren het gebied rond de ramen dunner kunnen maken, zodat je daar makkelijker glas op kunt lijmen en je aan de buitenzijde dan niet zo'n dikke raamlijst krijgt. Het is maar een idee....
Heel veel succes en bouwplezier!!!
Jeroen
-
Mooi project! (y) Ik blijf je ook even volgen.
Een DE V staat bij mij ook hoog op het verlanglijstje. Helaas heeft het stugge volhouden van Jeroen in het Artitec speculaasdraadje nog niet tot het gewenste resultaat geleid.... ;D Blijf volhouden Jeroen, vroeg of laat gaan ze door hun knieën.
Grt,
Niels
-
Betreffende de deuren:
voorlopig ben ik van plan de originele Mat'46 deuren te versmallen.
Dus stukje er tussenuit te zagen/snijden.
Mocht dat niet lukken (of niet mooi genoeg zijn), kan ik altijd nog 3D printen overwegen.
Marco.
-
Ben je niet bang met die styreen stripjes in de bak dat je ze straks gaat zien of er last van gaat krijgen met het interieur?
Eerlijk gezegd heb ik daar nog niet eens over nagedacht....
Als ze zichtbaar zijn, kan ik ze in elk geval in de juiste interieur-kleur schilderen.
En de volgende keer zal ik stripjes nemen van 0,5 mm dik (ipv de 1 mm dik die ik bij de eerste bak genomen heb).
Aan de andere kant zijn ze wel nodig, want 2 wand-delen enkel met de smalle kant aan elkaar lijmen geeft geen sterke verbinding....
En voor degenen die ook graag een DE-5 willen:
waarom niet gelijk meebouwen?
Samen kan je ook eventuele problemen oplossen. De een weet soms een oplossing die een ander (nog) niet ziet...
Snijden, zagen en lijmen kan iedereen proberen, toch?
Het enige waar ik tegenop zie, is straks het spuiten van het model. Dat heb ik nog nooit gedaan...
Marco.
-
Meebouwen is vast gezellig. Ik bouw zelf tegenwoordig in schaal 1:45 en dan is een diesel-V net iets te gortig. Ik heb een DE1 in aanbouw en dat is al 62 cm in zijn eentje... ik heb echter als 16/17 jarige wel wat pogingen gedaan om stroomlijnmaterieel te bouwen volgens het bekende recept en ik las altijd verlekkerd de ombouwartikelen in de Railhobby.
Het heeft daarom nog steeds mijn interesse en ik denk graag mee. Over dat spuiten; ik spuit zoveel mogelijk met spuitbusjes van Tamiya, simpelweg omdat dat altijd lukt en een super professionele laklaag oplevert. Het enige issue daarmee is dat niet alle kleuren voorhanden zijn. Micarood lijkt me wel heel geschikt als NS dieselrood, maar dat moet je eigenlijk eerst even op een sloopmodelletje uitproberen, een gare Lima plan-E bijvoorbeeld.
Hoe dan ook, het gaat je lukken. Veel succes!
Paul
-
Google op afbeeldingen van Tamiya Mica Red en je ziet een veelvoud aan verschillende kleuren ;D
Maar ik zie wel wat je bedoelt Paul, daarbij kan je op een proefmodel ook meteen uitproberen wat het verschil is als je een witte, grijze of zwarte primer gebruikt.
-
Ondertussen begonnen met de volgende bak.
Om de juiste afstand te bepalen tussen de losse delen gebruik ik de raamstrip van de Lima Mat'46.
Dan leg ik de raamstrip met de juiste ramen er even los in.
Op die manier kan je precies de juiste afstand bepalen en dus de delen aan elkaar lijmen.
(https://live.staticflickr.com/65535/49509634398_55b5f83e8e_c.jpg)
Wat nu? Diezelfde strip past niet in de eerste 2 ramen achter de kop.
Het blijkt dus dat daar in de Mat'46 2 maal een coupé zat. En dus de afstand tussen de ramen iets groter is...
(https://live.staticflickr.com/65535/49510142021_6fce8fa950_c.jpg)
Dat geldt dus ook voor de vorige bak..
Wat nu te doen?
Zo op het oog zie je er niet zo veel van.
Maar ik weet nu dat het niet helemaal correct is...
Marco.
-
Ik zou de zaag in die ramenstrip zetten. Of zie ik iets over het hoofd?.
-
Uiteindelijk heb ik besloten de zaag in de kap te zetten, zodat alle ramen op dezelfde afstand van elkaar staan.
Eerst met tape de juiste plek gemarkeerd, en vervolgens met de figuurzaag heel voorzicht er langs gezaagd.
(https://live.staticflickr.com/65535/49534793023_67003d4fb6_c.jpg)
Vervolgens een lange strip styreen aan het éénraams-gedeelte geplakt om deze aan de complete kap te kunnen lijmen.
(https://live.staticflickr.com/65535/49535518937_61b5b7b577_c.jpg)
Helaas bleek de zaagsnede van de figuurzaag niet genoeg te zijn om meteen de juiste hoeveelheid materiaal weg te zagen. Een beetje schuren bracht uitkomst.
De volgende bak waarin deze coupe ook zit, zal ik met de ijzerzaag doen. Hopelijk is die zaagsnede net even breder...
Marco.
-
Interessant draadje. Zo'n 10 jaar geleden had ik hetzelfde idee opgevat, maar verder dan de Bk in ruwbouw kwam het niet. Oh ja, en nog een mock-up waarin ook nog de hand van dhr. F. Dilz in te ontdekken valt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0458_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0458_2.jpg)
-
Misschien een mooie gelegenheid om het bouwwerk weer eens uit de kast te halen en af te maken...
Marco
-
Ik zou het toch bij die figuurzaag houden. De ijzerzaag heeft inderdaad een dikker zaagblad, maar lijkt mij ook minder precies. Dan liever een beetje naschuren.
Ik zaagde dit soort dingen overigens nooit. Ik sneed het tot de halve dikte in en met een beetje wrikken knapte het materiaal daarna wel los.
Mvg, Paul
-
Je hebt vroeger ooit eens 'n DE5 gemaakt toch?
Mvg Ad
-
Dat is iemand anders geweest. Ik ben nooit verder gekomen dan een DE1 en een PEc. Wel heb ik een hoop Lima hondekop geslacht voor projecten waar ik mij in jeugdige onbezonnenheid aan heb vertild...
Ik weet nu wel precies hoe het uit elkaar moet ;D
-
Prachtig bouw draadje. Lekker veel foto's.
V.w.b. de zaag. Is het een optie om een roco zaagje te gebruiken?
Succes Frits
-
Alle bakken tot nu toe heb ik gesneden (om te voorkomen dat er materiaal verloren gaat).
Alleen de laatste coupé (waar een miniem stukje tussen de ramen verwijderd moest worden) heb ik gezaagd.
In de hoop in één keer de juiste hoeveelheid materiaal verwijderd te hebben.
Dus de volgende keer dat ik de gelijke coupé weer moet aanpassen, zal ik een iets dikker zaagje proberen.
Overigens, eerst een stukje tape op de bak plakken, en dan heel voorzichtig netjes langs de tape zagen.
Eerst de ene zijkant, dan de andere zijkant en als laatste héééél voorzichtig het dak.
Marco.
-
Misschien een mooie gelegenheid om het bouwwerk weer eens uit de kast te halen en af te maken...
Dat gaat vast nog heel lang duren, er ligt nog het nodige te wachten en dit project heeft een lage prioriteit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0459_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0459_1.jpg)
Ik vind het gemakkelijker werken om de wanden eerst uit te snijden en buiten de bak samen te stellen om ze er daarna weer in te zetten.
Het kunststof van de Lima mat 46 is wat taai en laat zich wat lastiger verwerken dan bijvoorbeeld het Mastica. Naden zijn veel lastiger weg te werken, als de zijwand op een vlakke ondergrond ligt is de bewerking wat eenvoudiger. Zo is de kans op teveel wegscheuren van zowel de bak als de zijwand (wat heel snel kan gebeuren) een stuk kleiner.
Wat nu? Diezelfde strip past niet in de eerste 2 ramen achter de kop.
Het blijkt dus dat daar in de Mat'46 2 maal een coupé zat. En dus de afstand tussen de ramen iets groter is...
(https://live.staticflickr.com/65535/49510142021_6fce8fa950_c.jpg)
Dat geldt dus ook voor de vorige bak..
Wat nu te doen?
Zo op het oog zie je er niet zo veel van.
Daar valt inderdaad mee te leven, ik zou alleen wel de afstand tussen de cabinedeur en het raam er direct achter flink verkleinen.
-
Waarom zet je er niet een ander stuk met twee ramen in achter de kop, dan ben je meteen die gaten in het dak kwijt.
Piet
-
ik zou alleen wel de afstand tussen de cabinedeur en het raam er direct achter flink verkleinen.
Dat is me nog niet eens opgevallen...
Ik zal eens wat foto's van de DE-5 gaan bekijken...
En anders zal toch de zaag er opnieuw ingaan...
Waarom zet je er niet een ander stuk met twee ramen in achter de kop, dan ben je meteen die gaten in het dak kwijt.
Met het snij/zaag schema uit de eerste bijdrage had ik precies genoeg ramen 2e klasse.
Toen had ik dus geen keuze.
Nu ik wat extra Mat'46 delen heb, ga ik dat eens opnieuw bekijken voor de ander kopbak.
Marco.
-
gaaf project ! als ik meer tijd had voor de hobby ....... ;D
voor de indeling misschien hier eens kijken ?
http://www.seinarm.nl/Stroomlijn/dieselelektrisch/diesel%E2%80%99405.aspx
-
Erg ambitieus en leuk om te volgen, suc6 nog (y)
-
Wordt ie dan compleet op 1:87?
-
Dat ga ik zo goed als mogelijk proberen, ja.
Marco.
-
Ondertussen ben ik begonnen met het motorrijtuig. Als eerste test een proto-type gemaakt voor de bevestiging van het draaistel. Hiertoe is de donor-lok helemaal uit elkaar gehaald, en de bevestiging van het draaistel nagemaakt in styreen. Toen ik helemaal tevreden was, heb ik een tekening gemaakt van de benodigde stukken styreen. Met behulp van de thinner-truc heb ik deze op de styreenplaat 'geprint'. Vervolgens uitgesneden en een tweetal draaistel-bevestigings-onderdelen gemaakt.
Op de 2e foto is ook de kap van de donor lok (Piko BR 119) nog te zien.
De draaistel-bevestigings-plaatjes passen precies tussen de opstaande randen van de Mat'46 onderbak.
Marco.
(https://live.staticflickr.com/65535/49580584171_c32ebeb5ec_c.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/49580814132_53cc60a37f_c.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/49580086043_d0dea788b9_c.jpg)
-
Ook maar even op 'volgen' gezet (y)
-
Even voor mij als leek, is er verschil tussen Lima en Rivarossi mat '46 stellen?
-
De onderste helft is compleet anders: stroomafname, aandrijving en verlichting zijn allemaal gemoderniseerd. De bovenste helft heeft alleen strakker spuitwerk en bedrukking gekregen, de Lima was qua maatvoering al prima.
-
Super (y) Ik was van plan om een DE V op basis van Lima hondekoppen en mastica zooi te bouwen, maar ik denk dat ik de hier getoonde methode maar ga gebruiken :)
-
Als je een Riva basis vindt, let wel even op de staat van de tandwielen op de aangedreven assen. Ook deze treinen lijden regelmatig aan gebroken tandwielen en daardoor blokkerende tractie.
-
De onderste helft is compleet anders: stroomafname, aandrijving en verlichting zijn allemaal gemoderniseerd.
Aangezien ik alleen de Lima modellen ken, in welk opzicht is de stroomafname veranderd?
Marco.
-
ik zou alleen wel de afstand tussen de cabinedeur en het raam er direct achter flink verkleinen.
Waarom zet je er niet een ander stuk met twee ramen in achter de kop, dan ben je meteen die gaten in het dak kwijt.
Ondertussen ben ik begonnen aan de andere kopbak.
Hier heb ik inderdaad de afstand tussen cabinedeur en het raam erachter een flink stuk kleiner gemaakt.
Het was me in eerste instantie niet eens opgevallen..
Uiteindelijk zal ik dat bij de andere kopbak ook gaan doen.
Tevens heb ik uit wat extra bakdelen (nogmaals dank, Piet Groot) een deel met twee ramen 2e klasse geplaatst. En hierdoor dus geen gaten in het dak van de pantograafstoelen.
Op de achtergrond een tussenbak waar nu alle raamafstanden gelijk zijn.
Marco.
(https://live.staticflickr.com/65535/49627135723_1cfc5a27ba_c.jpg)
-
Marco, graag gedaan!
Één van de leuke dingen van onze hobby is dat we elkaar met onderdelen kunnen helpen.
Ik denk dat Marco nog meer delen van Lima Mat 46 kan gebruiken.
Wie heeft nog wat in de rommelbak?
Piet
-
Ondertussen heb ik de reeds gemaakte kopbak aangepast.
Ook hier is de afstand tussen cabinedeur en eerste raam een stuk verkleind.
De onderbakken heb ik in losse stukken gezaagd, zodanig dat in elk geval bij de deuren ook een origineel deurgedeelte zit. Op deze manier hoef ik dus geen speciale aktie te ondernemen on het bij de deuren netjes te laten aansluiten. Ook de traptreden zijn dan in elk geval aanwezig. Zo rest mij straks 'enkel' het plamuren en schuren van de zaagsneden.
Nu eens kijken of ik een mal kan maken om de smalle deuren allemaal gelijk (= gelijke breedte) kan maken.
Marco.
(https://live.staticflickr.com/65535/49662036082_10264f704f_c.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/49662036057_6aca02351f_c.jpg)
-
Mooi stukje werk (y)
-
Dat ziet er al erg mooi uit (y)
-
Je zou voor die smalle deuren ook eens buiten het NS materieel moeten kijken. Bijvoorbeeld bij oude Zwitserse rijtuigen van Lima. Als je daar goedkoop aan kan komen heb je helemaal geen snijnaden in de deuren zelf.
Mvg, Paul
-
Mooi werk hoor! Volhouden!
-
(https://live.staticflickr.com/65535/49717130648_8e5752940d_c.jpg)
De eerste stappen voor het motorrijtuig zijn gezet. De onderbak is samengesteld en de draaistellen van de donorlok zijn ontdaan van de overbodige details.
Deze zitten straks toch in de weg als de juiste draaistelzijkanten geplakt moeten worden.
(https://live.staticflickr.com/65535/49717669366_07a3f1ea7d_c.jpg)
De reeds eerder gemaakte bevestigingsplaten voor de draaistellen worden eerst (als test) met een klein drupje lijm geplakt. En dan als alles droog is, kijken of de uitgedachte theorie klopt met de praktijk....
Ofwel: staan nu alle wagenbakken op de juiste (zelfde hoogte...)
Marco.
-
Interessante oplossing voor de aandrijving.
Is natuurlijk wel relatief makkelijk, want ruimte zat in die motorbak.
maar toch, de gebruikte donorlok, daar was ik nog niet op gekomen.
ajuus
Hendrik Jan
-
… maar toch, de gebruikte donorlok, daar was ik nog niet op gekomen.
De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen: "ik ook niet...."
Maar, dit forum biedt altijd raad:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=6790.msg588970#msg588970
Marco.
-
Beter goed gejat dan slecht verzonnen ;)
ajuus
Hendrik Jan
-
Op het moment dat de 3 rijtuigen die verbonden zijn via de beide Jacobsdraaistellen klaar zijn, wordt het tijd om na te denken over de verbinding daartussen. Overal lees ik dat de Lima uitvoering niet lekker loopt.
Dus kwam ik bij de 'Karst Drenth kortkoppeling', zie https://www.shapeways.com/product/NA5BZVZ67/kortkoppeling?optionId=58803382&li=marketplace
Als eerste heb ik geprobeerd die onder de Lima bak te monteren, maar al snel bleek dat dan de bakken schuin omhoog staan (waarbij de bakken dus aan de kant van het Jacobsdraaistel hoger staan dan aan de kant met het normale draaistel).
(https://live.staticflickr.com/65535/49753973491_6ddf14b6f5_c.jpg)
De kortkoppelunit moet dus in de wagenbodem zitten in plaats van eronder.
Na wat passen en meten heb ik een hoekprofiel geplakt aan de binnenkant van de wagenzijkant, zodanig dat daar een plaatje styreen met de kortkoppelunit eronder geplakt kan worden.
(https://live.staticflickr.com/65535/49753973421_92577f9895_c.jpg)
Met als gevolg dat de dunne stripjes die ik gebruikt heb om aan de binnenzijde de wagenbak-delen bij elkaar te houden, nu op de verkeerde plaats blijken te zitten...
In de wagenbodemrand heb ik overal een stukje uitgesneden op de plekken waar in de wagenbak een stripje zit. Dit om te voorkomen dat de wagenbak bol gaat staan. En uiteraard zit er ook een stripje op de plek waar de kortkoppelunit komt te zitten...
(https://live.staticflickr.com/65535/49753441478_d8b57fcce3_c.jpg)
Die bak zal ik dus nog (opnieuw) moeten aanpassen.
Marco.
-
Om de kortkoppelunits te kunnen monteren, is het noodzakelijk om aan beide kanten een klein beetje af te schuren/vijlen.
Ze zijn eigenlijk net te breed voor de LIMA Mat'46 bakken.
Verder heb ik aan de onderkant nog een extra hoekprofiel gelijmd.
De kortkoppelunit heb ik nu nog niet vastgelijmd.
Het idee is om deze later er netjes tussen te schuiven, en pas als de juiste afstand tussen de bakken helemaal naar wens is, vast te lijmen.
(https://live.staticflickr.com/65535/49784919143_0b53f9f039_c.jpg)
Om de juiste hoogte te bereiken, is het ook noodzakelijk om het LIMA Jacobsdraaistel aan te passen.
Hiertoe heb ik in het midden en op de beide uiteinden een strook van 2 mm diep uitgezaagd.
De bevestigingsplaat van de kortkoppelunit valt er nu netjes tussenin.
Zo komen de bakken netjes horizontaal te staan.
(https://live.staticflickr.com/65535/49785776162_b277527279_c.jpg)
Marco.
-
ziet er weer super netjes uit! (y)
-
En als dan alles netjes in elkaar wordt geschoven, begint het al ergens op te lijken.
De definitieve afstanden (en dus posities van de kortkoppelunnits) bepaal ik pas na diverse rij-proeven.
(https://live.staticflickr.com/65535/49792715651_6f7d2ba320_c.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/49792715616_e1dfffc18a_c.jpg)
Ook de hoogte van de balg is nu nog niet definitief. Volgens mij moet hij nog een fractie naar beneden, maar dat is ook makkelijk te realiseren door een klein randje van de bevestigingsbeugel af te vijlen. Maar dat komt later...
(https://live.staticflickr.com/65535/49793066377_ab5575741a_c.jpg)
En als dan als test alles even achter elkaar gezet wordt op de rails, vind ik het al best indrukwekkend.
125 cm DE-5 staat klaar op mijn werkburo.
Oke, het motor-rijtuig staat nog enkel op het onderstel van de donorlok, en de wandindeling moet nog gedaan worden.
Overigens overweeg ik om het zamak onderstel van de donorlok te gebruiken. Eens gaan bedenken hoe ik dit het makkelijkste kan verlengen. Maar dat komt later...
Marco.
-
Dat is zeker een indrukwekkend stuk trein :o. Mooi gebouwd (y)
-
Dat begint al ergens op te lijken Marco, erg indrukwekkend al ja (y)
-
Mooi werk!
-
Marco,
wat zijn dat voor balgen die je gebruikt tussen de bakken? Ik ken dat niet maar het ziet er wel mooi uit?
Mooi modelbouwwerk lever je af!
Groet, Beel
-
Ik ben dan wel niet Marco, maar volgens mij zijn dit ze:
Balgen: https://www.shapeways.com/product/8NXDRHN6W/balgen?optionId=58803384&li=shops
Kortkoppeling: https://www.shapeways.com/product/NA5BZVZ67/kortkoppeling?optionId=58803382&li=marketplace
-
Servé heeft helemaal gelijk.
Alleen voor de balgen is een andere link (Servé heeft 2 x naar de kortkoppeling verwezen)
https://www.shapeways.com/product/8NXDRHN6W/balgen?optionId=58803384&li=shops
Marco.
-
De eerste LIMA Mat'46 bak is in stukken gesneden.
(https://live.staticflickr.com/65535/49497358788_06784d6bf1_c.jpg)
Waar ik nou heel benieuwd naar ben is wat voor zaagje je voor zo iets gebruikt, en hoe je er voor zorgt dat alles mooi recht en haaks wordt gezaagd?
Ik heb het nooit geprobeerd en heb geen idee hoe je zo iets nou doet. Misschien kun je wat foto's laten zien van het zagen? En wat voor plamuur gebruik je om alles weer mooi strak aan elkaar te zetten?
Eelco
-
Ik zou het met een verstekzaag doen (basis en zaag ineen) of met een verstekbak en zaag.
Ooit heb ik objecten gezaagd met een band/lintzaag.
Ronald Visser
-
Verstekbak heeft teveel speling en je ziet niet meer wat je aan het doen bent. Wat ik met dit soort dingen doe: een lijntje netjes insnijden met een mesje en daarna voorzichtig in die lijn zagen met een (instrumentenmakers)figuurzaag.
-
Voor dit soort zaagsnedes maak ik eerst een houten balkje klem passend aan de binnenkant voor stevigheid.
Daarna plak ik een stukje afplaktape met een rechte lijn erop getekend precies daar waar ik de zaagsnede wil hebben en vervolgens met een heel fijn vertand en dun zaagje, (vergelijkbaar met de roco zaag) over het tape heen zagen tot je voelt in het hout te zitten.
Doordat het balkje er precies klem tussen zit, kun je daarna de gezaagde delen uit elkaar schuiven zonder dat een deel gelijk valt of wijkt.
-
Ik ben benieuwd hoe ver dit project nu is,het is al enig tijd stil ::)
-
ik gebruik de mispoes (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7274.0)methode :)
hij beschrijft ergens (ik meen bij de buren) dat hij langs een liniaal snijd. ik zelf klem met meerdere lijmklemmen een stalen liniaal erop en snij dan voorzichtig daarlangs. niet ineens maar meerdere halen.
en als je dat gedaan hebt op de zijwanden kun je met een fijn zaagje (ik gebruik een roco zaag) de kop er helemaal af zagen. ik kan helaas even geen plaatjes plaatsen doordat ik een hardeschijf crash gehad heb. de backup terugzetten kan pas als de nieuwe schijf binnen is.
plamuren doe ik met albastine autoplamuur, op aanraden (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88283.msg3222162063#msg3222162063)van Gerard van Vliet (zie ook de daarop volgende posts)
-
Tot op heden is er eigenlijk niets meer gebeurd dan zichtbaar op de laatste foto's...
Gebrek aan tijd, en bezigheden aan andere zaken....
De zijwanden heb ik gesneden (langs metalen lineaal) met een scherp mesje.
Meerdere keren dun snijden. Niet te snel willen....
Dun latje in de bak, zodat eea niet knakt/afbreekt.
Het dak heb ik volgens mij (is al even geleden....) uit de losse hand gesneden, langs een stuk tape wat ik over de bak van zijwand naar zijwand heb geplakt.
Als ik een zaagje heb gebruikt, is het een ijzerzaagje geweest.
Aan plamuren ben ik niet meer toe gekomen...
Marco.
-
Haaks snijden/zagen/knagen is handig, maar minder belangrijk dan haaks lijmen. Als de wand niet helemaal recht is of de kop scheef staat dan moet je het zo plakken dat het wel recht zit en eventuele kiertjes dichtsmeren. Mocht het een grote kier zijn dan kan je aan de binnenkant een stukje plastic ter versteviging plakken om het even op de correcte plek te lijmen.
Dus wees niet te zenuwachtig bij het snijden of zagen, het is geen ramp als het niet helemaal perfect is.
Mvg,
Robert
-
Dit topic is gesloten. Het project is overgedaan aan Eelco en in zijn blog loopt nu het vervolg (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=109590.msg3222322912#msg3222322912)van dit draadje.