BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Tjalling op 25 januari 2020, 20:45:39
-
Hallo heren electronica-experts,
Ik heb een prachtig Frans treinstel gekocht, met een bijwagen. Zowel de motorwagen als de bijwagen hebben front- en sluit verlichting.
Inbouwen van een decoder, en aansluiten van de verschillende lampjes is geen enkel probleem. Maar ik zat me te bedenken dat het wel heel erg leuk zou zijn als de sluitverlichting van de motorwagen uit gaat als deze gekoppeld is met de bijwagen.
Dan ga ik uit van een stroomvoerende koppeling.
Is er een schakeling te bedenken die, zodra er een stroom naar de bijwagen gaat, de stroom naar de sluitverlichting van de motorwagen uitschakelt?
Alvast bedankt!
Groet,
Tjalling
-
Dat moet wel te doen zijn.
Hoe ziet die sluitverlichting er uit, gloeilampjes of leds? Heb je een schema van de verlichting? Dat kan erg helpen.
En hoeveel stroom trekt de bijwagen?
-
Hoi Klaas,
Het is een oud Roco treinstel.
De verlichting wil ik helemaal vervangen door Leds, dat zijn nu van die gloeilampjes. Het enige dat in de bijwagen komt, is de sluitverlichting.
Groet,
Tjalling
-
als je een decoder inbouwd is dat toch eenvoudig op een F toets te programmeren via de mapping.Zo heb ik het gedaan bij mijn busjes.Die hebben wel elk hun eigen decoder.De bijbus wel een gewone FX.
-
Een hele functie-decoder om 1 led te schakelen vind ik wat overdreven....
De bijwagen heeft geen stuurstand, loopt dus altijd achteraan.
Groet,
Tjalling
-
Als de bijwagen altijd achterop loopt dan kan je toch de verlichting gedeeltelijk onklaar maken? Frontsein lampjes er uit peuteren en aan de kant waar de motorwagen is gekoppeld ook de sluitseinen er uit pulken. Tenzij je de bijwagen elke keer met een andere kant tegen de motorwagen aan wilt zetten.
Mvg,
Robert
-
Ik heb dit bedacht. En niet alleen bedacht, ook getest. Zodra je de bijwagen aansluit gaan de sluitlichten van de motorwagen uit en van de bijwagen aan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tjallingsluitsein.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tjallingsluitsein.gif)
-
Hallo Klaas,
Hartstikke bedankt!
Dit is precies wat ik zocht. Morgen spullen bij elkaar zoeken en eventueel bestellen.
@Robert: Het scenario is dat het treinstel aankomt bij een kopstation, omloopt en de bijwagen weer aankoppelt.
Door deze schakeling aan beide zijden in te bouwen, hoef ik niet na te denken over dat sluitsein, dat gaat dan vanzelf.
Groet,
Tjalling
-
Tjalling, ik ga mijn tekening aanpassen want ik bedenk nu dat het nog eenvoudiger kan.
Kijk, zo kan het ook.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tjallingsluitsein2.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tjallingsluitsein2.gif)
De weerstandswaarde 3k3 is maar een indicatie. Dat is de waarde waarmee ik heb getest, maar die kun je aanpassen om de gewenste lichtsterkte te krijgen.
-
Is het een idee om nog een gelijkrichter aan de bijwagen zijde ertussen te hangen?
-
Ligt eraan of het mogelijk is de aansluitingen naar de bijwagen om te draaien. Als dat niet kan (door de gekozen koppeling / connector) zou ik dat gewoon laten.
Timo
-
Gelijkrichten voegt weinig toe. Het is al gelijkspanning. Als je de bijwagen en/of motorwagen wil kunnen omdraaien dan moet je gewoon zorgen dat de aansluitingen op de koppelingen goed zitten voor alle mogelijke combinaties.
-
Maar bij een gelijkrichter maakt de polariteit van aansluiten niet meer uit. :)
-
Dat is zo, maar je kan het toch ook in 1 keer goed aansluiten?
-
Als je toch een decoder gaat inbouwen en de verlichting gaat aanpassen, dan kun je toch gewoon alle verlichting aan elk een AUX poort koppelen en met een druk op de F knop één zijde uitzetten? Hoef je verder geen schakeling in te bouwen. Zo werkt dat bij mijn Trix Schienenbusjes ook, makkelijk zat.
-
Alternatieven genoeg. Maar daar vroeg Tjalling niet naar. Hij wilde een elektronische schakeling op basis van stroomdetectie.