BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: valkyrienineball op 21 januari 2020, 22:48:32
-
Ik heb een paar weken geleden 16 Piko wagonnetjes gekocht op marktplaats.
Ze zijn zeker bruikbaar, ze hebben beugelkoppelingen die ik maar met een paar loks kan combineren.
(https://myalbum.com/photo/VYpG3KyhhhNK/540.jpg)
Het type met deze beugeltjes...
(https://myalbum.com/photo/zGNoSqM3YR24/540.jpg)
Nu heb ik een vol doosje profi koppelingen liggen, deze wil ik gaan gebruiken maar dan moeten er blijkbaar Nem schachten gemonteerd worden, heb ik begrepen.
(https://myalbum.com/photo/ZfGfDvXvK9CM/540.jpg)
De laatste foto is een Piko wagonnetje waar mijn vader de koppeling van af had gehaald om de profi koppelingen er op te gaan zetten maar dat lukte hem helaas niet.
(https://myalbum.com/photo/iahaUFuKsCvu/540.jpg)
Ik heb een advertentie gezien op marktplaats waar twee Piko wagonnetjes worden aangeboden met Nem schacht, ik heb in de gaten dat het mogelijk is maar waar moet ik zijn voor de benodigde Nem schachten ?
Wiel kan me de juiste richting heen sturen ?
Alvast bedankt,
groeten, Bart
-
Zoek maar eens naar "Symoba kortkopelingen" Bart, diverse shops kunnen die leveren.
-
Of roco ombouwset nemschacht ombouwset de roco 40344 o.a. verkrijgbaar bij ets
-
Dank je Eric en ik vermoed ook Eric..
De Symoba is blijkbaar op hoogte te stellen, dat lijkt me dus meer universeel maar wel aan de prijs.
De Roco 40344 lijkt me niet in hoogte verstelbaar maar is weer wat goedkoper.
Ik ga maar eens een startsetje Symoba kopen, zodat ik meteen een beeld heb van de verschillende schachten.
groeten, Bart
-
Dit zijn oude Piko-wagentjes die op geen enkele manier zijn voorbereid op het vervangen van koppelingen. Symoba is erg mooi, maar de kosten van de aanpassing worden al snel hoger dan de waarde van het wagentje. Je kan overwegen bij een of twee wagentjes aan één kant een Symoba te plaatsen en de beugelkoppelingen voor de rest te laten zitten. Die wagentjes zijn leuk in een lange sleep.
-
Maar juist daardoor zijn het wel weer heerlijke oefenobjecten om Symoba o.i.d. in te bouwen voor je het mes gaat zetten in duurder/zeldzamer materieel :)
Een voorbeeld (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=91624.msg3222084161#msg3222084161).
-
Helemaal gelijk, ze zijn aan de prijs maar gezien het feit dat ik 11 vn de wagons voor een Euro per stuk heb aangeschaft valt het weer mee wat ik in totaal straks kwijt zal zijn voor een leuke sleep kolenbakken.
8,50 Euro voor een karretje met kortkoppeling vind ik te verantwoorden richting mijn penningmeesteres....
Mogelijk zullen dan mijn Lima rijtuigen ook kortkoppelingen krijgen, dat staat ook beter.
Ik zie mogelijkheden met Symoba dus ik ben blij met de tips.
-
Je zou voor langere wagens ook eens naar Ribu kortkoppel mechaniekjes kunnen kijken.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=23526.msg374672#msg374672
-
Nee, je moet hier kijken. ;D
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=23526.msg384832#msg384832 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=23526.msg384832#msg384832)
Die kleine Symoba's werken overal en nergens goed op. Lima plan E ook geen probleem.
-
Dat klinkt hoopvol, ik ben nog even druk met mijn verbouwing dus ik kom er niet meteen aan toe maar heb inmiddels al zoveel informatie gekregen dat ik er van uit ga dat het me gaat lukken.
-
Jaaaren lang gelden ook eens een reeks van deze bakjes omgebouwd. Helaas niet gedocumenteerd maar wat ik gedaan had is de bak van het frame afhalen. Daar zit een staalplaatje voor het gewicht tussen en dus ruimte tussen die twee delen.
Het kleinste kortkoppelmachaniekje ala Symoba opgezocht en op de gewenste plek een gat in de bodem van het frame gemaakt zodanig dat het vertikale pennetje van het kortkoppelmachaniek er vrij in kan bewegen.
Mechaniekje op de bodemplaat vastgeplakt, metaal van een tweetal uitsparingen voorzien zodat deze er weer in past en het frame weer onder de bak gedrukt.
Is wel allemaal trial en error geweest en dus kan ik je geen pasklare bouwbeschrijving geven.
De bakjes die ik destijds heb omgebouwd zijn bij de modelspoorclup in Assen achtergebleven.
Heb nog wel een bakje van Piko uit elkaar gepeuterd en de gebruikte kortkoppelmachaniek er bij gelegd voor de foto:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Piko-kolenbak-KK.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Piko-kolenbak-KK.jpg)
Om de twee delen van elkaar te schijden kun je een schroevendraaiertje oid tussen de bufferbalk en de bak drukken. Zit er simpeltjes opgeklemd.
-
roco KK mechaniek kopen
Onder de wagen lijmen,en je hebt NEM schacht met KK mechaniek
-
Probleempje bij dat laatste is dat het huidige koppelingsmechaniek in de weg zit. Die is van metaal en zit om het ingebouwde staalplaatje geklemd. Het zal uiteindelijk hoe dan ook op lospeuteren uitdraaien.
-
veertje weg halen
koppeling eraf
bodem vlak maken met een dremel o.i.d
mechaniek erop lijmen
de bodem lijkt op de foto gewoon plastc
-
Helemaal gelijk, ze zijn aan de prijs maar gezien het feit dat ik 11 vn de wagons voor een Euro per stuk heb aangeschaft valt het weer mee wat ik in totaal straks kwijt zal zijn voor een leuke sleep kolenbakken.
8,50 Euro voor een karretje met kortkoppeling vind ik te verantwoorden richting mijn penningmeesteres....
Mogelijk zullen dan mijn Lima rijtuigen ook kortkoppelingen krijgen, dat staat ook beter.
Ik zie mogelijkheden met Symoba dus ik ben blij met de tips.
Bart, je hebt helemaal gelijk. En dat de kosten van Symoba "te hoog" zijn ten opzichte van de waarde van de wagens is
niet echt belangrijk vind ik. Het gaat er om, dat jij deze wagens wilt laten rijden, en wel met NEM schachten.
Hoeveel zou de waarde van een mooie lok minder worden, als je deze persé wilt weatheren/verweren? En toch gebeurt dat
ook in onze hobby.
Succes er mee.
Wim
-
Als je de koppelingen eraf haalt wel het gewicht vastlijmen, die lipjes gaan over het gewichtblok heen (zie foto van Gerrit F)
Op zich is de Roco ombouw wel het beste idee... uiteindelijk hebben ze daar ook praktisch de slijptol in de mal gezet om dat passend te maken
-
Dat lijmen moet zo wie zo want de metalen beugeltjes van de asjes worden daardoor ook geklemd en als je het staalplaatje niet lijmt aan het frame of zelfs weglaat dan lopen de wielen tegen de bodem.
Het openpeuteren gaat trouwens zeer gemakkelijk en maakt het ombouwen ook een stuk eenvoudiger.
En als je dan al de boel open hebt liggen stop er dan ook een paar assen van een beter merk er in want die van Piko zijn echt knudde.
-
De metalen delen zitten boven de bodem
Als je de koppeling weghaalt
de bodem vlakt (nog steeds plastic zonder metaal)
en dan de koppeling mechaniek erop lijmt
-
# zucht..... ;)
Niet echt dus.
Wel eens een keertje zelf gedaan?
-
Het klopt dat de wielen aanlopen als de metalen plaat niet vast zit, hiervoor heb ik Technicoll 8008 in huis.
Daarmee kun je metaal en kunststof aan elkaar lijmen.
Hiermee kan ik vrijwel alle kunststoffen lijmen, ik lijm er zelfs LGB kunststof mee wat veel problemen opleverd met de standaard lijmen.
De plaat ga ik dan ook vastlijmen.
Het lijkt mij vrij simpel om de plek waar de koppel mechaniek moet komen vlak te maken en dan deze er op te lijmen.
De bak is heel gemakkelijk van het onderstel te halen, heb ik gemerkt.
Ik voorzie geen problemen meer.
-
@ gerrit
Ik bouw alles van alle merken om naar een roco (of fleischmann)KK mechaniek
Ook oude piko en lima's
En het probleem wat je aanhaalt heb ik nog niet gehad tot nu
Kopp eraf
vlakken
en mechaniek erop plakken met seconden gel lijm
-
ok.
En dan is er nog de mogelijkheid om de Piko wagens om te bouwen naar de zeg maar de correctere uitvoering. Kijk naar het artikel van Thonis van der Weel in de Railhobby van 2004 nummer 5/6.
Ook hier (http://www.vanderweel.at/ns_kolenbak.htm) te vinden op zijn website.
De uitleg in de RH is overigens beter en voorzien van nuttige plaatjes.
Scan kan eventueel worden toegestuurd.
-
Toevallig liep ik hier vandaag ook tegenaan, precies bij hetzelfde PIKO wagonnetje.
In plaats van aan de slag te gaan met Symoba-kopppelingen, zouden we niet een NEM-schacht of koppeling kunnen maken met de 3D-printer?
Zoiets als dit (https://www.printables.com/model/432914-nem-shaft-for-fleischmann-fadfals-h0) of dit (https://www.printables.com/model/718712-nem-shortcoupler-for-marklin-3054) bijvoorbeeld?
Iemand dit al eens eerder gedaan?
-
Dan heb je nog geen kortkoppelmechaniek
-
Je kan ook even informeren bij Nighttrain1
Die heeft recentelijk ook eea voor mij ontworpen en geprint. (y)
-
Toevallig liep ik hier vandaag ook tegenaan, precies bij hetzelfde PIKO wagonnetje.
In plaats van aan de slag te gaan met Symoba-kopppelingen, zouden we niet een NEM-schacht of koppeling kunnen maken met de 3D-printer?
Zoiets als dit (https://www.printables.com/model/432914-nem-shaft-for-fleischmann-fadfals-h0) of dit (https://www.printables.com/model/718712-nem-shortcoupler-for-marklin-3054) bijvoorbeeld?
Iemand dit al eens eerder gedaan?
Ik vind dit best een goed idee (y)
-
Ik heb zelf al meermalen de ombouwsetjes van Roco gebruikt voor dergelijke oudere Pikowagens. De 40343 is voor korte wagens, de 40344 is er voor langere modellen. In dit geval past de 40343 prima.
Bij het lossen van de kap willen de plastic pennetjes aan het onderstel nog wel eens afbreken.
In dat geval moet je de stalen plaat vastlijmen op het onderstel en de kap daar weer op.
Als de pennetjes nog intact zijn kun je het geheel weer vastklikken zonder te verlijmen. De plaat is voldoende plaatsvast om de wiellagers op hun plaats te houden.
Bij oudere modellen is de kap op het onderstel geschroefd. In dat geval moet je een paar gaatjes boren in de Roco koppelingssetjes omdat het schroefje onder (of eigenlijk boven) de koppeling zit. Ook hier kun je in plaats daarvan de boel vastlijmen.