BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: hgr op 16 januari 2020, 15:28:19

Titel: Eén trein stopt in keerlus, andere niet.
Bericht door: hgr op 16 januari 2020, 15:28:19
Situatie:
Keerlus welke gestuurd wordt door een Rosoft Xtreme KLM

Eén loc rijdt de keerlus in of uit en stopt altijd in sectie B (van het schema van de Xtreme KLM), het gaat hier om een NS1830 van Roco  (62673).
Als ik m handmatig doordruk naar sectie A (Als die vanuit C komt) dan rijdt ie weer vanaf sectie A
Daarnaast heb ik een Lint 41 van Trix (Trix 22211) die rijdt de keerlus in en uit zonder problemen.
Bij de 1830 treedt geen kortsluiting op.

Bij de 1830 hoor ik het relais wel schakelen

Ik heb de bedrading van sectie B gecontroleerd en het is goed aangesloten
Hoe ik dit heb gedaan: Bij stroomloze baan met multimeter gemeten of er weerstand te meten was tussen de rail en de aansluitschroef van de KLM
Overigens heb ik dit gedaan voor ik de Lint getest heb.

Voor de duidelijkheid heb ik het aansluitschema bijgevoegd, wat ik gebruikt heb.

Ik heb de draden naar de bezetmodule en de gnd niet aangesloten
De secties A, B, D en E zijn ongeveer 20-25cm

(https://i.postimg.cc/FHLVpQVT/x-Treme-Keerlusmodule-schema.png)

Wat kan een/de oorzaak zijn van het stoppen van de loc?
Doordat de Lint wel rijdt en de 1830 niet, trek ik zelf de conclusie dat het in de 1830 moet zitten. Maar ik ben een beginner en kan er dik naast zitten. Ik heb 2 locs, dus niet meer te testen.

Titel: Re: Ene Trein stopt in Keerlus andere niet
Bericht door: rjr op 16 januari 2020, 16:07:27
Kan het zijn dat sectie B niet goed aangesloten is, geen goede verbinding krijgt?
De trix is een langer model, waardoor die wielen ook nog in andere secties komen en dus door blijft rijden, ondanks dat die in sectie B geen stroom ontvangt. De roco is dat niet, en die komt dus alleen met zijn wielen in sectie B en valt stil.
(slechte draden, of iets niet goed in de keerlusmodule? )

Zowel de roco als de trix rijden goed, en zowel de roco als de trix zijn zich totaal niet bewust van secties in de keerlus.
En aangezien de roco ook weer gaat rijden als je die doorduwt naar de volgende sectie denk ik dat je bij sectie B iets niet goed hebt zitten waardoor je daar geen stroom hebt.

Is het b.v. eenvoudig om te zetten om sectie B zo groot te maken dat de trix daar ook helemaal in past/ En valt die dan ook stil?

En als je AB, en DE omdraait, valt hij dan stil in D, of nog altijd in B?

Heb je eventueel ook een wagen met verlichting ( of kun je die makkelijk maken, met een ledje of zo ) om te kijken of die branden blijft bij het doorrijden van de keerlus?

Groet,
Roelco

Titel: Re: Ene Trein stopt in Keerlus andere niet
Bericht door: hgr op 16 januari 2020, 16:42:28
De bedrading van sectie B heb ik doorgemeten

Ik zal nog even kijken hoe het zit met de opname van stroom van de Trix, welke wielen/assen

Ik kan sectie B niet groter maken, de rails liggen al vast.

AB en DE omdraaien ga ik uitproberen.

Ik heb geen wagen met verlichting en kan ook niet even makkelijk maken

De Roco stopt en dan gaan de lampen ook uit in sectie B

Bedankt alvast
Titel: Re: Eén trein stopt in keerlus, andere niet.
Bericht door: hgr op 16 januari 2020, 17:25:04
AB en DE omdraaien, kan dat wel?
Die zijn volgens het schema niet gespiegeld D en E zitten allebei aan de buitenrail en A en B de ene binnen en de ander buiten.

Ik wil niet het risico lopen dat ik de module "opblaas"


De lint heb ik getest wb stroomafname heet voorste en achterste wielenstel neemt stroom op en de middelste is de aandrijving, dus dat wb lengte klopt als een bus

Update: ik heb zo’n tester van Tillig met een
Ledje en die brandt overal behalve op B. De draad heb ik
Nogmaals doorgemeten en die is goed.
Titel: Re: Eén trein stopt in keerlus, andere niet.
Bericht door: borotof op 16 januari 2020, 19:34:57
Til die lok eens van het spoor en dan er weer op, wat gebeurt er dan ?
Titel: Re: Eén trein stopt in keerlus, andere niet.
Bericht door: Barend op 16 januari 2020, 19:49:39
Misschien een raillas die geen goed contact maakt?
Titel: Re: Eén trein stopt in keerlus, andere niet.
Bericht door: rjr op 16 januari 2020, 20:52:08
A

Update: ik heb zo’n tester van Tillig met een
Ledje en die brandt overal behalve op B. De draad heb ik
Nogmaals doorgemeten en die is goed.

Dan zit er dus toch iets niet goed in de stroom voorziening van dit deel, of B wordt niet goed gevoed vanuit de keerlus module, verwissel B en C1 dan is, dat is de zelfde railstaaf. Werkt de keerlus natuurlijk niet zoals het moet, maar daar gaat het nu even niet om.

Als je die omwisselt en de trein doet het nog steeds niet in B, dan moet je het probleem zoeken in de andere railstaaf, dan maakt die geen goed contact, inderdaad mogelijk een verkeerd railschoentje?
stop hij op dat moment in C, dan moet je toch zoeken in die draad vanuit de keerlusmodule. Of een breuk in de draad ( maar daar lijkt het niet op omdat je die doorgemeten hebt )
Of de draad maakt ergens geen goed contact met de rail, of niet met de keerlus module.
Of de keerlusmodule zelf is kapot voor uitgang B.

Deel kun je oplossen door gewoon andere draad te nemen en die goed aan de rails te bevestigen, blijft het probleem dan moet je het in de keerlusmodule zelf zoeken.

Groet,
Roelco
Titel: Re: Eén trein stopt in keerlus, andere niet.
Bericht door: hgr op 16 januari 2020, 22:24:49
Morgen ga ik met de tips aan de slag.
Alvast bedankt

Titel: Re: Eén trein stopt in keerlus, andere niet.
Bericht door: hgr op 17 januari 2020, 10:47:18
Het is opgelost, het probleem zat niet direct in sectie B.
Het is de railstaaf van  sectie C1 die doorloopt naar sectie B.
Op een stroomloze baan heb ik de rails doorgemeten en ineens was daar het probleem, midden in de rail. Ik vermoed een heel klein breukje (kon met loep op leesbril eigenlijk niets zien) die er voor zorgt dat de stroom vanuit C1 niet doorgevoerd wordt. Om te testen heb ik een draad gekoppeld aan een soldeerpunt en het andere eind met tape vastgezet in sectie B.
Na doormeten bleek het goed te zijn en bij de testrit reed de 1830 probleemloos de keerlus door in beide richtingen. Nu kan ik de verbinding definitief maken.

Bedankt voor alle input die naar de oplossing geleid heeft.