BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: oudebiels op 15 januari 2020, 16:45:27
-
Hallo,
Ik was onlangs op een spoorbeurs waar ik wissels zag liggen (tweedehandsjes natuurlijk);
Het merk weet ik niet (meer).
Wat me opviel was dat er kunststof puntstukken(?) in zaten, met op de bodem ervan metalen stripjes, die niet helemaal de kunststofbodem bedekten (beschreven vanaf bovenaf bekeken).
Mijn idee is: om de stroomtoevoeronderbreking in zo'n kunststof puntstuk te minimeren is er een stroomvoerend metaalbodempje gelegd, dat net geen contact heeft met de aansluitende spoorstaven, en dat door de wisselstand van stroom wordt voorzien. Een erover rijdende lok zou dan met de randen van de wielflenzen contact maken met de metaalstrips en dus met de spanningsbron, en daarmee voorkomen dat de loc (m.n. een kleintje) op de wissel stil zou vallen.
Klopt deze redenering??
oudebiels
-
Fleischmann deed en doet dat zo met de reden die je zelf aangeeft.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200116_053044.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200116_053044.jpg)
Mvg
Sander.
-
Dit kan best goed gaan ,maar dan moeten wel de randen van de flenzen schoon zijn ,anders maken ze geen kontakt. :(
Peted
-
Dat werkt dan net zo als 'gepolariseerde puntstukken' (even afgezien/afziend van de noodzaak van schone wielflensranden)?
oudebiels
-
...er wordt bij Fleischmann iig niet gepolariseerd, de beide stukjes hebben en houden hun eigen polariteit. Ze zijn geïsoleerd tov elkaar.
Mvg
Sander.
-
kijk ook eens bij
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22460.msg3221700891.html#msg3221700891
daar vind je deze foto:
(http://www.sleutelspoor.nl/img/marienberg/helix/Web-IMG_0907.jpg)
-
ROKAL deed dit in de jaren '60 ook al:
(https://i.ebayimg.com/images/g/g9IAAOSwi7RZJ2CC/s-l300.jpg)