BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Norway13 op 15 januari 2020, 12:59:33
-
Hallo forum leden.
Ik wil een oude 2200 nieuw leven in blazen. Heb al onderstellen, wielen en buffers kunnen vinden maar wil vooral ook de motor en de veerkoppelingen vervangen maar kan hier geen juiste artikelen voor vinden. Bij ETS staat de cardan-koppeling al langer dan een jaar in back order.
Heeft iemand een idee of hier nog onderdelen voor te vinden zijn? En zo ja, waar dan?
theo
-
Piet Peetoom (GM&S) verkoopt losse cardans met kruiskoppelingen welke op maat te maken zijn voor diverse toepassing.
-
Kun je niet de onderdelen van de nieuwe uitvoering er in passen?
https://www.roco.cc/doc/ET/1/DE/52511_202197.pdf (https://www.roco.cc/doc/ET/1/DE/52511_202197.pdf)
-
Heeft iemand dit al eens geprobeerd? Dat zou vanzelf een prima oplossing kunnen zijn!
En ik zal eens bij GM&S kijken wat die nog kan leveren. Had ik nog nooit van gehoord.... Thxs.
theo
-
Kun je niet de onderdelen van de nieuwe uitvoering er in passen?
https://www.roco.cc/doc/ET/1/DE/52511_202197.pdf (https://www.roco.cc/doc/ET/1/DE/52511_202197.pdf)
Als het een echte oude uitvoering is die moet worden geupdate, dan passen de onderdelen van de nieuwe er niet zomaar in. Als je er een nieuwe motor in wilt zetten, dan zul je sowieso een vulplaat voor de motor moeten hebben. In de oude 2200 zat namelijk nog zo'n dikke jongen.
-
En zoek voor de aardigheid eens de prijzen op van de onderdelen die je zou willen hebben. Ik denk dat je nog beter een plukexemplaar kan aanschaffen. Alleen heb je dan weer een halve over. ;D
-
Ja dat is een overweging maar deze 2200 is me het opknappen wel waard, hij wordt dan toch weer zo goed als nieuw en de kosten voor ombouw naar digitaal zou ik toch zo wie zo kwijt zijn.
Die opvul schalen voor een nieuwe motor heb ik ook ergens voorbij zien komen maar kan niet meer vinden. Kan ik denk ook zelf wel fabriceren.
En is er nog een goed alternatief voor een motor? Of die van een nieuw model kopen?
-
bedoelde je deze:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20191209_150053.jpg)
die staat hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=91548.msg3222082751#msg3222082751)
nu is dit een 1100 maar het idee blijft hetzelfde. maar ik ben het wel eens met de eerdere opmerking dat het bij veel onderdelen loont om een donor loc te kopen en de rest weer te verkopen.
-
En is er nog een goed alternatief voor een motor?
Waarom laat je hem niet als dummy meerijden achter een andere 2200? Alleen een functiedecoder voor de verlichting.
Gr, Bert
-
nee, het frame is wel iets anders...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS2200.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS2200.jpg)
Zit die motor trouwens ook niet in een NS1600?
-
Waarom laat je hem niet als dummy meerijden achter een andere 2200? Alleen een functiedecoder voor de verlichting.
OK, als het op-pimpen niet meer lukt is dat natuurlijk stukken beter dan de grijze bak... (y)
Maar ik wil toch eerst kijken of ik er geen 2de leven in kan krijgen...
-
Ik kocht ca 30 jaar geleden een Faulhaber motor voor een Roco 2200. Later is ie 2200 zonder motor verkocht en in een Roco CFL 850 geplaatst. Die loc is ter ziele en wordt met andere (defecte) CFL 850'ers verkocht (alsmede een restant van een gelijke SNCF versie).
Zou dat de motor zijn die ook in de 2200 van Norway13 past?
Reden van de verkoop is de overstap naar spoor 0.
-
die motor zat in heel veel locs toen der tijd. oa dus de 1100, de 2200 maar ook een br216. dat zijn de locs waar van ik het zeker weet omdat ik ze as we speak voor mijn neus heb :)
Waarom laat je hem niet als dummy meerijden achter een andere 2200? Alleen een functiedecoder voor de verlichting.
dat is alleen nodig als er geen wagons achter hangen. anders hoeft zelfs dat niet 8)
@ karben: die motor past daar wel in :) het is tenslotte een 2200 van 30 jaar geleden ;D
-
De motor en de kardan van de laatste roco 2200 passen.
Of het prijs technisch interessant is moet U weten.
Werkt de motor nog goed van de afbeelding.
Roco 52510 en 52511 zijn startset loks
Roco 63926
Roco spareparts
https://www.roco.cc/doc/ET/1/DE/63926_10788.pdf
onderdeel 200118
Schneckensatz u.Teile 11.80
rechtstreeks bij roco dit 2x keer
hiermee zou het moeten lukken.
ook een motor nodig
85060 Motor m. Schwungm.+ Kardansch. 53,60
Dan kun je beter een nieuwe zoeken.
-
Het motortje even opengemaakt en schoongemaakt.
Daarna getest en draaide prima maar in m'n hand hoor je 'm nog best.... Dat was ook het euvel met deze oude motortjes geloof ik. Op kruipsnelheid prima maar boven de 8 a 9 Volt wordt ie luidruchtig.
Ik kan van de 85060 nergens de maatvoering of andere specificaties vinden.
De oude was zoals hierbij gevoegd en was nog zonder vliegwiel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ROCO-4155-NS2200-motor-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ROCO-4155-NS2200-motor-1.jpg)
-
Wat een moeite voor zo'n oude loc. De laatste geel grijze en bruine 2200's die Roco uitgebracht heeft ( 52510 en 52511 )waren in de aanbieding te koop voor € 59,95. Waarom dan € 30,00 of 40,00 uitgeven om zo'n oude op te knappen. Voor een laag bedrag een 2200 die op veel punten verbeterd is lijkt mij veel interessanter. Stillere motor, kardanaandrijving, NEM schachten, goede kleur geel grijs.
Zo'n oud model 2200, ikzelf zou er niet eens aan beginnen, maar dat is gewoon hoe ik er over denk.
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Ik heb er mashima motoren in gezet.
Nu nog moeilijk verkrijgbaar.
mvg Henk
-
die motor zat in heel veel locs toen der tijd. oa dus de 1100, de 2200 maar ook een br216. dat zijn de locs waar van ik het zeker weet omdat ik ze as we speak voor mijn neus heb :)
dat is alleen nodig als er geen wagons achter hangen. anders hoeft zelfs dat niet 8)
@ karben: die motor past daar wel in :) het is tenslotte een 2200 van 30 jaar geleden ;D
In die tijd had Roco geen BR 216 maar alleen een BR 215, in de eerste tijd met een ronde motor. De bij de overname van Röwa verkregen BR 216 is nooit uitgebracht.
-
Voor een laag bedrag een 2200 die op veel punten verbeterd is lijkt mij veel interessanter.
Ai..., Ik zat helemaal verkeerd te kijken.... Ik zat steeds te vergelijken met een PIKO 52682.... Die is te koop voor rond de 150 euro (nieuw digitaal voorbereid). Die laatste ROCO's worden inderdaad vriendelijkere geprijsd aangeboden... Denk dus toch dat ik dat maar ga doen.
Dank iedereen, was weer een leerzame zoektocht!
theo
-
Of toch een donor-loc erbij kopen om deze te voltooien, en dan de restanten van die donor als dummy opknappen. Heb je gelijk een twee-span ;D (y)
-
In die tijd had Roco geen BR 216 maar alleen een BR 215, in de eerste tijd met een ronde motor. De bij de overname van Röwa verkregen BR 216 is nooit uitgebracht.
een 215 en een 216 is toch hetzelfde? ;D ok.. ik ben dus niet thuis in duitse treintjes ;D
-
215, 216, 217 en 218 lijken uiterlijk veel op elkaar, het zijn neefjes.
Technisch zijn er verschillen, die kan ik hier wel allemaal op gaan noemen maar je kan beter kijken op Wikipedia, daar wordt het haarfijn uitgelegd.