BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Ribo op 12 januari 2020, 11:17:40
-
Goedendag,
Ik ben bezig met de voorbereidingen om een nieuwe baan te gaan bouwen.
Welke geluid isolatie kan ik het beste toepassen en waar is dit verkrijgbaar?
Kurk op de rol komt vaak naar voren, is 4 mm dan voldoende en kan dit verlijmd worden met bijv. boekbinderslijm.
Had voorheen tegels van Selitac (Hornbach) maar vraag mij af of dit niet te hard is.
Blauwplaat in de dikte 4 mm wordt volgens mij niet meer verkocht.
Wie kan mij hier in adviseren,
Alvast bedankt,
Ron
-
Begin dit artikel in de encyclopedie (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Geluiddemping_en_ballasten) te lezen.
-
ik ben nog steeds van mening dan men geen geluidsisolatie moet nemen want dat beetje geluid is niet hinderlijk en natuur getrouw en men koop allerlei decoders om geluid te kunnen maken
rob
-
Met die poll kan ik niet zoveel ;D Bedoel je wel of niet isoleren?
In onderstaande topics staan in ieder geval ook nog wel wat tips :)
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=6876.0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=58592.0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=54978.0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82031.0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=55773.0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=65358.0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=31387.0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=1977.0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=44745.0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=10237.0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=18265.0
Vr. groet, Martijn.
-
Hi allemaal,
Ik gebruik al jaren zelfklevend Neopreenband. Perfect spul.
(Zie mijn index: de baan / rail-isolatie)
groet
Harald
-
Op mijn huidige spoorbaan heb ik ondervloer van Kwantum gebruikt. (https://www.kwantum.nl/vloer/ondervloeren-isolatie/ondervloer-super-comfort-antraciet-0126000) Het resultaat valt me tegen, ik had net zo goed geen isolatie kunnen gebruiken. En dat is wat ik bij een volgende gelegenheid ga doen, spoorbeddingen van 4 mm triplex en verder geen gedoe want het helpt allemaal toch niet.
Op mijn tentoonstellingsbaantje Without heb ik de rails ook direct op triplex gelegd. Dit omdat zo'n baantje in een tentoonstellingshal komt te staan en daar is het zo rumoerig dat je het rijgeluid toch niet hoort.
-
hier 4 mm kurk en in zichtbare delen merkur/noch bedding.Het verschil is enorm als je er geen onderlegt.
-
Als je de ballast gaat verlijmen verkeerde lijm bij het vast leggen van de kurk of ook maar een spijker gebruikt dreunen de trillingen al door en gaat het effect verloren.
Heeft weinig zin dus, persoonlijk heeft het ook wel wat. We geven honderden euro's uit aan loks met aller geluidsopties maar we willen ze fluister stil over de rails laten lopen.
Tevens als de lok van een oudere generatie is hoor je sowieso vaak de motor of tandwieloverbrenging.
Max.
-
Ik heb twee verschillende manieren gebruikt. Van een verbouwing had ik nog groene platen van de karwei (7mm dik). Dat is een soort zachtboard voor een ondervloer. Die heb ik met witte houtlijm op 12mm MDF gelijmd, ja ik weet nu vanuit een ander draadje, dat MDF niet geschikt is, maar dat wist ik toen nog niet, en het werkt bij mij verder goed. Wat komt misschien ook wel door de locatie, een kelder met een behoorlijk stabiel temperatuur (13-15graden) en luchtvochtigheid (60%-64%). Daarop heb ik als bedding voor de rails, stroken van blauwe isolatie plaat gebruikt (groen plaat + blauwe isolatie is ongeveer 10mm dik). Die heb ik ook weer met witte houtlijm gelijmd, daarop de rails en de ballast wat weer met verdunde houtlijm is verlijmd. In mijn geval werkte dat goed. Maar omdat ik niet genoeg groene platen had, heb ik het emplacement gedaan met de grijze ondervloer platen van Kwantum. Helaas hebben die vrijwel geen geluiddempende werking. Ook als je er een deuk induwt, blijft dat. Dus achteraf had ik beter de groene ondervloerplaten moeten gebruiken, maar ja, dat merk je pas als alles klaar is.
Groet Meino
-
….heb ik het emplacement gedaan met de grijze ondervloer platen van Kwantum. Helaas hebben die vrijwel geen geluiddempende werking.
Mijn belangrijkste reden om voor de grijze platen van Kwantum te kiezen was dat ik zelf wissels bouw. Bij het indrukken van de railspijkers moet je er nogal wat kracht op zetten en die grijze platen zijn daar beter tegen bestand omdat ze een stuk stugger zijn andere soorten ondervloer. Maar de geluiddemping is inderdaad bedroevend.
-
We geven honderden euro's uit aan loks met aller geluidsopties maar we willen ze fluister stil over de rails laten lopen.
Ik woon naast een spoorweg, en ik zeg je, de treinen maken geweldig veel herrie. Veel meer dan mijn treinen op mijn niet geluiddempende baan.
-
Mijn vorige baan heb ik gemaakt met de toen nog verkrijgbare blauwe ondervloer plaat van 3mm.
Ben voor mijn nieuwe baan toch gegaan voor kurk van 4 mm. Rol van 10 meter lang en 50cm breed besteld.
Snij ik stroken van ca 46 mm van (die dan weer in tweeën gaan). Heb het even snel uitgerekend: doe je dus ca 100m1 spoor mee. Dus ca € 0,40 per M1.
Ik ben nog niet zover dat de locs kunnen rijden, dus isolatie effect kan ik je nog niet geven. Wel ervaring met verwerken.. hele maal top. Hartlijn van het spoor uittekenen en plakken maar. Bij wissels even in goede schuinte afsnijden en dan werk je daar ook gewoon met de stroken.(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4054AD8A-0BCB-4D16-85BB-5EF0032815AA.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/4054AD8A-0BCB-4D16-85BB-5EF0032815AA.jpeg)
Bochten maak je ook eenvoudig op deze wijze.
Werk makkelijker dan die blauwe platen. Ik heb wel even tijd geïnvesteerd om een mal te maken om het kurk makkelijk te snijden.
Ik verlijm kurk en rails overigens met Pattex 100%. Redelijk snel zo droog dat tijdelijke klemmen (bij mij van punaise prikkers) weg kunnen en blijft beetje flexibel (dus niet zo hard al houtlijm)
-
Hoi
Ik gebruik 12 mm berken multiplex, als rail bedding isolatie platen groen 3 mm, was vroeger blauw 4 mm, (Karwei/Gamma). Met kleef band dubbel zijdig van de Action kleef ik dit vast op de multiplex. Daarna dubbelzijdige tapijt tape, soort gaas, plak ik op de isolatie en kan zodoende de rails hierop vast plakken. Om de rails ietjes te fixeren gebruik ik een haar fohn om het geheel warm te maken zodat ik de rails ietsjes kan verschuiven.
Groeten Frans
-
Goedemorgen allemaal,
Over de (on)zin van wel of geen geluidsisolatie:
ik ben nog steeds van mening dan men geen geluidsisolatie moet nemen want dat beetje geluid is niet hinderlijk en natuur getrouw en men koop allerlei decoders om geluid te kunnen maken
We geven honderden euro's uit aan loks met aller geluidsopties maar we willen ze fluister stil over de rails laten lopen.
Dit gaat naar mijn mening toch over iets anders: Het geluid van een rijdende trein (zonder geluidsdecoder) over een modelbaan is absoluut niet hetzelfde als het natuurlijke geluid van een echte trein. Om te zeggen dat echte treinen ook geluid maken, vind ik dus iets te kort door de bocht.
Op een baan waar de rails direct hard op de houten ondergrond is bevestigd, krijg je een soort "krassend" geluid als daar een modeltrein over rijdt. Dat lijkt in de verste verte niet op het geluid van een stoomlok of een brommende diesel.
Dus wat dat betreft ben ik er helemaal voor om eerst het (onnatuurlijke) rijgeluid te verminderen en dan vervolgens een geluidsdecoder en luidspreker te gebruiken om een realistischer geluid te produceren.
Echter, het verminderen van het rijgeluid is lastig. Kurk, isolatieschuim, ed werken initieel prima, maar zo snel je de rails bevestigt en/of gaat ballasten, is er weer een harde ondergrond en komt het rijgeluid (deels) terug. Het effect van de geluidsisolatie valt doorgaans dus tegen (zoals hierboven al meerdere mensen hebben geschreven).
Zelf gebruik ik kurk op mijn baan. Ook hier is er slechts een beetje vermindering van het rijgeluid, maar ik heb wel het idee dat het geluid anders is: aangenamer, minder krassend.
Groet, Wim
-
Mooie discussie. Het dempen van geluid of niet heeft ook te maken met de gemiddelde snelheden die men rijdt.
Ik zou op hoofdlijnen en spoordijken geluiddempend materiaal gebruiken. Nu zou 8 mm of dikkere styrofoam mijn voorkeur hebben. Noot: het inlijmen van een dik ballastbed met houtlijm heeft een duidelijk negatief effect op de geluiddempende waarde. In het verleden gebruikte ik dan eerst kurk om tussen de rails te strooien om ze daarna van een toplaag ballastbed te voorzien.
Maar dat is al meer dan 20 jaar terug. Sindsdien nooit meer een spoordijk / hoofdbaan gebouwd :D
Op Mijn rangeer shelf layouts maak ik helemaal geen gebruik van geluiddemping. Snelheden liggen beneden de 30km/uur schaalsnelheid. Dan is de geluidsdecoder met opties zoals wiel gillen en rammelen van de wagons wel mijn voorkeur.
-
ik ben nog steeds van mening dan men geen geluidsisolatie moet nemen want dat beetje geluid is niet hinderlijk en natuur getrouw en men koop allerlei decoders om geluid te kunnen maken
rob
Geluidsisolatie in de schaduwstationa en klimspiralen is echter geen overbodige luxe.
Bovenop de baan is het juist realistisch het geluid niet te dempen.
Jos.
-
Ik heb zichtbare deel juist extra geïsoleerd. Volledige oppervlakte voorzien van 20 mm XPS en daarop de kurkstroken.
Kun je leuk met reliëf in het landschap spelen (greppel, slootjes etc) en geen geluidlek bij het lijmen van de ballast. Ik ben zeer tevreden met het resultaat. Treinen zoeven mooi voorbij. Je hoort ze echt nog wel maar zonder een mee resonerende onderconstructie.
Ps rest van de familie is er ook blij mee.
-
In het echt gaat het er ook niet stil aan toe. Als een trein voorbijkomt is het meestal ook een teringherrie.
-
Ik weet niet wat voor trein er langs komt?
Electrische auto`s hoor je bijna niet.... (y)
Ronald Visser
(dit is nog een topic uit 2020...) :angel:
-
Je leest veel over de diverse soorten geluidsisolatie. Voorbeelden zijn:
- kurk
- XPS
- neopreenband
- Isoboard
Wat ik er veel over lees, is dat eigenlijk iedereen 'zweert' bij zijn/haar isolatie. Kortom, het is bijna altijd gebaseerd op eigen voorkeur. Ik vind het ook wel een interessant onderwerp, dus wordt het tijd voor wat experimenten. Ik ga maar eens het één en ander verzamelen en testen. Dan kan ik ook mijn eigen 'voorkeur' ontwikkelen.
Mochten er nog meer materialen zijn, die gebruik worden voor isoleren van de modelbaan, laat het me weten. Thx alvast.
-
als je daarna zoals velen ballast lijmt met houtlijm of de rails vastschroeft heeft isolatie weinig zin,
mvg,
Michel
-
Experimenten heb ik jaren geleden al eens gedaan. De stilste oplossing: leg de rails op een laag schuimplastic. Hoeft niet erg dik te zijn, 1 centimeter is genoeg.
Niks lijmen, niks spijkeren of schroeven, niet ballasten, gewoon los neerleggen en verder niks. Dan wordt het echt fluisterstil. Maar alles wat je toevoegt verknoeit de isolatie weer. Daarom maak ik me er niet meer druk over. Als het herrie maakt, jammer dan.
-
Om te beginnen is het een beetje flauwekul om een topic van januari 2020 uit de sloot te trekken met antwoorden op een oude quote,maar dat is mijn mening :-X
Verder is er al zoveel over gevraagd en geantwoord,dat ik het nut van weer hetzelfde typen hier,niet snap ::)
-
Goedemiddag,
@Ramdani en Klaas,
Helemaal mee eens.
Heb bij de bouw van mijn vorige baan ook vanalles en nog wat uitgeprobeerd, was eigenlijk over geen van de “oplossingen” tevreden.
Bij de huidige baan ligt er 6 mm kurk onder de rails, verlijmd met boekbinderslijm en een deel met goedkope waterskit van Bison. De rails zijn verlijmd met boekbinderslijm. De kurk is meer bedoeld om een spoordijk te kunnen maken als om het geluid te absorberen. Zoals al vaker opgemerkt op het forum, als je gaat ballasten gaat een groot deel van de eventuele geluidsisolatie weer verloren.
Een deel van de onderbouw is gemaakt van populieren triplex en een ander deel met meranti-triplex. Ik heb het idee dat het deel met populierentriplex meer lawaai veroorzaakt dan de andere variant. (Misschien door de mindere hardheid van deze triplex soort?)
Zo zie je maar, zoveel oplossingen en er is er geen een die de ideale is voor iedereen.
Groetjes Wout
-
nooit mijn best gedaan om geluidsreducerend te bouwen (op treinengebied dan), maar ik denk dat je het beste op een gipsplaat kunt bouwen.
Wordt de baan misschien wel weer wat zwaar van.
-
Electrische auto`s hoor je bijna niet.... (y)
Daar zeg je me wat. Vanwege off topic hier, heb ik er een nieuw draadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102726.0) van gemaakt.
Terug naar het onderwerp:
'Massa toevoegen' zei een bouwkundige eens tegen mij, toen het ging over reduceren van geluid. Eigenlijk zou je van massief materiaal alles moeten opbouwen. Beton in plaats van hout. Huisjes van steen in plaats van plastic enzovoorts.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG3547.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG3547.jpg)
Als ondergrond voor rails maak ik gebruik van een ouderwets campingmatje. Deze is 8mm dik.
Het matje is met houtlijm op de multiplex ondergrond gelijmd.
De rails zijn vervolgens met hobbylijm gelijmd op het campingmatje. Daarmee liggen ze op zich al voldoende vast.
Na het ballasten liggen de rails nog eens extra vast.
Om de geluidsisolatie niet teniet te doen moet je dus geen directe verbinding maken met de ondergrond (van in mijn geval) multiplex.
En echt: het scheelt enorm in rijgeluid (maar niet dusdanig dat je "niets" meer hoort, wat ook niet natuurgetrouw zou zijn).
Zie ook hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=73152.30).
Groet, Bas
-
ik gebruik rubbergranulaat. Op rol verkrijgbaar (125cm x 2m = 22 euro).
Spul is 4 mm dik (ander diktes ook verkrijgbaar) en wordt verlijmd met Pattex flexibele lijm.
Nu rijd ik niet hard op mijn baan en komen er geen enorme stammen voorbij, maar het resultaat voldoet.
Krijg helaas via deze weg de foto niet geupload. Morgen maar eens via de laptop proberen.
Groet Henk
-
Ik weet niet wat voor trein er langs komt?
Electrische auto`s hoor je bijna niet.... (y)
Ronald Visser
(dit is nog een topic uit 2020...) :angel:
;D ;D ;D