BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: AlbertG op 09 januari 2020, 12:18:20
-
Ik help een vriend met het bouwen van zijn 2-rail baan. Hij gebruikt Peco rails en Peco SL-88/ST244 wissels. (Ik zie beide aanduidingen op de verpakking staan.)
Zelf ben ik 3-railer en ik loop nu tegen een probleem aan waar ik op mijn eigen baan geen last van heb namelijk kortsluiting door de wissels.
We hebben een Digikeijs DR5000 centrale en Digikeijs 4088CS terugmelders.
De situatie is volgens onderstaand plaatje en mijn vraag is hoe we dit nu elektrisch goed aansluiten. Het is de bedoeling dat elk rood spoor een blok wordt met 2 melders (in Rocrail termen: een Enter melder en een In melder.) De treinen rijden alleen rechtsom dus komen bovenaan binnen en gaan er onderaan weer uit.
Het uitgangspunt is dat in rijrichting gezien de linker spoorstaaf steeds de doorgaande spoortstaaf is, dus rechtstreeks op de rail-uitgang van de DR5000 (blauwe draad). De rechter spoorstaaf is dan aangesloten op de 4088CS (zwarte draad).
- Waar (op welke spoorstaaf) moeten we de kunststof scheidingslasjes plaatsen tussen de wissels en de rails
- Moet ik in het blok de linker spoorstaat ook apart van een blauwe draad voorzien
- Kan ik in het blok (dus tussen de 2 wissels) de rechter spoorstaaf een keer doorslijpen en elk deel met een zwarte draad aan de 4088CS verbinden en zo 2 melders creëren
Ik hoop dat de vraag duidelijk is. Alvast bedankt voor de reacties.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Blokken-Peco-rails.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Blokken-Peco-rails.png)
Albert.
-
Dit railplan kan geen kortsluiting veroorzaken. Die kortsluiting zit ergens anders, dus laat even het complete sporenplan zien.
Het kan ook zijn dat de wissels van een ander type zijn dan op de verpakking staat.
-
Zijn het electrofrog wissels? Heb je ze correct aangesloten, met of zonder puntstukpolarisatie?. Je moet de 2 rails na het puntstuk isoleren van de aansluitende rail, anders geeft dit kortsluiting.
En ik dacht dat als je een trein wil laten doorrijden beide wissel in dezelfde stand moeten staan, anders krijg je ook kortsluiting bij het openrijden.
Hier een goeie uitleg:
http://railwaybobsmodulebuildingtips.blogspot.com/2013/01/the-peco-electrofrog-circuitry.html (http://railwaybobsmodulebuildingtips.blogspot.com/2013/01/the-peco-electrofrog-circuitry.html)
http://www.wiringfordcc.com/switches_peco.htm (http://www.wiringfordcc.com/switches_peco.htm)
-
De beide genoemde wisseltypen zijn Insulfrogs, die hoef je niet te isoleren. Daarom dat ik opperde dat ze misschien anders zijn dan op de verpakking staat. Dus vertrouw alleen op de verpakking als je zeker weet dat ze daarin nieuw geleverd zijn. Om echt zeker te weten welk type het is, kijk op de onderkant van de wissels.
-
Bedankt voor de reacties.
Op de verpakking staat dat het electrofrog wissels zijn.
We hebben geen puntstuk polarisatie toegepast (weet als 3-railer eigenlijk ook niet wat dat is ;D)
Ik ga me even verdiepen in de hyperlinks. Bedankt.
@Klaas
Meer rails dan op het plaatje staat ligt er nog niet. De sluiting wordt echt veroorzaakt door stand van de wissels, vooral als er een wagon met verlichting overheen rijdt. We hebben dat opgelost met kunststof isolatie, maar dat was 'trial and error'.
Albert.
-
Kortsluiting kan inderdaad ontstaan als het Electrofrog wissels zijn. Maar dan klopt er iets niet met de verpakking want de genoemde types zijn geen Electrofrogs.
De kortsluiting zou over moeten zijn als beide wissels naar hetzelfde spoor staan.
-
Hieronder de foto van de verpakking:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20190812-WA0000.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20190812-WA0000.jpg)
-
Dat zijn dus twee verschillende types wissels en twee verpakkingen. En geen 1 verpakking waar twee modelnummers op staan. :angel:
De ST-244 is een meegebogen wissel en geïsoleerd.
De SL-E88 is een recht wissel van het electrofrog type.
En uitgaande van je tekening hebben jullie die nu gebruikt. Die zul je dus moeten isoleren volgens de handleiding. Dan zal de kortsluiting verdwenen zijn (y)
-
Dat zijn dus twee verschillende types wissels en twee verpakkingen. En geen 1 verpakking waar twee modelnummers op staan. :angel:
O, wat dom van me. Mijn vriend heeft me deze foto's gestuurd via whatsapp en het was me helemaal niet opgevallen dat het twee verschillende zijn :D (y)
Ik ga morgen kijken welk type wissel we nu echt gebruikt hebben.
Bedankt Remunj Eric.
-
Zeg maar Eric ;D
-
SL-E88: de E geeft aan dat het een Electrofrog is. Maar die E had je in het startbericht niet meegegeven.
De beide spoorstaven achter het puntstuk isoleren.
-
Klaas, Eric,
Excuses voor de misverstanden door verkeerde informatie.
Bedankt voor je hulp, we gaan er vandaag mee aan de slag.
Groeten,
Albert.
-
Ach, stap voor stap komen we toch tot een oplossing. Maar je ziet hoe belangrijk het is om met correcte informatie te komen. Scheelt weer een heleboel heen en weer gepraat en veronderstellingen die niet juist zijn.
-
We zijn weer een stapje verder.
Alle enkele wissels zijn Electrofrog wissels.
(We hebben ook 2 Insulfrog kruiswissels (SL-90) maar daar zijn we nog lang niet aan toe.)
Ik verwijs naar de eerste foto. De treinen rijden rechts en alleen rechtsom dus komen op het onderste spoor bij de rode pijl binnen
De beide spoorstaven van het onderste wissel zijn geïsoleerd bij het puntstuk. Dat gaan we ook doen bij het bovenste wissel.
We hebben geen aanpassingen aan het wissel gedaan.
Nu komen we dus op het aansluiten. Doe ik dit zo goed?
1 track aansluiting van de DR5000 gaat naar de rechter spoorstaaf, zie de rode pijl, rode draad.
De andere track aansluiting gaat naar de C- aansluiting van de 4088-CS (gele draad)
Van de 4088 gaat de eerste melder aansluiting naar de linker spoorstaaf, zie de groene pijl, ook een rode draad met het zwarte krokodillenklemmetje.
De tweede melder aansluiting moet dan in de buurt van de blauwe pijl ook op de linker spoorstaaf komen waarbij we ter hoogte van de blauwe pijl de linker spoorstaaf doorslijpen.
Op deze manier maken we 2 melders. 1 vanaf de isolatie na het puntstuk tot de doorgeslepen spoorstaaf en 1 van dit doorslijppunt naar de volgende isolatie.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1-aansluiten.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1-aansluiten.jpg)
En nog een overzicht foto:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2-overzicht.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2-overzicht.jpg)
Groeten,
Albert.
-
Als je de spoorstaaf op 2 plaatsen doorslijpt krijg je 3 secties. Welke van de 3 zijn dan de meldsecties?
-
Klaas,
Ik slijp de spoorstaaf op 1 plaats door, bij de blauwe pijl. Ik krijg dan 2 melders, in Rocrail termen een Enter en een In. Het stuk spoor tussen beide wissels vormt dan 1 blok.
Mijn vraag is of ik het elektrisch goed aansluit zoals omschreven.
Groeten,
Albert.
-
Iemand nog tips of ik dit goed aan ga sluiten?
Albert.
-
Wat voor een draad gebruik je? Vliegerdraad? Zelf zou ik iets dikker draad gebruiken. En zeker bij alle aansluitingen van je secties gewoon twee draden gebruiken. Bij alle twee de sporen een aansluiting. De doorgaande spoor kan je dan allemaal aan elkaar knopen.
Groet Ronald.
-
Beste Ronald,
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet begrijp wat je bedoelt.
Ik heb op de vorige pagina een foto geplaatst met mijn idee één en ander aan te sluiten.
Mijn vraag is: doe ik dat zo goed of veroorzaak ik kortsluiting?
Groeten,
Albert.
-
Hallo Albert,
Bij de Peco SL-E88 wordt het puntstuk met de daaraan verbonden stukjes rails omgeschakeld afhankelijk van de stand van het wissel. In de afgebogen stand heeft het de spanning van het afgebogen spoor, in de rechte stand de spanning van het rechtuitlopende spoor. Daarom moeten de verbindingen tussen de korte stukjes rails van het wissel en de daaropvolgende rails geïsoleerd zijn.
Het mooiste werkt het dan als je bij de wisselaandrijvingen ook een voorziening hebt die de polariteit van het puntstuk omdraait. Het puntstuk heeft daarvoor aan de onderkant van het wissel een blanke draad.
-
Beste Dirk,
Bedankt voor je reactie. Ik heb al meer tips gekregen over het correct aansluiten en/of aanpassen van het wissel.
Mijn vraag is nog steeds of ik de draden dan vervolgens aan kan sluiten volgens de foto op de vorige pagina.
Groeten,
Albert.
-
Hallo Albert,
Voor zover ik dat kan zien gaat dat niet werken op de manier zoals je het nu hebt aangesloten.
De puntstukken van de wissels moeten worden aangesloten op een polarisatieschakelaar van de wisseldecoder of de wisselservo-aandrijving. Ik heb dit weekend niet veel tijd, maar zal kijken of ik een aansluitschema kan tekenen voor je wissels.
-
Dirk,
Bedankt voor je reactie.
Mijn vraag gaat niet over het aansluiten van de wissels, daar is in dit topic al genoeg aandacht aan besteed met schema's.
Mijn vraag gaat over het maken van de blokken in combinatie met deze wissels.
Mijn vraag is: als ik de wissels goed aangesloten heb, kan ik dan de draden van de doorgaande stroomdraad en van de terugmelders aansluiten zoals op de foto aangegeven.
Groeten,
Albert.
-
ja.
je mag de wissel ook op de bezetmelder aansluiten. (anders diode brug maken, ja ervaring.. :( )
Ik zie dat je servo's gebruikt voor de wissels, ik zou dan het veertje uit de wissel halen.
-
Mark,
Het is niet mijn bedoeling de wissels op een melder aan te sluiten.
Blijkbaar is het erg lastig mijn vraag zo duidelijk te stellen dat ik het goede antwoord krijg.
Ik heb 2 stukken rails tussen 2 wissels. Ik wil alleen weten hoe ik tussen de wissels 1 spoorstaaf van stroom voorzie en de andere spoorstaaf in 2 stukken verdeel en daar de terugmelders op aan sluit. Kan ik dat doen volgens de foto op de vorige pagina?
Hieronder nog een keer de foto:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1-aansluiten.jpg)
Groeten,
Albert.
-
Zoals ik het kan zien klopt je aansluiting.
Je hebt dan een hele lange “enter” melder (vanaf de wissel, door de bocht tot aan de blauwe pijl) en een korte “in” melder. (Van de blauwe pijl tot aan de wissel).
Prima zolang je in een richting door dit blok gaat (in jouw geval dus linksom). Wil je mogelijk wel in 2 richtingen maken dan zou ik, aansluitende op de wissels 2 detectie stukken maken van min 30 cm.
Daar tussen dan een ongedetecteerd stuk,
Omdat het contact van de raillassen op termijn minder kan worden zou ik wel meer aansluitpunten maken. Zo heeft/krijgt mijn baan elk railstuk zijn eigen aansluiting en heeft elk gedetecteerd stuk 2 aansluitingen (die samen wel op zelfde ingang van bezetmelder zitten). Lijkt wellicht wat overdreven maar geeft wel zekerheid naar de toekomst.
Je moet er wel op letten dat er de gedetecteerde delen een iets lagere spanning krijgen dan de niet gedetecteerde delen (komt door verlies in de bezetmelder). Hierdoor gaan er (bijna) gegarandeerd fouten optreden in de detectie. Om dit te voorkomen moet je wel een diodeschakeling toepassen in de voeding naar de niet gedetecteerde delen.
Ik heb zelf daarom een ringleiding met 3 draden.. een zwarte (voor in mijn geval de linker railstaaf) een rode (voor de rechter railstaaf van de niet gedetecteerde delen) die aangesloten is op de centrale middels de genoemde diodeschakeling) en een groene die naar de bezetmelders loopt. Deze zit rechtstreeks op de centrale aangesloten.
Het nut om de wissels wel of niet te detecteren is inderdaad een hele andere.
Hoop dat je er zo een beetje uitkomt.
Succes Frank.
-
Hoi Frank,
Bedankt voor je heldere uitleg. Dit is het antwoord dat ik nodig heb.
Ik heb inderdaad een lange enter melder en een korte in melder. Als we het opknippen in een korte melder, een niet gedetecteerd stuk en weer een korte melder moet ik het tussenstuk dus weer van een voedingsdraad voorzien.
Aangezien het hier om een onzichtbaar deel van de baan gaat zou 1 melder ook volstaan. De loc's hoeven niet netjes af te remmen tussen 2 melders. Het eerste stuk wordt dan een niet gedetecteerd stuk. In Rocrail werkt dat prima.
(Als 3-railer help ik een vriend met het bouwen van zijn 2-rail baan. Op mijn 3-rail baan hebben alle blokken in het schaduwstation maar 1 melder.)
Die diode schakeling ben ik in de wiki ook tegengekomen. Is dat nog wel noodzakelijk? In de handleiding van Digikeijs lees ik daar niets over. Zouden de hedendaagse terugmeld modules daar inmiddels zelf niet in voorzien?
Groeten,
Albert.
-
Hoi Albert,
In mijn nieuwe baan gebruik ik, om precies de reden die jij ook aangeeft ook maar een melder (aan het einde van het blok). Wel alleen bij de opstelsporen omdat deze bij mij maar in een richting bereden worden. Blokken die wel 2 kanten gebruikt worden hebben 2 melders.
Ik heb Rocrail gebruikt (nu iTrain omdat het een stuk gebruiksvriendelijker is) en ja ook daarin werkt zeker voor niet zichtbare deel 1 blok prima.
Wat diodeschakeling betreft, ik ben geen electronica expert maar volgens mij werken de digikeijs decoders op vergelijkbare manier en is een diodeschakeling (of bruggelijkrichter) zeer aan te bevelen voor een betrouwbare werking. Volgens mij kosten ze niet meer dan een euro of 2 a 3 en als je hem direct na je centrale of booster plaatst hen je er maar 1 nodig (uitgaande van centrale/booster van 3ampere). Voor het geld hoef je het dus niet te laten.
-
De diodeschakeling is niet alleen aan te bevelen maar echt noodzakelijk.
Stroom kiest de weg van de minste weerstand.
Als je ongedetecteerde delen direct zaan de centrale zitten staat daar een iets hogere spanning waardoor de detectie niet (of niet goed) werkt. Pas als een trein volledig in de gedetecteerde sectie staat zal de bezetmelder pas goed werken.
Door de diodeschakeling is het potentiaal verschil in de gedetecteerde en ongedetecteerde delen gelijk waardoor de bezetmelder goed werkt.
Dus gewoon toevoegen (y)
-
Bedankt voor de reacties.
Ik ben overtuigd van de noodzaak voor een diodeschakeling.
Groeten,
Albert.