BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: valkyrienineball op 08 January 2020, 16:19:06
-
Hallo allemaal,
Onder alle treinspullen die ik van mijn vader heb gekregen zat ook een stokoude Fleischmann 1215 in de kunststof uitvoering.
Daar heeft hij zelf geprobeerd alle lak van te verwijderen, het zag er niet uit.
De lak verwijder ik met Mr. Muscle ovenreiniger, doe dat in een diepvrieszak, behuizing er in en lekker volschuimen.
Dat is mooi gelukt dus ik kan met de opbouw gaan beginnen.
Er missen een aantal onderdelen helaas, ik heb er een aantal toch nog via Johan Voerman kunnen bemachtigen.
Helaas had hij maar een van de twee benodigde bufferbalken op voorraad (artikelnr 12/650), hij gaat nog uitkijken of de andere er nog is maar voor nu zoek ik dus nog zo'n bufferbalk.
Daarnaast ben ik op zoek naar de twee ruitdelen in de cabine.
Als iemand hier deze nog heeft liggen dan hou ik me aanbevolen.
-
Je zou ook nog een vis bij ETS in Emmen kunnen uitgooien..
-
Ik heb er veel onderdelen van, ik kijk vanavond even voor je.
-
ETS in Emmen, zit nu in Wormerveer.
Groet,
Erwin
-
Ik heb er veel onderdelen van, ik kijk vanavond even voor je.
Oeh, graag.
Ik duim aan deze kant.....
-
Zie p.m.
-
Ik moet een beetje wennen aan het forum blijkbaar.
Ik heb net een antwoord gestuurd op je PB.
groeten,
Bart
-
P. B. Is niet helemaal gelukt, het vinden van ruitjes en een bufferbalk wel. Die bestaat trouwens uit veel onderdelen, dus kijk even wat je allemaal mist. Of zoek je alleen het zichtbare deel?
Groet, Bessel
-
Inderdaad, enkel het zichtbare deel, de bufferbalk met de buffers.
Het inwendige, beweeglijke deel met de veertjes heb ik al wel namelijk.
Is het de zwarte (donkergrijze) ?
-
Ik ga me vandaag ook eens bezighouden met dit drama:
(https://myalbum.com/photo/3fsbPjHDWTTi/540.jpg)
(https://myalbum.com/photo/C8zJSd3HVoEd/540.jpg)
(https://myalbum.com/photo/2GQVSjS5mxCr/540.jpg)
Even goed schoonmaken, ik ben nog aan het uitvogelen hoe de bedradig hoort te zitten.
Twee blauwe kabeltjes hangen los, die zijn verbonden met de rechter wielen.
Ik hoor dat wasbenzine goed werkt, op een doek ?
-
Ik ga me vandaag ook eens bezighouden met dit drama:
Even goed schoonmaken, ik ben nog aan het uitvogelen hoe de bedradig hoort te zitten.
Twee blauwe kabeltjes hangen los, die zijn verbonden met de rechter wielen.
De blauwe draden moeten naar de omschakelaar voor rail/bovenleiding. Indien nog aanwezig.
En wasbenzine werkt goed voor het ontvetten van metalen delen: houd er wel rekening dat de chemisch gezwarte metaaldelen dan niet meer zo zwart blijven indien dat van belang mocht zijn.
-
Ik heb het gezien, de blauwe draadjes heeft hij van de omschakelaar afgehaald, die soldeer ik er gauw weer op.
de motor draait perfect, ook heel stil.
Straks nieuwe rubber bandjes in de wielen, een beetje smeren en het kan rijden.
Gebruiken jullie ook vet op de plastic tandwieltjes ?
Bij mijn LGB gebruik ik altijd siliconenvet maar gaat dat ook goed bij dit kleinere spul ?
-
Hoi,
Een klein drupje in het ankerlager op beide kanten doet ook wonderen.
succes jandcargo
-
Klein drupje olie op de lagers inderdaad en ook op de assen waar de tandwieltjes op draaien. En hoewel het met plastic tandwielen formeel onnodig is, vet ik de tandjes altijd wat in met molykote, een ander vet werkt ook prima. Geeft dan net wat minder wrijving en geluid.
-
Misschien ook wel mooi om er een 1225 in bruin van te maken, transfers nr 238 van kleinspoor erbij en een mooie bies er op.
Keuze in overvloed.
Vanavond maar eens verder met solderen en testrijden.
-
Je schrijft in het begin van je topic dat de kap er niet uitziet, plaats eens een foto, dan kunnen we het zien ;)
-
Heb er ook ooit een aangepast (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=45402.msg730300#msg730300).
-
Heb er ook ooit een aangepast (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=45402.msg730300#msg730300).
Die had ik ook al met grote interesse bekeken.
Heel mooi gedaan ook.
Ik ben nog aan het twijfelen over de versie die ik op de baan wil zetten.
Het liefst als 1201 in turkoois zoals hij destijds is opgeleverd, zonder de bies,
Zoals hij toen ook testgereden heeft.
Aan de andere kant vind ik de bruine 1225 ook wel wat hebben, met bies.
-
Op verzoek van Carl even een foto van mijn kap.
(https://myalbum.com/photo/2rSndaQroLAG/540.jpg)
Op de voorgrond de onderdelen die ik inmiddels bij elkaar heb kunnen krijgen, waaronder de ruitjes en een bufferbalk die Besselspoor me gestuurd heeft.
Daarvoor nogmaals bedankt Bessel, ik ben er blij mee.
De relingen bij de deuren en voorop maak ik zelf, een exemplaar staat ook op de foto.
(https://myalbum.com/photo/pEsV3qe8Kc4y/540.jpg)
Redelijk mooi schoon gekregen met Mr Muscle ovenreiniger.
-
En deze komt net binnen.......
(https://myalbum.com/photo/KNXP2XYRegEy/540.jpg)
Pappie blij.....
-
De kap ziet er niet verkeerd uit, en ook jou nieuwe aanwinst 1215 vindt ik super (y)
-
Leuk dat de lok zo een tweede leven krijgt (y)
-
Zoals ik in mijn andere draadje al had gemeld ben ik verder gegaan met deze restauratie.
De kap is bijna spuitklaar, de turkoise verf heb ik inmiddels klaar liggen, ik hou een beetje de zelfde kleur aan die Roco ook gebruikt, mogelijk pas ik het nog iets aan aangezien tegenwoordig de kleur van de 1200 iets anders is, beduidend donkerder.
(https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/1k0/744532fb-8f1d-4bd1-850d-cd44142fc265.jpg)
Nieuwe railingen er aan gemaakt die nog wel even strak gemaakt moeten worden.
Zodra ik wat verdunner heb gehaald haal ik mijn airbrush tevoorschijn en komt er verf op.
De onderstellen moeten ook nog een lichtere tint grijs krijgen, net als het dak en de pantografen.
Eerst maar eens flink aan het schoonmaken geweest.
(https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/1k0/b30fd562-49b5-48cd-9027-54b3d9d51ffb.jpg)
Veel smeer, stof en oude smeerolie verwijderd, dat ziet er weer schoon uit.
Ik heb nog wel een raadsel, ik zie aan een kant een draadbrug zitten, waarom heeft Fleischmann die ook niet aan de andere kant gemaakt ?
Weten jullie dat ?
Natuurlijk zo gemaakt met een stukje draad maar ik vroeg het me wel af.
Bart
-
Wow, ik dacht dat ik hem schoon had, niet dus....
(https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/1k0/e0c1b730-bc97-49c1-aa8a-fa833eb42e6c.jpg)
Gauw maar even goed schoon maken, de slipbandjes zien er nog heel goed uit.
Dit draadje begint meer een restauratieverslag te worden, misschien moet de titel maar eens aangepast worden...
Bart
-
(…)waarom heeft Fleischmann die ook niet aan de andere kant gemaakt ? (…)
De NS 1200 ken ik niet, maar bij de meeste Fleischmann-lokomotieven is een van de polen met het metalen chassis verbonden (in dit geval het draaistel). Ik kan op je foto’s niet goed zien of dat hier ook zo is. Zo ja, dan is de draadbrug aan de ongeïsoleerde kant niet nodig.