BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Carl op 15 december 2019, 15:13:24
-
Mijn Lima 1310 loc heeft onderhoud nodig, maar kan niet ontdekken hoe ik de kap er vanaf kan halen, er zit namelijk geen schroef om los te draaien aan de boven en onderzijde
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lima-1310-loc.jpg) (https://ibeneluxspoor.net/bnls/Lima-1310-loc.jpg)
-
Zijn die vakjes onder de trappen niet de "haakjes" waarmee de kap vast zit??
Ronald Visser
-
Precies, dat is het. Net even bij mijn eigen Lima 1300 gekeken. Bij de cabinedeuren de kap iets spreiden, b.v. door er cocktailprikkers tussen te steken.
-
En hier vindt je misschien nog handige tips:
https://youtu.be/l7myhFeyIxI
-
Alvast bedankt voor de snelle reactie Ronald en Klaas, ik ga het bekijken en op jullie aangegeven manier proberen, ik wilde niets forceren, de kap is sneller stuk dan gemaakt ;)
-
Ter verduidelijking nog even een fotootje gemaakt. Deze kant is dus al los.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI2877-800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI2877-800.jpg)
-
Maar er zijn wel verschillen in de uitvoering van de kap.
Bij het model van Klaas en bij de mijne (ook blauw en 1310), zitten er extra uitsparingen onder de cabinedeuren voor de nokjes van het frame. Die zie ik niet op het model van Carl.
-
Bij mij 1300 moet je het dakje op het dak tussen de pantograven afnemen en dan komt daar een schroefkop te voorschijn. Deze schroef losdraaien en de lok valt uit elkaar.
-
Alvast bedankt voor de snelle reactie Ronald en Klaas, ik ga het bekijken en op jullie aangegeven manier proberen, ik wilde niets forceren, de kap is sneller stuk dan gemaakt ;)
Als je de lok voorzichtig op zijn kop legt kun je wellicht wel zien waar er bepaalde haakjes/nokjes in de kap vast haken?
-
Nu je het zegt, de loc van Carl is inderdaad een andere (oudere?) uitvoering. Zou best kunnen dat er ergens een verborgen schroef zit.
-
Ja er zit dan een kruiskopschroef onder het dakje
-
En hier vindt je misschien nog handige tips:
https://youtu.be/l7myhFeyIxI
Bedankt voor de link van het filmpje Martijn, echt leuk en leerzaam (y)
-
Nu je het zegt, de loc van Carl is inderdaad een andere (oudere?) uitvoering. Zou best kunnen dat er ergens een verborgen schroef zit.
Inderdaad is het al een oudere uitvoering NS 1310 loc.
Op advies van Richard heb ik nog eens gekeken naar het dakje tussen de pantograven, eerst met een zaklamp er tussen gekeken en toen voorzichtig geprobeerd om het dakje los te krijgen en jawel daaronder zit de schroef om de kap los te maken.
Ik heb nog niet geprobeerd de schroef los te draaien, ik had de schroevendraaier net even niet voorhanden op dat moment.
Heren en medeforum leden bedankt voor de snelle reactie en hulp (y)
-
Ik ben net bezig om er een 1304 van te maken
de HSL uitvoering, in het bruin
-
De kap is er vanaf, nu weet ik ook direct wat er in de loc rammelde, het waren de koplampjes die gebroken waren van het frame waarmee ze vast behoord te zitten, het wordt of terug lijmen of nieuwe zoeken.
Maar eerst eens even het motortje schoonmaken en smeren, het gaat helemaal goedkomen met de 1310, deze stond al een tijdje op mijn verlanglijstje totdat ik de advertentie zag in de buurt, ik dacht nu of nooit :)
-
Ik heb er inmiddels een hele nette Lima 1310 bij gekocht, helaas niet rijdend bij thuiskomst, nu eerst de kap er vanaf halen, en bij deze 1310 zaten er nokje aan de zijkant, het ging niet één twee drie om de kap los te krijgen, maar het is uit eindelijk gelukt.
Ook het probleem was snel duidelijk, de koperdraad van de wielen naar het motortje was los bij de wielen, nu dus weer een keer solderen ;) ;)
-
Vanavond de koperdraad gesoldeerd en de Lima 1310 rijdt weer :)
Wat mij opvalt is dat deze nieuwere Lima 1310 heel stil is tenopzichte van de oudere Lima 1310, ik ben er blij mee ;)