BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Eric B op 08 december 2019, 21:29:56
-
Boem is ho! (https://www.mediatv.nl/nieuws/25448/?fbclid=IwAR0enwAoH0nHFdAuf9iT2_YZM3Ffv2In_EkI8cGgHh0IdimJpqF9Ds5PrUE)
-
Vreemd verhaal, dan zit je als automobilist toch ook niet helemaal op te letten.
:D
-
Wat ik vreemd vind is dat de automobilist groen licht kreeg terwijl de weg geblokkeerd werd door een goederentrein.
Je zou verwachten dat de verkeerslichten gekoppeld zijn aan de spoordetectie.
-
Nog vreemder is, dat op de 2de foto in het artikel duidelijk op de wagon de waarschuwingstekst "achtung !" staat ! ;D :police: :angel: (y)
*edit* er vlak onder zelfs in het italiaans :)
-
Wat ik vreemd vind is dat de automobilist groen licht kreeg terwijl de weg geblokkeerd werd door een goederentrein.
Je zou verwachten dat de verkeerslichten gekoppeld zijn aan de spoordetectie.
Ik ken de bewuste plek niet, maar wordt het spoor regelmatig bereden? Ik heb een keer een video gezien van een HAKI in de PON-lijn als ik het me goed herinner, waar blijkbaar de middensectie zo roestig was, dat de HAKI tijdens het passeren enkele keren uitviel.
-
Dat op de Ponlijn liggen assentellers ipv spoordetectie dus daar zal het niet voorgekomen zijn.
Wat ik vreemd vind is dat de automobilist groen licht kreeg terwijl de weg geblokkeerd werd door een goederentrein.
Je zou verwachten dat de verkeerslichten gekoppeld zijn aan de spoordetectie.
De overgang zit daar zo te zien gewoon in de VRI, met oa detectielussen en een sleutelbediening.
Ik denk dat je je conclusie andersom moet stellen ;)
-
Ik denk dat ongeacht of de detectie nu in orde was, je als automobilist wel blind moet zijn (blind = afgeleid door andere zaken zoals een telefoon) om zo hard op een anderhalve meter hoge wagon te knallen. Dan zit je echt helemaal niet op je rijweg te letten en ben je per definitie schuldig aan het ongeval. Dit is namelijk geen object wat zich heel plotseling op een doorgaande rijbaan bevond.
-
Misschien was de automobilist wel afgeslagen om meteen na de bocht die trein tegen te komen. Nog steeds niet goed, maar wel beter te begrijpen.
En wat die detectie betreft: Als die met lussen werkt en de trein stond stil, dan ziet die detectie de hele trein misschien wel niet meer.
-
Als er na de bocht op de weg een andere auto had stilgestaan, zou deze automobilist daar dan ook tegenop gebotst zijn?? ???
-
Nee, want die stilstaande auto zou zijn licht aan hebben gehad. Het was donker op dat moment.
Ik kan me goed voorstellen dat de automobilist de goederenwagen over het hoofd heeft gezien. Als je groen licht krijgt, wie verwacht er dan dat er een onverlichte massa ijzer dwars op de weg staat.
-
Zo donker en slecht verlicht is het daar nu ook niet bepaald
-
Gewoon te gehaast. Kon niet op tijd stoppen dus was de weg niet vrij en overzichtelijk. Er zit tussen de bocht en het spoor een fietsoversteek en zebra. En ook stond de auto parallel aan de stilstaande trein die je dus op had moeten merken als je gewoon rijdt.
-
Het is ten eerste een verlichte kruising, ten tweede rijdt je daar een voorrangsweg op en mag dan volgens de verkeerswetgeving niet blind vertrouwen op de verkeerslichten, ten derde doorkruis je zowel een fietspad als zebrapad waar je geacht wordt op te letten. En rijd dan met zeker 40 km/u tegen die trein aan terwijl je de bocht net afgerond hebt. Dat pleit allemaal niet in je voordeel ;D
-
Mijn idee, waarschijnlijk een gevalletje van gebrek aan omgevingsbewustzijn.
-
Nee, want die stilstaande auto zou zijn licht aan hebben gehad. Het was donker op dat moment.
Ik kan me goed voorstellen dat de automobilist de goederenwagen over het hoofd heeft gezien. Als je groen licht krijgt, wie verwacht er dan dat er een onverlichte massa ijzer dwars op de weg staat.
Niet iedereen parkeert zijn/haar auto met parkeerlichten aan ;)
Als je bij groen licht een hoek om slaat, kan er om de hoek ook een geparkeerde auto, of elk willekeurig ander obstakel staan. Een groen licht geeft je green vrijgeleide om zomaar de bocht om te scheuren ;)
-
Nu draaf je toch wel een beetje door. Als je de situatie in streetview bekijkt wordt al snel duidelijk dat dat geen plek is om een auto te parkeren. Dus als daar een auto stil zou staan, dan zou dat een auto zijn die aan het verkeer deelneemt en dus zijn lichten aan heeft.
Je hebt wel gelijk dat een groen licht geen garantie is dat er niks in de weg staat, maar in de praktijk zie je dat veel automobilisten daar wel van uitgaan.
-
Goederenwagens in Amerika hebben aan de zijkanten reflecterende stickers: 'conspicuity markings'.
Misschien een idee om dit ook in Nederland toe te passen?
-
Als er na de bocht op de weg een andere auto had stilgestaan, zou deze automobilist daar dan ook tegenop gebotst zijn?? ???
Dat zou best kunnen. Ik ben wel eens van achteren aangereden door een streekbus die bij klaarlichte dag om de bocht kwam zeilen terwijl ik daar stilstond. Dat was ook stom, maar het gebeurt. Mensen maken nou eenmaal fouten uit routine of een verwachtingspatroon, of ze zijn bezig om geen fietsers of voetgangers ondersteboven te rijden in hun dooie hoek en kijken even niet voor zich.
-
Je hebt wel gelijk dat een groen licht geen garantie is dat er niks in de weg staat, maar in de praktijk zie je dat veel automobilisten daar wel van uitgaan.
dat is dan ook precies de reden waarom het aantal ongevallen toeneemt de laatste jaren... Mij is in de leswagen ingeprent "verwacht altijd het onverwachte" als je een hoek om stuurt. Maar goed, er zijn gelukkig geen slachtoffers gevallen deze keer.
-
Als je het plaatje goed bekijkt kan daar niemand parkeren. Vanaf het groene licht de bocht omgaand passeer je de fietsoversteek en zebra welke gelijk naast het spoor ligt . Dus parkeren pas na de overweg. Maar gewoon niet even naar rechts gekeken of er een fiets of ander onheil aankwam maar het gas erop.
-
Het blijft een raar ongeluk.
-
Nee, geen van de BNLS-ers die hier reageren zouden er tegenaan zijn gereden. Dat doen anderen.
-
Nee klopt die zitten met het hoofd tegen het raam geplakt om te kijken wat voor lok er voor staat ::) ;D ;D
Max
-
Ik ben inderdaad benieuwd, rangerende goederentrein die even stilstond waarna de verkeerslichten gereset zijn? (op tijd?) Of wagens weggerold? Wie zal het zeggen...
-
Het is ten eerste een verlichte kruising, ten tweede rijdt je daar een voorrangsweg op en mag dan volgens de verkeerswetgeving niet blind vertrouwen op de verkeerslichten, ten derde doorkruis je zowel een fietspad als zebrapad waar je geacht wordt op te letten. En rijd dan met zeker 40 km/u tegen die trein aan terwijl je de bocht net afgerond hebt. Dat pleit allemaal niet in je voordeel ;D
En dan staan er ook nog andreaskruizen ter herkenning overweg met voorrangsregeling :p
-
https://www.youtube.com/watch?v=cJUItXzdne8 (https://www.youtube.com/watch?v=cJUItXzdne8)
-
Nee, geen van de BNLS-ers die hier reageren zouden er tegenaan zijn gereden. Dat doen anderen.
Even afkloppen een ongeluk zit in een klein hoekje . Alleen ook nu rijd ik langs fietspaden met veel scholieren en forensen en ja ik kijk ook bij andere kruisingen net even actiever dan ik ooit gedaan heb. En dus is hier ook onoplettendheid de oorzaak. Gelukkig geen fietser of voetganger geraakt.
-
Uiteraard moeten verkeersdeelnemers de nodige attentie beachten als zij aan het verkeer deelnemen, dus de automobilist heeft zeker een fout gemaakt door niet te waarborgen of zijn route vrij is; echter is de wegbeheerder in dit geval ook niet foutloos als ik de informatie goed begrijp.
De automobilist reed volgens het artikel door een groen licht. Ik weet niet waar hij vandaan kwam, maar als hij van de Waalhaven - Oostzijde, of van de Albert Plesmanweg kwam, heeft hij een groene pijl gehad. Een groene pijl wil zeggen dat je de richting conflictvrij kunt volgen (b.v. parallele fiets en voetpaden hebben in zo'n geval nooit tegelijkertijd groen). Als er sprake is van een (deel) conflict; dan wordt er altijd een volle lens toegepast. Dat is hier niet aan de orde.
Als hij van de Waalhaven Zuidzijde kwam, is het nog vreemder. De spoorweg heeft daar een haaks conflict, en dat zou nooit groen mogen hebben.
Gezien de locatie van de verkeerslichten op de Korperweg, neem ik aan dat de spoorwegoverweg in de verkeersregeling zit. Dus als er een trein aankomt, krijgen de kruisende richtingen geen groen.
Ik kan me 2 dingen voorstellen die hier gebeurd zijn,
1: Gemeente Rotterdam gaat erg liberaal om met deelconflicten bij verkeerslichten (Lijkt mij erg onwaarschijnlijk).
2: Er is iets misgegaan met de detectie van de spoorwegoverweg, waardoor het verkeerslicht een met de spoorweg conflicterende richting groen heeft gegeven.
De overweg ligt overigens ook ongelukkig dicht op de (drukke) kruising.
-
https://www.youtube.com/watch?v=cJUItXzdne8 (https://www.youtube.com/watch?v=cJUItXzdne8)
;D
-
Hallo allemaal,
Als af en toe passant ken ik die overweg alleen als verbinding naar een stalling voor lege containerwagens, als er iets staat.
De lijnen richting bedrijven heb ik nog nooit bediend zien worden.
Ik denk dat de autobestuurder er vanuit ging dat de spoorlijn niet meer in gebruik was, totdat ie tegen een trein aanzat.
Maar zoals gezegd, ik kom er niet vaak, en als ik er ben, denk ik meer aan de Amerikaanse autodealer daar.
Groeten, Alexander
-
Aha... niet opletten, aan andere zaken denken en nog nooit een trein daar gezien.... Het recept om een aanrijding te krijgen.
-
Bij een rangerende trein lijkt er de keuze tussen: schakeling/detectie werkte niet goed, of automobilist had toch geen groen...
-
Je zal net groen licht gehad hebben,
geeft gas, onderwijl speurend naar voetgangers en fietsers die hun eigen rode licht negeren.
Waardoor je het Andereaskruis (1 meter na het zebrapad) mist.
En ook die streep draagwagens.
En dan: Beng!
Dit kan iedereen gebeuren die met goede redenen even om zich heen kijkt.
Balen.
Was vast anders gelopen als er een knaloranje container op die wagon had gestaan.
groeten
Hendrik Jan
Ja, juridisch gaat deze chauffeur nat. Maar gevoelsmatig?
-
Ik snap gewoon niet hoe je zoiets over t hoofd ziet,t is nou niet bepaald klein te noemen en zal zeker ook niet alleen geweest zijn,ofwel dat is een sleep lege wagons geweest,dat zie je niet over het hoofd daar.
Resten de volgende optie's mijn inziens,bestuurder van auto vond telefoon interessanter dan stuur en omgeving en zat dus (langdurig) niet op te letten achter het stuur.
Bestuurder is met voet van koppeling afgeschoten en auto stond in versnelling ?
Ik ken de omgeving daar goed,er zijn geen obstakels die je het zicht op de sporen ontnemen tussen de rijbanen en het spoor,er staan genoeg lantaarnpalen en dus is het goed verlicht,dus kan ik enkel denken,daar kan het niet aan liggen ::)
We zullen t.z.t. wellicht nog is horen wat er nou echt is gebeurt.
Wat het die bestuurder in Zwijndrecht betreft,die dacht zeker dat de auto korter was van voren dan die echts was ??? ;D
(gok op ouder iemand met slecht inschattings vermogen) ::)