BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: oudebiels op 01 december 2019, 12:35:10
-
Er zijn verschillende topics over het gebruik van CD-motortjes (nieuw of gesloopt uit een speler) als vervanging voor motoren van (oudere?) Lima of Fleischmann h0 locomotieven.
Daar lijkt het er op dat veel van die motortjes voor 5 Volt of ook wel voor 12 Volt zijn (gelijkspanning neem ik aan), en er wordt aangegeven dat bij 5 Volt een regeling door de decoder mogelijk is.
Ik concludeer dan dat in elk geval die typen enkel bij digitaal rijden te gebruiken zijn.
Mijn vraag: zijn de 12 Volt uitvoeringen WEL te gebruiken bij analoog of PWM rijden??
Dank,
oudebiels
-
Ja, dat is geen probleem om die te gebruiken. kijk ook eens CD-motor in Lima Locomotieven (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=52872.0).
-
Of bij aliexpress zoeken
kosten weinig
-
Ik ben hier zelf ook mee bezig geweest. Ik vrees alleen, na lang zoeken, dat 12 volt uitvoeringen niet bestaan. Als Alie ze als 12 volt verkoopt is het toerental geheid heel hoog en gaat de motor janken bij volle spanning.
Oudere exemplaren willen nog wel eens 9 volt zijn . Dat is het beste om op te hopen.
Mvg, Paul
-
Mijn trafo levert 14 Volt gelijkspanning...
Officieel zou ik dus 14 Volt motortjes moeten hebben (voor niet-digitaal rijden).
Geven 12 Volt motortjes hier problemen of is het gewoon 'de knop niet helemaal voluit draaien'?
Hoe zit het trouwens met de trekkracht van die cd-motortjes vergeleken met de origineel aanwezige Lima of Fleischmann motoren (de rechtopstaande ronde motorjes met het zijdelingse tandwieltje)?
oudebiels
-
Hallo Oudebiels
Ik heb in onze Fleischmann sprinter een susu motortje ingebouwd , dit omdat het achterste lagertje van de motor bij het tandwiel uitgelopen was .
Ik moet zeggen het valt mij niet tegen de sprinter trekt met gemak tegen de helix op ,merk geen verschil met de oude motor. Motortje is 6 volt ,dit geregeld in de decoder. Ik heb gelezen dat je dit analoog kunt oplossen met diodes in serie te zetten.
vr groet Arie
-
Nou ja, oplossen; je verlegt het werkgebied van de motor. Met elke toegevoegde diode verhoog je de minimumspanning waarbij de motor aanzet. Je trein begint dus later te rijden.
-
Je kunt er niet ook gewoon een DCC ESU decoder inzetten en die gewoon op gelijkstroom laten reageren. Motor curve instellen en klaar?
-
Ook dan moet je eerst minstens tot 5 volt opregelen voordat de motor gaat reageren.
-
Moet ik hieruit begrijpen dat ook bij het rijden met PWM zo'n omgemotorde locomotief pas bij 5 volt aanstalten maakt te gaan rijden?
Ennuh, kan iemand nog iets zeggen over de trekkracht van de loc vergeleken met de originele toestand?
oudebiels
-
Het gaat om de combinatie decoder en analoge aansturing. Klaas bedoelt dat een decoder pas bij 5 volt gaat werken en bij gebruik van een analoge trafo de loc dus niet veel eerder dan bij 5 volt zal kunnen rijden. Dat is wel een dingetje, omdat een DC regeltrafo in de regel bij 2 tot 3 volt begint.
PWM rijregelaars en decoders is al helemaal een ding. Meestal raken de decoders ervan in de war en begint het model pas te rijden als de pulsen vrijwel op elkaar aansluiten en dat is dus met hoge snelheid. ;D
Zonder decoder reageren die cd-motortjes prima op PWM en bij veel PWM-regelaars kan je de maximumsnelheid instellen.
-
Waarom zo moeilijk doen. https://diesel-trains.co.uk/lima-replacement-motor-kits.html (https://diesel-trains.co.uk/lima-replacement-motor-kits.html) heeft kant en klare vervangingsmotoren voor betrekkelijk weinig geld. Niks geen gepuzzel met diodes etc. Ik heb mijn Lima Mat46 daarmee uitgerust en die rijdt nu perfect zonder het geluid van een koffiemolen over de baan.
Groet Meino