BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Hans Mol op 20 november 2019, 07:28:34
-
Beste mensen,
Een tijdje terug heb ik op een beurs een 2e hands Roco BR 80 (artikel 63337) gekocht.
Nu doet zich het probleem voor dat deze loc geen helling kan nemen omdat de wielen dan doordraaien, lees slippen. Dit gebeurt vaak ook op vlakke rails.
Bij inspectie van deze loc zag ik dat er op deze loc geen antislipbandjes zitten.
Echter wanneer ik de onderdelenlijst van deze loc er op nasla zie ik ook nergens antislipbandjes als onderdeel vermeld staan.
Herkent iemand dit?
Kan het zijn dat dit model geen antislipbandjes kent? Wat zou ik dan kunnen doen tegen het slippen?
Mochten er toch antislipbandjes voor zijn. Kan iemand mij aangeven welke ik hiervoor dan moet bestellen?
Alvast bedankt voor jullie advies.
Met spoorse groeten,
Hans
-
Het model heeft af fabriek geen antislipbanden. Vermoedelijk in verband met de stroomafname, precies als bij de NS 500/600.
Als je het risico van verminderde stroomafname wilt nemen, dan is Bullfrogsnot een optie.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=55754.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=55754.0)
-
Dank je Henk voor de tip en de link.
Ik heb dit artikel eens even door zitten lezen. Latex schijnt ook een optie te zijn.
Ik las ook dat iemand gewoon transparante siliconenkit gebruikte.
Én uiteraard slechts op 1 paar wielen gebruiken zodat stroomafname via de andere wielen gewaarborgt blijft.
Ik ga hiermee eens experimenteren.
Alvast bedankt voor je input (y)
Hans
-
Ik heb hier ook mee geëxperimenteerd, bij een wat ouder model. Daar passen de "standaard" antislipbandjes op die ook op bijna alle tenders van roco passen.
Ze maken het wiel alleen wat dikker waardoor andere wielen niet meer goed de rails raken. Dus heb ik eerst een stukje uit het wiel gefreesd zodat er ruimte ontstond voor het antislipbandje.
Uiteindelijk is de stroomafname toch wel slechter geworden, ondanks dat je nog 2 assen overhoud met stroomafname.
Ik had het om de laatste as gedaan, misschien dat dat het probleem was, de andere zitten dan te dicht bij elkaar voor goede stroomafname?
Heb intussen ook een nieuwere versie van deze lok, die laat ik zonder rondrijden. De hellingen vlak houden zodat de lok het toch aankan. En anders alleen rijden op een vlak gedeelte.
Groet,
Roelco
-
Ik had het om de laatste as gedaan, misschien dat dat het probleem was, de andere zitten dan te dicht bij elkaar voor goede stroomafname?
Volgens mij kan het ook alleen om de laatste as omdat dit de enige as met aandrijving is.
Hans
-
Is er ook een mogelijkheid de locomotief iets te verzwaren?
-
De BR 80 is niet groot maar weegt best wel veel vergeleken bij mijn andere locs.
Dus ik verwacht niet dat er veel ruimte is om daar een verzwaring in aan te brengen. Mocht dat al helpen!
Hans
-
Klopt, echter heb ook drijfwerk rond de assen aangebracht waarmee de aandrijving op alle 3 de assen kwam.
Niet echt heel uitgebreid, maar wel alle assen gekoppeld.
Roelco
-
Hans,
Waarom zou je met deze loc op de hoofdbaan willen rijden? Uit Wikipedia: Die Lokomotiven der Baureihe 80 waren Tender-Rangierlokomotiven der Deutschen Reichsbahn.
Puur gebruikt voor rangeerwerk op de Hbf-en. Wellicht zijn de rails of wielen wat vettig omdat ze slippen?
-
De assen zijn toch al voorzien van koppelstangen? Het aandrijfprincipe is hetzelfde als bij de Nederlandse Hippel van Roco.
Als dat ding de helling niet op komt, is dan de helling niet te steil?
-
Ik heb ook een Roco BR 80. Die had destijds (midden jaren 80) op een wiel een ASB. Helaas was de stroomopname daardoor gewoon slecht. Ik heb daarom de betreffende as vervangen door een as met wielen zonder asb. Dat verbeterde de stroomopname enorm. Overigens heb ik niet gemerkt dat zijn trekkracht daardoor erg afneemt, mijn BR80 trekt gewoon 10-20 2 assige wagens een helling van 2.4% op . Dus tenzij de hellingen veel steiler zijn, zou ik toch de wielen eens goed schoonmaken met alcohol of wasbenzine.
Groet Meino
-
De assen zijn toch al voorzien van koppelstangen? Het aandrijfprincipe is hetzelfde als bij de Nederlandse Hippel van Roco.
Als dat ding de helling niet op komt, is dan de helling niet te steil?
Klaas,
De versie die ik heb niet. Is ook al een oudje, nog van voor de jaren 80, met enkel aandrijving op de laatste as.
-
Aandrijving op 1 as, dat is een slecht concept. Ik heb mijn Hippel ooit verbouwd en wilde hem laten proefrijden voordat de koppelstangen er op zaten. Dat ging niet, achterste as ging malen maar de loc kwam niet van zijn plaats.
-
Deze versie heeft zo te zien koppelstangen, dus adhesie op drie assen.
https://www.roco.cc/doc/ET/1/DE/63337_14032.pdf (https://www.roco.cc/doc/ET/1/DE/63337_14032.pdf)
-
Roelco had kennelijk een uitvoering zonder koppelstangen. Die zal dan ongetwijfeld een ander catalogusnummer hebben. Misschien een loc uit een startset? Dat deed Fleischmann ook met de Anna, de losse Anna had wat meer stangenwerk dan de uitvoering in de startset.
-
Zoals ook verteld in mijn eerste post slippen de wielen vaak ook op horizontale rails. De motor is sterk genoeg maar er is gewoon niet voldoende grip. Vandaar mijn vraag. Maar er zijn al wel enkele opties voorbij gegaan die ik binnenkort eens ga uitproberen.
Een ieder alvast bedankt voor de inbreng!
-
Hans, heeft jouw loc dan wel koppelstangen?
-
Jazeker!
-
Mijne kwam inderdaad uit een startset, mijn start met de hobby, en heb er heel veel plezier mee gehad, was prima te gebruiken, probleem kwam pas nadat het materiaal uitgebreid was en er een helling nodig was voor een schaduwstation onder de hoofd baan. Toen dus de actie gedaan om ASB er onder te krijgen, met matig succes.
Maar het lokje heb ik nog altijd.
-
De budget/startset 80er die roco uitbracht heeft altijd wel de drijf- plus koppelstangen. Wat mist zijn de overige stangen voor de stoomverdeling.
Reinout
-
In het groot spannen ze er in zo'n geval toch een extra loc voor of achter?
oudebiels
-
De budget/startset 80er die roco uitbracht heeft altijd wel de drijf- plus koppelstangen. Wat mist zijn de overige stangen voor de stoomverdeling.
Reinout
Nee hoor, er is een lok geweest van roco waar wel een drijfstang op zat, aan de achterste as waardoor je wel een beweging kreeg tijdens rijden, maar waarbij de assen niet gekoppeld waren.
Als bewijs heb ik die lok nog altijd boven staan :).
Maar omdat ik daar zo niet een foto van heb, Zie b.v. ook deze link:
https://www.ebay.de/itm/H0-kleines-Roco-Moppel-BR-80-028-laeuft-Schmutz-Kratzer-Maengel-ohne-OVP-/292881421113 (https://www.ebay.de/itm/H0-kleines-Roco-Moppel-BR-80-028-laeuft-Schmutz-Kratzer-Maengel-ohne-OVP-/292881421113)
Groet,
Roelco
-
Die heb ik nog nooit gezien! Overtuigend bewijs trouwens :)
Reinout
-
Kennelijk veel verschil in.
Ik heb een Roco 80 017 (drie assen en drijfstangen) en die sjouwt met 4 wagonnetjes zonder probleem de helling hoog.
Dit model heeft geen ASB of iets dergelijks.
-
Kan ook misschien exemplarisch in het chassis zitten, als dat iets getordeerd is dan heb je maar 3 wielen die contact maken met de rails. De andere wielen hangen er dan een beetje bij en doen dan wel mee met stroomafname maar drukken dan niet goed op de rails.
Ik heb er ergens ook nog een liggen ivm dat de VSM er een heeft. Ik zal een kijken of ik deze kan vinden eerdaags.
Mvg,
Robert.
-
Toch begrijp ik het niet helemaal. Mijn BR80 trekt makkelijk 19 wagens een helling van 2,5% (2,5cm stijging per 1mtr) op. zie filmpje https://www.youtube.com/watch?v=dh---7Ou0Ig (https://www.youtube.com/watch?v=dh---7Ou0Ig).
Dus of de helling is heel steil, of het is een locje zonder koppelstangen en alleen een drijfstang. Ik zou zeggen laat eens een foto of filmpje zien van de situatie.
Groet Meino
-
@Roelco;
Die is simpel :o
Ook geen tandwieloverbrenging naar de andere assen?
-
Niet echt iets voor mij, zo'n versimpeld locje zonder koppelstangen :)
Ook als ik hem als kind gekregen zou hebben... ik schat dat ik als 8-jarige al zou zien dat er iets niet klopt.
Vooral omdat de wielen wel allemaal drijfwielen zijn, met kruk en tegengewicht.
Ik zou steeds weer proberen om die wielen gelijk te draaien voor de loc op de rails te zetten... en dan steeds gefrustreerd constateren dat ze niet gelijk blijven ;D
Dat gebeurt immers ook bij echte locs waarvan de koppelstangen verwijderd zijn en die dan verplaatst worden. Dat wordt al gauw een zooitje.