BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: station haarlem op 22 oktober 2019, 23:22:27
-
Mijn nieuwe Roco Hippel (NS 500/600) heeft kuren, al bij de eerste rit. De kunststof koppelstang verbindingen van de aandrijfas zijn kapot gegaan, de rode busjes gescheurd. Is er in Haarlem of omgeving iemand die dit kan verhelpen?
Groet, Klaas.
-
Als die echt nieuw is kun je er beter mee terug naar de verkoper gaan en een andere vragen.
En als je dat niet kan of wil dan kan je die dingetjes compleet met koppelstangen als reservedeel bij Roco bestellen.
https://www.roco.cc/doc/ET/1/DE/72884_203056.pdf (https://www.roco.cc/doc/ET/1/DE/72884_203056.pdf)
-
Dank je, Klaas! Hij is gekocht op een beurs, dus garantie is er niet. Ik ga de nieuwe onderdelen maar bestellen.
Het blijft me verbazen waarom dit onderdeel direct kapot ging, want de aandrijftrein doet het keurig en alle wielen lopen soepel.
Klaas.
-
Ik had vorig jaar hetzelfde probleem. Een vrij nieuwe 2ehands hippel gescoord (die met de schrikstrepen) waarvan bij de koppelstangen “nokjes” van de aandrijfas afbraken bij een van de eerste testritjes. Of ik die ooitverkeerd vast gepakt heb......geen idee, of dat hij ergens tegenaan heeft gereden.....geen idee. Dus maar nieuwe stangen bestelt. Het vervangen is wel te doen, beetje voorzichtig priegelen. Wel alle wielassen van de lok halen anders krijg je de ouwe nokjes er niet uit.
De restanten van de gebroken drijfstangen
Succes
Arjan
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/B481421E-A55D-4A5B-849E-7359F92F74DA.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/B481421E-A55D-4A5B-849E-7359F92F74DA.jpeg)
-
Dank voor je reactie, Arjan!
Ik kan precies dezelfde foto maken van de koppelstangen van mijn loc. Wellicht zijn ze al bij de eerste aanzet geforceerd geraakt omdat ze niet met 90 graden verzet waren gemonteerd? Dat zou dan een aandachtspunt zijn voor de kwaliteitsafdeling van Roco.
Klaas.
-
Hij is gekocht op een beurs, dus garantie is er niet.
Je zegt dat hij nieuw is. Dus dan heb je garantie, ook als je hem op een beurs hebt gekocht. Of het moet zijn dat je niet meer weet wie de verkoper was en je geen aankoopbonnetje hebt.
-
Dank voor je bericht Klaas. Ik heb inderdaad in goed vertrouwen bij een onbekende handelaar op de beurs gekocht, zonder bon en dan heb je als koper geen rechten meer. Weer wat geleerd dus!
Maar als ik oudere draadjes lees, dan ben ik bepaald de eerste niet met dit euvel. Vreemd dat het nooit structureel is verholpen.
-
Ze zijn niet leverbaar bij Roco
-
Deze zijn er nog wel:
101567 STANGE L. KPL. 12,20 €
101568 STANGE R. KPL. 12,20 €
Zijn origineel van dit model, Roco 43393:
(https://assets.catawiki.nl/assets/2020/7/15/0/b/4/0b4bd5a4-febc-472c-9802-88c4bcb13bbc.jpg)
Lijkt mij dat de verbindingsnokjes hetzelfde zijn
-
Heb onlangs hetzelfde probleem gehad. De rode zijn niet meer leverbaar de zilverkleurige nog wel.
Succes.
-
Wellicht is dit bruikbaar?
Qua maatvoering identiek aan het origineel, maar dan met gedeelde assen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/koppelstang-NS500loc-6231097b3cb84.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/koppelstang-NS500loc-6231097b3cb84.jpg)
Materiaal: messing (kan evt. ook in nieuwzilver uitgevoerd worden).
Erwin
-
Roco heeft deze koppelstangen onder een ander onderdeelnummer op voorraad.
120754 en 120755
Vriendelijke groet,
Erwin Prummel
-
De koppelstangen zijn hier functioneel: 1 as wordt direct aangedreven, de andere meegenomen.
Ze hebben dus al wat meer te verduren dan bij mechanieken waarbij de assen ook door tandwielen zijn gekoppeld.
Goede smering is belangrijk staat in de manual. Maar het blijft wat fragiel idd.
-
Dit is niet te verhelpen. Gewoon een nieuwe bestellen.
-
je zou wellicht van meerdere gebroken setjes 1 goede kunnen maken ;)
Wellicht is dit bruikbaar?
ik vraag me eigenlijk af hoe je dit dan koppelt en aan de wielen zet?
-
Ik vraag me eigenlijk af hoe je dit dan koppelt en aan de wielen zet?
Bij de middelste as liggen de twee ogen samen onder de krukschroef.
Bij mijn Hippel heb ik de assen gecompenseerd en daardoor moesten ook de koppelstangen gedeeld worden. Ik heb dat opgelost door de originele koppelstang door te zagen en er een extra oog aan te solderen.
-
hmm, ik weet niet of ik me daar helemaal een voorstelling bij kan maken ;) maar ik neem aan dat ik die wel een keer op de club voorbij zie komen en ik hem eens goed van dichtbij kan bekijken ;D
edit: toeval bestaat niet zeggen sommigen en wellicht is dat ook zo ;D
zojuist heeft de post mijnheer een envelopje bezorgd met daarin een 3 tal asjes voor mijn hippel knutsel. om dit topic maar niet verder te vervuilen zal ik hierover verder gaan in mijn knutsel topic (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=91548.msg3222298156#msg3222298156);)
-
Hallo Ik heb wel de zwarte uitgave daarvan.
Kun je overnemen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1070440-6231d3c943c48.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1070440-6231d3c943c48.jpg)
Mvrgrt. Jo
-
Weet je zeer dat dat de juiste onderdelen zijn? Het deel waar de koppelstang aan geschroefd wordt lijkt hier erg dik, op de foto van ArjanB lijken deze delen veel dunner en dat is ook zoals ik ze ken. Of zijn dit erg oude onderdelen misschien?
-
Hi All,
De zwarte kruktappen herken ik van mijn Hippel, die al bijna veertig jaar zijn rondjes rijdt op de baan. Kennelijk was toen alles wat zwaarder gedimensioneerd. De ongedeelde koppelstangen waren van staal.
Zoals Klaas aangeeft zijn de drijfstangen essentieel voor de aandrijving. Alleen de laatste as heeft een tandwiel. De drijfstangen drijven de andere wielen aan. Zonder drijfstangen rijdt de Hippel geen centimeter.
-
Inderdaad, toen ik mijn verbouwde Hippel voor het eerst op de rails zette deed ik dat zonder de koppelstangen. Doordat ik de assen gecompenseerd had opgehangen drukken alle wielen met even veel kracht op het spoor. Dus je zou verwachten dat hij met één aangedreven as wel zou rijden. Nou, vergeet het maar. De aangedreven as ging wel draaien, maar de loc als geheel kwam niet van zijn plek.