BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Sharan83 op 01 oktober 2019, 16:57:51
-
Ondanks de nodige voorzorgsmaatregelen zitten mijn wissels na het belasten vast. Hoe kan ik voorkomen dat er toch lijm de wissel inloopt?
Sharan
-
Wat voor railmateriaal gebruik je?
-
En met welke lijm heb je gebruikt??
-
Als het verdunde houtlijm is ,zou ik gaan "soppen "met heet water .
Ik zou wissels niet besproeien met ontspannen water ,dan kruipt de verdunde houtlijm er niet zo gauw in. Ook afdekken met smalle stroken schilders tape tijdens het balasten voorkomt dat.
Peter
-
Bij mij het zelfd probleem, maar met gebruik van de "ballastlijm" van AD.
Helpt dat soppen ook, denk je Peter?
Wim
-
Ik weet niet wat AD lijm is.
Ik gebruikte altijd en alleen verdunde houtlijm ,dat is n.l. niet bestand tegen heet water.
Als je de afgschraapte ballast daarna in heet water kookte ,vielen de brokjes ballast vanzelf uit elkaar
Peter
-
AD is waarschijnlijk Anita Decor. Dat is een flexibele lijm en die laat in warm water makkelijker los dan houtlijm.
Ook hier is voorkomen beter dan genezen. Om te beginnen bij wissels in het gebied van de tongen de ballast dunner aanbrengen zodat de lijm niet zo ver omhoog kruipt dat die tussen de tongen kan komen. Waar de tongen op de dwarsliggers liggen kun je ook heel licht wat olie of vet aanbrengen. En tijdens het drogen van de lijm het wissel regelmatig heen en weer schakelen.
Bij mijn zelfbouwwissels heb ik nog een andere strategie, de tongen gaan er pas in na het ballasten.
-
hoi,
Bij mij het zelfd probleem, maar met gebruik van de "ballastlijm" van AD.
Helpt dat soppen ook, denk je Peter?
Geen probleem. Gewoon een warme theedoek over het deel leggen wat je wil losmaken. Even een tijdje lagen liggen dan komt het zo los.
Groet Ronald.
-
Hoi,
Heb dit ook gehad met Fleischmann model wissels ondanks dat ik geprobeerd had om te voorkomen dat de lijm de wissel inging.
Zoals vermeldt goed spoelen met warmwater en herhalen zovaak als nodig. Als je denk dat het goed en opgedroogt is elke dag een keer of tig de wissel laten bewegen. Mijn ervaaring is dat het toch wat plakkerig blijft ook na een langere tijd. daarom goed spoelen en heen en weer laten bewegen. Ik heb ook Rocoline wissesl en nooit echt problemen gehad met vastplakken. Dit is dus een oplossing als je verdunde houtlijm of zoiets gebruikt hebt.
success
Arjan
-
Ik zal de wissel continue nat houden met warm water. Ik hoop dat ik de wissel kan laten liggen, want deze er nu weer netjes uit krijgen is een flinke klus waar ik geen zin in heb. Het gekke is dat ik de wisseltongen wel kan bewegen, maar niet het rode dingetje aan de zijkant (minitrix). De tip om geen ontspannen water en lijm te gebruiken bij de wissels is een goede!
Dank!
-
Ik weet niet hoe corrosie vast de wissel is?
-
De wissel is niet corrosievast, er zit her en der wat roest na het balasten.
De wissel is los door met warm water te besproeien en heel vaak heen en weer te halen. Kan een drupje locomotieven olie kwaad om het geheel soepel te houden?
-
....maar niet het rode dingetje aan de zijkant (minitrix).
Dan toch even kijken hoe de wissel open moet. Las hier (https://www.1zu160.net/scripte/forum/forum_show.php?id=596237) dat je moet uitkijken bij ballasten van minitrixwissels, maar in het algemeen is dat natuurlijk altijd zo.
-
Hoi;
Had dat probleem ook. Wanneer het wissel eenmaal plakt krijg je het met wat moeite wel weer schoon maar je blijft er ellende mee hebben.
Het is misschien niet de meest elegante oplossing maar wel veilig, ik plaats daar waar wissels komen dubbelzijdig tapijtband en strooi daar de ballast op en die plakt daar behoorlijk op. Wanneer een wissel op z'n plaats ligt strooi ik de ballast zover dat de bewegende delen ruim vrij van vocht kunnen blijven. Deze oplossing heb ik een keer op dit forum gelezen onder tips en tricks en heb vastgesteld dat het goed werkt en, wanneer je het niet weet ook niet echt storend oogt ... nogmaals niet het meest elegant maar het kan veel wisselellende voorkomen.
Groet Dieter.
-
Door met veel warm water te besproeien en vaak te bewegen heb ik de wissels los gekregen. Bedankt voor jullie hulp!
-
Kan een drupje locomotieven olie kwaad om het geheel soepel te houden?
Nee, dat kan geen kwaad, alleen trekt de olie ook in de ballast en de ondergrond, maar in het echt heeft de ballast ook niet overal dezelfde kleur..
Het is eigenlijk beter als je een drupje olie op de bewegende delen van het wissel doet voor je de ballast gaat lijmen.
Roest v/d rails kan je verwijderen met vochtige doekje W5 van de LIDL of WD40 op een doek spuiten en dan maar wrijven.
Groetjes
Wil