BeneluxSpoor.net forum

Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Bahn-AG op 13 september 2019, 12:18:00

Titel: Duitse loknummers (was: 65 018 van de SSN/VSM)
Bericht door: Bahn-AG op 13 september 2019, 12:18:00
Hallo

Niet dus.
Een 01.10 is geen 01. >:(

Bart
Titel: Re: Re: 65 018 van de SSN/VSM
Bericht door: Bartje81 op 13 september 2019, 12:27:34
Oei, begeven we ons nu op gevaarlijk vaarwater (/glad ijs)....?? ;) :-X ;D
Titel: Re: Re: 65 018 van de SSN/VSM
Bericht door: Bahn-AG op 13 september 2019, 12:33:36
Hallo

Nee, waarom?
Ik zeg toch ook niet 1600 tegen een 1700 of 220 tegen een 221?
01 is een 2 cylinder. Het apparaat van de SSN een 3 cylinder.
Het zijn gewoon andere loks. Een beetje zorgvuldigheid mag wel.
Maak er dan gewoon 011 van, ben ik tevreden ;D

Bart

Titel: Re: Re: 65 018 van de SSN/VSM
Bericht door: ex44 op 13 september 2019, 12:37:38
Of ex-012, dat mag ook. In dit geval wel tenminste.
Titel: Re: Re: 65 018 van de SSN/VSM
Bericht door: Bartje81 op 13 september 2019, 12:41:06
Verwarrend, die spaties in een Duits locnummer….
Titel: Re: Re: 65 018 van de SSN/VSM
Bericht door: Bahn-AG op 13 september 2019, 12:43:04
Of ex-012, dat mag ook. In dit geval wel tenminste.

Hallo

Zie je nog steeds aan het schoorsteentje ;)

bart
Titel: Re: Re: 65 018 van de SSN/VSM
Bericht door: ex44 op 13 september 2019, 12:46:26
 ;D
Titel: Re: Re: 65 018 van de SSN/VSM
Bericht door: Rondje_HO op 13 september 2019, 13:26:21
Hallo

Niet dus.
Een 01.10 is geen 01. >:(

Bart


Ah, op die fiets. Ja, dan hebben we het inderdaad mis. Voor mij is iets waar 01 voor staat een 01, zo dacht ik  ;)     (Oh jee! Wat zegt'ie nou weer!  ;D )
Titel: Re: Re: 65 018 van de SSN/VSM
Bericht door: Overet op 13 september 2019, 19:58:11
Een 221 is volgens mij een V200, net als een 220  (y)

Tom
Titel: Re: Re: 65 018 van de SSN/VSM
Bericht door: ex44 op 13 september 2019, 20:03:47
Nee. De BR 220 heette voorheen V200 (https://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_V_200.0#/media/Datei:V200_033_F%C3%BCrth.jpg) en de BR 221 was V200.1  (https://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_V_200.1#/media/Datei:Lok_V_200_116.jpg)
Titel: Re: Re: 65 018 van de SSN/VSM
Bericht door: Overet op 13 september 2019, 20:49:48
In dat geval zou je de 220 als V200.0 moeten benoemen denk ik.

Vormt een 01.10 echt een nieuwe Baureihe, of is het een doorontwikkelde Baureihe 01? Ik denk het laatste. Maar goed, we dwalen wat af 😎

Prachtige loc, zo'n 65'er. Zoonlief en ik hebben zowel het oermodel als de latere versie.

Tom
Titel: Re: Re: 65 018 van de SSN/VSM
Bericht door: Modellbahnwagen op 13 september 2019, 21:14:22
De 01.10 is inderdaad een doorontwikkelde 01. Een 01 met een driecilinder drijfwerk.
Titel: Re: Re: 65 018 van de SSN/VSM
Bericht door: ex44 op 13 september 2019, 21:21:54
Ja, eigenlijk wel, ook al zou je ook kunnen zeggen dat de V200 pas V200.0 werd toen de V200.1 op het toneel verscheen.

De BR 01.10 is in principe wel een doorontwikkeling van de Baureihe 01, maar is toch een volledig andere lokomotief geworden. Ten eerste zijn de loks van de BR 01.10 driecilinderlokomotieven, terwijl die van de BR 01 slechts over twee cilinders beschikken. Afgezien daarvan zijn er wel meer verschillen, maar daarover staat wel het een en ander vermeld in de desbetreffende literatuur. Van de BR 01 zijn er 231 lokomotieven gebouwd (+ 10 stuks BR 02, die naderhand zijn omgebouwd naar BR 01). Omdat de Duitse spoorwegen naarstig op jacht waren naar snellere (en dus meer prestigegerichte) treinen, voldeed de BR 01 niet meer aan de steeds hoger gestelde eisen. Reden waarom de Baureihe 01.10 in het leven werd geroepen. Van deze Baureihe zijn er 55 stuks gebouwd. Er stonden wel meer in de planning, maar door invloeden voortvloeiend uit de (naderende) WOII werd daar van afgezien. Alle loks BR 01.10 waren trouwens voorzien van stroomlijnbeplating, die na de oorlog werd verwijderd. Verder werden (ook na de oorlog) de ketels vervangen door Neubaukessel en een deel werd omgebouwd op oliestook.

We dwalen inderdaad wat af, dus laten we het weer gaan hebben over 65 018, een Neubaulok van na de oorlog en geesteskind van Friedrich Witte, om het maar eens zo te zeggen.
Titel: Re: Re: 65 018 van de SSN/VSM
Bericht door: Overet op 14 september 2019, 11:20:49
Ook in de DR is een Br65 ontwikkeld. Van een iets grotere afstand bestaat er gelijkenis tussen deze versie en de DB uitvoering. Is bekend of er tijdens de ontwikkeling van deze locs is samengewerkt tussen beide naties?

Tom
Titel: Re: Re: 65 018 van de SSN/VSM
Bericht door: Floris Dilz op 14 september 2019, 11:49:41
nou, dat lag politiek wat ingewikkeld in die tijd...
Maar t kan best zijn dat beide ontwerpen een verdere uitwerking zijn van een idee dat al voor de splitsing van duitsland bestond. Zo waren er ook 3 series 23, de originele die eigenlijk nooit verder kwam dan prototypes, want there was a war on you know, en de eigen interpretatie die oost en west eraan gaven na de oorlog.
Titel: Re: Re: 65 018 van de SSN/VSM
Bericht door: thevandijks op 14 september 2019, 12:37:02
En uiteindelijk is een BR  65 een BR 23 zonder tender.

Groet Hans
Titel: Re: Re: 65 018 van de SSN/VSM
Bericht door: Hans Reints op 14 september 2019, 13:30:20
Dan heeft de een een as te veel, of de ander een as te weinig ;)
Titel: Re: Re: 65 018 van de SSN/VSM
Bericht door: Karben op 14 september 2019, 13:37:34
Dan is een BR 66 een BR 23 zonder losse tender. :D
Titel: Re: Re: 65 018 van de SSN/VSM
Bericht door: barry1972 op 17 september 2019, 19:50:53
Ik raak hiervan lichtelijk in paniek  :-[
Ik heb hier dus jaaaren onzin lopen uitkramen terwijl ik dacht na al die jaren hier meelezen eindelijk een beetje kennis had...   ;D :P :angel:

Uiteindelijk gaan ervaring en kennis uit het verleden dus boven hier opgedane kennis  :)
Ik zag het als hobby, dus ik ga echt al die boeken niet kopen, dan lees ik liever mee.

Maar als ik volgende keer een stoomloc koop noem ik het type er maar niet meer bij.
Anders wordt al net zo erg als die boze blikken bij de boeren met al hun tractors  ;D ;D grapje

Nueeeehhh da klop ech nie, die John deere die he echt wel 7 pk meer en viel meer koppel op de’n aftakas
Titel: Re: Re: 65 018 van de SSN/VSM
Bericht door: Rondje_HO op 17 september 2019, 23:30:38
Ik raak hiervan lichtelijk in paniek  :-[
Ik heb hier dus jaaaren onzin lopen uitkramen terwijl ik dacht na al die jaren hier meelezen eindelijk een beetje kennis had...   ;D :P :angel:
....


Geen paniek joh. Ik loop zelf ook al jaren onzin uit te kramen maar ik doe gewoon of ik weet waar ik het over heb, en niemand die het door heeft  :angel:
Titel: Re: Re: 65 018 van de SSN/VSM
Bericht door: Illya Vaes op 18 september 2019, 08:59:10
Nee. De BR 220 heette voorheen V200 (https://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_V_200.0#/media/Datei:V200_033_F%C3%BCrth.jpg) en de BR 221 was V200.1  (https://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_V_200.1#/media/Datei:Lok_V_200_116.jpg)
Ach, is paragraaf 2.1 geen (onderdeel van) hoofdstuk 2 maar mag je alleen de inleidende tekst voorafgaand aan het kopje 2.1 aanduiden als hoofdstuk 2??
En BR 120.1 zijn geen 120's?
En Class 37/4 en 37/7 zijn geen Class 37?
Tuurlijk wel, dat heten niet voor niets "subclasses" en Unterreihen.
Titel: Re: Re: 65 018 van de SSN/VSM
Bericht door: ex44 op 18 september 2019, 17:20:23
Ik heb geen idee hoe dat bij boeken werkt. Daar heb ik niet voor geleerd en het ligt ook niet in mijn interessesfeer.

Natuurlijk staat de aanduiding V200 voor een bepaald type lok, waar zowel de V200.0 als de V200.1 toe gerekend wordt. Als er een lok gebouwd wordt die voor een (groot) deel is gebaseerd op zijn voorganger, krijgt zo'n lok vaak dezelfde serie-aanduiding (zie bijvoorbeeld ook 103.0 en 103.1). Maar om onderscheid te kunnen maken tussen die beiden wordt (in dit geval) de een V200.0 genoemd en de ander V200.1, iets wat je trouwens terugvindt in de nummering: van de V200 werden er 86 stuks gebouwd, deze loks werden genummerd V200 001 tot en met V200 086. Toen de V200.1 werd gebouwd, werden die loks genummerd vanaf V200 101 etc. De V200 werd pas V200.0 toen de V200.1 ten tonele verscheen.

Citaat van: Karben
Dan is een BR 66 een BR 23 zonder losse tender.

Voortaan zal ik een 86 maar 41er noemen, tenslotte hebben ze dezelfde asindeling. Of wacht, natuurlijk niet, een 41er heeft een tender en een 86er niet... Stom  (https://www.cosgan.de/images/smilie/konfus/g070.gif)
Maar afgezien daarvan zijn het natuurlijk dezelfde loks.

Wat ik zeggen wil: de asindeling zegt wel wat, maar lang niet alles. Een 41er zonder tender is geen 86er en een 23er zonder tender geen 66er.
Titel: Re: Re: 65 018 van de SSN/VSM
Bericht door: Illya Vaes op 19 september 2019, 09:39:32
Als de BR 86 was genummerd als 41.1xx dan zou het inderdaad een 41er genoemd moeten worden.
Het ging niet over of een V230 ook een V200 is maar of een V200.1 ook een V200 is.
Er is geen enkele discussie of BR A ook een BR B is (waarbij A<>B).
Kortom, een BR 221 (86) is geen BR 220 (41) maar een V200.1 is ook een V200 (en een eventuele V60.2 is ook een V60)  :)
Titel: Re: Re: 65 018 van de SSN/VSM
Bericht door: ex44 op 19 september 2019, 14:28:30
Sorry, er had in mijn vorige bericht een citaat opgenomen geweest moeten zijn, maar dat is per abuis niet gebeurd. Alsnog toegevoegd.

Citaat
Het ging niet over of een V230 ook een V200 is

Dat heb ik ook nooit beweerd. Sterker nog, de V230 is door mij hier helemaal niet genoemd.
Titel: Re: Re: 65 018 van de SSN/VSM
Bericht door: Modellbahnwagen op 19 september 2019, 14:49:42
Die vlieger van de asindeling van de BR 66 gaat helemaal niet op want deze heeft een loopas te veel tov. de 23  :D
Titel: Re: Re: 65 018 van de SSN/VSM
Bericht door: Luit op 19 september 2019, 16:02:55
Ik begrijp wel wat van verschillen maar krijg onderhand het gevoel van: het is een Kadett omdat er Kadett op staat.
Titel: Re: Re: 65 018 van de SSN/VSM
Bericht door: Karben op 19 september 2019, 17:02:41
Evenzo heeft de BR 65 een loopas te veel. Doet er verder niet toe; ik blijf het geen mooie locs vinden. ;D
Titel: Re: Duitse loknummers (was: 65 018 van de SSN/VSM)
Bericht door: Reinout van Rees op 19 september 2019, 20:13:30
Ik heb de nummers, getallen en asindelingen even van het oorspronkelijke draadje afgesplitst, dan kan iedereen rustig over dit onderwerp doorgaan zonder het oorspronkelijke topic verder te vullen :)

Reinout-als-moderator
Titel: Re: Duitse loknummers (was: 65 018 van de SSN/VSM)
Bericht door: tijgernootje op 19 september 2019, 20:48:51
Ach je kan op elke kool wel slakken leggen,en als je dan toch zo wilt slakken (mieren ***) dan heb je met de SSN 01 nog een leuke bijkomstigheid.
Dat is zowel een kolen als oliestoker geweest,je en wat doe je dan, slakken op de kolen leggen of op de olie ?  ;D
Het is een 01 en dat is hier in NL anzich al uniek en onder de meeste spoor/stoom liefhebbers lang bekend,dus wie lokt dan wat uit als er gevraagd word of er in NL een 01 rijd  ::) ???
Opzich zijn er momenteel überhaupt van de 01 serie niet veel rijdend en in dienst.
Wat betreft de BR23,daar zijn momenteel (zover ik weet) enkel de hier in NL exemplaren van rijvaardig en actief,wat de status is van de 23-058 (eurovapor) is me onbekend en mocht je iets willen wat daar op lijkt en rijd in Duitsland,dan is er 35-1097 "de andere versie van een 23er" die nog altijd actief is.
Qua BR 65 ben je aangewezen op de vsm,om de 65-018 weer in dienst te stellen,de voor mij enigste bekende andere 65er die er "recentelijk" op t spoor is geweest,is de 65-1049,wat daar de status van is,is me ook een ?
Laten we gewoon de slakken achterwege laten en blij zijn met elke actieve stoomloc die er nu is ,of door vrijwilligers in actieve dienst word hersteld (y)
Titel: Re: Duitse loknummers (was: 65 018 van de SSN/VSM)
Bericht door: Ronald81 op 19 september 2019, 21:29:14
Die 01 is een 01.10...   :-X

 ;)

Groet,

Ronald
Titel: Re: Duitse loknummers (was: 65 018 van de SSN/VSM)
Bericht door: Bahn-AG op 20 september 2019, 11:40:16

Opzich zijn er momenteel überhaupt van de 01 serie niet veel rijdend en in dienst.


Hallo

Valt wel mee :-X
https://de.wikipedia.org/wiki/DR-Baureihe_01#Betriebsf%C3%A4hige_Exemplare

Bart
Titel: Re: Duitse loknummers (was: 65 018 van de SSN/VSM)
Bericht door: tijgernootje op 20 september 2019, 12:24:07
Die laatste 2 in die wiki link zijn Reko's en de 118 is binnen een goed halfjaar ook niet meer inzetbaar vanwege aflopende kesselfrist,dus hou je als je dan een "pure" 01 lijst wil hebben nog maar 3 exemplaren over  ;)
En dat vind ik niet veel,waarbij de 202 dan ook nog is zwitsers eigendom is en er dus voor heel Duitsland/de rest van de wereld dan nog maar 2 rijdende exemplaren zijn.

@ Ronald81,
Dat die 01 een 01-10 is,is me bekend  ;)
T was me echter niet duidelijk hoe "precies" het verhaal over de 01 moest wezen  :-[
Titel: Re: Duitse loknummers (was: 65 018 van de SSN/VSM)
Bericht door: Modellbahnwagen op 20 september 2019, 18:22:37
Een 01.5 reken ik ook bij de 01en ondanks het afwijkende uiterlijk,dus die reko's horen er net zo goed bij. Een pure 01 heet gewoon een altbau 01, althans bij de Reichsbahn, hoe dat in het imperialistische deel van Duitsland zat geen idee.