BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: HansQ op 26 augustus 2019, 10:36:37
-
Zie https://www.spoorpro.nl/materieel/2019/08/26/strukton-bouwt-ns-locomotief-om-naar-werktrein
Het wordt blijkbaar een lok die ook zonder bovenleiding op batterijen kan rijden? Heeft iemand meer informatie?
-
E-loc op batterijen? Doet me denken aan de treinbaan van mijn vader zaliger. ;D
Carel
ps; ik weet niet meer dan wat spoor-pro te melden heeft. Weinig.
-
Oud nieuws:
http://www.martijnvanvulpen.nl/nieuws/963-strukton-bouwt-e-loc-1824-om-tot-hybride-locomotief
MVG,
—-Peter.
-
Voorlopig zal die zijn stroom gewoon uit de bovenleiding halen, als je op batterijen wil gaan rijden moet die toch eerst door de toelatingscircuit heen.
-
Maar geldt dat ook voor buitendienst gestelde trajecten?
-
Daar zal wel andere regelgeving voor gelden.
Maar eerst zal die daar moeten zien te komen.
Ik neem tenminste aan dat ze die niet altijd in opzending meesturen. En dan kan je net zo goed de dieselloc op het werkterrein gebruiken?
En als de eloc stevig verbouwd is zal die eerst wel weer een nieuwe toelating nodig hebben voor die op eigen kracht mag rijden.
-
De loc gaat in eerste instantie gewoon als normale 1800 loc rijden. StruKton is behoorlijk actief in tractiepakketten voor o.a. Metro en dergelijken op de buitenlandse markt.
De loc gaat op het begin met name rondje Nederland rijden. Als je een aantal keren tussen A en B moet pendelen en je gebruikt op locatie een dieselkracht om het laatste stukje te rijden, kan het grootste deel met deze loc. Maar met name het wegzetten van materieel op sporen zonder stroomvoorziening wil men ook gaan realiseren. Zo ook op buitendienststellingen. Maar een 9 daagse buitendienststelling met deze loc zal het niet gaan worden.
-
Loc staat in een grondverfachtige kleur grijs regelmatig buiten voor de loods op Zutphen GE.
-
Nu staat hij binnen,, nieuwe wieltjes..
-
Of ie nieuwe wielen krijgt daarbij weet ik niet, maar de lok word oog weer in werkende toestand terug gebracht en krijgt een (deel) revisie waarbij oa se draaistellen uit elkaar gehaald worden.
Vervolgens zal de lok als 'normale' 1800 opgeleverd worden en zal Struktom systems er een installatie voor ontwerpen en inbouwen dat de machine een last-mile functie krijgt op tractie batterijen.
-
Staat nu weer op zijn draaistellen. Komende week eerste testen onder de draad.
-
en die gingen goed (y)
-
Toch even een vraag,nou deze loc verbouwd/omgebouwd is om maar zo te zeggen,moet deze loc nou helemaal opnieuw worden getest/gekeurt voor toelating door prorail ,voordat hij reis mag over de nederlandes rails
-
Lees 3 berichten boven je nog eens.
Lok heeft dus alleen een revisie gehad en niet omgebouwd.
Mag dus zonder problemen nu het net op.
-
Dat heb ik gelezen dat hij als gewone 1800loc rijdt,maar toch mijn vraag is zijn de accu, is hier dan nog een hele toelating voor nodig of niet
-
Zodra deze lok dus ooit een keer omgebouwd zou gaan worden naar een hybride lok, zal deze inderdaad een nieuwe type toelating nodig hebben.
Alleen al het gewicht van de accu's zorgt voor een andere aslast, wat voldoende is voor een nieuwe toelating.
-
Bij elke wijziging aan een voertuig moet een stuk enginering en certificering aan vooraf gaan die inventariseert wat de risico's van de wijziging zijn.
Als daardoor zaken wijzigingen die genoemd staan in de indienststellingscirculaire dan zal die opnieuw afgeven moeten worden.
-
Thanks voor het antwoord en dat bedoelde ik dus ook treinenhobby