BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: L.Zwaneveld op 19 augustus 2019, 16:44:06
-
Hallo forumleden,
Ik heb een vraag over een probleem dat bij mij al een tijdje speelt en misschien maar bij jullie bekend voor zal komen.
Ik heb Fleischmannwissels en bestuur deze met de 5212 dcc decoder van Viessmann dat weer wordt aangestuurd door Koploper.
Nu gaat er bij mij regelmatig een wissel klepperen , zo noem ik dat de wissel maakt lawaai maar zet zich niet om.
Ik heb geen idee waar dit wegkomt.
Gr. Bert Zwaneveld
-
Hoe zijn je wissels aangedreven? Dus met een spoelenaandrijving? En welke railsoort heb je? Modellgleis, Profigleis?
Groet Ronald.
-
Als het de bedoeling is dat het wissel om gaat maar dat lukt niet, dan zit er ergens een zwaar punt in. De spoel ratelt wel maar heeft niet genoeg kracht.
-
Het zijn modelelrails met een losse spoelaandrijving.
-
Wat bedoel je precies met klepperen. Beweegt het wissel vliegensvlug heen en weer en maakt hij een bromtoon?
-
Hallo Bert,
Ik volg de lijn van Klaas. Waarschijnlijk lopen de wissels zwaar, waardoor de spoel hem niet kan omleggen. Het helpt dan de wisselaandrijving en de wissel zelf goed na te lopen om te kijken of er een zwaar punt in zit.
Omdat je met Koploper werkt en Viessmann 5212 kun je de eindafschakeling (het losse veertje) eruit halen en de contacten doorverbinden. Ik heb daar eventueel wel een beschrijving voor die ik kan opsturen.
He belangrijkste is echter het vermogen. De Fleischmann aandrijvingen moet flink wat power hebben. Een zware 18 V trafo met voldoende vermogen (72W) zal waarschijnlijk ook het probleem verhelpen.
-
Hallo Dirk als ik de wissel met de hand overzet gaat dat wel soepel ik gebruik voor mijn wisseldecoders en seinen een Fleischmann verlichtings travo.
Met klepperen bedoel ik ratelen ja het is een beetje moeilijk om het juist te verwoorden.
Gr. Bert
-
Hallo Bert,
Je kan testen of het aan de wissel ligt of aan de aandrijving, door de aandrijving van een goed werkende wissel te gebruiken op de slecht werkende wissel. Probleem nog aanwezig dan zit de oorzaak in de aandrijving. Zware trafo of aanpassing van de aandrijving zoals eerder gesuggereerd kunnen dan werken. Of aandrijving vervangen. Zit het probleem in de wissel, dan schoonmaken eventueel ook inwendig (denk om kleine veertje, dat gemakkelijk wegspringt). In het verleden heb ik ook wel problemen gehad dat wissel niet helemaal vlak lag, en door vast zetten iets krom ging staan. Helpt ook niet voor soepele werking. Geen resultaat, wissel vervangen werkt ook hier.
Succes, Heiko
-
Iemand een idee hoeveel stroom die spoelen trekken? Het opvoeren van het vermogen heeft ook een grens. De uitgangen van de decoder 5212 zijn nl. begrensd op 2A.
-
Beste Bert,
probleem van de profi fleischmann wissels in combinatie met een viesmannn 5212 dekoder is herkenbaar voor mij. Vooral de kruiswissels vormden een groot probleem bij mij. Ze schakelden zeer wisselvallig. Soms wel, soms niet.
Tot ik op zeker momen, ten einde raad, bij wijze van laatste test, een viessmann dekoder verving door een esu decoder. Resultaat was een betrouwbaar schakelende kruiswissel. Al mijn profi wissels worden nu aangestuurd met esu switsch pilots. Geen problemen meer.
Nog dit. Bij de inbouw van de 4 switch pilots heb ik bij alle wissels goed gecontroleerd of ze goed aansloten op de bodemplaat (horizontale ligging).
willy
-
Ik herken je probleem met het "ratelen". Ik heb dat ook gehad met 2 wisselaandrijvingen.
Bij een van die aandrijvingen bleek het aan de aandrijving zelf te liggen. Ik heb die vervangen door een andere, nu geen probleem meer.
Bij de andere aandrijving, die geschakeld was met twee seinen 6226 bleken die seinen de oorzaak van het ratelen te zijn. Ik heb die seinen er maar even tussenuit gehaald, en de aandrijving werkt weer normaal. Later ga ik die seinen eens nader onderzoeken.
Ik jouw geval kun je eens kijken hoe de aandrijving werkt als:
1. je de aandrijving rechtstreeks op de trafo aansluit.
2. als je een andere decoder gebruikt.
Succes.
-
Je kunt het schakelmoment van de decoder langer zetten. Hierdoor krijgt het wissel meer de tijd om om te gaan zonder dat de stroom door decoder wordt afgeknepen. Anders inderdaad veertje eruit. Want de decoder knijpt zoals ik al zei de stroom automatisch af, na een paar milliseconden. Ik zou de losse aandrijving met wissel inderdaad wel even testen met een losse transformator. Als de wissel omgaat, kan het eventueel ook liggen aan de bekabeling die een te grote weerstand heeft of als meer wissels tegelijk omgaan, aan de te zwakke transformator die die meerdere wissels niet om krijgt. (Ik weet helaas de actuele informatie over hoe alles geschakeld is niet. Eigenlijk moet ik dat zien, een schema helpt.)
-
Hallo forumleden,
Hartelijk dank voor de reactie's de tips die jullie gaven deze ga ik één voor één uit proberen.
Ik beb nog een schakeldecoder van Digikeijs liggen die ik voor mijn seinen gebruik. is nog nieuw zal daar de betreffende wissel eens aansluiten.
ik heb hier wel even wat tijd voor nodig maar de uitkomst zal ik zeker melden in deze topic.
Gr. Bert
-
Hallo forumleden,
Even een update van mijn probleem.
Ik heb vanmiddag de wisselaandrijving van de klepperende wissel vervangen en de wissel werkt weer naar behoren.
Dus het lag wel degelijk aan de aandrijving.
Iedereen bedankt voor de inbreng en het oplossen van mijn probleem.
Gr. Bert
-
beste
als je geen problemen wild in de toekomst met de moters van fleischmann dan is een 18v het minste daar onder gaan ze inderdaad dikwijls klepperen
dit is een bevestiging op Dirk zijn antwoord je kunt een nieuwe zeten maar het kan gewoon terug beginnen en die andere moter werkt waarschijnlijk nog, alleen onder de 16v of met 16v kunnen ze klepperen
-
Het echte probleem zit er in dat zo'n spoelenaandrijving maar weinig reserve heeft. Ik ben lang geleden in de gelegenheid geweest om er aan te meten. Was een Roco wissel. De kracht die nodig was om het wissel om te leggen was 4 gram, de kracht die de aandrijving kon opbrengen was 6 gram. Het ging dus om hele kleine krachten en er hoeft maar een stofje in de weg te zitten of de reserve is opgebruikt. Bij motoraandrijvingen en servo's ligt dat heel anders. Die kunnen een veelvoud opbrengen van de kracht die het wissel nodig heeft, dus er moet al heel veel tegenzitten wil het wissel niet om gaan.
-
Inderdaad beter niet aan verbeteren beginnen, tenzij het erg onduidelijk wordt. :)
Inderdaad...;)
Graag weer ontopic..
Met dank!
Gr, Bert
Team moderatoren...
-
Beste Voske,
Dat is het proberen waard om een 18v travo te gebruiken zal daar zeker naar op zoek gaan.
Gr. Bert
-
Je hebt dan wel kans dat de spoel net te warm wordt en smelt. :police: Toch heb ik die truc ook wel toegepast. Gewoon de spanning verhogen. Maar dus pas hiermee op.
-
Die spoelen hebben toch eindafschakeling? Dan zal het wel loslopen met warm worden en smelten.
-
beste
ik rij hiermee al 2jaar en ze hebben inderdaad eindafschakeling daarbij als je met de computer rijd of je rijd digitaal dan is er een tijd ingesteld in het programma
de tijd dat de wissels alleen met de gewone schakelaars worden bediend is ver verleden tijd
wat warm worden betreft je moet ze al heel lang ingedrukt houden voordat ze warm worden.
-
Ikheb ook diverse (uitrij) wissels en enkele inrij wissels met dit probleem
Op 18 volt ook dit probleem
Het zit in het afschakel contact
Deze branden in ,en dan krijg je dit
Maak de wissel open
reinig he contact veertje,en vooral ook de contacten op de print
Dan werken ze weer een poos
Of gewoon door solderen
Vergeet dan niet de decoder(s) op puls om te zetten