BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: zuylen op 13 augustus 2019, 16:12:24
-
Beste mensen,
Ik heb hier een Fleischmann br 53 van Fleischmann. Helaas zit bij de originele verpakking de gebruiksaanwijzing er niet meer bij. Want ik weet niet hoe de loc geopend moet worden. Kan iemand mij aanwijzingen geven?
Graag uw antwoord,
-
https://www.1zu160.net/digital/einbaubsp/gfn-br53.php (https://www.1zu160.net/digital/einbaubsp/gfn-br53.php)
Als je googelt op fleischmann br53 vind je meer van zulke beschrijvingen.
-
Verkeerde schaal, ik moet de HO versie hebben. En ja ook ik heb gezocht op het internet, maar veel verder dan de vier pijlen die Fleischmann op de gebruiksaanwijzing geeft kom ik niet. Waar moet ik bijvoorbeeld de schroevendraaier onder zetten om iets uit te buigen? Er is aan de buitenkant weinig te zien. Ik vind wel meer mensen op het internet die die Fleischmann klikverbindingen verfoeien. Mochten er meer mensen zijn die dat ding geopend hebben, dan houd ik mij aanbevolen voor tips zonder schade.
In ieder geval wel alvast bedankt voor het meedenken Klaas,
vr gr Andre
-
Scheelt ook met zoeken als je een catalogusnummer weet.
Gaat het bijvoorbeeld om 4124 (https://www.fleischmann.de/doc/et/2/de/4124_13266.pdf) of 412401, of nog een ander nummer?
-
Het gaat om de 4124, maar dan de groene variant uit een set(4883). Dat had ik er wel effe bij moeten vertellen. Mijn verontschuldiging. Inmiddels is het gelukt het ding zonder schade te openen. Ik heb een schroevendraaier aan de zijkanten van het machinistenhuis gestoken. Hierdoor komt de loc in zijn geheel los. Het wordt lastig de motorplaat elektrisch te scheiden. Misschien moet ik een nieuwe motorplaat met interface aanschaffen. Maar als het niet hoeft, dan liever niet. Ik zal wel wat printbanen op de verdere pertinax motorplaat moeten doorkrassen.
-
http://mainlyfleischmann.blogspot.com/2012/11/conversion-of-br53-fleischmann-4124.html
Geeft zeker een idee...
Belangrijk is dat je de motor-aansluitingen (oranje en grijs) loskoppelt van de rode en zwarte stroomtoevoer door naast de koolborstelbussen de geleiding weg te zagen/vijlen. Ook de componenten moeten van het motorschild af.
De rode draad ( van de rechtse wielen) wordt bij dit type motoren meestal via de massa van de loc doorgelust als + voor de verlichting. De blauwe decoderdraad vervalt dan, behalve als je nog cabineverlichting met een led maakt.
François