BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Cambalou op 14 juli 2019, 10:01:35
-
Van een Roco Line DKW is het lipje onder een wisseltong afgebroken/kapot, waardoor de wisseltong los ligt op de stelbalk en dus niet meebeweegt bij het stellen van de wissel. Omdat het wissel al is ingebouwd, kan ik het niet makkelijk herstellen. Ik zat te denken aan een drupje secondenlijm tussen stelbalk en wisseltong, maar vraag me af of dat stevig genoeg is. Heeft iemand misschien een gouden tip om dit duurzaam te herstellen?
-
Secondenlijm helpt wel..maar is niet eeuwig.
Ik heb hetzelfde probleem gehad en verhelp het tot nu toe met de secondenlijm.
Zorg wel ervoor dat je niets anders mee vast lijmt!!!!!
Groeten Chris
-
Hmm, fotootje plaatsen?
Kun je het repareren met een stukje messingdraad of iets dergelijks en dat vastsolderen?
Wolter
-
Mijn oplossing bij een Peco-wissel code 100:
Gaatje boren door wisseltong en in stelbalk. Daarin een ingekorte speld met secondelijm lijmen. Als die speldekop niet te hoog zit, dan krijg je geen problemen met de wielflenzen.
Verfje erover en je ziet er nauwelijks wat van.
Het is een stabiele oplossing die bij mij al jarenlang werkt.
Groet, Bas
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3102_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3102_2.jpg)
-
Dank voor de reacties. De oplossing met de speld is een creatieve. Je hebt dus een gaatje geboord in zowel de tong als de stelbalk en daar de speld door? Eens kijken of ik een boortje heb dat zo dun is ;D
Messing solderen aan de onderkant van de tong lukt niet, want ik kan de tong niet loshalen helaas.
Komende weken ben ik op vakantie, ik ga daarna aan de slag met jullie tips. Ik meld me weer met het resultaat.
-
Inderdaad ja, een gaatje door tong en stelbalk.
Nog even een toevoeging:
De knop van de speld heb ik aan 1 zijde afgevijld (aan de zijde van de tong).
Op de foto is het te zien.
Goede vakantie toegewenst.
Groet, Bas
-
Eens kijken of ik een boortje heb dat zo dun is
De eBayChinees heeft ze wel. 0.3mm is de kleinste van mijn setje.
Verzending kan even duren.
-
Beetje ijzerwarenwinkel heeft ze ook. Weichenwalter doet het ook met een pennetje dat hij vast soldeert in het wissel en en dan door een gaatje in de stelbalk heen steekt.
-
By the way:
Een speld is dikker dan 0,3mm. Meer in de richting van 0,6mm, dacht ik zo.
Even nameten dus ;D
Groet, Bas
-
Zitten ook in zo'n doosje: 0.3mm~1.6mm of zo.
-
Zo'n setje: klik (https://www.amazon.com/SE-826HDP-20-Piece-Drills-Plastic/dp/B000TY190C/ref=pd_lpo_sbs_469_img_2?_encoding=UTF8&psc=1&refRID=0TJT5MGJATC1CN3NYMZ9)
Vaak op modelspoorbeurzen te koop.
-
Ja, precies, Klaas!
Met zo'n dekseltje dat er wat moeilijk afgaat zodat de boel er nog wel eens uitwipt :)
-
Ik heb nog even zitten broeden op een oplossing voor het probleem. Zie de bewerkte foto. Je kunt van dun koperdraad een dingetje buigen waarvan het eerst stuk in de nek tussen railvoet en lijf ligt, dan dwars opzij en vervolgens recht naar beneden door een gaatje in de schuifbiels. Normaal zou ik dat gebogen draadje vastsolderen aan de tong, maar gezien al het plastic lijkt me dat in deze situatie geen goed idee. Beter is vastlijmen met secondelijm of tweecomponentenlijm.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tongreparatie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tongreparatie.jpg)
-
Ietsje loswippen en omhoog houden (kleine schroevendraaier eraan (die niet aan/op het kunststof leggen!). Smelt er zo aan met een goede bout.