BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Marc tramt op 06 juli 2019, 20:54:07
-
Hoi lezers,
Voor mijn één van mijn vele langlopende projecten ben ik zaken in 2D aan het tekenen om onderdelen te laten laseren. Omdat ik vrij vlot teken in op AutoCad gebaseerde pakketten is de stap naar een etstekening maar klein. Mede geïnspireerd door het draadje van Harold (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=64171.msg3222035188#msg3222035188) ben ik me er in aan het verdiepen. Hét etsbedrijf bij uitstek, PPD, heeft de nodige richtlijnen (https://ppdltd.com/artwork-guide.html) op haar site staan maar verder kan ik weinig tips en tricks vinden, ook niet op BNLS.
Zaken waar ik mij op het moment het hoofd over buig:
- Breedte van vouwlijnen
- Hoe breed teken je een wand/dak die nog omgevouwen wordt? Immers, door het omvouwen verandert de buitenmaat.
Ben benieuwd of jullie tips/ervaringen hebben.
Marc
-
Tip:
laat je spullen niet bezorgen, maar ga ze zelf halen in Lochgilphead.
De omgeving is schitterend ;)
cheers
Hendrik Jan
-
- Breedte van vouwlijnen
- Hoe breed teken je een wand/dak die nog omgevouwen wordt? Immers, door het omvouwen verandert de buitenmaat.
Ik heb wel enige ervaring hierin, dus een paar antwoorden:
- de breedte van de vouwlijnen is even groot als de plaatdikte. Dus als je 0,4 mm plaat bestelt moeten de vouwlijnen o,4 mm breed zijn. Dat vouwt netjes haaks om. Wil je het vouwen echt soepel lateb verlpen, teken dan in het midden van de vouwlijnen nog een smalle ( 0,10 mm) witte strook (= door en door etsen) als verzwakking. Uiteraard moet je die strook niet te lang maken, anders krijg je problemen met het vullen van de vouwnaad met soldeer. Als je die verzwakkingen niet langer maakt van 10 mm gaat het prima.
- ik had het net over de vouwlijnbreedte, de 'goot' die je weg laat etsen, maar als je een wand omvouwt strookt de buitenkant van de vouwlijngoot uiteindelijk met de buitenkant van de wand.
Succes!
-
@Marc,
Als je al wat bedreven bent in CAD, is de overstap naar Onshape.com niet moeilijk. Dit gratis online ontwerp programma heeft een bijzondere ‘metal sheet’ feature. Je tekent een 3D vorm van een object, en met behulp van het programma maak je er een ‘platte tekening van inclusief de noodzakelijke vouwlijnen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/66FAFE26-B618-463E-B0BF-766737FB2F46.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/66FAFE26-B618-463E-B0BF-766737FB2F46.jpeg)
Op YouTube zijn veel demo filmpjes te vinden.
Zie: https://www.onshape.com/videos/designing-with-sheet-metal-in-onshape-041619
Gr, Hans
-
laat je spullen niet bezorgen, maar ga ze zelf halen in Lochgilphead.
De omgeving is schitterend ;)
Als het aan jou ligt worden de tekeningen eerst uitgeprint en ook fysiek gebracht. 8)
Hans, Gert; bedankt zo ver. (y)
-
You're welcome.
Ik ben het wel met HJ eens, prachtige omgeving. Dus als de verzendkosten nog hoger worden kun je ze inderdaad beter gaan halen, heb je er een korte vakantie bij...
-
Kijk leuk om te zien dat ik je geïnspireerd heb.
Ben erg benieuwd wat je gaat maken.
gr Harold
-
En in deze links vind je ook heel nuttige info:
http://www.hollywoodfoundry.com/Docs/Metal%20Etching%20Principles%20and%20Rules.pdf (http://www.hollywoodfoundry.com/Docs/Metal%20Etching%20Principles%20and%20Rules.pdf)
http://www.hollywoodfoundry.com/Docs/Etch%20Drawing%20Preparation.pdf (http://www.hollywoodfoundry.com/Docs/Etch%20Drawing%20Preparation.pdf)
(y)
Fred
-
Je vergeet er een, Fred.
http://www.hollywoodfoundry.com/Docs/Introduction%20To%20Metal%20Etching.pdf
Een andere tip is om met je Silhouette de ets uit te snijden. Kun je een beetje een idee krijgen of het klopt en haal je eventuele fouten er veel sneller uit. Ik kijk er soms wel eens overheen en vergeet een aansluiting van een onderdeel te maken aan de rest van de fret. Dan staat ie los en mist dit onderdeel als je de ets thuisgezonden krijgt. En je kunt kijken of het een beetje past.
Als het om een gebogen onderdeel gaat dat ergens op moet aansluiten, maak ook wel eens onderdelen in meervoud. Elke duplicaat maak ik dan een fractie langer, zodat ik bij ontvangst altijd wel een onderdeel heb dat de juiste lengte heeft. Ga er niet van uit dat je eerste ets alles ook gelijk perfect past. Ik heb meestal drie etsen nodig om het perfect te hebben. Komt soms ook omdat ik later een betere oplossing bedenk.
Belangrijk is ook, en dit staat ook duidelijk uitgelegd in de instructies van Hollywood foundry, dat je gaatjes iets groter tekent dan het draadje of buisje dat er in moet passen. Zo maak ik een gaatje voor 0.3 mm messing 0.35 mm.
Voor 1:87 gebruik eigenlijk altijd 0.3 messing, omdat je dan veel gedetailleerder kan werken. Ik vind 0.4 mm te grof. Je kunt altijd meerdere plaatjes op elkaar solderen om dikte te creeëren.
-
Wederom bedankt voor de input. (y)
Ben erg benieuwd wat je gaat maken.
Voor zowel mijn Rosestraat-project (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=47490.msg3221826098#msg3221826098) als Charleroi (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88008.0) ben ik zaken aan het uittekenen om te laten laseren. In eerste instantie het station Rosestraat en het viaduct voor Charleroi.
Omdat ik toch bezig was heb ik ook zo'n koekblik BN-tram getekend en geplot in in karton (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88008.msg3222036999#msg3222036999) om te kijken of dat op een Roco-onderstel te zetten is. Vlak daarna zag ik jouw ets-tekening. De stap van een plot-tekening naar een ets-tekening leek mij vrij klein, alleen iets meer detail en wat strakker omdat het materiaal stijver is.
-
O dus. Zo'n BN tram is nogal een strak geval en nog blokkig bovendien, met glas wat in één vlak ligt met de wand. Om dat laatste te bereiken zou je ook uit kunnen gaan van een opbouw in transparant plaatmateriaal waarbij enkel datgene wat in werkelijkheid blik is van verf wordt voorzien. Overigens wel lastig bij de glazen hoeken, maar de ruiten waren van rookglas meen ik. Slechts een suggestie, doe ermee wat je wilt.
-
Ja, een beetje de Halling-methode; bedrukte transparante kappen.
Trams hebben inderdaad getint glas; rookglaskleur toen dat nog hip was. We hadden er thuis ook longdrinkglazen van... ik dwaal af.. 8)
Eerste idee was om het uit 0,5mm hardboard te laseren, in 2 lagen en zo kwam ik uiteindelijk op het idee van een etsplaat. Zo'n blokkendoos is enerzijds lekker makkelijk bouwen, anderzijds moet het wel écht strak zijn.
-
Hoi Marc,
Ik begrijp je overweging. Echter, die BN LVR is zó ontzettend vlak dat ik zelf de keuze zou maken voor de Halling benadering. In dit geval lasergesneden delen uit rookglaskleurig acryl.
Mvg, Paul
P.s. Wij hadden zo ongeveer een heel servies van rookglas. Schaaltjes, borden, glazen... kreeg je destijds gratis bij het tanken bij BP. ;)
-
Heb hem als plot al getekend hoor. 8)
Enige complicatie is de lichtbalk onder aan de kop. Die zou in etswerk wat gedetailleerder kunnen dan gelaserd.
-
Ook ik ben bezig met de beginselen van het ets ontwerpen en tekenen.
De etsplaat is 0,4 mm dik en aan de voorzijde moet een stuk weggeetst worden, dit wordt volgens mij in ROOD en aan de achterzijde in BLAUW worden weergegeven.
In bovenstaand vlak staat een stuk tekst of een aantal lijnen, moet deze tekst of deze lijnen aan de achterzijde ook getekend worden.
Wilfred
-
Even de instructie van je (beoogde) etser er bij pakken.
Ik ga er vanuit dat er per bedrijf net iets andere afspraken gelden. Meestal wordt één kleur gebruikt voor half etsen aan de voorzijde, één voor half aan de achterzijde en één door dooretsen. Je kunt dus nooit twee kleuren op één plek op je tekening hebben.
-
Marc,
Hieronder heb ik het onderste deel van mijn ets tekening geplaatst.
Het bovenste deel met rood is de voorzijde en met blauw is de achterzijde van de ets tekening in spiegelbeeld.
Het rode vlak om de letters en cijfers is een oppervlakte etsing en nu is mijn vraag of in het blauwe vlak ook de letters en cijfers in spiegelbeeld zichtbaar moeten zijn.
ZWART blijft bestaan.
WIT wordt geheel weggeëtst.
ROOD oppervlakte etsing.
BLAUW achterkant van oppervlakte etsing.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Messing-ets-deel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Messing-ets-deel.jpg)
Wilfred
-
Maar nu ets je aan twee zijdes de helft weg.
Dus daarmee haal je alles weg?
-
Harold,
Dus als ik het goed begrijp moet bij oppervlakte etsing aan de voorzijde het deel in ROOD worden aangegeven en aan de achterzijde niets. Wanneer er oppervlakte etsing aan de achtezijde is moet dit deel in BLAUW worden weergegeven worden en aan de voorzijde niets.
Hieronder staat de verwijzing van ppd.
Het detail van de oppervlakte etsing moet op een afzonderlijke laag worden getekend, het frontdetail wordt in rood weergegeven en het achterste detail wordt blauw weergegeven.
Wilfred
-
Klopt. Je maakt één tekening waarbij elk vlak maar één kleur kan hebben.
-
De tekening is klaar, ik ben benieuwd wat het resultaat gaat worden.
Ga morgen de offerte bij PPD aanvragen.
Wifred
-
Interessant. Plaats eens een totaalplaatje?
-
Onderstaande ets tekening is eigenlijk een probeersel van alle en nog wat, om te kijken wat het resultaat wordt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Messing-ets-V2.0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Messing-ets-V2.0.jpg)
Wilfred
-
Tof. Hoop dat je het resultaat straks ook laat zien. (y)
-
Zal ik zeker doen !
Wilfred
-
Welk tekenprogramma heb je gebruikt?
groeten
Hendrik Jan
-
Als dat vierkant stuk een bol dakje moet worden zou je eraan kunnen denken om er groefjes in te etsen zoals bij de scheurdeur op je ets, dit buigt makkelijker.
Stephan.
-
Ik zou de rode vouwnaad van dat rijtuig (?) gewoon door laten lopen en niet onderbroken zijn door zwarte stukken. Anders kun je niet zo mooi/makkelijk buigen. Een “stippelvouwlijn” doe ik alleen maar bij smalle onderdelen met weinig vouwlijn, anders breekt het snel. Je zou kunnen overwegen het zwart juist WIT te maken. Een lange wand mooi vouwen kan lastig zijn en met spleten in de vouwlijn wordt het makkelijker.
In het dak zou ik inderdaad ook groefjes maken om het makkelijker en mooier te buigen. Als je dat van de zijkant niet wilt zien, kun je de buitenrand alsnog gewoon zwart maken, om de volledige dikte te behouden.
-
Hendrik Jan,
Mijn tekeningen worden in AutoCad gemaakt.
Wilfred
-
Hoi Stephan,
Die groeven laten etsen is inderdaad een goed idee, ik zal dat de volgende keer toepassen. Dit keer kan het al niet meer omdat de opdracht al naar de etser toe is.
Wilfred
-
In het dak zou ik inderdaad ook groefjes maken om het makkelijker en mooier te buigen. Als je dat van de zijkant niet wilt zien, kun je de buitenrand alsnog gewoon zwart maken, om de volledige dikte te behouden.
Sven wat bedoel jij eigenlijk met : Als je dat van de zijkant niet wilt zien, kun je de buitenrand alsnog gewoon zwart maken, om de volledige dikte te behouden.
De rode vouwlijnen worden in de tekening al wel onderbroken door open gedeeltes, dit is alleen op de geplaatste tekening niet duidelijk zichtbaar.
Wilfred
-
Ik ben Sven niet, maar ik snap wat hij bedoelt. Als je een dak goed buigbaar wilt maken kun je deze in de lengte van groeven voorzien. Daardoor buigtie vooral goed in de lengte en moeilijker in de breedte. Maar als je de groeven tot de rand van het dak laat doorlopen dan zie je bij een gereed model een rafelrandje. Dus maak je wel groeven, maar laat ze zeg 2 mm voor het eind stoppen. Dan houd je je dakrand strak.
-
Hoi Bert en Sven,
Nu is het mij duidelijk wat er bedoeld wordt, vanaf de kopsekant zijn de uiteinde van de groeven dan niet zichtbaar meer.
Wilfred
-
Vandaag de etsplaat binnen een week ontvangen en ik moet zeggen het valt mij niet tegen. Ik heb alleen een vraag, er zitten wat vlekken op het messing. Welke behandeling moet het messing ondergaan om de onderdelen te spuiten met de airbrush.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SAM_1343.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SAM_1343.jpg)
Wilfred
-
Gaaf hoor!
Messing moet vooral vet vrij zijn voor je gaat primeren.
-
Zandstralen is ideaal om je messing schoon te krijgen en op te ruwen voor het spuiten.
Model via de link, is voor H0 modellen een prima keus. Voor Schaal-0 en 1 is de kast gewoon te klein. Je moet je model wel van alle kanten kunnen benaderen.
Komt nog wel een stevige compressor bij. Minimaal 25 liter anders is de tank al leeg terwijl je met stralen begint.
Eenmaal aangeschaft, kan je niet meer zonder.
Straalmiddel: aluminiumoxide 110 micrometer. Ook bij HBM verkrijgbaar.
Glasparels......voor de zeer ervaren stralers. Geeft vaak meer ONHERSTELBARE schade dan dat het goed doet.
https://www.hbm-machines.com/producten/straalcabines/straalcabinessub/hbm-sbc-30-straalcabine (https://www.hbm-machines.com/producten/straalcabines/straalcabinessub/hbm-sbc-30-straalcabine)
-
Is het mogelijk om klinknagels te tekenen op een messing etsplaat en hoe teken je dat dan.
Wilfred
-
Gewoon cirkeltjes maken. Voor H0 zijn dat 0,2 of 0,3 mm cirkeltjes, beetje afhankelijk van de grootte van de klinknagel. Normaal wordt dan de rest van de plaat half-geëtst (rood) en de klinknagels liggen daarop (zwarte rondjes dus). Maar ik vermoed dat je de volledige dikte van de plaat aan wilt houden. In dat geval kun je ook open cirkeltjes maken, waarbij de lijnbreedte officieel hetzelfde moet zijn als de dikte van de etsplaat. Eerlijk gezegd doe ik het net iets onder de dikte van de plaat, kom ik ook wel mee weg.
Als je de handleiding van mijn Gooische Stoomtram bekijkt, zie je genoeg voorbeelden. https://tramfabriek.nl/gs18/gs18-2.html
-
Hoi Sven,
Heb ik het zo goed begrepen. In het onderste vlak met de open getekende cirkels snap ik niet helemaal. Bij de cirkels van 0,3 mm zie ik een opening, want kleur WIT is toch helemaal weg etsen.
Het ook een mogelijkheid om niet 50 - 50 % te etsen maar bv 30 - 70 % te etsen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Klinknagel-test-V1.1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Klinknagel-test-V1.1.jpg)
-
Was misschien niet helemaal duidelijk. Ik bedoel natuurlijk niet wit, maar rood, halfets. Zie onderstaand voorbeeld. Overigens werkt optisch een rode cirkel ook wel als ie klein is, zoals in schaal 1:87. Soms kom je er niet onderuit om het zo te doen. Als je half-geëtste lijnen onder een dak maakt om het makkelijker in vorm te buigen, kun je op het dak al geen opstaande klinknagels maken. Dan doe ik het dus zo. Maar wel opletten dat je tussen de geëtste lijnen van de onderzijde blijft, ander maak je een gat (2x halfets = helemaal doorgeëtst).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screen-Shot-2019-09-04-at-21.00.47.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screen-Shot-2019-09-04-at-21.00.47.jpg)
-
Welke behandeling moet het messing ondergaan om de onderdelen te spuiten met de airbrush.
Of met een tandenborstel poetsen met Cif of door de vaatwasser, dan spuit ik met etsprimer van Phildie.
Groeten, Stephan.
-
Ik gebruikte ook altijd een licht schuurmiddel (CIF, JIF en ook VIM)
Goed afspoelen en drogen.
Ronald Visser