BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: poftie op 25 juni 2019, 21:03:58
-
- module baan
- module afmetingen 100 x 75cm.
- 100 x 35cm voor schaduwstation modules
- geen hoogte verschil in spoor, wel in landschap (berg / heuvel achtig)
- links en rechts onder leiden beide terug naar schaduw station
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/19F18F2F-D572-4E4F-BEA3-BCE149DDB5C5.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/19F18F2F-D572-4E4F-BEA3-BCE149DDB5C5.jpeg)
Vragen / opmerkingen: shoot ;D
-
Sporenplan ziet er logisch uit, twee stations aan een doorgaande lijn.
De perrons zijn wel aan de korte kant en de bogen aan de einden die naar het schaduwstation leiden lijken me wat krap.
Het is nu nog een handschets en dat heeft het risico dat je dingen te optimistisch inschat. Teken het eens echt meetkundig uit op een handige schaal, b.v. 1:10, dan zie sneller waar het knelt.
-
Hallo Edwin,
Ik zou de maten van de modules (100 x75 cm) eerst eens goed in verhouding tekenen want hier klopt dus niks van.
Het middendeel lijkt optisch gezien namelijk een stuk langer dan de andere modules.
Maar verder wel een leuk plan.
Groeten Marco
-
@klaas: was inderdaad het plan om uit te tekenen in railmodeller pro
@marco: klopt: tussenmodule is 140, was ik even vergeten te melden :P
-
Een beetje uitdaging in het plan steken?? ;)
Maak aan de verbindingsmodule (140cm) een verbinding tussen je zichtbare en verborgen spoor. Je krijgt plots een boel meer variatie in je treinloop.
Je kan die aansluiting wegsteken door een beetje industrie in die hoek te zetten waartussen je trein uit het zicht verdwijnt of een bos waar hij door rijdt.
Verder alles zeker eens op schaal uitwerken en trachten de wissels niet op de modulescheidingen te hebben (maar dat is geen noodzaak, alleen een bijkomende uitdaging)
-
Een beetje uitdaging in het plan steken??
Wat dacht je van...enkelspoor tussen beide stations? Er moest immers 'in het echie' bij de aanleg van de spoorlijn een forse, gebogen brug worden gebouwd over de rivier, en die was met één spoor al duur zat. Als je het wil voorstellen als doorsteek naar een ander dal misschien zelfs nog een kort tunneltje aansluitend aan de brug (kan je ook een aftakking naar een schaduwstation in kwijt - prima idee trouwens!). En dan heb je meteen een legitiem excuus voor twee stations dicht bij elkaar, nl. wacht- en passeerplaatsen rondom een korte sectie enkelspoor.
Wat ook mij zorgen baart is de maatvoering, zowel voor de 180-graden bochten aan beide kanten, als de nuttige lengte van de sporen. Dat lijkt grofweg een meter. In H0 is dat net drie vierassige rijtuigen en een loc.
Maar al met al wel een leuk plan, juist door de betrekkelijke eenvoud!
Roald
-
welk railmateriaal ga je gebruiken? met name de wissels en de wisselhoek bepalen of je uitkomt met de stations.Zoals eerder vermeld zou (gedeeltelijk)enkelspoor de optie zijn.de wisselcombinatie in het onderste station zou je grotendeels verder in de boog kunnen leggen.dat verlengt dat onderste perronspoor dan ook meteen.
groet,
bert
-
Een interessante baan en het is mogelijk. Wat ik goed vind is dat de opzet bescheiden is en speelmogelijkheden biedt. Ook qua bouw is het eenvoudig gehouden, alles op dezelfde hoogte, het landschap kan om de vlakke baansecties gebouwd worden. Ik heb het even uitgetekend in Anyrail (Peco rails) en het ziet er haalbaar uit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Edwin-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Edwin-2.jpg)
Het is wat krap, maar niet onmogelijk. Over de brug rechtsboven moet je echt even nadenken of je die daar wel in die vorm wilt. De bochten zijn wel erg haaks. Maar als je de brug halverwege de bocht laat beginnen en iets doortrekt naar de middenmodule is het wel te doen. Je zit alleen dan wel met een modulescheiding halverwege je brug, maar dat is niet onoverkomelijk.
Het rangeergedeelte bovenin was vrij gemakkelijk in te passen. Je uithaalspoor, het spoor naar links, kan niet erg lang zijn. Maar dat hoeft op zich geen probleem te zijn. Je had daar een gebouwtje in getekend, vandaar dat het tweede wissel ver van het spoor ligt. Door dat dichter bij het hoofdspoor te plaatsen wordt het uithaalspoor ook langer.
Het station onderin is minder goed haalbaar. De perrons worden kort en het zou kunnen dat het er wat speelgoedachtig uit komt te zien. Het was een gepuzzel om het zo te krijgen als jij hebt gepland. Ook de extra industrieaansluiting op de middenmodule is lastig te bereiken. Tenzij je met bochtwissels gaat werken. Maar omdat ik niet wist welk railsysteem je gaan gebruiken, heb ik daar niet voor gekozen.
Maar als je het derde spoor naar de andere kant legt is dat probleem ook opgelost. Het perron wordt een midden-/eilandperron en het derde spoor is een rangeerspoor geworden met de aansluiting naar de industrie op de middenmodule.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Edwin-2-1_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Edwin-2-1_2.jpg)
Het leuke is, dat het het industriespoor naar de middenmodule een paar centimeter kunt laten zakken, waardoor je baan net iets meer relief krijgt, en daardoor net iets meer leven.
Zie maar wat je er mee doet. Het was even leuk om zo te plannen.
Groet,
Michel
-
@roald goed idee van dat enkelspoor, komt in een nieuwe variant. Zie ook reactie naar Michel
@bert: ik heb nu alleen rocoline liggen
@michel thanks voor het uittekenen en meedenken! Het ziet er idd kwart aan de krappe kant uit:(
Maar genoeg andere opties nog, ben gisteravond begonnen met een rechte variant i.p.v. de u vorm. Wordt vervolgd! :P
-
rocoline heeft een prima spoorgeometrie (ook mooie slanke wissels) dus daar kun je wel mee verder denk ik.
groet,
Bert
-
Dit weekend druk bezig geweest aan een baanplan schets, maar dan in een rechte (langwerpige) vorm:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DFF670FF-9307-4D54-84FA-D61E24E84B9A.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DFF670FF-9307-4D54-84FA-D61E24E84B9A.jpeg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5EE0A077-F05F-480F-ABEF-8B291250F241.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5EE0A077-F05F-480F-ABEF-8B291250F241.jpeg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/10CD13C2-CAF9-409A-8C00-8E91881FB953.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/10CD13C2-CAF9-409A-8C00-8E91881FB953.jpeg)
-
hoi Edwin,
leuk plan naar mijn idee.
de wissel naar het rangeerspoor in het bovenste station zou je kunnen vervangen door een engels wissel en een uithaalspoortje maken.(kun je na rangeren ook in beide richtingen vertrekken)
verder zou ik in het onderste station het eiland perron 1 spoor naar rechts opschuiven.(is perron een stuk langer).het meest linkse spoor is dan inhaalspoor.
groet,
Bert
-
Een leuk plan , maar wat is nu je totale lengte en net wat Bert schrijft je perron een spoor naar rechts schuiven zodat je meest linkse spoor als inhaalspoor of voor goederentreinen kan worden gebruikt.
succes met de bouw
mvgr Evert en Bas
-
Goed idee Bert! Bedankt voor de tip.
Elk segment is 1 meter bij 75. Totale lengte 7meter.
-
hoi Edwin,
zoals ik opmaakte uit de verhoudingen van jouw schets had ik als de lengte 7x75cm en 100cm diep.
maar als je toch meer lengte heb adviseer ik de slanke 10° wissels toe te passen in het zichtbare geddelte en zoveel mogelijk flexrail voor ruime bogen.
groet,
Bert
-
Hoi Bert,
Aha ik denk dat ik al weet waar het “mis” gaat. De 4 sporen aan de rechter kant vormen een schaduw station welke “los” achter de achtergrond van de baan komen te liggen. Deze zijn ook 1 meter lang, maar hebben maar de helft van de breedte van de zichtbare segmenten.
-
oke helemaal duidelijk nu👍👍
-
Intussen wat vordering gemaakt met het uit tekenen van het plan op de pc:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1CDCA7D5-11EE-4CD5-A68F-0A84147AC369.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1CDCA7D5-11EE-4CD5-A68F-0A84147AC369.png)
-
Hoi,
Leuk plan.
Ben benieuwd.
Gr Koen.
-
Leuk plan inderdaad :) Mijn tip: leg die dubbele bocht ook eerst in het echt een keer uit en test of je loks en wagons er doorheen komen. Dan weet je zeker dat het kan voordat je de hele tafel al hebt gemaakt.
Met vr. groet, Martijn.
-
leuk en lekker rustig plan met veel ruimte voor het landschap en de scenery.
de s-bocht in het midden.zou je ook wat flauwer kunnen laten lopen en er dus een iets langer recht stuk tussen zit.
verder zou je kunnen bekijken of het schaduwstation iets uitgebreider kan.
geeft weer extra exploitatie mogelijkheid.
groet,
bert
-
Dank voor jullie complimenten :D
Vandaag bezig geweest met het afronden van het plan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Edwin-v1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Edwin-v1.png)
-
hoi Edwin,
dat ziet er prima uit.
met dit schaduwstation heb je meer variatie in het treinverkeer.
linksboven buitenstse spoor zou je een rechts wissel in de boog of meegebogen wissel kunnen plaatsen,dan ben je de slinger kwijt.
na de boog eerst een recht stuk en de wissel iets naar rechts kan uiteraard ook.
groet,
Bert
-
Het station aan de rechterkant een klein beetje meedraaien met de bocht en dan in een lichte bocht leggen.
Het zal een heel stuk natuurlijker zijn en je komt los van de rand van de plaat.
-
@bert, goed punt.. ik heb het inmiddels aangepast in het ontwerp :D
@frans, bedankt voor het meedenken, maar ik snap je punt niet helemaal geloof ik :$ zou je het aan de hand van een voorbeeldje willen verduidelijken?
-
Inmiddels is de bouw van de baan begonnen:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=89412.0