BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Blogs => Tomasso => Topic gestart door: Tomasso op 13 juni 2019, 19:33:36
-
Eindelijk is 'ie er dan, na elke keer geld ergens anders aan uitgegeven te hebben, moest het er gewoon een keer van komen. Dus, knoop doorgehakt en ding besteld.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190613/c4b818f6cdecf6e23f2f2bc5abab7006.jpg)
Zit nu in een tijdelijke woning en heb niet al mijn modelbouwzut bij de hand, maar een beetje plakken moet toch wel lukken. Enfin, ding vanmiddag maar eens uitgepakt en begonnen met ontbramen.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190613/fd0e47e03d96569383f8ee3948f8f0bb.jpg)
Mijn eerste ervaring met resin was niet heel best (blokpost 13 van Artitec), maar dit gaat iets beter. Het is echter wel enorm bros spul allemaal, je kijkt ernaar en het breekt. Voorzichtig te werk dus.
1 ding wat in ieder geval aangepast gaat worden is het frame van de loc. Als je het ding bouwt volgens de bouwbeschrijving staat de voetplaat en de rest (ketel, machinisten huis, etc) te hoog. Ik vind het persoonlijk geen gezicht, als je namelijk de originele foto's ziet lijkt het een lange slanke loc. Als je de loc echter zo bouwt als Maikel hem heeft ontworpen, staat het ding te hoog, waardoor het aanzicht heel anders wordt en de loc kort, hoog en gedrongen lijkt.
Dit viel me al eerder op, sterker nog, Maikel heeft een foefje bedacht bij het cilinderblok, daar zit een vierkante plaat bovenop om zo aan te sluiten tegen de voetplaat. Jammer dan, dat gaat gewoon aangepast worden (het zal eens niet ).
Goed, het ding is natuurlijk snel klaar in zekere zin als je alles zo aan elkaar plakt. Er zal echter wel geplamuurd moeten worden, want naden en kieren hou ik niet van. Hoe dan ook, eens kijken wat het wordt, op naar een nieuw avontuur!
Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk
-
Leuk! Dit ga ik maar eens even volgen ;D
Let wel heel goed op met zagen en ontbramen, voordat je het weet haal je iets te veel weg
Succes met de bouw!
-
Hoe'st met jouw ding?
Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk
-
Mwah het ding ligt hier in Delft in de kast te wachten op betere hobby tijden. Het leidingwerk is iets verder dan in mijn topic staat beschreven, maar meer ook niet. Ik heb wel een Mashima 1630 gevonden. Binnenkort heb ik weer tijd om te bouwen en wil ik de tender rijvaardig krijgen. Eerst nog drie weken studeren tot de zomervakantie.
-
Je kunt er altijd nog dit mee doen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wo2_0006-2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wo2_0006-2_1.jpg)
-
En dan weet jij, Eelco, zeker nog wel een adresje voor een of andere sloperij? ;)
-
Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk
-
Net ff wat geprutst, had de tandwielen van de Roco tender nodig. Wielen er vanaf gehaald met de poelietrekker, daarna de tandwielen en daarna de assen weer in de wielen geperst. Goed gereedschap is het halve werk (https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190614/12a2b0a580cefe1a4c308ab22413cd0b.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190614/20834cbfef17b04c986cc0bb888c9202.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190614/28e2c5194aa42708cfbdd96763df256d.jpg)
Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk
-
Goed, tijd om de aandrijving te fixen. Even met ruimertjes en een wringijzer de gaten voor de assen van de tandwielen geopend. Echter, als je van het resing gietdeel uit gaat, dan zitten alle gaten scheef ten opzichte van elkaar. Maikel zal dit onderkent hebben, want hij raad aan om alle gaten op te ruimen naar 3 milimeter, terwijl de assen maar 2,5 milimeter dik zijn. Gelukkig is er een messing subframe, die straks over het resin gietdeel komt te zitten, in dat frame zitten de gaten wel precies goed. Komt dat ff mooi uit (https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190620/ebed84a86969364f5e93fc964b7f4df2.jpg)
Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk
-
En weer wat verder met de aandrijving. Ons benne zuunig, dus ik gebruik gewoon de Roco motor, zal goed genoeg zijn. Nu heeft Maikel een resin chassis gemaakt waar de tandwielen in gaan. Daar zit een soort van pief op die er grotendeels af zou moeten. Je zou dan met een soort gekunstelde constructie de motor moeten vastmaken, maar goed, dat is me te provisorisch. Volgens mij was het oorspronkelijk de bedoeling dat de worm in het (nog te maken) gat van die pief kwam. Nou ja, boren, ruimen, vijlen en nu past het zowaar. Het moet natuurlijk niet te zwaar lopen en er moet een heel klein beetje speelruimte zijn tussen de tandwielen, dus nu voorzichtig fine tunen. Ben benieuwd of het gaat lukken, nu ziet het er in ieder geval zo uit:
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190701/b799bbf4fad93b69e493fb5b1b9c615c.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190701/0f5f4ac96146d2d33b73b6043ed43f3b.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190701/aa10332b4cb426a63bf4282f300b9262.jpg)
Nou, stroom er op en maar eens testen.
Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk
-
Vakman!
-
Het valt mee hoor, hou gewoon niet van provisorisch
Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk
-
Ga je hierbij maar eens virtueel op je vingers zitten kijken ;D
-
Zeau, vandaag ff de asjes voor de tandwielen gemaakt. Elk tandwieltje ff getest, er bleken er nog 3 zwaar te lopen. Dusch, hier en daar nog wat weggehaald in het resin chassis deel en inmiddels loopt alles als een zonnetje. Dan de motor. Die past zo inderdaad prima in het frame, maar de worm heeft nu teveel ruimte, dus drijft hij het tandwiel niet goed aan (behalve als ik de motor iets naar beneden druk). Dat betekent dat ik net teveel heb weg gehaald boven de worm.
Maar, Maikel heeft een loden gietdeel geleverd waar de motor precies onder past. Als ik zorg dat de motor goed naar beneden gedrukt wordt door het lood, dan blijft alles keurig zitten, is er geen wrijving bij de worm zoals nu eventueel het geval zou zijn en wordt alles goed aangedreven. Dat betekent dat het piefje er waarschijnlijk toch af gaat. Een andere oplossing is een nylon busje monteren waar de worm precies in past. Nylon heeft een 'smerende' werking, waardoor de worm niet zou slijten en daarnaast wordt de worm dan toch mooi op het tandwiel gedrukt. Maar goed, dan moet ik dus eerst een precies passend nylon busje vinden.
Hoe dan ook, het werkt, de rest is finetunen. Best leuk om zoiets (zelf) te maken.(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190703/2bf85b600699ead1fa460f67cfab0ec0.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190703/d0b005f6f37296ad0f02cc4c0bc7948c.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190703/24c5493b21d303b4b10558db003ba553.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190703/720c3b694854b31cbec1dd705e89dcc2.jpg)
Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk
-
Ziet er robuust uit (y)
-
Ik neem aan dat je het over een witmetalen gietsel hebt en niet lood? Want dat lijkt me sterk.
-
Ziet er strak uit! Ga je kwarteren na het spuiten of gemonteerd spuiten?
Ben erg benieuwd naar het verlagen van de voetplaat, hoe je dat gaat doen.
Succes, ik ga je volgen! (y)
-
Lijkt mij een slecht plan om op een draaiende worm te gaan lopen duwen met iets of bedoel je dat niet?
Gewoon zorgen dat het motortje goed ligt (zonder er op te hoeven duwen ofzo) en de worm dan mooi in het tandwiel loopt.
Stephan.
-
Ik wil of de worm opsluiten in een nylon bus met een sleuf aan de onderzijde waar het tandwiel in loopt, of het loden gietdeel (en ja, het is echt lood, kijk maar op de foto) de motor vast laten klemmen tussen het chassis en het lood en zo de worm vrij laten lopen, maar natuurlijk wel zo dat er geen speling is (en die is er nu wel).(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190703/3a2f001327a7cd02babcaaf6486a2630.jpg)
Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190703/a75c83b9c13b9f14393aeacd8dff56e1.jpg)
-
Ziet er strak uit! Ga je kwarteren na het spuiten of gemonteerd spuiten?
Ben erg benieuwd naar het verlagen van de voetplaat, hoe je dat gaat doen.
Succes, ik ga je volgen! (y)
De wielen hoeven niet van de assen af, dus dat scheelt weer Even in de thinner, primer en dan aflakken.
Tsja, dat verlagen van de voetplaat. Eerst maar eens de aandrijving goed maken, zodra dat goed loopt ga ik beginnen aan de loc. Heb wel een idee, wil een randje van het frame af frezen. Maar goed, dan natuurlijk kijken wat er nog meer aangepast moet worden, aangezien de ene aanpassing, vaak ook andere aanpassingen met zich mee brengt.
Oh ja, leuk, 1 - 0
Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk
-
Mooi resultaat chef! Ik zou toch kijken of je het motortje niet op een fatsoenlijke manier kan borgen zonder dat deze ergens extra aangedrukt moet worden. Nadat je het ballastblok geplaatst hebt kan je niet zien of het ook echt goed zit. De motor moet trouwens wel demontabel blijven, want anders krijg je het chassis niet in de bodemplaat met scheenplaten.
Staat jouw aandrijving met alle wielen ook netjes op de rails? Mijn aandrijving wipt een klein beetje. Ondanks dat ik alle delen nauwkeurig heb samengevoegd is het toch niet helemaal goed gegaan. Ik vermoed toch dat het door de lichte onnauwkeurigheid van het resin komt. Zeker zodra je een gat moet verruimen ontstaat er een risico dat je scheef gaat. Binnenkort prop ik het geval maar in een chassis jig. Kijken of er nog wat te redden valt.
Groet, Mathyn
-
Het resin chassis is zo scheef als wat, die gebruik ik alleen als opsluiting voor de tandwielen. De messing platen zijn wel goed, dus die moeten even uitgericht worden, maar dat doe ik inderdaad op de chassis tool.
Daarna zet ik de messing platen pas vast, anders krijgt ik ze niet recht meer ten opzichte van elkaar. Van het resin chassis heb ik alle gaten goed opgeruimd, aangezien ik die verder toch niet gebruik. Er is niet veel ruimte voor boutjes en moertjes, maar misschien met een parkertje. Hoe dan ook, de basis is er nu, het finetunen gaat nu pas beginnen
Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk
-
Mooi resultaat chef! Ik zou toch kijken of je het motortje niet op een fatsoenlijke manier kan borgen zonder dat deze ergens extra aangedrukt moet worden. Nadat je het ballastblok geplaatst hebt kan je niet zien of het ook echt goed zit. De motor moet trouwens wel demontabel blijven, want anders krijg je het chassis niet in de bodemplaat met scheenplaten.
Staat jouw aandrijving met alle wielen ook netjes op de rails? Mijn aandrijving wipt een klein beetje. Ondanks dat ik alle delen nauwkeurig heb samengevoegd is het toch niet helemaal goed gegaan. Ik vermoed toch dat het door de lichte onnauwkeurigheid van het resin komt. Zeker zodra je een gat moet verruimen ontstaat er een risico dat je scheef gaat. Binnenkort prop ik het geval maar in een chassis jig. Kijken of er nog wat te redden valt.
Groet, Mathyn
Ik lees het nu pas goed, maarre, heb je ook een jig aangeschaft?
Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk
-
Ja, weliswaar niet zo'n uitgebreide als die van jou, maar wel een leuk uitprobeersel. Ik kwam via de website van Rene Vink op een Engelse website terecht die gelaserd MDF bouwpakketten verkoopt van chassis jigs. http://www.modelrailroading.nl/Projects/NS5000/pages/04.1%20chassis%20jig/en.html
Ik ben benieuwd!
Groet, Mathyn
-
Oh ja, die heb ik ook gezien, slim ding! Hoeft ook niet geavanceerd te zijn, als 't maar werkt Beter
Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk
-
Vandaag weer verder gegaan met de aandrijving. Hier en daar kleine aanpassingen gemaakt, de gaten in het resin deel corresponderen niet helemaal met het messing deel. Dus gaten behoorlijk geruimd. Nu past alles mooi en draait elk tandwiel als een zonnetje. Ook de assen van de wielen lopen nu mooi. Als je alles precies pas maakt, dus aanhoudt hoe MK het heeft ontworpen, zit er aan de ene kant tussen de achterste as en de as daarvoor 1,97 mm en aan de andere kant 2 mm. Dat wringt dus. Met wat ruimen is alles keurig haaks te plaatsen, aangezien het messing frame wel goed haaks is. Opgelost. Nu nog even kijken hoe ik de motor ga vastzetten. Moet eigenlijk maar 1 nylon kraagbusje hebben, maar die dingen bestel je meteen per 100. Maar eens kijken of ik dat ergens vandaan kan toveren...
Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk
-
Dit belooft weer een interessant bouwverslag te worden.
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, toen ik de loc wilde opbouwen kwam ik erachter dat de schroef die het rode frame bij elkaar moet houden niet voldoende schroefdraad heeft. :-\
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Te-korte-schroef.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Te-korte-schroef.jpg)
Heeft iemand een idee hoe ik dit het beste kan oplossen? Want tot nu toe heb ik nog geen vervangende schroef kunnen vinden. Het idee wat ik nu heb is om een stukje schroefdraad er tussenuit te halen (zagen) en dan vervolgens de twee helften weer aan elkaar solderen. Het zwarte vakje zou er dan tussenuit gehaald worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schroef-inkorten.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schroef-inkorten.jpg)
Of is hier een betere oplossing voor?
Groet,
Tom
-
Zover ben ik nog niet, maar er zal vast iemand wel zover zijn die je kan helpen
Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk
-
Of is hier een betere oplossing voor?
Kan je niet gewoon een schroef van de juiste lengte nemen en daar een messing buisje omheen doen? Het buisje hoef je alleen maar op de goede lengte te zagen.
Dat lijkt me steviger dan deze schroef doorzagen en weer aan elkaar solderen.
Grtz, Ton
-
Ik zou ook inderdaad alleen aan het boutje (zeskant rechterzijde) iets doen.
Deze vervangen door een langer boutje.
Een te lang boutje kan je inkorten met een ijzerzaag of een slijpschijf.
stappen:
neem het boutje en een moer.
schroef de moer helemaal tot aan de kop (los en niet te vast draaien)
zaag/slijp af op de goede lengte
door de moer er weer af te draaien herstel je het schroefdraad.
Ronald Visser