BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: u43hvs op 05 mei 2019, 17:24:16
-
Ik ben benieuwd welke ludmilla’s in Nederland hebben gereden. Ik zit op de wip om een brawa n spoor ludmilla sound loc aan te schaffen, maar die moet wel in ons landje hebben gereden.
De leverbare ludmilla varianten zijn de dr versie en een db Ag versie https://www.n-spoorstore.nl/nl/n-spoor/diesellocs/brawa-diesellocs
-
Een moderne rode moet voorzien zijn van een "Holland Latz"
Groot wit vlak op de neus.
Precieze nummers heb ik geen idee van.
Mvg
Sander.
-
Ja, maar voor die tijd hebben er nog Ludmilla's op Arnhem gereden toen die stad vanaf Oberhausen werd bediend vwb goederenverkeer. Daar zat ook wel eens een altrote tussen (overigens wel met DB AG-Logo).
Verder hadden we nog de 241 in verkeersrood die op Amsterdam reed.
EDIT: Zie ook http://www.nicospilt.com/index_duitsland_diesel234.htm
-
Esu claimt de NL versie te hebben. Met correct nummer, Of wat aan de draaistellen hangt klopt: geen idee.
Op basis van de youtube: geen 'altbeluftet' huilgeluiden
-
Ik rijd n spoor, daar past de esu niet op
-
Uquilair heeft een boekje uitgegeven: Ludmilla in Nederland, (https://railmagazine.nl/winkel/ludmilla-in-nederland/) geschreven door Patrick Lippus.
ISBN 907151390-4
Daar staan heel veel nummers in van locs die in Nederland hebben gereden.
-
De DR versies hebben toch ook vroeger tot in NL gereden? Of zijn dat geen "Ludmilla's"?
Edit: zie bijna onderaan:
http://sleutelspoor.nl/diversen/hoekselijn-01c/
-
De laatste Warshawa expres in ieder geval tot/van Hoek van Holland.
(https://live.staticflickr.com/3375/3515910177_31e6322168.jpg) (https://flic.kr/p/6mFXAZ)930522 Hoek van Holland (https://flic.kr/p/6mFXAZ) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
-
Bedankt voor deze foto’s . Dat geeft mij wel een excuus voor de aanschaf.
-
In het begin heeft de 232 904 nog in zijn DB jasje in NL gereden, hier het bewijs: https://www.flickr.com/photos/andrekorevaar/32417261757/in/dateposted-friend/
-
kijk, die is (ongeveer) nog gewoon te krijgen
-
Loc 14 van Uwe Adam heeft ook in Nederland gereden, maar enkel voor werktreinen dacht ik.
-
Die Uwe-Adam reed regelmatig met de afvaltrein naar Wijster vanaf Gnl
-
Klopt, alleen zijn die niet in model (schaal N) leverbaar voor de vraagsteller.
Wellicht dat het titel van dit draadje wat verwarring geeft.
-
Ik hoop dat er nog eens een fabrikant komt die de DB 241 (NL-uitvoering) in H0 uitbrengt. :-X :angel:
-
Klopt, alleen zijn die niet in model (schaal N) leverbaar voor de vraagsteller.
Wellicht dat het titel van dit draadje wat verwarring geeft.
nee die is niet verwarrend. De vraag is in het grootspoor onderdeel gesteld. Niet voor niets. pure nieuwsgierigheid
-
Aha, dacht dat je wilde weten welke van de 2 kleuren (altrot/neurot) er eventueel gereden hebben ivm de keuze bij de winkel ;)
In dat geval heb ik niks gezegd, wel een toevoeging dan: Er heeft zelfs nog een orientrode 234 gereden met de blauw/witte Interregio-rijtuigen. Was ivm werkzaamheden en ging in NL deels over enkelsporige lijn zonder bovenleiding.
-
De Ludmilla`s die voor Railion bewust in Nederland gereden hebben, waren naar Nederlandse maatstaven omgenummerde machines, die niet ooit eens eerder gebruikt waren.
Toen de machines weer terug gingen verdwenen de NL nummers weer, of toen de loks hun oude DB nummer weer kregen weet ik niet.
-
Bij Railion hebben de 232 109, 201 241, 283 en 901-909 gereden, waarvan de eerste vier hun DB nummer hebben behouden en de laatste 9 omgenummerd zijn.
-
De Ludmilla`s die voor Railion bewust in Nederland gereden hebben, waren naar Nederlandse maatstaven omgenummerde machines, die niet ooit eens eerder gebruikt waren.
Toen de machines weer terug gingen verdwenen de NL nummers weer, of toen de loks hun oude DB nummer weer kregen weet ik niet.
Deze locs hebben gewoon hun 232.9 nummers behouden. Zo is de 232 901 verkocht aan WFL en rijdt onder dit nummer bij zijn huidige eigenaar, inclusief ATB. Een foto van deze machine is hier: https://www.flickr.com/photos/andrekorevaar/42079458165/in/dateposted-friend/
-
Je kan mn online foto albums wel doorploegen,staan genoeg 232érs in die hier hebben rond gereden in cargo dienst ;)
http://www.flickr.com/photos/35031078@N08/albums (http://www.flickr.com/photos/35031078@N08/albums)
Wellicht zit r iets nuttigs tussen ???
-
Allen bedankt, het is deze geworden (https://www.n-spoorstore.nl/images/stories/virtuemart/product/61023.jpg)
-
Mooi!
Veel plezier er mee.
Groeten,
Jelmer
Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk
-
Aha, dacht dat je wilde weten welke van de 2 kleuren (altrot/neurot) er eventueel gereden hebben ivm de keuze bij de winkel ;)
In dat geval heb ik niks gezegd, wel een toevoeging dan: Er heeft zelfs nog een orientrode 234 gereden met de blauw/witte Interregio-rijtuigen. Was ivm werkzaamheden en ging in NL deels over enkelsporige lijn zonder bovenleiding.
Wat was eigenlijk het verschil tussen een 232 en 234? uiterlijk volgens mij niks toch? jammer dat er nooit eentje in model is verschenen
#edit: en daarop aansluitend dezelfde vraag mbt de 241
-
Uiterlijk weinig tot niets, inwendig is wel het een en ander aangepast, zie ook de Duitse Wikipedia-pagina:
https://de.wikipedia.org/wiki/DR-Baureihe_130#DR_/_DB-Baureihe_234 (https://de.wikipedia.org/wiki/DR-Baureihe_130#DR_/_DB-Baureihe_234)
https://de.wikipedia.org/wiki/DR-Baureihe_130#DB-Baureihe_241 (https://de.wikipedia.org/wiki/DR-Baureihe_130#DB-Baureihe_241)
234 is speciaal omgebouwd voor (snellere) reizigerstreinen
241 is voorzien van sterkere motoren
-
(y)
-
Die informatie staat dus allemaal in het boekje dat ik eerder noemde (bericht #5)
Dat boekje is een must als je echt met het juiste nummer en de juiste kleurstelling wil rijden.
-
Nog een plaatje van een Ludmilla in Nederland: https://flic.kr/p/pWFuxP
:)
-
'Like'
-
In dat geval heb ik niks gezegd, wel een toevoeging dan: Er heeft zelfs nog een orientrode 234 gereden met de blauw/witte Interregio-rijtuigen. Was ivm werkzaamheden en ging in NL deels over enkelsporige lijn zonder bovenleiding.
Nou dat waren er wel diverse. Dit haal ik uit het boek "Het grensbaanvak Hengelo - Bad Bentheim 1961-2014. (Uquilair)
Dit was in 1995. Ze reden Hengelo-Goor-Zutphen e. v.v.v..
234 180
234 116
234 323
234 468
Verder staat in dit boek dat de RN 232 908-4 en DR 234 440 (1993) ook hier reden. Maar je hebt je keus al gemaakt.
-
Die 1ste zowiezo,die heb ik meermaals op foto gemikt jaren terug met van alles aan cargo aan de haak ;)
-
De vraag zal wel allang beantwoord zijn, maar ik kwam weer eens wat tegen:
https://flic.kr/p/huEWtT
https://flic.kr/p/hxu6jd
Wel lekker groot, kun je prima downloaden en als bureaublad achtergrond gebruiken ;)
-
Dan zou ik toch wel even vragen aan de eigenaar of die dat goed vind ;)
-
Als het alleen maar voor je eigen bureaublad is lijkt me dat geen probleem.
-
Op Flickr kun je instellen of bezoekers je foto's kunnen downloaden of niet. Uiteraard kun je de foto's altijd wel opslaan ongeacht de instelling, maar als iemand downloaden mogelijk maakt, ga ik ervan uit dat de fotograaf het niet erg vindt of juist trots is dat zijn foto gebruikt wordt als bureaublad. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat ik er een boek van maak en verkoop op Marktplaats of zo. Wat je overigens wel weer via Flickr zelf kan doen. Van alle foto's kun je afdrukken, kalenders, mokken etc. bestellen ;D
-
Nou dat waren er wel diverse. Dit haal ik uit het boek "Het grensbaanvak Hengelo - Bad Bentheim 1961-2014. (Uquilair)
Dit was in 1995. Ze reden Hengelo-Goor-Zutphen e. v.v.v..
234 180
234 116
234 323
234 468
Verder staat in dit boek dat de RN 232 908-4 en DR 234 440 (1993) ook hier reden. Maar je hebt je keus al gemaakt.
Even stof afblazen, maar is er ook een fabrikant de de 234 heeft uitgebracht in de versie die met de IR rijtuigen reed?
-
Martijn,
Heeft de 232-109-9 in Nederland rond gereden?
Dat is nu 'n ESU lok.
Mvg Ad
-
Nou
Het gaat me niet om het exacte nummer, maar meer om de reeks 234 (een aangepaste 232)
-
In het boek Ludmilla in Nederland staan 2 foto's van de 232 109 in Oost-Groningen.
-
Op zich niet gek aangezien de loc werd gebruikt door Railion Nederland, al was de meeste inzet op Rotterdam - Venlo.
Een 234 in H0 in de juiste uitvoering kan ik zo snel niet vinden.
-
Nee dat dacht ik ook
Ik ben 3 railer en heb wel een Marklin 232 gevonden, en de cijfers zijn klein, maar toch