BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: edwin1974 op 21 april 2019, 12:29:22

Titel: Moderne loc koppelling
Bericht door: edwin1974 op 21 april 2019, 12:29:22
Ik heb een vraag over de loc koppelingen van de NS serie's 6400/6500 1600,1700, 1100 met botsneus 1300.

Welke type heeft de NS gebruikt en is dit het standaard type van de NS?
Een tekening met maten is zeer welkom.
 
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kupplung-Moderne-locs.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kupplung-Moderne-locs.gif)

Via google heb ik deze duitse firma gevonden
https://www.goehmann.com/index.php?article_id=269&clang=0

Edwin
Titel: Re: Moderne loc koppelling
Bericht door: Thom op 22 april 2019, 23:07:41
Het is niet zozeer dat er één soort trekhaak word gebruikt voor al het materieel, het model van een trekhaak zoals je hier op de tekening hebt staan is afhankelijk van de constructie van het materieel en het tonnage waar het totale stoot- en trekwerk op is ontworpen.

Zou zijn er vele verschillende inbouwmaten, maar ook verschillende uitvoeringen en zwaartes van het verenpakket waar de trekhaak in gemonteerd zit achter de bufferbalk.

In jouw link staat genoemd "Austauschbarkteitszeichen ***U*** DB***" Waarbij de onderstreepte U betekend dat het een volgens UIC uitwisselbaar wisseldeel is, hoogstwaarschijnlijk is dit dus trekhaak bedoeld voor een goederenwagen. Die zijn op hun beurt wel Europees genormeerd zodat een wagen ook onderhouden of hersteld kan worden buiten het land van herkomst, echter geldt dat dus niet als er geen onderstreepte U op staat.