BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: bamberg op 20 april 2019, 00:12:10

Titel: Baanplan Duitse Museumbahn met DB station
Bericht door: bamberg op 20 april 2019, 00:12:10
Hallo iedereen,

Ik lees af en toe al eens mee en heb besloten toch maar eens een start te maken met een baanplan. Ik ben benieuwd naar tips en opbouwende kritiek van jullie als ervaringsdeskundigen op het baanplan, op basis van het thema wat ik uiteen zal zetten. 

Ik zal mij eerst even voorstellen. Ik ben Marc en ben al jarenlang een liefhebber van Duitse stoomlocomotieven. In dan in het bijzonder Bundesbahn loks. Ik heb het stoomtijdperk niet meegemaakt, maar ben door mijn vader wel regelmatig meegenomen naar de SSN en de VSM. Ziedaar de link :-). Normaliter ben ik druk bezig met ondernemen en in mijn vrije tijd een jong gezin.

In de afgelopen jaren een behoorlijk aantal modellen verzameld, voornamelijk Roco. Aangevuld met moderner Trix en Liliput materiaal. Denk aan BR01.10, 01, 03.10, 018, 023, 035, 042, 044, 050-052, 52, 064, 065 en 84. Ik heb relatief weinig tijd, maar toch besloten om maar eens met een baanplan en daarna met een baan te starten.   
 
Ruimte is op zich in ons huis aanwezig. Uiteindelijk wil ik de zolder gaan inzetten als spoorzolder. Daar moet nog wel een hoop voor gebeuren (denk volledige vloer, extra dankraam etc.). In de tussentijd wil ik beginnen met een baan bestaande uit vijf modules. Waarvan vier de zichtbare baan vormen en een 1 een keerlus. Het is de doelstelling dat deze modules in de toekomst naar de zolder verhuizen.  :) De zolder is circa 8m bij 4m. Dit ingetekende station is circa 3,60 meter over vier modules, met een extra module voor de Kehrschleife om het schaduwstation te bereiken. Railmateriaal is Rocoline.

Tot zover mijn achtergrond. Nu het thema:
 
Een Spitzkehre Bahnhof in Duitsland, in tijdperk VI. Heuvelachtig gebied. Een baanvak is stilgelegd, waardoor er in feite een kopstation is ontstaan. De DB bedient dit station met diesel treinstellen (bv. Brawa BR643).
Het stilgelegde baanvak is omgevormd tot een Museumsbahn, Aangezien de Museumsbahn zich in een "reizvolle Gegend" bevindt, komt er ieder seizoen veel publiek op af. En heeft de Museumsbahn de afgelopen 30 jaar een enorme groei doorgemaakt (ongeveer zoals de VSM in NL).

De Museumsbahn is dan ook in de afgelopen jaren flink uitgebreid. Niet alleen in materieel, maar ook in emplacement en voorzieningen. Zo is er een stoomlok hal gebouwd en is er een "22m Einheits Drehscheibe" geplaatst  :) (In het kader, als dit bij de VSM en SSN kan, waarom dan niet bij een Museusmbahn in DLD  :)).   
 
Het voordeel van deze opzet is dat ik stoom kan uitbeelden zoals ik het altijd beleefd heb, nl. in museale sfeer, waarbij er dus ook ruimte is voor eigen inzichten. Bovendien kan ik BundesBahn met Reichsbahn en modern materieel combineren.

Voor we naar het sporenplan gaan, moeten jullie weten dan ik ook een fan ben van complexe wisselstraten :). Ik realiseer mij ook dat het sporenplan eenvoudig kan, maar zie graag complexiteit hierin terug (dus kruisingen ed.).

Nu het sporenplan. Via de aftakking linksonder bedient de DB dit station. De DB heeft spoor 1, 2 en 11 tot haar beschikking. Waarbij eigenlijk alleen spoor 1 wordt gebruikt (ma-vr overdag 2x per uur, daarbuiten "Stunden takt"). Spoor 1 is loopt dood (kopspoor).
Spoor 3 tot en met spoor 7 is in het bezit van de Museumsbahn.
De Museumsbahn start via de aftakking rechtsboven. De Museumsbahn en de DB hebben een overeenkomst dat spoor 2 gebruikt mag worden door de Museumsbahn. De Museumsbahn is met name in de weekenden en het zomerseizoen actief. En gebruikt met name spoor 3 voor vertrekkende en aankomende treinen. Bij drukte kan ook spoor 2 worden ingezet.

Regelmatig verzorgt de Museumsbahn ook hoofdlijnritten met haar sneltrein machines. Ook komen er geregeld andere Eisenbahn Freunde met Gastloks op visite. Deze gebruiken dus de DB strecke.
Hiervoor is het handig dat de kruis mogelijkheid in de wisselstraat nog aanwezig is uit de tijd dat de "Spitzkehre" nog heel belangrijk was voor het wisselen tussen beide "Strecken". Zo hebben treinen van spoor 2 en 3 toegang tot beide Strecken. Het doodlopende uithaalspoor aan het andere einde van de wisselstraat van spoor 3 bestaat nog vanuit vroeger voor druk Spitzkehre Betrieb. Waarbij een lok vanuit de bovenstrecke (spoor 3) kon wachten om de binnenkomende trein van de onderstrecke (spoor 2) over te nemen.   
Spoor 4 was vroeger voor binnenkomst en vertrek voor goederentreinen. Spoor 5, 6 en 7 werden gebruikt voor wegzetten van goederenwagens en overig materieel. De Museumsbahn gebruikt de sporen 5,6en 7 voor opslag van materieel. Spoor 4 is omloopspoor en opstelspoor voor het samenstellen van een nieuwe trein.
De draaischijf heeft de Museumsbahn zo neergelegd dat al haar sporen goed bereikbaar zijn (zoals je wel eens ziet met draaischijf gebruik in tijdperk I) (Ik doe het vanwege ruimte besparing en speelplezier).
Spoor 11 was vroeger bedoeld voor de lokale goederen verlading.

Wat ik zelf goed vind aan het baanplan:
- Interessant sporenplan, dat afwisselend bedrijf mogelijk maakt
- Veel omloop mogelijkheden en aankomt en vertrek mogelijkheden
- Relatief lange perrons
- Speelplezier

Vragen:
- Wat zouden jullie veranderen aan het sporenplan (met respect van de uitgangspunten, ontstaan als spitzkehre bahnhof, vanuit spoor 2 en 3 moeten beide Strecken aangestuurd kunnen worden, deling tussen DB en de Museumsbahn)? En dit zonder in te boeten op mijn wens van een complexe wisselstraat  (y).
- De draaischijf, kan dit zo aan het einde van de sporen, of is echt al het realisme zoek?
- Is er extra rangeerplezier in te bouwen?

Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties op dit plan in concept.
 
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Museumsbahn-sporenplan.pdf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Museumsbahn-sporenplan.pdf.jpg)
Titel: Re: Baanplan Duitse Museumsbahn met DB station
Bericht door: Reeks77 op 20 april 2019, 11:14:59
@Bamberg,

Leuk dat je je ideeen hier hebt , en je laat zien wat je zoal beweegt.Het sporenplan oogt nogal druk, als ik kijk naar wisselstraat links kan het misschien eenvoudiger, zodat je wat meer rust maakt in het geheel .Een mooi voorbeeld van een DB station met museum-activiteiten is Rennsteig , weliswaar erg eenvoudig maar je kunt hier wel mooie dingen op maken en samenstellen .Er zijn talloze mensen hier  die ervaring hebben met wat jij graag wilt bouwen ,kies dar het beste van , of maak vandaar uit een idee .Het geeft niets als je je eigen dingen erin doet ,het is immers jou manier van de hobby beleven .
Titel: Re: Baanplan Duitse Museumsbahn met DB station
Bericht door: tothebeach op 20 april 2019, 11:40:07
Met in gedachten je voorkeur voor complexe wisselstraten, denk ik dat het er prima uitziet.
Qua rangeerwerk zie ik dat spoor 7 slecht bereikbaar is. Al het materieel dat je daar gaat plaatsen moet er 1 voor 1 op en af gerangeerd worden. En dan ook nog door de loods heen. Met andere woorden, dat spoor is onbereikbaar, ook als je daar alleen nog op te knappen materieel neerzet (wat 'nieuw' gekocht wordt, moet er ook geplaatst kunnen worden).

En als je van links komt over het spoor met de boog,dat 180o draait, dan kan je het tweede paar wissels (een overloop) verwijderen. Die zelfde manoeuvre kan je namelijk ook maken via het eerste wissel en het direct daaropvolgende engels wissel (of is dat een half engels wissel? Maar dan nog, 2 wissels extra zijn duurder dan 1engels wissel, lijkt me).

En het spoor met de boog kan nooit onder het andere spoor door. Je hebt maar een aantal decimeter om minimaal 7 cm te zakken. Dat gaat je niet lukken. Dus die zal ik ook in overweging nemen.

Zomaar wat dingen die ik nu zie. Het thema is leuk, het ontwerp heeft zeker mogelijkheden, zeker als je mijn eerste en derde opmerking weet te verwerken (hetzij in een verhaal, hetzij practisch).

Groet,
Michel
Titel: Re: Baanplan Duitse Museumsbahn met DB station
Bericht door: NS264 op 20 april 2019, 20:41:06
Hoi, welkom hier!

Op zich een heel uitgebreid plan met veel mogelijkheden.

Misschien optie ter hoogte van spoor 6 & 7 de sporen er zo vervallen mogelijk uit te gaan beelden iets inkorten zodat je wat ruimte krijgt voor een oude fabriek of een deel van een kolenmijn.

Gr Koen.