BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Joran op 15 april 2019, 22:41:41
-
Op diverse plaatsen (waaronder wikipedia) lees ik dat sommige bakken van de ICM-0 prototype serie sprinter ramen hadden. Ik heb hier echter nog nooit een foto van gezien. Vraag me dan ook af of dit wel klopt. Heeft iemand hier bewijs van?
-
Dit verhaal klopt. Volgens mij betrof het een tussenbak (AB) die na brandschade de schuiframen kreeg. Onlangs zag ik er een interieurfoto van, weet alleen niet meer waar.
Gr. Erik.
-
Betrof de AB 4007.
-
(y)
Nu nog beeld :)
-
Ik heb deze interieurfoto van 14 september 2003 gevonden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NK-2003.60.10c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NK-2003.60.10c.jpg)
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=3869.0
Even scrollen naar reactie 9
Schuifgedeelte niet te zien maar wel de dunne spijl.
Goed kijken
https://www.flickr.com/photos/35626608@N00/5556764082
http://home.kpn.nl/f2hrajhamoen482/lw_n1726max.JPG
Mvg
Sander.
-
En omdat ik geen diascanner heb maar even met de telefoon een fotootje van een diaprojectie gemaakt van een dia van 22 mei 1995 van de buitenkant:
(Sorry voor de vertekening, ik moest ook nog proberen mijn telefoon buiten het straal van de projector zien te houden....)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4007.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/4007.jpg)
-
Ja, tussenbak was volgens mij altijd zo geweest.
Zag een filmpje van NS uit 1989 waar je het interieur zag en ook die sprinterramen, was een enkele tussenbak reden?
-
Gaaf om eens te zien (y) Dank allen!
Had ook gezicht op Flickr op het treinstelnr. Maar vond alleen vage foto’s waar ik het niet heel goed op kon zien. Waren die ramen exact dezelfde maat dat het zo goed pastte?
-
Zal mij niks verbazen aangezien de SGM (sprinter) en ICM (koploper) familie van elkaar zijn en veel gelijkenissen hebben ;D
Mvg Jamie
-
Van de sprinterramen bestaan korte en lange varianten, die laatste werden bijvoorbeeld gebruikt voor de eerste klas in de SGM-tussenbak en in de DDM.
Die lange versie lijkt qua verhouding wel aardig overeen te komen met de ICM-ramen.
-
Zal mij niks verbazen aangezien de SGM (sprinter) en ICM (koploper) familie van elkaar zijn en veel gelijkenissen hebben ;D
Mvg Jamie
Zou me niet eens verbazen als je een SGM tussenrijtuig zonder pardon in een ICM kunt plaatsen.... iemand uit Hlm?? 🙂
....een keertje ramen meten tijdens de hobby. Lijkt idd meest op de 1e klasse variant van SGM en DDM.
Mvg
Sander.
-
Dat lijkt me wat onwaarschijnlijk, je hebt immers ook de doorverbindingen van de stuurstroom en andere specifieke koppelingen. Voor een transport is het misschien te doen, maar ik denk niet dat je een functioneel treinstel krijgt als je een SGM tussenbak in een ICM hangt. Maar er is hier op het forum vast wel een deskundige die daar uitsluitsel in kan geven.
-
Neen, doelde ook voornamelijk op mechanisch en luchttechnisch, omdat het qua bouw behoorlijk overeenkomt. Electrisch zijn er tig varianten denkbaar inderdaad. DDZ praat ook niet meer met DDAR bijvoorbeeld.
Mvg
Sander.
-
Volgens mij heeft SGM ook een motor draaistel onder de tussenbak om de naam sprinter waar te kunnen maken.
Groet,
Gerard van der Sel
-
Dat heeft een Sprinter niet, bij de ICM-IV is wel een (extra) motordraaistel onder de B-bak aanwezig.
-
3 delige sprinters zijn ook heel iets langzamer qua optrekken door het extra gewicht van de tussenbak, of de naam Sprinter dan nog wel correct is ;D ?
-
SGM is sneller dan het meeste materieel, behalve een DD-AR, daar kan niks aan tippen ;D
-
Een Flirt III doet toch aardig zijn best :P
-
Geen ervaring mee :P En ook niet met SNG :-\
-
De foto's geven ook nu aan dat het Lima model van de 4007 niet correct is, en de 4005 dus wel!
-
Bij indienststelling was de 4007 bij mijn weten identiek aan de 4005. Die Sprinterramen kwamen er pas in na een brand. De Lima 4007 is dan even correct als de 4005, hoewel het voor een hobbyïst natuurlijk leuk kan zijn de ramen te vervangen.
Kennelijk was de voorraad Sprinterramen bij NS erg groot?
-
ja, in die tijd zullen ze wel makkelijk leverbaar zijn geweest. En dr zit geen techniek in, dus lekker simpel en goedkoop.
-
...tot nog toe geen ICM en SGM getroffen, maar wel ICR en DDAR.
Gemeten van / tot en met buitenkant raamrubber.
ICR BxH 162cm x 92cm
DDAR BxH 161,5cm x 96cm. (2e klasse 129cm x 96cm)
Mvg
Sander.
-
Daar heb ik dit weekend nog even naar gekeken: ICR breedte was 1600 mm tegenover 1184 mm voor SGM 2e klasse (en plan E 1180 mm), ICM stond er helaas niet bij.
-
De steek van ICM en ICR zijn toch identiek? Het is aannemelijk dat de ramen dus ook gelijk zijn.
-
Zover ik weet zijn de ICR rijtuigen van de ICM midden bak afgeleid?
-
ICR en ICM zullen identiek zijn. Er kan voor en na de revisie naar resp ICRm en ICMm een kleine afwijking opgetreden zijn natuurlijk. Vermoed dat Rick nog een echte ICR in handen heeft gehad ?
Ik vind de afwijking tussen DDAR en SGM 2e klasse wel opvallend groot.
Bij gelegenheid zal ik nog eens een SGM 1e klasse en ICMm opmeten. Eerst even een weekje vakantie vieren.
Mvg
Sander.
-
Ik had een tekening voor me. :P
Maar ik neem aan dat ICR en ICM voor en na revisie nog steeds dezelfde ramen delen. In ieder geval past een SGM raam ook in plan E, zo reed een plan E B rond en die 4 mm extra was voor Haarlem natuurlijk geen probleem.
-
...ja ik doelde ook meer op de huidige ramen tov de oude. Het kan natuurlijk dat de huidige raamrubbers wat ruimer over het gat in het casco vallen bijvoorbeeld.
Ben nu vooral nieuwsgierig naar de hoogte. 4 cm verschil tussen DDAR en ICR is dan wel weer redelijk veel. Benieuwd wat SGM doet wat dat betreft.
Mvg
Sander
-
Ik had een tekening voor me. :P
Maar ik neem aan dat ICR en ICM voor en na revisie nog steeds dezelfde ramen delen. In ieder geval past een SGM raam ook in plan E, zo reed een plan E B rond en die 4 mm extra was voor Haarlem natuurlijk geen probleem.
Helaas gat u niet door voor de koelkast ;D Da's namelijk de A 50 84 18-37 226-6 (A6522) die als gevolg van brand (30 november 1971) hersteld werd met ramen van eveneens beschadigde en niet meer herstelde Plan W B 50 84 21-37 504-1.
-
Ach, ik ben ook wel blij dat ik dat niet uit mijn hoofd weet. :P
-
Bij indienststelling was de 4007 bij mijn weten identiek aan de 4005. Die Sprinterramen kwamen er pas in na een brand. De Lima 4007 is dan even correct als de 4005, hoewel het voor een hobbyïst natuurlijk leuk kan zijn de ramen te vervangen.
Kennelijk was de voorraad Sprinterramen bij NS erg groot?
Toen de 4007 in dienst kwam had het geen 2e klasse logos en geen baanruimers. Dat heeft het Lima model weer wel, de 4005 is wel correct toen het in dienst kwam.
-
Vandaag een SGM in handen gehad.
Ik meet (vanuit de ballast) in cm BxH 161 x 96 (2e klasse 129 x 96)
We hadden al:
ICR BxH 162cm x 92cm
DDAR BxH 161,5cm x 96cm. (2e klasse 129cm x 96cm)
Mvg
Sander.