BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Rondje_HO op 30 maart 2019, 19:53:38
-
Beste Fred, even een vraagje voor de specialist :)
Jij hebt vast wel de Hobbytrain sets van de teakhouten CIWL rijtuigen in bezit, misschien de geheel bruine en/of de beige/bruine. Zelf heb ik de beige/bruine Calais-Méditerranée sets in H0, dus een trein van twee fourgons en vier rijtuigen F-WL-WL-WR-WL-F. Nu had ik vanmiddag eindelijk even tijd om deze achter mijn PLM 231 B11 (van REE Modèles) te zetten. Vol verwachting schoof ik de regelaar op mijn z21 omhoog, de lok begon te puffen en ... bleef gewoon op zijn plek staan, de wielen doorspinnend op volle snelheid :-X :P :o Bij een nadere check bleek dat de wielen zo'n weerstand hadden dat de lok ze met geen mogelijkheid vooruit kreeg :'( Nu mijn vraag aan jou (of iemand anders die er ervaring mee heeft natuurlijk :) ) Heb jij dit ook ervaren? Of rijden de rijtuigen bij jou wel soepel?
Alvast super bedankt, met vr. groet, Martijn.
PS Mocht je het vervelend vinden als ik de topic vervuil, meldt het dan gerust, dan haal ik mijn bericht weg hoor :angel:
-
Hallo Martijn,
De Hobbytrain teak rijtuigen rijden inderdaad nogal zwaar (komt door de sleepcontacten voor de verlichting, denk ik (en het zware teakhout ;))), maar mijn Fulgurex S2/6 (met dus maar 2 aangedreven assen) trekt er 5:
https://www.youtube.com/v/fHXHIBRk54I
Groet
Fred
NB: Misschien handig om een CIWL draadje te openen (voor model en grootspoor), deze vraag heeft wel met spelen te maken, maar niet met buiten spelen ;) ?
-
Mooie villums weer, Fred, super! (y)
Leen.
-
Mooi :) ! Een draadje voor CIWL (Compagnie Internationale des Wagons-Lits et des Grands Express Européens) rijtuigen in groot en klein. Vragen/Antwoorden en Wetenswaardigheden (met plaatjes).
Voor wie veel (alles) wil weten over CIWL rijtuigen in het groot is het boek "La Compagnie des Wagon Lits, Histoire des vehicules ferroviaires de luxe" uitgegeven door La Vie du Rail (ISBN 978-2-915034-97-4) een aanrader.
En voor een mooi overzicht van rijtuigen in het klein in H0 zie deze website: http://traintamarre.tassignon.be/inventaire_H0/inventaire_H0_new1.php?type=CIWL (http://traintamarre.tassignon.be/inventaire_H0/inventaire_H0_new1.php?type=CIWL)
Ook een mooi overzicht vind ik, maar dat is subjectief, is mijn (gratis) e-boek over CIWL rijtuigen in alle schalen: http://sncf231e.nl/ciwl-carriages-by-fredsmall/ (http://sncf231e.nl/ciwl-carriages-by-fredsmall/)
Groet
Fred
-
....
De Hobbytrain teak rijtuigen rijden inderdaad nogal zwaar (komt door de sleepcontacten voor de verlichting, denk ik (en het zware teakhout ;))), maar mijn Fulgurex S2/6 (met dus maar 2 aangedreven assen) trekt er 5:
....
Bedankt voor je reactie. Misschien komt het omdat die Fulgurex wat zwaarder is dan de REE? Ik zal eens nakijken welke assen daarvan zijn aangedreven (ik dacht twee grote wielassen onder de lok en alle assen van de tender, maar dat weet ik niet zeker). Wat ik overigens wel gelezen heb ergens (kan het alleen niet meer terugvinden) is dat de stroomafname van de eerdere sets (de geheel bruine rijtuigen) iets anders is dan bij de laatste uitgaven van de bruin/beige rijtuigen. Bij de eerdere sets zouden het een soort staafjes/draden zijn die op de dikkere delen van de assen duwen, bij de laatste sets zijn het een soort gevormde dikke plaatjes die ook tegen de zijkant van de wielen duwen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190331_155816_resized.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190331_155816_resized.jpg)
(Hobbytrain H44018 / H44019)
Als we overigens toch bezig zijn, gelijk nog even een plaatje hoe die binnenverlichting er dan uit ziet ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190128_234651.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190128_234651.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190128_234701.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190128_234701.jpg)
(Het kromme/ronde van de panelen en ramen komt door vertekening van mijn telefoon, ze zijn in werkelijkheid gewoon recht :) )
Vr. groet, Martijn.
Bonus: een pagina bij onze oosterburen over deze rijtuigen, ook erg interessant :)
link (https://www.wagonslits.de/phpbb2/viewtopic.php?t=1487&postdays=0&postorder=asc&start=25&sid=83936a9abba8c991d2de3b161224e02b)
-
Een heel bijzonder type CIWL rijtuig is de "Fourgon Truck" ofwel de container bagage wagen. Daarvan waren er drie die reden (een tegelijk) in de Flèche d'Or tussen Parijs en Calais. In Calais gingen de containers op de boot en in Dover werden ze dan op platte wagens gezet en die reden mee in de Golden Arrow naar London. Er zijn verschillende modellen gemaakt van de speciale wagens en in bijgaande film presenteer ik er een klein aantal:
https://www.youtube.com/v/qwauZRbi8s8
Groet
Fred
-
In onderstaand topic heeft Willy (WillyTEE) een en ander met de fabrikant opgenomen:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=97279.msg3222196422#msg3222196422
Met vr. groet, Martijn.
-
In spoor 0 zijn er een aantal mooie schaalmodellen van CIWL rijtuigen gemaakt. Hierbij een presentatie die ik gisteren in elkaar gezet heb van een aantal van deze:
https://youtu.be/Ve1roBIM_Wo (https://youtu.be/Ve1roBIM_Wo)
https://www.youtube.com/v/Ve1roBIM_Wo
Groet
Fred
-
Mooi gedaan, prachtige rijtuigen (y)
-
Mooi! Vooral die eerste (Koreaan) is schitterend!
-
Vandaag heb ik een film gemaakt van mijn mooiste CIWL spoor 0 rijtuig:
https://youtu.be/TxswhHsUooM (https://youtu.be/TxswhHsUooM)
https://www.youtube.com/v/TxswhHsUooM
Groet
Fred