BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Lazer1 op 23 maart 2019, 09:05:41
-
Hoi,
ik ben nog volop bezig met mijn eigen baan te bouwen, maar omdat een kamer nooit groot genoeg is om treinen in volle lengte te laten rijden had ik een (gek?) idee.
Ik zou willen proberen een HO baan te bouwen in de tuin.
Op de foto's zie je in het midden van mijn tuin een tuindraad op ongeveer 1 meter hoogte, dat lijkt mij ideaal om een spoor op te leggen. De lengte is ruim 30 meter. De hoge plantenbakken zouden verplaatst worden, zodat de bovenzijde van de draad vrij is. De hele tuin is met kunstgras, dus onderhoudsvrij.
Uiteraard zou ik enkel rijden bij droog weer en de treinstellen steeds binnen bewaren.
Het zou een enkelspoor zijn met op het einde telkens een lus, zodat het rechte gedeelte een dubbelspoor lijkt.
Eventueel een eindstation met enkele wissels.
Verder geen electronica, wissels handbediend...
De voor de hand liggende vragen zijn :
- als ondergrond dacht ik aan waterbestendige betonplex platen (20 cm breed voor twee sporen naast elkaar)
- hoe aankleden? Of gewoon schilderen ?
- welke sporen zijn roestbestendig ? Ik dacht aan Flexi Profirails van Fleischmann?
- ik zou opteren voor een z21 of eventueel zelfs analoog starten. De electronica zou ik inbouwen in een waterdichte kast, in de winter de z21 of trafo uiteraard binnen opbergen.
- een andere optie is om de hele baan te overkappen, bv met een 'dakje' van doorzichtige platen, maar dat lijkt me veel werk en dan kan je niet steeds aan de trein.
Wat vinden jullie ? Is dit realiseerbaar ?
Heeft iemand al een buitenbaan ?
mvg
Rudy
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2232_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2232_5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2233.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2233.jpg)
-
Geen gebruikelijk idee, maar ook niet helemaal vreemd.
Peco geeft in zijn gebruiksaanwijzing tips wat wel en niet te doen met de rails. Ik zou kijken of je het zo kunt maken dat je alles in de winter onder dak kunt zetten, dat helpt voor de levensduur.
Verder is het natuurlijk wel héél gaaf om met echt lange treinen een heel eind te kunnen rijden (y)
Groet,
Tjalling
-
Leuk idee, alleen al om de lengte. Mijn ervaring met betonplex is echter dat dat het in weer e wind niet heel lang uithoudt. De 4 jaar geleden zelfgebouwde disselbak van onze vouwwagen staat maar enkele weken per jaar bloot aan regen en vooral de deksel delamineert waar je bijstaat. Ik vind het een leuk idee, maar zou alle secties los (en smal) bouwen en deze na gebruik opgestapeld in de hoek van de garage opslaan.
-
misschien waterbestendige OSB platen met dakbedekking (soort roofing) ?
R
-
Je zou toch ook weer niet de eerste zijn.
https://www.freewebs.com/pieterdewaard/buitenbaaninh0.htm (https://www.freewebs.com/pieterdewaard/buitenbaaninh0.htm)
-
Beste Lazer1,
Het idee was zo'n 30 jaar terug te zien op de tv in een treinenprogramma bij de EO. De banen waren in Duitsland gesitueerd.
Als ik naar d foto's van je kijk, zie ik duinen. Ik vermoed, dat je tuin in de duinstreek bij de zee is, dus zout!
Het idee lijkt me wel wat maar het Nederlandse weder zal je best parten kunnen gaan spelen.
Ieder geval succes.
Gr,
Dirk
-
Je zou toch ook weer niet de eerste zijn.
https://www.freewebs.com/pieterdewaard/buitenbaaninh0.htm (https://www.freewebs.com/pieterdewaard/buitenbaaninh0.htm)
interessant om lezen, die roofing is blijkbaar geen slecht idee...
Ik zie wel dat hij de buitenbaan deels op de grond en deels tussen allerlei begroeiing heeft gemaakt, wat natuurlijk nadelig is voor de sporen en allerlei vocht en vuil. Bij mij zou het op een meter hoog zijn en vrij van bladeren en planten.
R
-
Beste Lazer1,
Het idee was zo'n 30 jaar terug te zien op de tv in een treinenprogramma bij de EO. De banen waren in Duitsland gesitueerd.
Als ik naar d foto's van je kijk, zie ik duinen. Ik vermoed, dat je tuin in de duinstreek bij de zee is, dus zout!
Het idee lijkt me wel wat maar het Nederlandse weder zal je best parten kunnen gaan spelen.
Ieder geval succes.
Gr,
Dirk
Hey Dirk,
dat zijn geen duinen, maar een berm waarachter de E19 autosnelweg (en spoorlijk Antwerpen-Breda) gelegen is.
Hier in Brecht (Noord-Antwerpen) geen last van zout 8)
R
-
Je kunt ook even kijken op de fora voor tuinbanen (Spoor G + 1) zoals grootspoorforum, largescalecentral en gscalecentral
Er zijn grofweg twee soorten tuinbanen - op de grond en - in de lucht.
Die op de grond maken vaak gebruik van beton/tegels+grind als ondergrond
Die in de lucht gebruiken vaak een H-ladder principe: telkens een centrale paal elke zoveel decimeter. Daaraan wordt aan weerszijde een lat geschroefd. Deze vormen van bovenaf gezien dus de lange benen van de H. En dat is het vlak waar je op werkt. Als materiaal vaak of tuinhout of van die 'recycled plastic' kunststof planken. Feitelijk wat je ook voor een houten terras zou gebruiken.
Vergis je niet in de kracht van de zon (UV op plastic is rampzalig) en vocht. Dus zorg er voor dat je baan kan ademen/drainage heeft (dus niet een plaat hout waar water/vocht op kan blijven liggen). Zorg voor een open structuur, bijvoorbeeld worteldoek als bovenlaag met grint
En ik weet niet hoe goed het kunststof van H0 rails uv-bestendig is.
Bekend probleem van tuinbanen is ook het probleem wat we binnen hebben : vuile rails (stroomvoorziening).
Dus zonder stevige powerbuffers in je locs zou ik niet aan een tuinbaan beginnen. Niet voor niets zijn veel tuinbaan bezitters over aan het gaan op accu-power met wireless control.
Remco.
-
Ik heb al 30 jaar een treinbaan in de tuin; geen spoor H0, maar 1, 0 en S. Als je van plan bent er lang gebruik van te maken dan zou ik nooit iets met hout doen voor de constructie. Ikzelf heb gegalvaniseerd ijzer maar beton zal ook wel gaan denk ik. Nickelsilver rails houden het goed buiten, maar de dwarsliggers moeten wel UV bestendig zijn, voor welke H0 rails dat geldt weet ik niet. Het grote probleem met H0 lijkt mij de elektrische geleiding. Ik heb alle rails met elkaar doorverbonden, een elektrische verbinding alleen met een rail-las geeft in de buitenlucht na korte tijd problemen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Helicopterview-1a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Helicopterview-1a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stepovera.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stepovera.jpg)
Groet
Fred
-
Hier zie je een voorbeeld van het ladder-frame
(https://www.familygardentrains.com/primer/o_gauge_outside/bob_canfield/rr_w_shrubbery_350.jpg)
https://www.familygardentrains.com/primer/o_gauge_outside/bob_canfield/rr_w_shrubbery_350.jpg (https://www.familygardentrains.com/primer/o_gauge_outside/bob_canfield/rr_w_shrubbery_350.jpg)
-
Een H0 baan in de tuin is haalbaar. Lang geleden heb ik een artikel gelezen over iemand die een N-baan in de tuin had. Na de winter was het een zaak van bladeren ruimen en stofzuigen en dan weer rijden.
Voor de ondergrond dacht ik ook aan betonplex, maar de ervaringsdeskundigen vinden dat blijkbaar geen goed idee. Je zou er iets van asfaltpapier over kunnen leggen om het beter weerbestendig te maken.
Voor de rails zou ik eerder voor Peco gaan. In het algemeen is zwart kunststof beter tegen UV licht bestand dan lichtere kleuren.
-
En mik nu alvast een paar proefstukjes naar buiten :) Wat verschillende stukjes hout, wat verschillende soorten rails erop en alvast even kijken wat ermee gebeurt. Er komt vast nog wel wat slecht weer aan.
Vr. groet, Martijn.
-
Dank voor de tips allemaal.
Ik zal inderdaad eens wat testsporen opstellen en zien hoe het gaat.
mvg
Rudy
-
Aangezien je niet de enige bent die hier wel eens aan heeft gedacht, zat ik ook nog eens te surfen op het wereldwijde web omtrent dit onderwerp en kwam het volgende tegen: garden railroad (http://freerails.com/view_topic.php?id=3859&forum_id=5&page=1) topic in Adelaide, Australië.
Naar wat ik begrijp is het nogal een hot item in het VK met schaal OO. Ze hebben zelfs een eigen forum: https://www.oogardenrailway.co.uk/
-
dank voor de tip.
Ik heb intussen enkele Profi sporen buitengelegd, eens zien wat dat doet..
Ik vermoed dat de rubberen ondergrond van de flexibele sporen gaat verduren en dat gewone Profi sporen beter zijn.
R
-
Uv bestendigheid van de rails is al genoemd, maar de treinen zelf kunnen er ook gevoelig voor zijn. Verf kan erg uitbleken ben ik bang :( . De LGB treinen die ik in mijn handen heb gehad waren volgens mij van ABS. Valt wel op dat veel gelijmde onderdelen snel los laten bij LGB. In H0 zou ik toch liever niet een sleep van 12 LSM rijtuigen buiten inzetten. Lijkt me wel een prachtig gezicht maar zou zonde zijn als er wat mee gebeurt.Sommige katten schijnen bewegende treinen ook erg interessant te vinden.
Mvg,
Robert
-
Mijn kat in elk geval wel. Ook binnen. Zolang alles stil staat, gunt ze de treinen geen blik. Zodra er wat beweegt, zit ze er meteen haast bovenop!