BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Rob Bennis op 10 maart 2019, 15:45:36

Titel: Bouw van de NS 8100 van MK modelbouwstudio’s
Bericht door: Rob Bennis op 10 maart 2019, 15:45:36
Hallo,

Na een kleine modelbouw pauze maar weer een begonnen met wat van projectenstapel.
Ik heb al een tijdje op de beurzen lopen te kijken naar het demonstratiemodel van Maykel. Ik vond de groene SS versie wel heel erg leuk, zeker toen ik de kikker van de MBS in het wild had gezien. Dat zag er wel heel erg mooi uit. De hebberigheids graad begon al aardig te stijgen.

Later zag ik ook het modelletje van de NS versie met vergrote water en kolentanks en een bult kolen er op. Wat was dat arme ding allemaal aangedaan. Alle sierlijkheid van de SS versie was er volledig uitgeknutseld door werkplaatsen in de loop der jaren, vaak met de beste bedoelingen maar toch is er dan echt niemand geweest die arme ding in bescherming heeft genomen? Het was echt wat je noemt een hok geworden….. :'(

Tja en op of andere manier heeft dat ook zijn charme… dus dat ging het worden.
Gauw maar een doosje gekocht, de donorloc van fleischman, afkomstig van een uit elkaar gehaald beginsetje, had ik al een tijdje in huis. Voorziene geest.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_01.jpg)

Hier een overzicht van wat je allemaal in het doosje aantreft.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_02.jpg)

Het kunstof gietwerk ziet er prima uit met weinig flash er aan en alleen grote gietstukken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_04.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_04.jpg)

Het nieuw zilver etswerk ziet er op het eerste gezicht er netjes uit maar volgens de bouw beschrijving moet je een flink aantal onderdelen niet gebruiken van wege foutjes. Hmmm Gelukkig zitter er vervangende etsplaatjes bij, maar een verbeterplaat voor een verbeter plaat voor een fout origineel vind ik wel een beetje suf ::).

Gelukkig wordt het gecompenseerd door de kwaliteit van de messing gietstukken. Die is van uitstekende kwaliteit (y), daar kan Philotrain nog wel een puntje aan zuigen. Verder nog een zakje met andere kleine rommeltjes. Als laatste een velletje transfers, dit zijn waterslides.

Wat wil ik allemaal gaan doen c.q. aanpassen met de 8100?
•   De uitvoering is die van de NS met verhoogde bunkers en trambuffers.
•   Er komt werkende verlichting op voor en achter, ook al reden ze bij de NS overdag met gedoofde lantarens. Zeker nooit gehoord van verbeterde zichtbaarheid. Petroleum kost geld en de veiligheid is dus een centenkwestie.
•   Geluidjes op een stoomloc doen het altijd goed dus wil ik een loksound micro inbouwen
•   Een buffer elco is voor een kleine twee asser zeker geen overbodige luxe om zeker over puntstukken van wissels heen te rijden.
•   Een vrije doorkijk in het machinisten huis zou wel heel fijn zijn en leuker dan een gordijntje dat dicht is zoals Fleischmann dat had opgelost.
Lijkt mij een redelijke uitdaging om dit in dit kleine lucifersdoosje te proppen, maar dat gaan we vanzelf zien.

Rob

Titel: Re: Bouw van de NS 8100 van MK modelbouwstudio’s
Bericht door: Hlv53 op 10 maart 2019, 16:12:13
Mooi, ga ik volgen (y).

Mvg Bas
Titel: Re: Bouw van de NS 8100 van MK modelbouwstudio’s
Bericht door: Rob Bennis op 11 maart 2019, 20:55:51
We gaan beginnen met de bouw.
Als eerste gaan we de resin onderdelen ontdoen van alle gietbomen en vervolgens de gietvliezen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_05.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_05.jpg)
Leg de onderdelen weg die je niet gaat gebruiken. In mijn geval zijn dit de houten bufferbalken, de rechte cabine achterwand, de kolentrechter en de ronde zandkisten.
Omdat ik een stroombuffer wil inbouwen had ik bedacht dat de condensator van de buffer in een andere cylinder kan passen. Dus heb ik de ketel maar uitgehold zoals je kunt zien. In combinatie met de holle rookkast past het allemaal prima.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_06.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_06.jpg)

We gaan nu beginnen met de fleischman donorloc te demonteren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_07.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_07.jpg)

Je hebt er niet veel van nodig. Je ziet hier nog het printje met de decoder aansluiting liggen. Maar dat ga ik niet gebruiken, want ik wou een vrije doorkijk in de cabine.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_08.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_08.jpg)

De bouwbeschrijving geeft aan om de wielen te laten zitten. Het is een overweging om dit te doen want dan hoef je je geen zorgen te maken om de wielen te kwarteren. Ik heb besloten om dit niet te doen en gewoon ze er af te trekken. Kwarteren is niet zo een groot probleem voor een twee assertje. Ook de aanpassingen aan het frame gaan dan veel makkelijker zonder kans op beschadigingen aan de wielen en je kan de boel veel makkelijker verven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_12.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_12.jpg)

Rob
Titel: Re: Bouw van de NS 8100 van MK modelbouwstudio’s
Bericht door: Dave....... op 11 maart 2019, 21:05:20
Leuk project!

Ben benieuwd naar de vorderingen.
Titel: Re: Bouw van de NS 8100 van MK modelbouwstudio’s
Bericht door: Rob Bennis op 17 maart 2019, 17:31:36
We gaan weer verder.

In de bouwbeschrijving van Maykel staan de woorden als knippen en uitbreken. Brrrr vind ik een methode om een zamak frame voorgoed naar de gallemiezen te helpen. Ik gebruik hiervoor de proxxon met een carborundum schijfje.
Met een beetje rustige hand kan je prima het frame bewerken en ontdoen van overbodige details zoals leidingen, remwerk, klinknagels en nog ander details.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_10.jpg)

De handleiding geeft aan wat weg moet maar ik zou zeker zorgen dat op dat moment het resin frame schoongemaakt is zodat je goed kan zien wat van het frame weg moet. Herhaal dit passen regelmatig en verwijder niet teveel in een keer. Beter tien keer gepast  en nog meer aanpassen dan een keer  oeps gevolgd door k********* Het resultaat moet zijn dat het frame er strak er in moet passen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_14.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_14.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_15.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_15.jpg)

Bij de kunststof bodemplaat met de stroomafnemers moet je even opletten. De remblok imitaties moeten er af, maar kijk uit dat je slepertjes niet beschadigd.
De bodemplaat bestaat uit een onder en bovendeel die de slepertjes vast houden. Ik heb ze uit elkaar gehaald om het verven makkelijker te maken en de slepers veilig te stellen.
Helaas is hierbij de veerkontakt verbinding gesneuveld, viel te verwachten want die is er met een hete bout ingesmolten. Echter de reparatie met een decoderdraadje is zo gedaan. Bovendien is een gesoldeerde draadverbinding is altijd betrouwbaarder dan een veercontactje. Daarom heb ik ook de andere verbinding tussen de sleper en het frame verbroken en vervangen door een draadje. Let op om het contactvlakje op het frame te verwijderen, zie hiervoor de gele markering in afbeelding.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_08a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_08a.jpg)

Vervolgens ben ik de bufferbalken pas gaan maken. De bevestigingslippen aan de achterkant heb ik verwijderd conform de handleiding maar de gaten voor de kapbevestiging heb ik niet gemaakt want dat ga ik anders doen.
De buffers heb ik in eerste instantie gemaakt volgens de handleiding maar na een valletje op de grond had ik verbogen buffers en bij het rechtbuigen brak er resin af. Ik heb ze uiteindelijk vervangen door Philotrain NS buffers, heb ik tenminste verende buffers. Ik heb de bufferhulzen met een mes vewijderd maar de buffer plaat laten staan. In het midden een klein gaatje geboord van 0,6 mm en en dit vervolgens met stappen van 0,2 mm opgeboord tot de maat van de buffer van 2,2 mm. Ook hier geld blijven passen. De redenen voor de stapsgewijze opbouw is de brosheid van resin in combinate met een groot gat in een klein onderdeel. Voor je het weet heb je een breuk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_16a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_16a.jpg)

Rob
Titel: Re: Bouw van de NS 8100 van MK modelbouwstudio’s
Bericht door: Floris Dilz op 17 maart 2019, 18:15:19
wat is het probleem aan extra verbeteretsplaatjes? Zolang je moet weten welk onderdeel je hebt maakt t toch geen bal uit, je hebt hooguit wat extra spul voor de rommelbak, kom altijd nog es van pas.
Titel: Re: Bouw van de NS 8100 van MK modelbouwstudio’s
Bericht door: Rob Bennis op 23 maart 2019, 19:17:07
Even wat tijd gevonden om te bouwen.
Ik ben nu begonnen met het metaalwerk. Ik heb alle benodigde onderdelen voor het onderstel, de trapjes voor en achter en de koppeling en het drijfwerk uit de juiste etsframes gehaald. Na het vouwen heb ik de vouwnaadjes met soldeer vol laten lopen. Gebruik hierbij fosforzuur als vloeimiddel dan heb je maar weinig soldeer nodig en is de verbinding sterk genoeg. Vaak snij ik een heel kein stukje soldeer af en leg dat op de naad. Een druppeltje fosforzuur er op en met een hoop gesis zie je het stukje soldeer in een keer in de naad verdwijnen. Dan hoef je alleen maar met een glasvezelpotlood het op te poetsen. 
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_17.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_17.jpg)
 
Een paar dingen waar ik de aandacht op wil vestigen. Het eerste is de frameplaat waar de schaar op zit. Dit bestaat uit een ets deel met daaraan zuigerstang geleider. Deze buig ik pas om nadat ik het gietdeel van de schaarhouder er aan vast gesoldeerd heb. Ik heb hiervoor gekozen om een stevige soldeer verbinding te kunnen maken. Later doen wordt het allemaal gepruts door de beperkte ruimte, nu kan je er bij en kan je het haaks monteren. Hierna buig ik de zuigerstanggeleider om en met een goed vertinde bout en wat fosforzuur zet ik het vouwnaadje vast. 
De volgende is de krukstang tussen de schaar en de kruk op de aangedreven as. De verbinding is een haakje met de schaar. Ik vind het een rare constructie maar het werkt. Dit haakje wordt gevormd door het ets deel twee keer om te vouwen. 
Doordat het nieuw zilver is en het haaks omgezet moet worden is de naad niet echt sterk. Je moet de vouwnaad echt dicht laten vloeien met soldeer maar let op gebruik weinig tin anders loopt het haakje vol. Hoe ik dit weet laat zich makkelijk raden. 
Het is gelukkig maar tin dus krijg je het makkelijk weg maar het is wel vreselijk gepiel met een klein dingetje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_18.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_18.jpg)
 
De andere kant van de krukstang moet op de kruk bevestigd worden. Ik doe het nu want je kan het nog makkelijk bewerken. Op de loc bevestigen en dan vastmaken wordt dan gepruts. Ik gebruik hiervoor de methode die Ian Rice beschrijft in zijn boekje over het maken van een locomotief chassis. 
 
Met een ruimertje zorg ik dat het gaatje in de krukstang over het pennetje van de kruk past. Om dit te bevestigen maak ik gebruik van de kleine ringetjes die als ets werk te vinden zijn.  Je moet de juiste uitzoeken want een aantal hebben een te groot gat in zich en passen te ruim over de pen. Op de oorspronkelijk ets zitten er een paar met een te klein gat, en dat is wat je met een ruimertje opruimt totdat het strak over de pen past. Het samenstellen gaat dan als volgt. De kruk zet ik klem en leg dan het stangetje op de pen. Vervolgens leg ik hier een stukje papier op met een gaatje er in. Dit dient als afstand houder en barrière voor het solderen. Nu het ringetje er op. Met fosforzuur en goed vertinde bout even snel solderen en het zit vast. Niet van dat benauwde. Papiertje er tussen uit peuteren en het leed is geleden.
Vervolgens de  onderdelen van het drijfwerk in elkaar zetten en de lipjes dicht knijpen met een platte tang. 
Het complete drijfwerk leg ik nu terzijde om dit pas te monteren na het gereed komen van de loc. Het is te kwetsbaar tijdens de bouw.

Rob
Titel: Re: Bouw van de NS 8100 van MK modelbouwstudio’s
Bericht door: Rob Bennis op 25 maart 2019, 21:34:07
Nu ga ik het onderstelletje in elkaar zetten. De bufferbalken vastlijmen, de trapjes er op. De cylinders en de zandkisten vastlijmen. 
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_16a_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_16a_1.jpg)
De lantarens heb ik eerst bewerkt met een cylinder frees om daar leds in te kunnen plaatsen. Daarna twee gaatjes boren voor de draadjes. Let op dat het gietwerk hard is en het lust heeeeeel erg graag kleine boortjes. Ik heb er al een paar op verspeeld grrrrrrr en op zondag zijn je voorraadje boortjes op.
 
De twee lantarens voorop leveren geen probleem op gewoon met een beetje seconden lijm vastzetten. Wel even de gaatjes boren voor de draadjes naar beneden voordat je ze vastlijmt.
Aan de achterzijde heb de lantarens gesoldeerd op een stukje latoenkoper, dit was een knipstukje van een slepertje voor de rijtuigverlichting.  Lekker dun en soepel. Dit lijm ik dan op de voetplaat. Nu nog een kleine uitsparing maken voor de doorvoer van de draadjes in de achterwand van het machinisten huis. Uiteraard passen of de lantaren ver genoeg uitsteekt.
 
Eerder heb ik gezegd dat ik geen gebruik maak van de kap bevestiging aan de achterkant. De reden hiervoor is dat ik alle ruimte nodig heb voor de loksound decoder en de luidspreker. Ook wat eraan moet geloven zijn de bevestiging nokken waarmee het printje wordt vastgezet boven de motor. Bij het proefpassen van het motortje bleek dat dit heel strak in het gietstuk past. Het hoeft niet eens gelijmd te worden want de kracht die nodig hebt o het motortje te verwijderen is behoorlijk. Dus dat is een meevaller. Voor de zekerheid zet ik hem toch vast met een beetje siliconenkit bij de eindmontage maar nodig is het niet in mijn geval.
 
Ik leg aan de ene kant van het motorblokje de loksound decoder en aan de andere kant de luidspreker. 
Voor de luidspreker maak ik gebruik van het luidspreker bouwsetje 50321 van ESU. Dit is een Iphone luidspreker met onderdelen voor een klankkast. De luidspreker wordt op zijn kant tegen het motorblok gemonteerd. Om toch een beetje klankkast te hebben heb ik boven op het motorblok een stukje kunststopflaat gelijmd als bodemplaat van de klankkast. Ik vervolgens de kleine klaknkast ring
 Gehalveerd en die hierop gelijmd. Met de speaker er op past het allemaal net. Maar zo komt er tenminste een beetje volume uit.
 
Het nadeel van het verwijderen van de motornokken is dat de positionering van de kap niet meer aanwezig is. Om dit te compenseren heb op de voetplaat twee vierkante dunne stripjes 030 x 030 evergreen gelijmd, die je moet uitlijnen met de binnenkant van het kapje.
 
Vervolgens moet het ballastblokje aangepast worden voor de decoder en de buffercondensator.
Maar eerst gaan we he ballastblokje passend maken in het kapje. Met een grove vijl en een schuurpapiertje maken we korte metten met het blokje. Zorg ervoor dat het goed aansluit op de voorkant en dat het diep genoeg in de kap past. 
Vervolgens heb ik het blokje voorzien van een moertje M2 aan de onderkant zodat het blokje met de centrale lange bevestigingsbout van het originele locje vastgezet kan worden op het frame. 
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_23.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_23.jpg)
Op de volgende afbeelding zie je buffercondensator. Zoals je ziet is het beschermende plastic verwijderd en het printje omgebogen. De condensator gaat straks in de ketel en het printje krijgt zijn plaats bovenop het gewichtje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_22.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_22.jpg)
 
Al deze handelingen hadden een doel om een vrije doorkijk in het machinistenhuis te krijgen. Om nu door de ramen rechtstreeks op de motor te kijken is ook een beetje suf. Ik los het op door een valse vloer te maken op de bovenkant van de deur. Dus kan er ook een stukkie ketel op geplaatst worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_20.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_20.jpg)
Dan nog wat ketel appendages in elkaar flanzen. Ik heb jammer genoeg geen foto's kunnen vinden van het interieur anders had ik wat meer kunnen doen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_49.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_49.jpg)
Titel: Re: Bouw van de NS 8100 van MK modelbouwstudio’s
Bericht door: station goes op 25 maart 2019, 21:49:27
Hoi Rob,

lekker bezig, als ik je een tip mag geven (weet niet of je het al gedaan hebt) ik zou de lok na opbouw van het frame even proef laten rijden. Mijn motortje paste ook mooi strak, echter is bak iets te hoog waardoor het wormwiel niet lekker in het tandwiel grijpt. Ik heb mijn motorbakje dus iets moeten verruimen en uitdiepen.

groet,
Rik
Titel: Re: Bouw van de NS 8100 van MK modelbouwstudio’s
Bericht door: Rob Bennis op 25 maart 2019, 21:57:46
Hoi Rik,

Ja dat heb ik al uitgeprobeerd en leverde geen enkelprobleem op. Ik heb gezorgd dat het metalen fleischmann frame goed past in het kunststof frame. Je mag aan de bovenkant geen lichtspleet meer zien. Dan pas het motortje ook prima in de houder en grijpt de worm in het tandwiel. Maykel geeft in zijn beschrijving aan dat je eventueel een dun stripje kunststof aan de achterkant van het motortje kan plaatsen waardoor de worm voorover kantelt.

Rob
Titel: Re: Bouw van de NS 8100 van MK modelbouwstudio’s
Bericht door: Rob Bennis op 02 april 2019, 22:07:43
Hoi,
Na even een klein modelbouwdipje ga ik weer verder.
Nu ga ik wat “afwijkends” doen van de normale gang van zaken. Ik ga het onderstel nu schilderen en niet aan het eind van het bouwproces. De reden hiervoor is dat ik de bedrading dan definitief kan aansluiten en niet alles overnieuw moet doen aan het einde. Tevens kan ik de kap beter passen als de decoder en bedrading op zijn definitieve plaats zit.
 
Goed het eerste geschilderde object, het fleischmann onderstel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_25.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_25.jpg)
Je ziet dat ik de fleischmann koppeling aan de achterkant gebruik. Aan de voorkant heb ik hem weggelaten want die zit in de weg als je de tram kopppeling gebruikt. De koppelstangen zitten er op waarbij de bevestiging aan de achterkant tijdelijk is. Op het originele printplaatje heb ik de voorste ledjes verwijderd en op de aansluitplekjes die dan vrij komen heb ik de ledjes van de frontlantarens aangesloten. Ik maak dus gebruik van de weerstandjes die op het printje zitten. 
Oh ja het verwijderen van de ledjes gaat heel simpel door de soldeerbout tegen de zijkant van het ledje te houden, beetje flink warm stoken en je schuift het ledje zo van het printje af.
Verder zie je dat ik de aansluitdraadjes op het printje heb gesoldeerd om ze later aan te sluite.
 
De voorkant met de lantarens
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_28.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_28.jpg)
 
De zijkant waar nu zichtbaar is de luidsprekerbevestiging
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_30.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_30.jpg)
 
De achterkant met de lantarens
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_31.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_31.jpg)
 
De bovenkant
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_33.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_33.jpg)
 
De onderkant
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_37.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_37.jpg)
 
Dan ben ik bezig geweest om de bedrading te fatsoeneren. Ik heb het motortje in de houder gedrukt. Het motortje zat er strak in zodat ik er alleen een drupje houtlijm aan de bovenkant in de zijnaad heb laten lopen. Uiteraard nadat ik gecontroleerd heb of de worm goed aangrijpt in het worm tandwiel en met behulp van een 9 V batterij heb gecontroleerd of het als een zonnetje loopt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_40.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_40.jpg)
Op de bovenkant van het motortje heb ik een stukje gaatjes print gelijmd  om als verdeelprintje te dienen.
De andere kant laat nu het gemonteerde luidsprekertje zien
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_41.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_41.jpg)

Rob
Titel: Re: Bouw van de NS 8100 van MK modelbouwstudio’s
Bericht door: Rob Bennis op 15 april 2019, 22:31:23
Hoi,

We gaan weer verder. met de inbouw van de decoder en de stroombuffer.
Nu een paar afbeeldingen met de decoder en de stroombuffer gemonteerd. Het is wel volgebouwd maar het past allemaal precies
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_42.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_42.jpg)
 
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_43.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_43.jpg)
 
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_44.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_44.jpg)
 
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_45.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_45.jpg)
 
Nu een foto om te illustreren waar het mij om te doen is geweest, een vrije doorblik in het machinistenhuis.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_46.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_46.jpg)
 
En nu ga ik de sound decoder met de lokprogrammer programmeren. Uit de geluidsbibiotheek van Esu heb ik het geluidsbestand genomen van de Glaskasten, dit klinkt goed en het voorbeeld is een nebenbahn lokje met kleine wieltjes dus de exhaust klinkt meteen goed voor de 8100. De overige geluiden zijn bruikbaar maar moeten waar nodig nog aangepast worden. Het kolenscheppen klopt niet want de Glaskasten had een automatische stook inrichting en klinkt anders dan een hand schepper. Eens kijken of er in de programmer bibliotheek een passend geluid is.

De fluit is goed maar kan beter. Ik ben op zoek naar een NS fluit die van de 3700 is wel een mooie maar kan ik nergens vinden.
De bel is prima, ga ik niks aan veranderen.
De duitse omroep berichten verwijder ik.

Rob
Titel: Re: Bouw van de NS 8100 van MK modelbouwstudio’s
Bericht door: MathynK op 17 april 2019, 13:05:36
Ziet er goed uit! Ik wacht nog op mijn kit met bijbehorend frame, maar ik kan niet wachten na het zien van je verslagen. (y)

Lijkt het nou of de rechter buffer op de laatste afbeelding iets naar beneden hangt?


Gr, Mathyn
Titel: Re: Bouw van de NS 8100 van MK modelbouwstudio’s
Bericht door: Rob Bennis op 27 april 2019, 21:05:06
Nu ga ik beginnen met het schilderen en afwerken van de kap. Zoals je eerder hebt gezien primer ik de kap altijd met mijn favoriet de grijze primer van Tamiya, dekt goed en hecht prima op kunststoffen en vaak ook op metaal. De verf die ik heb gebruikt is de Phildie groen 105 en zwart van de action.
De verfspuit schoongemaakt  en het kapje ontvet met wasbenzine. De gebruikelijke voorbereidingen.
 
Nu de eerste poging, eerst met zwart dan het dak en de bovenkant van de waterbak afplakken. 
Bij het verwijderen van de tape ging delen van de zwarte verf mee. Grrrrrrrr  >:( >:( >:(
 
Kapje in de thinner om de verf te verwijderen en overnieuw beginnen. Zelfde volgorde gebruikt zwart eerst en dan groen. Gaat nu goed pfffff
Dan met de transfers aan de gang na een nachtje drogen. De transfers netjes uitgeknipt en aangebracht en met de blauwe Microset op hun plaats gezet zodat netjes over de klinknagels heenzakken. Wat me opviel was dat de inkt van de decals verdween. Ik dacht nog dat repareer ik wel, paar kleine plekjes.. Maar de volgende dag toen ik mijn werk bekeek waren vrijwel alle zwarte lijnen verdwenen... Gloeiende gloeiende ….  >:( >:(Wat is dit nu weer? Geprobeerd de transfers te verwijderen maar dit leverde beschadigingen op aan de verf...  :'(
 
Gaan we weer, kapje in de thinner en opnieuw beginnen. Daar ik geen transfer meer had besloten om de strepen dan maar te spuiten. Eerst zwart gespoten en daarna een lange afplaksessie met Tamiya tape. Dan groen er overheen. Ziet er goed uit. 
Voorzichtig de tape verwijderen en daar ging het weer mis. Ik trok de verf weer van het kunststof af.  :'(
Zucht....
Kapje maar even in de hoek gesmeten en de boel opgeruimd. Even wat anders doen.
 
Ik heb in Houten bij Maykel mijn probleempjes voorgelegd en die gaf aan dat hij met zijn printer die hij gebruikt wat problemen had met een serie transfers waardoor de inkt van het vel te verwijderen was door er over te verwijderen.... Ik heb toen van hem een nieuw setje gekregen om het opnieuw te proberen. 
Op dezelfde beurs kwam ik bij jongens van Modelbrouwers langs en daar heb ik op hun advies een spuitbus decalcote gehaald. Kan dit niet meer gebeuren. 
 
Dus thuisgekomen en gelijk maar aan de slag. Kap in de thinner en groen en zwart er overheen. Heel voorzichtig de tape verwijderd en op een paar plekjes na is het nu goed gegaan.
De decalcote over de transfers gespoten en lekker laten drogen.
En nu ging het goed met de transfers.  (y)
 
Nummerplaten er op en vervolgens de blanke lak eroverheen. Kan er niks meer gebeuren.
Dan was het nu nog wat details aanbrengen zoals de handgrepen, lantarenijzers, fluit, dom, bel etc.
Dan krijg je dan dit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_50.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_50.jpg)
 
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_51.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_51.jpg)
 
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_52.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8100_52.jpg)

Rob
Titel: Re: Bouw van de NS 8100 van MK modelbouwstudio’s
Bericht door: Rob Bennis op 27 april 2019, 21:39:32
En een paar filmpjes.

https://www.youtube.com/v/-vwRTiMwmmM

https://www.youtube.com/v/-_65i0GNJro

https://www.youtube.com/v/ueupgKn2Khw

Rob
Titel: Re: Bouw van de NS 8100 van MK modelbouwstudio’s
Bericht door: Rob Bennis op 28 april 2019, 14:05:34
Nu nog een paar detailfilmpjes van het werkende stoommechaniek. Ik vind de weergave van de Walschaerts schaar erg mooi geworden en werkt ook prima. Ik had mijn reserves maar het bleek in de praktijk mee te vallen. Ook het doorkijkje in het machinistenhuis is goed gelukt.
 
https://www.youtube.com/v/tb9BpNi_ziM
 
En achteruit levert ook geen enkelprobleem op.
https://www.youtube.com/v/tY9YPPxGGmE
 
Samenvattend: Dit was een lekker bouwdoosje waar ik veel plezier aan gehad heb tijdens het bouwen. Ook de rijeigenschappen zijn prima.
 
Pro: Een goed samengesteld bouwsetje met hoge kwaliteit onderdelen. De bouwbeschrijving is zeer uitgebreid en voorzien van vele foto's die het bouwproces goed ondersteunen. Het bouwsetje is gebaseerd op een goed lopend onderstelletje van Fleischmann wat al een zekere mate van garantie biedt. Ook is er met het bouwsetje de nodige modificaties te doen om er iets leuks van te maken, zoals sound en een stroombuffer. Ook de trekkracht laat niets te wensen over, ondanks mijn modificaties aan het ballast gewichtje. Een sleepje twee assertjes is geen enkel probleem.
 
Contra: Mijn belangrijkste probleem item waren de transfers waar de inkt van losliet. Nu kan dit exemplarisch zijn maar andere bouwsetjes van Maykel hadden hetzelfde probleem in meer of mindere mate. Misschien is het gebruiken van een decalcote eigenlijk een must bij dit soort geprinte transfers. Hier de link naar de door mij gebruikte spuitbus van Modelbrouwers.
https://modelbrouwers.nl/winkel/decals-en-benodigdheden/microscale-vloeistoffen/decal-spray-nl
 
Ik kan niet anders zeggen dat dit een prima bouwsetje is dat ik een ieder kan aanbevelen. Ook een beginner kan hier mee uit de voeten.

Rob
Titel: Re: Bouw van de NS 8100 van MK modelbouwstudio’s
Bericht door: MathynK op 28 april 2019, 19:38:39
Wat een ontzettend leuk ding is het geworden!

Complimenten voor het strakke spuitwerk (y)

Groet, Mathyn
Titel: Re: Bouw van de NS 8100 van MK modelbouwstudio’s
Bericht door: Huib op 28 april 2019, 20:43:23
Mooi gedaan Rob!

Ziet er top uit en loopt ook nog eens lekker.

Echt een aanwinst.

Grtz!

Huib
Titel: Re: Bouw van de NS 8100 van MK modelbouwstudio’s
Bericht door: Gerke op 10 juni 2019, 00:25:33
Kom dit draadje net pas tegen! Mooi resultaat. Lekker volgepropt ook.  (y) Ik heb gekozen voor een veel kleinere "Speicherpuffer" hopelijk past die nog nét. In de ketel ligt bij mij de luidspreker. Hopelijk hoef ik zo het gewicht niet te verkleinen.

Vraagje: dat Decal cote, hoe ziet dat eruit / waar heb je het vandaan? Google helpt even niet mee. Hoor het graag!

Grt,

Ger
Titel: Re: Bouw van de NS 8100 van MK modelbouwstudio’s
Bericht door: Gerke op 10 juni 2019, 00:27:15
Nu nog een paar detailfilmpjes van het werkende stoommechaniek. Ik vind de weergave van de Walschaerts schaar erg mooi geworden en werkt ook prima. Ik had mijn reserves maar het bleek in de praktijk mee te vallen. Ook het doorkijkje in het machinistenhuis is goed gelukt.
 
https://www.youtube.com/v/tb9BpNi_ziM
 
En achteruit levert ook geen enkelprobleem op.
https://www.youtube.com/v/tY9YPPxGGmE
 
Samenvattend: Dit was een lekker bouwdoosje waar ik veel plezier aan gehad heb tijdens het bouwen. Ook de rijeigenschappen zijn prima.
 
Pro: Een goed samengesteld bouwsetje met hoge kwaliteit onderdelen. De bouwbeschrijving is zeer uitgebreid en voorzien van vele foto's die het bouwproces goed ondersteunen. Het bouwsetje is gebaseerd op een goed lopend onderstelletje van Fleischmann wat al een zekere mate van garantie biedt. Ook is er met het bouwsetje de nodige modificaties te doen om er iets leuks van te maken, zoals sound en een stroombuffer. Ook de trekkracht laat niets te wensen over, ondanks mijn modificaties aan het ballast gewichtje. Een sleepje twee assertjes is geen enkel probleem.
 
Contra: Mijn belangrijkste probleem item waren de transfers waar de inkt van losliet. Nu kan dit exemplarisch zijn maar andere bouwsetjes van Maykel hadden hetzelfde probleem in meer of mindere mate. Misschien is het gebruiken van een decalcote eigenlijk een must bij dit soort geprinte transfers. Hier de link naar de door mij gebruikte spuitbus van Modelbrouwers.
https://modelbrouwers.nl/winkel/decals-en-benodigdheden/microscale-vloeistoffen/decal-spray-nl
 
Ik kan niet anders zeggen dat dit een prima bouwsetje is dat ik een ieder kan aanbevelen. Ook een beginner kan hier mee uit de voeten.

Rob

Grrrr.... Nóg beter lezen.... Gevonden dus.  (y) ::)
Titel: Re: Bouw van de NS 8100 van MK modelbouwstudio’s
Bericht door: Rob Bennis op 10 juni 2019, 11:49:08
Kom dit draadje net pas tegen! Mooi resultaat. Lekker volgepropt ook.  (y) Ik heb gekozen voor een veel kleinere "Speicherpuffer" hopelijk past die nog nét. In de ketel ligt bij mij de luidspreker. Hopelijk hoef ik zo het gewicht niet te verkleinen.

Vraagje: dat Decal cote, hoe ziet dat eruit / waar heb je het vandaan? Google helpt even niet mee. Hoor het graag!

Grt,

Ger

Ger,
Ik heb geen trekkracht problemen kunnen constateren met mijn verminderde ballast gewichtje. Een sleepje van zes twee assertjes is geen probleem voor het locje. Waarschijnlijk draagt de stroombuffer daar ook aan bij. Trekkracht genoeg voor twee lokaalspoorrijtuigjes en een bagagewagen van MK als die uitkomen.

Modelbrouwers staat tegenwoordig ook op de beurs in Houten. Ik haal daar altijd mijn boortjes. Vooral die kleintjes, die breken nogal eens ;D

Rob
Titel: Re: Bouw van de NS 8100 van MK modelbouwstudio’s
Bericht door: Sven op 10 juni 2019, 11:59:00
Ik vind het een prachtig model geworden! Ik kan me voorstellen dat je het op een gegeven moment gehad hebt als het zo vaak fout gaat. Goed dat je het later alsnog weer hebt opgepakt.

Het chuf geluid van de lok gaat wel veel te langzaam. Als ik het zo zie moet je het minstens verdubbelen. Hij zou vier keer moeten puffen per omwenteling van het wiel. Hier is een mooi voorbeeld: https://youtu.be/QISOo2D4S5c Bij jou lok heb ik het idee dat ik een andere trein hoor die niet zichtbaar in beeld is.
Titel: Re: Bouw van de NS 8100 van MK modelbouwstudio’s
Bericht door: Rob Bennis op 10 juni 2019, 12:18:30
Sven,

Soms helpt het om het ‘ ding’  even aan de kant te gooien. Time out... Het risico is dan dat het in een doosje gaat. Na een paar jaar komt het wel weer tevoorschijn en dan pak je het wel weer op.

Beter is het de volgende dag weer op te pakken en die overwinning op je zelf te boeken, voelt altijd beter....

Het geluid dat ik gebruik is afkomstig van de Glaskasten, die dezelfde wieldiameter heeft. Ik vond het goed klinken met een duidelijke tjoek er in.
Nu wil ik best naar het aantal slagen kijken per omwenteling met de programmer, maar ik zoek een duidelijk ‘ recept’  hoe ik dat zou kunnen doen.

Rob
Titel: Re: Bouw van de NS 8100 van MK modelbouwstudio’s
Bericht door: Gerke op 10 juni 2019, 12:30:32
Rob,

De mijne rookt, heeft rangeersein en maakt gebruik van de orginele print. Niet één op één om te zetten op jouw exemplaar. Verder is bij mij de stoker echt aan het werk, dus geen automatische vulinrichting meer. Kan wel eens kijken hoe hier de slagen staan ingesteld. Wel voorop gesteld dat ik de parabool snelheidslijn gebruik, dus niet de rechte, diagonale. Weet dus niet of dat bij jou goed uitpakt.

Hier ook problemen met de transfers gehad. Kap staat nu weer in de primer. Onderstel wel klaar. Binnenkort maar eens een eigen draadje met mijn exemplaar aanmaken. Ik heb voor de 8112 gekozen.

Als je de instellingen wilt hebben hoor ik het wel, maar het zal evengoed nog puzzelen worden, denk ik.
Titel: Re: Bouw van de NS 8100 van MK modelbouwstudio’s
Bericht door: JaJo op 10 juni 2019, 14:37:02
Klasse Rob! (y) (y)
Ik bouw hem nu in spoor-0 en neem diep mijn pet af voor iemand die dit twee keer zo klein bouwt. :o
Titel: Re: Bouw van de NS 8100 van MK modelbouwstudio’s
Bericht door: Rob Bennis op 10 juni 2019, 16:48:17
Dank je Jaap,

Jij hebt de mazzel van twee keer zoveel ruimte ;) ;)

De waterkasten zullen wel groot genoeg zijn een loksound decoder denk ik. En je kan er wat leuke dingen aan toevoegen zoals een Seuthe rokertje en een paar flikkerledjes voor het stoken.

Rob
Titel: Re: Bouw van de NS 8100 van MK modelbouwstudio’s
Bericht door: JaJo op 10 juni 2019, 17:39:40
"Vuurledjes" en sound wel maar geen rook. Maak ik zelf al teveel....
Titel: Re: Bouw van de NS 8100 van MK modelbouwstudio’s
Bericht door: Machieldendekker op 14 juli 2019, 08:09:46
Hey Rob,

Welke decoder met buffer heb jij gebruikt? Zitten die standaard al zo aan elkaar gemonteerd?

Machiel
Titel: Re: Bouw van de NS 8100 van MK modelbouwstudio’s
Bericht door: mwdb op 14 juli 2019, 10:18:29
Dag Rob,

Werkeliijk een heel fraai lokje geworden en ook een heel mooi spuitresultaat!

Bedankt voor het laten meebeleven tijdens de bouw met alle uitgebreide toelichting, erg inspirerend!

Groeten, Michiel.
Titel: Re: Bouw van de NS 8100 van MK modelbouwstudio’s
Bericht door: Jeroen586 op 18 januari 2021, 16:22:45
Rob,
erg mooi gedaan.

Ik heb voor jou nog een foto van het huis:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4460_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4460_2.jpg)

[als je groot onderhoud gaat doen]

PS de man op de lok ben ik; tijdens mijn afscheidsrit als stoommcn
Titel: Re: Bouw van de NS 8100 van MK modelbouwstudio’s
Bericht door: Rober47 op 07 mei 2021, 09:29:12

Hoi Rob,

Mag ik vragen of je de mk 8100 helemaal klaar hebt? En wat zijn de valkuilen wat digitaal en geluid betreft, ik wil deze ook gaan bouwen.

Met groet van Rob
Titel: Re: Bouw van de NS 8100 van MK modelbouwstudio’s
Bericht door: Biessendorf op 11 oktober 2021, 13:49:49
Allereerst:

De BR98 van Fleischmann 400001 is momenteel nergens te koop.
Ik had anders ook wel interesse gehad om dit treintje te bouwen.
Titel: Re: Bouw van de NS 8100 van MK modelbouwstudio’s
Bericht door: tijgernootje op 11 oktober 2021, 16:22:46
Er zijn er nog wel wat te koop van de BR98,maar dan met een ander artikel nr,is dat erg ?
https://www.ebay.nl/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=fleischmann+h0+BR98&_sacat=0&LH_TitleDesc=0&_odkw=fleischmann+h0 (https://www.ebay.nl/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=fleischmann+h0+BR98&_sacat=0&LH_TitleDesc=0&_odkw=fleischmann+h0)
Titel: Re: Bouw van de NS 8100 van MK modelbouwstudio’s
Bericht door: AB 7216 op 11 oktober 2021, 16:33:49
Behoorlijk, want deze hebben meer wielen dan het gezochte artikelnummer Fleischmann 400001.
Dus geheel onbruikbaar.

Groeten Arjen
Titel: Re: Bouw van de NS 8100 van MK modelbouwstudio’s
Bericht door: Biessendorf op 11 oktober 2021, 18:05:24
Ter aanvulling:

De Glaskast  is ook een BR98  ::)
Titel: Re: Bouw van de NS 8100 van MK modelbouwstudio’s
Bericht door: Eric B op 11 oktober 2021, 18:37:20
De Baureihe 98 is dan ook een grote verzamelbak voor kleine series en enkelingen die loopt van 98.0 t/m 98.80.
Waarbij sommige deelseries ook nog weer opgedeeld zijn.
Titel: Re: Bouw van de NS 8100 van MK modelbouwstudio’s
Bericht door: Biessendorf op 11 oktober 2021, 18:54:40
Maar goed; Het gaat dus om de Fleischmann 400001
Titel: Re: Bouw van de NS 8100 van MK modelbouwstudio’s
Bericht door: ronald1956 op 11 oktober 2021, 19:09:22
En die is er in een (simpele) startset uitvoering ,de normale uitvoering en ook nog een speciale uitvoering (Groen)
Voor de ombouw is de goedkope startset uitvoering voldoende .
Titel: Re: Bouw van de NS 8100 van MK modelbouwstudio’s
Bericht door: Eric B op 11 oktober 2021, 19:19:52
Maar ik snap de verwarring wel een beetje, door de tekst op de doos van de kit van Maykel:
Citaat
Deze ombouwset is bedoelt voor een Fleischmann BR98 (alle versies) ...
Fleischmann BR 98.75 (alle versies) was duidelijker geweest.

Er staat trouwens een 400001 op eBay (https://www.ebay.nl/itm/162137810692?ViewItem=&item=162137810692) op het moment ...
Titel: Re: Bouw van de NS 8100 van MK modelbouwstudio’s
Bericht door: Biessendorf op 11 oktober 2021, 19:37:44
Goed gevonden  (y)

Oei
100 euro voor een donorlocje :o

Op de site van mkmodelbouwstudio.nl  staat ook iets over een (mislukt?)
Onderstelletje voor € 60,=.

Ik meen op te maken  uit de tekst dat die er aan zit te komen?

https://www.mkmodelbouwstudio.nl/pr-l8100.htm
Titel: Re: Bouw van de NS 8100 van MK modelbouwstudio’s
Bericht door: Eric B op 11 oktober 2021, 19:47:41
Oei
100 euro voor een donorlocje :o
Koopje, er vanuit gaande dat een reserve onderstel zonder moto (https://www.fleischmann.de/en/service/spareparts/index.html?p=y&ssp=400001)r 140 öries kost ...  ;D
Titel: Re: Bouw van de NS 8100 van MK modelbouwstudio’s
Bericht door: roco op 11 oktober 2021, 21:04:51
Die 98er heb ik ooit eens gekocht voor 53,50 ( digitaal ) voor de ombouw ( waaraan ik nog moet beginnen )
Titel: Re: Bouw van de NS 8100 van MK modelbouwstudio’s
Bericht door: Marcel112 op 11 oktober 2021, 22:11:38


Ik meen op te maken  uit de tekst dat die er aan zit te komen?


Dat zit er al een aantal maanden aan te komen. Gaat echter nog altijd iets niet helemaal goed met het gieten van de wielen.
Wanneer die dus beschikbaar is, geen idee.
Staat voor mij al een tijdje in bestelling.
Titel: Re: Bouw van de NS 8100 van MK modelbouwstudio’s
Bericht door: Biessendorf op 14 oktober 2021, 20:40:40
Staat voor mij al een tijdje in bestelling.

Misschien moet ik dat dan ook maar doen.