BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Jimmaet op 10 maart 2019, 13:03:19
-
Hallo!
Sinds kort een Trix TEE RAm met geluid en alles eraan. In originele verpakking met folie etc, dus blij?
Nee!
Hij loopt bij het minste of geringste niveau- of kantverschil eruit. Op dezelfde baan waar ik Trix BR185'ers, Piko ICE3 & Hondekoppen, Fleischmann sprinters en ik weet niet wat al 10 jaar vrolijk 200-300km/h laat rijden zonder noemenswaardige problemen.
De RAm lijkt helemaal geen zijdelingse tolerantie te hebben.
Bekend probleem?
Oplossing?
-
Zijn de wielen van je nieuwe Trixie wel geschikt voor de rail die je hebt?
Vergelijk de wielvorm eens met die van je probleemloze railvoertuigen.
oudebiels
-
Ik ken dit treinstel niet maar heb een gelijksoortig probleem met de DE2 van Artitec. De draaistellen daarvan hebben onvoldoende ruimte om te kantelen in de dwarsrichting. Komt vooral tot uiting als je verkanting toepast. De oplossing was bij mij de overgang van vlakliggend spoor naar verkant spoor heel geleidelijk laten verlopen.
-
Ik heb hetzelfde treinstel, maar dan zonder sound. Rijdt hier vrolijk over alles heen, zelfs zonder problemen over de mengelmoes aan sporen op m'n schaduwstation.
Alleen Kleinbahn wissels wil hij niet overheen, maar dat ligt meer aan de wissels. ;)
-
Trix heeft toch 2 soorten draaistel zijkanten, 1 setje hoge en 1 setje lage.
Met hoge zijkanten kan het draaistel niet goed bewegen en ontspoort het, met lage wel.
De hoge zijn voor in de vitrine kast.
-
@Oudebiels: Wielen zullen toch gewoon NEM zijn, of RP-25?
@Zwolsbas: er staat niets in de instructies of onderdelenlijst over verschillende draaistellen.
https://static.maerklin.de/damcontent/8a/a9/8aa98b7f926168970e473d80af69b22f1434535971.pdf
-
2e hands gekocht?
Ben zelf nu niet thuis maar heb deze zelf ook de Trix RAm uit versie van Trix zonder geluid met interieur verlichting voorbereiding.
Zal wanneer ik gelegen ben even kijken hoe mijne in elkaar zit.
-
2e hands gekocht?
Inderdaad 2e hands, en in perfecte staat, details nog in de originele plastic zakjes etc. Daarom nogal verrassend, dat 'ie niet rijdt.
Het ligt ook niet aan m'n bochten, die zijn r=450...600mm
-
Zie opmerking van Zwolsbas. Bij mij zitten de vitrinezijkanten nog steeds in het ongeopende zakje. Probeer eens de zijkanten van de draaistellen af te halen (niet bij het motorrijtuig) en kijk eens hoe hij dan rijdt. Als het goed is, kun je die zijkanten er zo afhalen (tenzij ze zijn gelijmd). Die zitten met twee stompjes op het draaistel - zie punt 42 in de handleiding.
Met vriendelijke groet,
Wies.
-
Hoi wij hebben het treinstel ook gehad, ook wij hadden last van ontsporingen, het was het eerste draaistel na de motorbak, als ik het gewraakte wagon er tussen weg haalde reed de trein perfect.
De koppelschacht na gekeken of er oneffenheden in zaten, maar niet van dat, de rail opgevuld waar van we dachten dat het niet vlak genoeg was.
nooit geweten dat het wel eens aan de draaistellen kon liggen, geloof er geen barst van, heb ooit hier een draadje van gemaakt met foto's.
Uiteindelijk hebben het treinstel verkocht.
Wij hebben profirail van fleischmann, ook nu we digitaal rijden ben ik totaal niet tevreden over trix,destijds een zeer vriendelijke mail gestuurd naar de importeur en nooit geen antwoord gekregen.
mvgr Evert en Bas
-
Bij mij zitten de vitrinezijkanten nog steeds in het ongeopende zakje.
Probeer eens de zijkanten van de draaistellen af te halen en kijk eens hoe hij dan rijdt.
Nou, nog een keer de verpakking doorspitten dan. Of gewoon even loshalen. Goeie Tip!
Gek, dat zoiets niet duidelijk gedocumenteerd is. Geen wonder dat Evert en Bas het dan ook niet konden oplossen.
En als de rij-zijkanten ontbreken, wat moet er dan aangepast worden, wat is dus het verschil?
-
Kijk hier eens:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=35398.0
-
Ik heb zelf ook de Trix TEE RAm, oftewel de DE IV.
En ja, er zitten 2 verschillende scheenplaten bij het stel geleverd, hoge en lage.
Nieuw uit de winkel zaten aan een kant de hoge scheenplaten er op, en aan de rechterkant de lage.
Maar ook met de lage scheenplaten kan het treinstel slecht tegen oneffenheden op de baan.
De oorzaak hiervan zijn deels de draaistellen, maar ook de koppeling.
De koppeling zit op de contactplaats te dicht onder de doorloopbalg, hier heb ik binnenin onder het deurtje 2mm weg gevijlt.
Aan de buitenkant zie hier hier niks meer van als het stel gekoppeld is.
Sindsdien is dit probleem niet meer voorgekomen.
Jos.
-
Hoi,
nog niet opgelost :'( Maar ik zal de nieuwste commentaren ook "even" uitproberen :police:
Standaard zitten er bij mij de lage zijkanten op, de hoge vitrine-zijkanten zitten in ongeopend zakje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/53340170_330197114506314_6980677309023911936_n.jpg)
Ook zonder zijkanten loopt hij eruit in een flauw zigzagje (r=1000) met een beetje hoogteverschil.
Op de foto zie je hoe het linker stel in de "binnenbocht" een mm opgetild wordt! Soortgelijk even verderop in een r=450 met ook wat hoogteverschil.
Net alsof de hele draaistelophanging veel te stijf is. De zijdelingse staafjes, die (deels) in een gleufje vallen en de uitslag beperken, lijken niet allemaal evan lang, verschilt van 4,74... 4,89mm
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/54435307_264435594484338_1204193204983824384_n.jpg)
Dus verder zoeken?
-
Wat ik hier zie is wel heel extreem. Het lijkt er op dat niet alleen het draaistel kantelt, maar de rijtuigbak kantelt ook mee.
Zet de trein eens op een vlak tafelblad en beweeg hem dan met de hand door een bocht. Zie je dan hetzelfde verschijnsel?
En wat Jos schrijft over de koppeling die tegen de balg aan loopt, heb je daar al naar gekeken?
-
Wat ik hier op de foto zie wordt ook door de balg veroorzaakt.
De kortkoppelmechaniek heeft veel te weinig ruimte boven om deugdelijk zijn werk te kunnen doen.
Jos.
-
Bedankt allemaal. Binnenkort aan het vijlen slaan enz.
Klaas en Jos: Ruimte op de balg maken.
Op 3-rail forum schrijft Herman B:
Eerst heb ik bij alle draaistellen de nokken die het draaistel in de bak houden, gehalveerd. Dus nu hebben ze vertikaal ongeveer 1 mm meer speling.
Ik snap niet wat hij daarmee bedoelt. Wel merk ik, dat zijdelings kantelen niet vloeiend gaat: Eerst een klein beetje, dan tegendruk, en dan schiet 'ie verder naar eindpositie.
Zot. Want zelfs Piko Hobby, die dezelfde ophanging heeft in rijtuigen en ICE3, heeft hier helemaal geen problemen!
-
Afgelopen beurs te Houten heb ik het betreffende model van Trix zien liggen voor een zacht prijsje met sound. Heb staan twijfelen of ik hem zou kopen.
Nu ik dit allemaal lees ben ik blij dat ik het niet gekocht heb.
Mvg, Johan
-
Herman B bedoelt waarschijnlijk dat de draaistellen niet verticaal kunnen bewegen (op en neer). Dat specifieke draaistel wordt in zijn beweging naar boven tegengehouden aan beide zijden door een plastic verticaal geleidingsbalkje die op hun beurt worden tegengehouden (door de bak). Tenminste, zi begrijp ik het.
Als je die verticale balkjes inkort, heb je vanzelf meer opgaande speling en in combinatie met het wegvijlen van de balg zou dat genoeg ruimte moeten geven om een beeetje fatsoenlijk door een bocht tevl gaan.
Mvg Bas
-
heb mijn probleem draadje even op gezocht https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=17259.0, leek toen wel dat ik een oplossing had, maar bij verkoop reed het treinstel goed en de verkoper wou hem als vitrinemodel aanschaffen.
mvgr Evert
-
Bedankt Evert, da's een mooie draad! Ik ga aan de slag en laat het jullie weten of en hoe het gelukt is.
Ben er al wel 100% zeker van, dat m'n baan niet helemaal perfect is. En het nooit zal worden:
- Tig merken door elkaar
- Houten onderconstructie (relatieve vochtigheid 20% 's winters, 98% 's zomers) en directe wandmontage.
- Gebouwd in een blokhut, die jaarlijks van vorm verandert afhankelijk van weer.
mvgr, Kees
-
Ik kan beamen dat het treinstel erg kritisch is qua baan.
Ik zat toentertijd in het zelfde draadje met hetzelfde probleem als wat Evert al memoreerde: steeds ontsporingen. Wij hebben toen een redelijke extreme oplossing toegepast: de baan gesloopt en opnieuw opgebouwd. Er zaten toch al meer problemen in, dit was toen de druppel. Nu enkele jaren later moet ik zeggen dat het een goede keuze was, we hebben nu echt een ontzettend mooi lopende baan (helaas nog altijd alleen ruwbouw) waar echt nauwelijks ontsporingen op zijn. De TEE Ram ontspoord nu echt nooit meer.
Groet,
Richard
-
Wat ik hier op de foto zie wordt ook door de balg veroorzaakt.
De kortkoppelmechaniek heeft veel te weinig ruimte boven om deugdelijk zijn werk te kunnen doen.
Zitten die balgen star gemonteerd?
-
Zitten die balgen star gemonteerd?
Henk, de balgen kan je er zo vanaf trekken, 4 plastic haakjes.
mvgr, Kees
-
Jimmaet.
De zware operatie van Evert is helemaal niet nodig.
Gewoon onder de balg 2mm weg vijlen, en het probleem is opgelost.
Bij de koppeling met de motorwagen zou ik daar 3mm van maken.
Jos.
-
Nou Jos, dat moet dus te testen zijn door zonder balgen en zijsplaten te rijden. Dan de zijplaten terug, en testen. Nog steeds goed: Vijlen en opgelost.
Misschien van het weekend, even een ander technisch project onder handen.
-
Het is toch wat dat je een nieuw model zo moet slopen en toetakelen om het goed rijdend te krijgen :o
Mvg Johan
-
Slopen en toetakelen vind ik wat sterk uitgedrukt. Die balgen kan je er zo uitklikken en ook weer terugklikken. Na de operatie is het litteken onzichtbaar.
Maar je hebt gelijk dat het niet klopt dat een bekende fabrikant zoiets zelf niet heeft opgemerkt.
-
Die bekende fabrikant heeft waarschijnlijk een testbaan die wél vlak ligt.
-
Hellingen die te stijl zijn geven ook problemen bij dit soort treinstellen,
Hou maximaal 2 a 3% aan (2 a 3 cm per meter stijgen hooguit)
-
Dat zijn hellingen met stijl ;)
-
Belangrijker nog dan de steilte van de helling is de overgang van vlak naar helling. Als die te abrupt is heb je kans dat een compleet draaistel in de lucht komt te bungelen.