BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Pauldg op 05 maart 2019, 11:49:10
-
Onlangs nam ik een kaveltje spoor 0 oude gasketelwagens over van Lima.
Het ging mij puur om de draaistellen, daar kan je ook iets anders op bouwen, Talbot VAM wagens bijvoorbeeld.
Maar nu ik zoveel ketels over had kon ik er ook een experimentje mee uithalen. Ik heb dit namelijk altijd een minder geslaagd model gevonden. Het enorme zonnedak (met kopeinden) staat mij tegen en ik heb er nog nooit een 1 op 1 foto van gezien.
De ketel bestaat uit twee kunststof delen en je kan er niet veel aan veranderen. Echter, nu ik vier complete ketels over had ging ik proberen of ik een aangepaste onderkant op een bovenkant kon lijmen om een gladde ketel te krijgen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/21F66C42-CE63-40DE-929C-FBFBA261FF81.jpeg)
Welnu dat is dus geslaagd. Van de nieuwe bovenkant is rondom een centimeter materiaal verwijderd. Het nieuwe zonnedak is een kleiner gemaakt origineel exemplaar.
Dit smoelt veel beter. Nu maar eens deftig afwerken. :)
-
nice! vind ze er in ieder geval heel overtuigend uit zien! beetje jammer dat de scenery (lees: schommels) op de achtergrond toch echt beter uit gewerkt had kunnen worden ;D ;D en dan die witte muur.. daar moet een groot NS logo op!!
-
Nou ja, gelukkig begin je niet over het konijnenhok ;)
-
Leuk, benieuwd wat het gaat worden!
Wat wel weer voor het model spreekt, is dat bij oudere typen drukgasketelwagens (zoals het voorbeeld van de Lima) het zonnedak een stuk ruimer uitgevoerd was, maar inderdaad wel zonder kopeinden:
Maar dat kan een leuke variatie zijn binnen een trein...
https://www.flickr.com/photos/84861922@N03/32998498085 (https://www.flickr.com/photos/84861922@N03/32998498085)
-
Mooie foto! Deze kende ik nog niet.
Inderdaad waren in de jaren vijftig en zestig de zonnedaken groter. Die kopeindjes heb ik echter nog nooit ergens gezien.
Ja, op een Fleischmann jaren ‘60 model. En ik verdenk Lima er van dat dat gewoon het voorbeeld is geweest.
Dat verplaatst het vraagstuk overigens alleen maar, want waar heeft Fleischmann dan zijn inspiratie opgedaan? ???
-
En hier moet het uiteindelijk op gaan lijken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4BA607D4-9F18-4555-A881-538E4572089A.jpeg)
Bron: Het Utrechts Archief, entry: chemicaliën-vervoer.
Deze wagen is volgens mij een stukje langer, maar dat is niet anders. Weet iemand waar je ergens een vectorbestand van het oude VTG logo kan vinden? Ik krijg het niet gegoogled. En anders wordt het tekenen.
Mvg, Paul
-
ik denk toch dat er een origineel moet zijn dat erop lijkt.. ik vond wel al deze fleischmann: https://www.ebay.ie/itm/FLEISCHMANN-wagon-tank-SHELL-DB-2-Bogies-Ech-ho-GOOD-CONDITION-/253986447665?hash=item3b22c5a131
-
Ja, precies! Die vind ik ook steeds. Een spitting image van de Lima (of eigenlijk omgekeerd). Maar waar precies is het dan op gebaseerd? Vragen, vragen....
-
en lima heeft ook nog is meerdere versies gemaakt: https://auction.catawiki.com/kavels/22186743-lima-0-6762-freight-carriage-agip-tank-wagon-fs (https://auction.catawiki.com/kavels/22186743-lima-0-6762-freight-carriage-agip-tank-wagon-fs)
-
Lima had een beperkt aantal modellen in nul, maar die kwamen wel in tig variaties. Ook voor de Britse markt.
Waarom is mij een raadsel, op een paar ferrywagens na kwam er niets europees op het Britse continent..
-
https://nvbsopderails.eu/greenstone//collect/nsnrbeel/index/assoc/HASH0192/217f2679.dir/NEG1598-0828_screen.jpeg
Hallo,
Deze foto uit het NVBS archief geeft wel een gasketelwagen weer met uitstekend zonnedak
groeten jandcargo
-
Dat is absoluut een tijdgenoot Jan.
Alleen kan je door die uistekende randen niet zien of er bekleding op de kopwanden zit.
Groeten Paul