BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Modelspoorverenigingen (MSV) => Modulebaan.nl => Topic gestart door: Eelco Storm op 01 maart 2019, 14:28:03
-
Op dit moment is chicago Union letterlijk en figuurlijk 'out of my hands'. De module bevindt zich in Rotterdam en wordt door enkele mede-modulebaners voorbereid op deelname aan OnTraxs. Ik kan daar zelf helaas niet bij zijn, ik zie chicago vermoedelijk pas na de zomer weer terug.
Maar niet getreurd, dat betekent dat ik een begin kan maken met de opvolger van chicago Union, namelijk Slopershamer. Ik moet nog een beslissing nemen of het op een enkele of op twee modules gebouwd gaat worden. Uitgangspunt wordt in elk geval een fictieve sloperij waar een verzameling NS stoomlocs en ander oud spul op de snijbrander staat te wachten. De sloperij krijgt de naam "Gerrit Vastwijk, oude metalen".
Ik ben gisteren begonnen met het eerste gebouwtje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190301_141724.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190301_141724.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190301_141739.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190301_141739.jpg)
De basis is het machinistenhuis van een afgevoerde 3700. Dichtgetimmerd met planken en op een klein bakstenen fundamentje doet het nu dienst als rommelhok. Of misschien als toilet voor de slopers. Een definitieve functie zal wel komen als ik de module aan het inrichten ben.
Ondertussen is dit wat ik aan slooplocs heb verzameld:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190301_103035.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190301_103035.jpg)
Uitbreiding is natuurlijk altijd welkom. Het tramlocje komt bij de ingang van de sloperij te staan. Deze draagt namelijk de naam "Vastwijk". De NS 1605 gaat voorzien worden van een bordje "Eigendom spoorwegmuseum".
Nummer- en fabrieksplaten werden op sloperijen dikwijls aan de kant gelegd. Enerzijds vanwege de hogere oudmetaalprijs, maar ook omdat er wel eens liefhebbers of oud-NS personeel langs kwam op zoek naar een herinnering of souvenir. Er komt dan ook een afgevoerde goederenwagen zonder onderstel waar dit soort platen hangen en liggen.
Tot zover. Nu eens gaan nadenken over een layout.
Eelco
-
Top! (y) Even een toepasselijk muziekje erbij (https://www.youtube.com/watch?v=g93mz_eZ5N4) (y)
-
Gaaf!
-
Fijn hok Eelco!
-
Een goed begin is het halve werk 8)
-
Ben heel benieuwd wat het met al dat mooie spul gaat worden. (y)
Leen.
-
Vermoed nu al dat dit een bak naar naar mijn hert word (y) (y) 8) 8)
Grtz,
Samuel.
-
Misschien kan ik je bak in mei weer meenemen?
Ding komt voor OT toch nog hierheen, en ik ben niet
eens een modulebouwert. U zegt het maar.
-
Mooi, die 1600. Door welke fabrikant is deze ooit uitgebracht? Of is dat een zelfbouw werk van iemand? Jammer dat ie naar de schroothoop gaat. ;D
-
Da's een zelfbouwprojectje dat ik over kon nemen. En op mijn module wordt deze voorzien van een bordje dat 'ie van het spoorwegmuseum is. Dan is het maar te hopen dat de sloper zich daar ook aan houdt ;)
-
Met pijn in mijn hart ga ik dit dan toch maar volgen ;)
Ik ben heel benieuwd wat je er van gaat maken!
Groet, Mathyn
-
Vandaag met de groene en zwarte verf in de weer geweest om die vooroorlogse messingzooi een passender kleurtje te geven. Ook het tramlocje heeft een schilderbeurt gekregen en krijgt, als de verf er goed op zit morgen, haar naam- en nummerplaten.
-
Een van de slooplocs is een 8800 in 00, dus wat groter dan het H0 spul. Maar als de loc een beetje achteraf staat zal dat vermoedelijk niet zo opvallen. De loc kreeg ik in een Belgische uitmonstering:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180607_142206.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180607_142206.jpg)
Een paar kladders min of meer NS groen later:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190303_112751.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190303_112751.jpg)
De schoorsteen is van een heel ander type, maar wat mij betreft is het alleen Kniesoor die daar op let ;)
TNHT 17 VASTWIJK
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190303_112819.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190303_112819.jpg)
Ketel moet nog in de verf, dat wordt dus nog een middagje priegelen.
-
Omwille van het perspectief kun je een te grote lok beter helemaal vooraan zetten.
groeten
Hendrik Jan
-
Of je snijd hem in stukjes. (https://www.youtube.com/watch?v=niSauMPCfuE) Dan valt het verschil nog minder op. ;)
-
Een sloopdiorama zou er er nog leuker van worden wanneer er iets experimenteels tussen de locs staat. Een stoomloc met cardanaandrijving of zo die na wat vruchteloze proeven naar de sloperij is verbannen.
-
Ja, maar voor de jaren vijftig niet erg realitisch. Daarbij, NS hield niet zo van experimenteren. Ik kan er eventueel wel de resten van de stroomlijnmantel van een 3800 bij zetten (y)
Eelco
-
Omwille van het perspectief kun je een te grote lok beter helemaal vooraan zetten.
groeten
Hendrik Jan
En hier en daar wat gaten erin hakken.
Of deze al kennis gemaakt heeft met de snijbrander.
-
Het lastige van modelloks in mootjes hakken is dat de brokken meer op hompen plastic lijken dan op met een snijbrander bewerkte dunne plaat...
-
Het is te doen Gert, use your imagination
-
I try to infect NS8714 with the higher standard ;D
Wie weet maak ik ooknog eens een slooploc, dat lijkt me wel een uitdaging.
-
;D ;D ;D
-
Het nieuwe schuurtje voor de verkoop van zooi aan spoorwegliefhebbers is aangekomen:
*plaatje groter dan 2MB*
Niet alleen nummerplaten, maar voor de echte liefhebber ook wat groter spul:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190311_112413.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190311_112413.jpg)
Het wagentje wordt ontdaan van het onderstel en komt lekker afgebladderd ergens bij de entree te staan.
-
Vandaag voor mijn avonddienst maar eens aan de slag met het usatc bakje. Een van de deuren weggesneden, daar komt later een andere deur voor in de plaats. Even lekker gekliederd met wat verf en verdunner, met dit als resultaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190312_131749.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190312_131749.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190312_131814.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190312_131814.jpg)
Niet onaardig, al zeg ik het zelf :)
-
Vind het ook niet onaardig ;) T.z.t. de ik heb ook maar eens verweren. Eerst nog plek voor het spuiten inrichten.
-
De garantie op dat bakje is nu wel verlopen hoor :police: Niet dat die erop zat...
-
Goed bezig (y)
-
Zo, door naar het volgende klusje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190313_110921.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190313_110921.jpg)
-
:o Heel realistisch gedaan!!!
-
Dankje (y)
Ik moet eens gaan nadenken over de context, zodat ik weet wat er meer aan gebouwen moet komen. Een voormalig rangeerterrein heeft natuurlijk een andere samenhang dan bijvoorbeeld een terrein dat al vanaf het begin is aangelegd als sloperij. Dat bepaalt wat voor gebouwen er moeten komen. Wat er in elk geval komt is een kantoor in een oude wagon, iets lokaalspoor-achtigs.
Eens kijken hoe ik dat vorm ga geven.
-
Lekker bezig Eelco, gaat leuk worden (y)
Groet, Michel
-
Geinig zo. (y) ;D
Rob
-
Beetje dit idee ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20181211_102513_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20181211_102513_1.jpg)
Eige foto
Met vr groet Alex
-
Het rijtuig dat dienst gaat doen als kantoor staat in de steigers na twee avondjes meten en snijden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190317_212909.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190317_212909.jpg)
-
Gaaf, goed bezig!
Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk
-
Weer een klein stapje verder:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190412_163602.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190412_163602.jpg)
-
Lijkt wel wat op zo’n voormalig HSM lokaalrijtuig... geinig zo :)
Rob
-
Het is geen ex-HSM rijtuig. Morgen verder met het interieur. Dat zou ook een mooie aanwijzing zijn om er achter te komen bij welke maatschappij dit rijtuig reed :)
-
Iets koninklijks?
groeten
Hendrik Jan
-
Spannend
-
Het interieur krijgt vorm:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190413_142400.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190413_142400.jpg)
-
HMKM 1, het rijtuig van Koningin Moeder Emma :)
-
Bingo (y)
In de oorlog gestript door de Duitsers, kort na de oorlog ingezet als 3e klas rijtuig met langsbanken, daarna dienstrijtuig voor het seinwezen. In 1964 gesloopt.
Ik heb de werkelijkheid een beetje in mijn voordeel aangepast. Na inzet als 3e klas rijtuig bij een sloper beland die er een kantoor annex schaftkeet van maakte:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190413_191038.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190413_191038.jpg)
Eelco
-
Met dank aan Bert Steinkamp.
De (raam)indeling is dusdanig typisch dat het linkje snel gelegd was :)
-
En ik kan me er nu makkelijk van af maken, geen al te veel tierelantijnen en geen afgeronde hoeken bij de ramen. Gewoon een rechttoe rechtaan bakje. Zonder draaistellen, lekker in de moddergrond ;D
Interieur krijg je straks niks meer van te zien. Dak erop en weg is het. Ik rommel het in elkaar omdat het kan (y)
-
Een sloperij is naast de gebruikelijke locs ook rijkelijk voorzien van oude goederenbakkies. Nu heb ik weinig zin om daar de komende Arietek CHD's aan op te offeren (die slooplocs zijn al duur zat) dus daar zal ik uit de grabbelbak gehaalde wagentjes voor gebruiken die een lik grijze verf krijgen.
-
En als je nou een bakkie in de rubber legt en daarna een aantal kopieën maakt met resin?
Dat kan de kosten nog aardig drukken denk ik.
Groet, Mathyn
-
Moet ik hier ook eens in mijn grabbelbak koekeloeren?
groeten
Hendrik Jan
-
Gaarne (y)
En @Mathyn: Inderdaad ook een optie (y)
-
En uit die grabbelbak kwam heel wat leuks tevoorschijn om Slopershamer mee aan te kleden (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20191018_121535.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20191018_121535.jpg)
De planning voorziet in het beginnen met bouwen aan de modules na Rail 2020.
-
Als Eelco vraagt of je twee Arietek karren voor hem
wilt meenemen, dan geef je ze uiteraard de verotte look.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/8485A919-C529-4EA2-8361-5F23E9E1C311.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/8485A919-C529-4EA2-8361-5F23E9E1C311.jpeg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/06A5F7CB-892B-4AC0-A96B-EB5D0DD6BA25.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/06A5F7CB-892B-4AC0-A96B-EB5D0DD6BA25.jpeg)
-
Heerlijk vies (y)
-
50 tinten grijs! (y)
-
Die fop Deen wordt wel weer verwend. 8) (y)
-
Zo, weer thuis in NL met een nieuwe modulebak. Vriendinnetje op het werk, ik nog een weekje vrij. Maar eens even rustig een indeling gaan maken voor Slopershamer (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200224_092029.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200224_092029.jpg)
IJs en weder dienende wil ik Slopershamer klaar hebben voor de volgende editie van Rail.
Eelco
-
Het is toch 'thuis in DK'? ;)
-
Damned autocorrect ;D
-
Geen draaischijf? 24 wissels?
Zal wel erg saai worden zonder...
-
Andere keer weer Steef, als ik een PRR depot ga knutselen ;D
-
??? open watertank met drap water ;D
-
Plannen tot nu toe: een 6300 die uit elkaar getrokken wordt en een stapel tramrijtuigen die staan te fikken :)
-
Ik ben benieuwd of ik de rijtuigjes nog ga herkennen na de mishandeling ;D (y)
-
Eentje in elk geval, die komt met een tramlocje op een platte wagen te staan :)
-
ook goed bruikbaar als keet, grote ruimte met aangebouwd klompenhok dus een stuk praktischer dan een coupébak. Verder zit er maar weinig metaal aan een tramrijtuig, dus er is voor een sloper geen droog brood mee te verdienen.
-
Is ook weer zo. Maar dat gaat me er niet van weerhouden er een mooi brandstapeltje van te maken ;D
-
oh ja, fik erin sowieso 8)
-
kan ik nog op het terrein om wat souvernirs mee te nemen 8)
-
Jazeker, onderstaand goederenbakkie wordt behangen met nummerplaten die liefhebbers tegen een zacht prijsje kunnen kopen... ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190313_110921.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190313_110921.jpg)
-
Afgelopen twee dagen besteed aan vier tramrijtuigjes, die in diverse stadia van afbouw verkeerden. Nu min of meer klaar voor inzet op Slopershamer:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200226_142033.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200226_142033.jpg)
Op een platte wagen met een stoomtramlocje
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200226_142024.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200226_142024.jpg)
En een brandstapel to be. Daar heb ik een leuk idee voor, maar eerst maar eens een definitieve indeling maken.
Eelco
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200317_120636.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200317_120636.jpg)
-
Is ook weer zo. Maar dat gaat me er niet van weerhouden er een mooi brandstapeltje van te maken ;D
Heb die nog iets om z`n handen aan te warmen. ;D
-
Dat word mijn inziens een hele leuke bak!!! 8) 8) (y) (y)
Grtz,
Samuel.
-
Slopen is nog best een kunst. Heel leuk om te volgen.
-
Ik vind die trambakkies best wel geinig geworden zo… (y)
-
Werd er toch zomaar een Philo Austerity tender te koop aangeboden (y) Hier achter een Arietek wrak. Komt op Slopershamer achter een 3700, maar de plannen om een 3900 met die tender te maken zijn al gemaakt ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210127_124804.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210127_124804.jpg)
Eelco
-
Zo, vorige week begonnen aan mijn 10 weken ouderschapsverlof. Zodra de kleine steeds meer op zijn plek is in de crèche, krijgt Slopershamer de resterende aandacht. Want aangezien Modulebaan.nl volgend jaar her en der van de partij is, moet deze ook maar eens af.
Onderlaag is gelegd, plan gemaakt en dan maar eens rails kopen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221103-122137-6363b10e459f2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221103-122137-6363b10e459f2.jpg)
De oude goederenloods komt achteraan, over de doorgaande sporen vooraan komt een onbewaakte overweg naar de sloperij om het wat levendiger te maken.
-
Gefeliciteerd met de kleine!
Ben wel benieuwd hoe deze bak er uit gaat zien na jaren van "schroot" verzamelen...
Groeten,
Jelmer
-
Levert dat oud ijzer nog wat op Eelco? Zal wel mooi zijn in deze dure tijden. Jouw draadje vind ik geweldig en ga het volgen. Succes.
Vriendelijke groet, Klein Bruntendijk, Friesland.
Kees.
-
Wat een lullig plan, schuif dat hok is wat naar
voren en leg daar twee straatspoortjes achter.
Die zet je weer vol met oude wagens en een
ketel op een platte kar ofzo. Perron vol pleuren
met onderdelen en andere zooi. Nu is het net
zo'n netnietje waar er al genoeg van zijn.
-
En zet die loods meteen scheef neer, dan valt ook minder op dat je zo weinig ruimte hebt.
Groet,
Tjalling
-
Wat een lullig plan, schuif dat hok is wat naar
voren en leg daar twee straatspoortjes achter.
Die zet je weer vol met oude wagens en een
ketel op een platte kar ofzo. Perron vol pleuren
met onderdelen en andere zooi. Nu is het net
zo'n netnietje waar er al genoeg van zijn.
Straatspoor komt in dit plan voor de loods, samen met toegangshek. Op het perron komt de bovenbouw Van een usatc-bak met nummerplaten, loclampen en andere souvenirs voor liefhebbers. Ik zal morgen wel even een schets maken.
-
Zul je altijd zien. Ga je met verlof, wird je ziek. De eerste twee weken dus vergooid met ziek zijn, maar nu weer redelijk fris. Dus:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221108-122147-636b73679a2a8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221108-122147-636b73679a2a8.jpg)
Wit wordt weg en straatspoor. Flink gebruikt, dus veel slordige reparaties met asfalt. Voor de loods twee, misschien drie sporen en een groenstrook tussen die sporen en de doorgaande lijn. Mogelijk met wat oud en roestig hekwerk.
Op het oude laadplatform zoals gezegd wat rommel, een oude usatc bak met nummerplaten van gesloopte locs. Vooraan het voormalig rijtuig van Emma als schaftkeet annex berghok. Rechts op de module vindt het sloopwerk plaats. Voor de loods twee rijen te slopen materieel, op het achterste spoor idem.
Alles nog een eerste opzet. De goederenloods naar voren halen kan natuurlijk, maar dan voelt het of het sloopspul wat verstopt wordt in de achtergrond. Maar goed: schiet u maar (y)
-
Dat werden dus vier weken gevuld met ziek, zwak en misselijk zijn. Maar goed, ik heb wel regelmatig broedend naar mijn opzetje staan kijken. En ik denk dat het roer flink om gaat. Die loods is prachtig, maar ik twijfel of die hier op zijn plek is. Ik denk dat ik meer naar Koek of Van Dijk ga kijken. Enkele kleinere gebouwtjes, een paar spoortjes, wat meer groen er omheen.
Back to the drawing board….
-
4 Weeks down, 6 to go! (y)
Wat kranen en non-discripte loodsen tegen de achtergrond en je bent een eind!
-
Back to the drawing board….
Hèhè, verveld reageren heeft toch zijn invloed 8)
-
4 Weeks down, 6 to go! (y)
Wat kranen en non-discripte loodsen tegen de achtergrond en je bent een eind!
Volgens deze deze post (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7894.msg3221445134#msg3221445134) heb je er 8 nodig.
Dat is 1 kraan per anderhalve week ;D
Zonder gekheid, ik denk dat je er goed aan doet de loods niet te gebruiken. En misschien een manier zoeken om de sloperij toch iets schuin tov de rand te leggen.
Groet,
Tjalling
-
... een oude usatc bak met nummerplaten van gesloopte locs. ...
Nummerplaten van stoomlocs worden nu als waardevol gezien, maar dat was vroegah wel anders. Ik denk dat de meeste platen bij het ouwe brons werden gegooid. In de tijd na de oorlog waren heel andere dingen van waarde. Woonruimte, onderdak. De rest was luxe. Rijtuigen als noodhuisvesting dus. En ook toen de eerste woningnood wat gelenigd was dmv nieuwe woonwijken kocht men nog graag een wagon of een rijtuig als schuurtje of hobbyhok. Sommige loc-onderdelen werden ook als waardevol gezien; de dikwandige vlampijpen waren populair als bouwmateriaal; mooie ijzeren kolommetjes. Ik ben wel eens een bouwtekening tegengekomen waar een weg te timmeren hoekkolom werd aangegeven met 'vlampijp' in plaats van 'stalen buis'.
Ook heb ik wel eens een foto gezien van een goederenwagenbodem (stelbalken, bufferbalk, houten vloer, maar zonder scheenplaten en buffers) die als brug naar een weiland werd gebruikt.
Is er iemand die nog andere loc- of rijtuigonderdelen weet die af sloperij een tweede leven tegemoet gingen?
-
Nummerplaten van stoomlocs worden nu als waardevol gezien, maar dat was vroegah wel anders. Ik denk dat de meeste platen bij het ouwe brons werden gegooid.
Dat werd inderdaad als oud brons apart gelegd. Bij de sanering van het Dotremont terrein in Maastricht (rond 1980?) werd nog een krat gevonden met een aantal nummer- en fabrieksplaten er in.
Maar goed, liefhebbers en spoorwegpersoneel bezochten wel slopers om herinneringen op te halen en souvenirs te kopen. Dat wordt in verschillende krantenartikelen uit die periode wel genoemd. Er zijn nog aardig wat nummerplaten als aandenken bij sloperijen vandaan gehaald. Maar veel daarvan zijn waarschijnlijk na het overlijden van 'pa' alsnog bij het oud ijzer beland. Ik heb vrij recent een overzichtje gezien van bewaarde platen. Het zijn er idd niet veel, zeg een 75 stuks.
Een mooi geval van hergebruik van sloopmateriaal staat in het boek over de serie 6100. Vlampijpen voor verwarming van kassen, ruitjes van het machinistenhuis voor aquaria en assen voor constructiewerkplaatsen waar er ondermeer tandwielen van werden gemaakt.
Ik dik de werkelijkheid een beetje aan op mijn module ;)
-
Hey Eelco,
Heb je nog wat verder gekomen met je module?
Groet,
Tjalling
-
Een beetje, maar geen grote ontwikkelingen. Ik heb op modulebaan.nl een kort berichtje gedeeld. Ik verdwijn even onder de radar om orde in de chaos in mijn hoofd te scheppen.