BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: arnout op 22 februari 2019, 09:24:09
-
Goedendag,
Is het goed mogelijk om een Artitec DE1 om te bouwen van 2-rail naar 3-rail?
Gr Arnout.
-
Denk het wel.
Sleper eronder en wat draadjes omsolderen op het kleine printje dat op de bodem onder het interieur huist. Verder een decoder inprikken als je een analoog tweerailmodel ombouwt.
Ik weet niet of de drierail de1 van Artitec ook andere wielen had, maar misschien is dat helemaal niet nodig. Verder kan je bij Artitec vragen of ze de originele sleper nog hebben. Die klik je er zo onder.
-
Is sowieso mogelijk. Je hebt er eventueel volgende voor nodig.
1. Al dan niet de originele Artitec 3-rail onderdelen zoals wielen en sleper.
2. Kennis van electronica.
3. Lef.
Indien de eerste 2 er niet zijn dan heb je meer nodig van 3. Voor 2. Kunnen we je hier op het forum wel helpen.
Om te beginnen zou ik eens in de handleiding kijken of de sleper op het draaistel te bevestigen is en bij Artitec informeren naar de verkrijgbaarheid van sleper, wielen en misschien een draaistel (Ik kan het nu even niet nakijken maar er reageert vast wel iemand).
Als de originele onderdelen er niet zijn dan moet je kijken of er alternatieven zijn.
De draadjes van de wielen moet je samenvoegen en het draadje van de sleper op het vrijgekomen eilandje. Soms zijn er soldeereilandjes die verbonden of onderbroken moeten worden.
Tot slot een geschikte decoder er in.
Als je in Noord-Holland woont wil ik je wel helpen.
Ps. Een ac versie kopen is het makkelijkst
Succes Frits
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
-
Kennis van elektronica is echt overbodig. Enige ervaring met solderen is genoeg.
Er zijn verschillende versies van het kleine printje, maar het idee is hetzelfde. Er is duidelijk te zien waar de stroomafname is aangesloten. Je sluit de zwarte draden van de stroomafname aan op dezelfde plek als de rode draden van de stroomafname. De sleperdraad sluit je aan waar eerst een van de zwarte draden zat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/de1print1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/de1print1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/de1print2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/de1print2.jpg)
-
Misschien wat kort door de bocht om het " kennis van electronica" te noemen. Ik had mijn woorden zorgvuldiger moeten kiezen, "ervaring met electronica" was wellicht beter geweest. Ik heb er alweer spijt van dat ik heb gereageerd.
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
-
???
Een zin als "kennis van elektronica" kan afschrikken. Dus ik laat even zien wat nu precies nodig is aan soldeerwerk bij de ombouw van dit model. Toevallig erg weinig. Leek me ook wel handig die foto's.
-
Bedankt voor jullie reacties. Heb ook een mailtje naar Artitec gestuurt en zal hun reactie even afwachten.
Mvg,
Arnout
-
Je hebt er eventueel het volgende voor nodig.
1. Al dan niet de originele Artitec 3-rail onderdelen zoals wielen en sleper.
2. Kennis van electronica.
3. Lef.
Zelf ben ik ook in het bezit van de (blauwe) Artitect DE1 loc.
Deze is als digitale gelijkstromer aangeschaft. Punt 2 en 3 heb ik heel eenvoudig omzeild, door het door een ander te laten doen die er veel ervaring mee heeft ;).
Na het plaatsen van de sleper is toen de originele decoder direct vervangen door een LokSound met de originele geluiden. Een aanrader bij deze loc, hij is het waard.
Echter bleek na terugkomst dat hij vooral last had van wissels en piepend en krakend gedrag bij R1 bochten. En aangezien ik een kleine baan heb, is de R1 bocht noodzakelijk. Ik herkende dit gedrag van locs en treinstellen die in het verleden al eens waren omgebouwd van 2-rail naar 3-rail. En wordt veroorzaakt doordat de aslengte bij 2-rail 0,4 millimeter langer is dan bij 3-rail (daarom rij ik wel met Roco en andere merken qua wagens en rijtuigen, maar vervang altijd de wielassen) en daardoor meer wringt in de bochten e.d.
De tandwiel-loze assen zijn op mijn verzoek dus handmatig 'verkleind'. Die 0,4 millimeter is echt wel merkbaar, al lijk ik daarmee een muggenzifter.
Degene die deze actie voor me uitgevoerd heeft, heeft bij Artitec de originele AC wielassen besteld en geplaatst.
Met groot succes. Het is een plaatje en hij rijdt als een plaatje en het enige geluid wat je nu nog hoort is dat van de Loksound. De wissels waren vanaf dat moment trouwens ook geen probleem meer.
Dus zeker aan te raden.
Groeten,
Jan
-
Vermoedelijk heeft Artitec niet meer aangedreven AC assen, de laatste zitten vermoedelijk in die van Jan ;D
Zou de niet aangedreven wielen gewoon vervangen voor AC assen. Zijn redelijk universeel, even de oude wieldiameter en aslengte opmeten. Uit mijn hoofd heb ik toegepast: 10,4mm en 24,4mm. Volgens mij zijn de originele 10,2mm.
-
Vermoedelijk heeft Artitec niet meer aangedreven AC assen, de laatste zitten vermoedelijk in die van Jan ;D
Sorry.... ;D
-
Ik weet niet of de drierail de1 van Artitec ook andere wielen had, maar misschien is dat helemaal niet nodig. Verder kan je bij Artitec vragen of ze de originele sleper nog hebben. Die klik je er zo onder.
Ik zou het ook eerst eens proberen met de DC wielen.
ESU gebruikt ook maar 1 set wielen voor AC en DC.
Ik heb ooit een Mehano Reeks 51 tweedehands gekocht, en er zaten ook DC wielen en een sleper onder, en die persoon had nooit problemen gehad met het rijdgedrag op de 3-railsporen. Ik heb hem terug omgebouwd naar 2-rail.
-
..... en die persoon had nooit problemen gehad met het rijdgedrag op de 3-railsporen. .....
Hetgeen ik aangaf, zijn niet echt problemen die het rijden tegenhouden.
Ze zijn hoogstens een vervelende bijkomstigheid.
Echter zal dit ook weer minder van toepassing zijn als je R2 of groter gebruikt voor je bochten.
Groeten,
Jan
-
Als 3 railer met veel omgebouwd DC materiaal gebruik ik regelmatig een wielen persje om de afstand op de assen iets aan te passen.
Onder mijn Artitec DE materiaal zitten ook Lilliput of Brawa slepers.Kun je met een boutje zo onder het draaistel monteren.
Groeten Robin
-
Hoi Arnout,
Ik zou even op zolder moeten kijken. Ik heb een dummy DE2 gekocht. De basis hiervan is volgens de doos een wisselstroom model. Misschien zouden we assen en onderdelen van het draaistel kunnen ruilen. Mijn dummy moet op een digitale tweerailbaan bij een werkplaats komen te staan, dus ik zou geholpen zijn met gelijkstroom assen.
Mocht je dit een idee vinden kun je me even PB sturen.
Groet Ruud B.
-
Ruud
Mocht je er met Arnout niet uitkomen, wellicht heb ik namelijk een gelijkstroomdummy die eigenlijk 3 rail moet zijn.
Maar Arnout gaat natuurlijk voor, en ik moet het nog checken.
Martijn
-
De de1 heeft van die holle kunststof assen en de de2 gewone massieve stalen assen. Bij het loopstel zal dat wel niet uitmaken, maar ik ben benieuwd of de aangedreven wielstellen uitwisselbaar zijn. Misschien kan je het hele aangedreven draaistel omwisselen.
-
Naar mijn beleving heeft Wijbe alleen de wielassen met tandwielen omgewisseld.
-
Beste Henk,
Ik heb dankbaar gebruik gemaakt van uw aanwijzingen om de analoge DE1 van 2 naar 3 rail om te bouwen (onderste foto). Echter, de lichten branden (voor-aqchter-binnen) als ik hem op de analoge baan zet maar niet op de digitale baan.
Daar is toch continu stroom, je zou verwachten dat de lichten dan branden, of heb ik iets verkeerd gedaan.
Alvast bedankt voor uw reactie.
Groeten van Maurice
-
Digitaal moet je de verlichting aanzetten.
-
Hij is niet digitaal maar analoog, waar moet ik dan de verlichting aanzetten?
Ik wil hem namelijk koppelen aan een digitale de2
-
Sorry Henk, ik heb het al gevonden. Bedankt.