BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: PlanE op 20 februari 2019, 18:59:53
-
Ik heb al ruim 20 jaar een groene Hondekop van Lima. De motor loopt en maakt veel toeren, maar de trein komt niet tot nauwelijks in beweging. Laatst had ik de motorwagen opengeschroefd. Met een wattenstaafje en wat wasbenzine haalde ik veel zwarte prut (olieresten?) bij de motor vandaan. De motor zelf geeft blauwe vonkjes af tijdens het rijden. Betekent dit dat het motortje op z'n eindje is?
-
Met een beetje geluk alleen de koolborstels versleten. Commutator schoonmaken kan ook helpen.
-
Haal ook het oude vet van de tandwielen af met wat wasbenzine (complete draaistel met motor en al in een jampot wasbenzine spoelen, drogen laten en dan nieuw smeren) ;).
-
Heb ik al gedaan, maar helaas helpt het niet.
-
De motor loopt en maakt veel toeren
Als dit echt zo is, ligt het niet aan de motor. Die draait toch hard? Als de snelheid van de motor niet overgebracht wordt op de wielen, lijkt het me eerder dat er een tandwiel is versleten of los op z'n as zit.
-
Misschien tijd voor een cd motortje? wilde ook net posten dat het lijkt of er een tandwiel los zit.. ;D en als je onderdeeltjes nodig hebt heb ik misschien ook nog wel wat..
-
:-\ niet goed gelezen.....stinkt inderdaad naar een gescheurd motortandwiel.
-
Hoe kan dat komen? Door olie en vuil?
-
Slipbandjes kunnen ook gedegradeerd zijn, waardoor je dit effect krijgt.
-
Heb ik ook gehad met een locomotief, nadat alles schoongemaakt was en de draaidelen gesmeerd te hebben heb ik nieuwe koolborstels geplaatst.
Na de eerste test draaide het ook niet echt lekker, maar hoe langer de locomotief gereden had werd de snelheid ook beter, maar dat kan ik niet garanderen.
Het kan ook zijn dat je slipbandjes moet monteren, maar dan moeten de wielen slippen op de rails en dat hoor je
-
Bij Lima's gaan geen tandwielen los zitten, het binnendeel van de motor bestaat uit één stuk. Je moet de rubber slipbandjes goed ontvetten, als dat niet meer helpt omdat ze te ver uitgehard zijn, vervangen door de kleine maat Mӓrklin bandjes, die geven veel grip.
-
Bij Lima's gaan geen tandwielen los zitten, het binnendeel van de motor bestaat uit één stuk.
Dat waag ik te betwijfelen, zou ik nog eens goed naar moeten kijken. Het zou kunnen dat motoras en rondsel één geheel vormen,, maar het blikpakket van het anker zeker niet.
Maar het lijkt me simpel om er achter te komen wat er fout is. Zet het ding zonder de kap op de rails, dan zie je gauw genoeg wat er wel meedraait en wat niet.
-
Komt langzaam in beweging? Wat? Alleen de motorwagen? De hele trein?
De veertjes van de koolborstels kan je wat uitrekken.
De gaatjes waar de wielassen van de wagons kunnen na 20 jaar uit gesleten zijn.
De wielen v/d motorwagen worden door was benzine niet schoon, met een railgum krijg je ze wel schoon.
De stroomafnemers op de assen kunnen te strak zitten. (Een beetje verbuigen, zodat ze goed contact maken, fout?)
Ze hoeven echt niet zo strak te zitten, want dat geeft extra weerstand.
Oja, die drie koperen strippen op het motoranker worden met wasbenzine ook niet echt schoon.
Met koperpoets krijg je die weer glimmend en daardoor een optimale stroom doorvoering.
Mocht dit alles niet helpen, in een PB staat een andere optie.
Er is niets zo irritant als een niet goed rijdende trein en je weet niet waarom.