BeneluxSpoor.net forum

Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Tijdperk|| op 09 februari 2019, 16:16:01

Titel: NS1200, Rangeersein
Bericht door: Tijdperk|| op 09 februari 2019, 16:16:01
Kan iemand op deze vraag een antwoord geven.

B.v.d.Wim.
Titel: Re: NS1200, Rangersein
Bericht door: Bert van Gelder op 09 februari 2019, 16:19:25
Hallo Wim,

Ik denk dat je de vraag iets duidelijker moet stellen wil je een antwoord krijgen.
Gaat het om Grootspoor?
Gaat het om een Roco NS 1200, Fleischmann, Lima?
Digitaal, analoog?

Gr, Bert
Titel: Re: NS1200, Rangersein
Bericht door: Blausee-Mitholz op 09 februari 2019, 16:30:32
1 pit rechts onder aan bijde zijden zit je altijd goed.

Mvg Johan
Titel: Re: NS1200, Rangersein
Bericht door: Tijdperk|| op 09 februari 2019, 19:18:54
Het betreft hier fleismann en lima digital lok’s in div. kleuren.
Ik heb het al aan een machinist gevraagd maar wist het niet ,hij gaf aan nooit op een ns1200 te hebben gereden.
Ga in ieder geval toepassen volgens reactie van Johan.

Grt,Wim
Titel: Re: NS1200, Rangersein
Bericht door: Biesje op 09 februari 2019, 22:38:10
Als de Fleischmann en Lima's nog origineel zijn dan is wat Johan zegt best wel prima. Behalve bij de ACTS Lima of als de locs zijn voorzien van A sein. Dan is het de middelste lamp dacht ik. Bij de gerenoveerde locs in ieder geval de middelste want deze konden de onderste seinen niet apart bedienen heb ik eens gelezen.

Mvg,

Robert.
Titel: Re: NS1200, Rangersein
Bericht door: Joop_L op 09 februari 2019, 23:19:42
Rangeerpit maakt niks uit, welke lamp je pakt. Ik pak altijd links. Vraag me niet waarom, gebeurd automatisch.  ;D
Titel: Re: NS1200, Rangeersein
Bericht door: Jamie op 10 februari 2019, 00:25:28
De Frontseinen van de 1200 serie met gecombineerd front/sluitsein zijn de lampen los in en uit schakelbaar en te zien op de twee onderste foto's.
Hier ACTS 1255 met middensein als rangeerpit.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/64/ACTS_1255_VOS_Logistics.jpg
Hier Railexperts 1251 met rangeersein linksonder.
https://www.flickr.com/photos/jeroen_bos/25203659938/
Titel: Re: NS1200, Rangersein
Bericht door: Jamie op 10 februari 2019, 00:34:51
Als de Fleischmann en Lima's nog origineel zijn dan is wat Johan zegt best wel prima. Behalve bij de ACTS Lima of als de locs zijn voorzien van A sein. Dan is het de middelste lamp dacht ik. Bij de gerenoveerde locs in ieder geval de middelste want deze konden de onderste seinen niet apart bedienen heb ik eens gelezen.

Mvg,

Robert.

Dit is bij de Hondekop met A-sein.
Daar kun je alleen rangeersein tonen doormiddel van de middelste pit te ontsteken.
De onderste 2 zijn gekoppeld en in te zetten door 1 schakelaar 😉
Titel: Re: NS1200, Rangersein
Bericht door: Gerke op 10 februari 2019, 10:23:30
Rangeerpit maakt niks uit, welke lamp je pakt. Ik pak altijd links. Vraag me niet waarom, gebeurd automatisch.  ;D

En ik altijd rechts. Weet ook niet waarom.  ;D Maar nooooit de bovenste. Die verblinden altijd als ik 's nachts naar het materieel toe loop. Vanuit de regelgeving moet er één wit licht gevoerd worden, verder niet nader gespecificeerd.
Titel: Re: NS1200, Rangeersein
Bericht door: Jamie op 10 februari 2019, 10:32:34
Dan moet dat materieeltechnisch wel kunnen
Mat54,G1206 en G2000 kunnen alleen maar de middelste pit bovenin tonen als rangeersein.

Maar als ik met een 6400 ga rangeren gebruik ik altijd rangeersein aan de kant waar ik als machinist aan het werk ben om de buffer goed te kunnen zien.
Dus 1 zijde linksonder en andere zijde rechtsonder 😁
Titel: Re: NS1200, Rangeersein
Bericht door: Gerke op 10 februari 2019, 11:02:08
Da's duidelijk. NSR machinist heeft die keuze. Op Flirt en die nieuwe Spanjool na. Dat laatste is een aanname. Nog geen mat bekendheid hierop. Maar volledig off-topic.  :-X

En NSR machinisten staan niet tussen de buffers. Daar word je vies... ;D
Titel: Re: NS1200, Rangersein
Bericht door: André82 op 10 februari 2019, 12:01:44
Rangeerpit maakt niks uit, welke lamp je pakt. Ik pak altijd links. Vraag me niet waarom, gebeurd automatisch.  ;D
Het is minimaal 1 witte lamp, 3 mag ook. Met 3 witte pitten ben je tenminste goed zichtbaar.
Titel: Re: NS1200, Rangeersein
Bericht door: timtrein op 10 februari 2019, 12:23:22
Ja tegenwoordig, maar dat is nog niet zo ontzettend lang (jaartal? ergens begin van de eeuw?)
Titel: Re: NS1200, Rangeersein
Bericht door: André82 op 10 februari 2019, 19:04:24
Het is ook veranderd in het handboek machinist. Ik gebruik het al sinds ik zelf met 1:1 modeltreinen (2005) onderweg ben, puur vanwege de zichtbaarheid.
Titel: Re: NS1200, Rangersein
Bericht door: Joop_L op 10 februari 2019, 21:12:20
Het is minimaal 1 witte lamp, 3 mag ook. Met 3 witte pitten ben je tenminste goed zichtbaar.
Heb je links meerdere lampen zitten dan?  ::) ;D ;D Lees anders nog even goed mijn reactie :P
Titel: Re: NS1200, Rangersein
Bericht door: Thom op 11 februari 2019, 00:58:49
Rangeerpit maakt niks uit, welke lamp je pakt. Ik pak altijd links. Vraag me niet waarom, gebeurd automatisch.  ;D
Misschien ergens een keer aangeleerd?

Bij het oudere materieel schakelde de voetverwarming alleen in als het linker frontsein brandde, zodat die in de achterste cabine altijd uit was  ;)
Titel: Re: NS1200, Rangeersein
Bericht door: Duikeend op 11 februari 2019, 10:23:57
hallo allen

met het risico off-topic te zijn; ik las in een artikel in de rh oktober 2014 over het aanpakken van de elotrains 1500, dat alle nederlandse e-locs geel licht hebben maar jullie praten over wit. geldt dat dan weer voor dieselkes? of hoe zit dat nu precies? ik dacht altijd dat het een beetje scheelde per type en soms zelfs per loc.

Titel: Re: NS1200, Rangeersein
Bericht door: WilcoV op 11 februari 2019, 11:45:16

Frontseinen bij NS waren altijd gelig, maar omdat bij het seinbeeld langs de baan gesproken werd over Rood-Geel-Groen, werd het gelige frontsein op het materieel altijd wit genoemd. Met de Europese regelgeving is het frontsein wit geworden waardoor je nu nog door elkaar geel en wit als frontseinen tegenkomt. Uiteindelijk is de bedoeling dat alle frontseinen wit worden.
Titel: Re: NS1200, Rangeersein
Bericht door: WilcoV op 11 februari 2019, 11:51:23
Wat betreft de rangeerpit, vroege stond in het seinreglement geen afbeelding en stond er als omschrijving bij rangeren ten minste één wit licht aan voor en achterzijde van de trein. Tegenwoordig staat in bijlage 4 van de regeling spoorverkeer een afbeelding welke onderdeel is van de seinvoering. De omschrijving van het seinbeeld is hierbij niet verandert, ten minste één wit licht aan voor en achterzijde, echter toont de afbeelding een midden frontsein als rangeersein. Bij materieel met een schakelaar om de seinbeelden in te stellen zoals de Flirt, schakelt automatisch het midden frontsein in bij rangeersein.
Titel: Re: NS1200, Rangeersein
Bericht door: Duikeend op 11 februari 2019, 21:48:37
Frontseinen bij NS waren altijg gelig, maar omdat bij het seinbeeld langs de baan gesproken werd over Rood-Geel-Groen, werd het gelige frontsein op het materieel altijd wit genoemd. Met de Europese regelgeving is het frontsein wit geworden waardoor je nu nog door elkaar geel en wit als frontseinen tegenkomt. Uiteindelijk is de bedoeling dat alle frontseinen wit worden.

ok dan je! weer wat geleerd :)
Titel: Re: NS1200, Rangeersein
Bericht door: Thom op 13 februari 2019, 01:03:59
Frontseinen bij NS waren altijd gelig, maar omdat bij het seinbeeld langs de baan gesproken werd over Rood-Geel-Groen, werd het gelige frontsein op het materieel altijd wit genoemd. Met de Europese regelgeving is het frontsein wit geworden waardoor je nu nog door elkaar geel en wit als frontseinen tegenkomt. Uiteindelijk is de bedoeling dat alle frontseinen wit worden.
Dat er bij NS treinen rondrijden met naast gele ook witte frontseinen, komt door een probleem wat er geweest is met de levering van gele frontseinen.
Daarbij was de gele coating niet zo dik als eerder waardoor ze veel witter doorschijnen.

Een bewuste keuze is dat niet, want dan hadden ze wel per 3 stuks vervangen geweest.
Titel: Re: NS1200, Rangeersein
Bericht door: Piet K op 13 februari 2019, 17:36:11
Deze Japanse versie van de koploper heeft beide kleuren, is wel een beetje off topic, maar toch wel leuk om te zien.
De koplopers hier in Nederland koppelde  (toen de deuren nog geopend konden worden) toch wel makkelijker, ging geheel automatisch en hier komt wel veel handwerk aan te pas.
https://www.youtube.com/watch?v=26c5vcqU9J8
Titel: Re: NS1200, Rangeersein
Bericht door: Menno op 13 februari 2019, 21:02:00
Ja, maar het schijnt ook bergen onderzoek, testen, weer onderzoek en nog eens ontelbaar veel testen gekost te hebben voordat dat betrouwbaar werkte. Er was niet voor niets zoveel kritiek op het afsluiten van die koppen, juist omdat er zo lang aan gesleuteld was om dat vol-automatisch voor elkaar te krijgen.

Punt 2: kijk eens naar de omstandigheden. Het sneeuwt daar als een malle en is er zo te zien goed koud. Misschien dat dat automatisch gewoon niet gaat of zo vaak interventie van een mens vereist (ik acht het on-Japans, maar een goede trap hier of daar) dat het weinig zin heeft.
Titel: Re: NS1200, Rangeersein
Bericht door: Thom op 13 februari 2019, 23:45:17
Het afsluiten van de doorloopkoppen had als reden dat het nogweleens flinke vertraging op leverde als het een keer niet werkte en omdat er geen railcatering meer aanwezig was die met zijn karretje de trein door wilde onderweg.
Titel: Re: NS1200, Rangeersein
Bericht door: Joop_L op 14 februari 2019, 06:26:22
Bij het niet automatisch sluiten, maar met de knoppen, was het met 2-3 minuten gedaan. Zoveel vertraging leverde het niet op. In 4,5 jaar tijd dienst gedaan te hebben op Utrecht, 2x met de hand moeten sluiten... Nou nou, wat een storingen zaten er in die doorloopkoppen.  NOT
Titel: Re: NS1200, Rangeersein
Bericht door: Jamie op 14 februari 2019, 15:13:11
Oud NS materieel wat geen middensein (A-sein) had voor de verbouwing (Bijv 1100/1200/1300/2200/2400/Mat54) hadden links en rechts boven een witte gloeilamp met daartussen een draaischijfje met een helder en een rood glaasje zodat je handmatig Front of Sluitseinen kon maken in de cabine of in de huif.
De onderste 2 lampen waren standaard geel.

Verder hadden alle NS treinen gele frontseinen voordat de concurrentie op het spoor kwam rond 1999.

Toen in 1999 ACTS (en iets later ook Shortlines op het Nederlands spoor kwamen te rijden hadden die ook gele lampen.
Ergens 2004 moesten we bij Shortlines de gele lampen uit de Class66 verwijderen en vervangen door witte lampen voor de toelating tot Duitsland. (Later ook Belgie)
Daar voeren de treinen witte frontseinen.
In die tijd moesten ook de NS 6400en die de grens over gingen (Duitse Herders/Vlaamse Reuzen)witte lampen hebben en werden dus ook vervangen.

Tegenwoordig hebben bijna alle 6400en witte lampen aangezien ze van DB zijn of ze nu wel of niet over de grens mogen!

Mvg Jamie Diks

Titel: Re: NS1200, Rangeersein
Bericht door: Thom op 15 februari 2019, 01:23:05
Oud NS materieel wat geen middensein (A-sein) had voor de verbouwing (Bijv 1100/1200/1300/2200/2400/Mat54) hadden links en rechts boven een witte gloeilamp met daartussen een draaischijfje met een helder en een rood glaasje zodat je handmatig Front of Sluitseinen kon maken in de cabine of in de huif.
De onderste 2 lampen waren standaard geel.
En aan één kant zat ook nog een oranje venster ;)
En juist omdat het oranje of rood te moeten kunnen tonen zat er een witte lamp in, geel licht ligt te dicht tegen het oranje aan, en geel achter rood geeft ook oranje  ;)
Citaat
Verder hadden alle NS treinen gele frontseinen voordat de concurrentie op het spoor kwam rond 1999.

Tegenwoordig hebben bijna alle 6400en witte lampen aangezien ze van DB zijn of ze nu wel of niet over de grens mogen!
Dat zal niet zijn omdat ze "van DB" zijn, maar dat zal dan eerder gewoon omdat het gelijktrekken van de serie eenvoudiger is met het wisselen en aanvullen van lampjes.
Maar volgens mij zijn de alleen NL loks nog steeds gewoon voorzien van gele lampjes, alleen mogen de meeste lokken tegenwoordig Belgie of Nederland wel in.