BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Peter Spruit op 27 januari 2019, 20:43:30
-
Loop tegen het volgende probleem aan. Peco wissel voorzien van een PL10 aandrijving.
Aandrijving lOs getest en zet perfect om.
Onder de wissel wil hij slechts naar 1 kant omschakelen. Terug omzetten in de rechte stand gebeurt er niets en krijgt hij de wissel niet teug om.
Wissel vervangen door een andere geeft zelfde probleem. Aandrijving gewisseld geeft ook hetzelfde probleem. In onbelaste toestand doet alles het wel normaal. Iemand een idee wat ik verkeerd doe ?
-
hoe zwaar is de voeding? zie ook wisseldecoderprobleem (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=10446.15)
Groet Ronald.
-
Standaard 16 v wisselstroom
-
hoeveel ampère kan die leveren. De PL10-aandrijving kan wel tot 3 - 4 ampère gebruiken. En doe je het analoog of via een decoder? Wat meer info is gemakkelijker ;) Als je het draadje in de link doorleest dan weet je al veel meer en mogelijk ook waar het probleem kan zitten.
Groet Ronald.
-
Hoi, als je alles hebt geprobeerd, kun je ook nog de ondervloer wisselaandrijving van Modellbau Glöckner proberen. Bij ons werken op de Knollendam baan werken die prima bij de Peco wissels. Adres en info vind je onder Google bij bovenstaand bedrijf. De 65 wissels op onze onder stations werken er bijna feilloos mee. En helaas zijn we nog niet verder gekomen met de bouw.
Groet, Totty
-
Gewoon analoog Ronald. Mijn andere 20 wissels schakelen wel normaal op dezelfde voeding
Als ik de aandrijving loskoppel van de wissel gaat deze wel vlot om in beide richtingen.
Zit eventueel aan de veerspanning te denken als mogelijke oorzaak.
Morgen eens verder bekijken
-
Hoi,
Over de veerspanning: Dat zou ook kunnen. Dat is in ieder geval het proberen waard.
Groet Ronald.
-
Probleem opgelost.
Bleek uiteindelijk dus de veerspanning van de Peco wissel te zijn.
Na deze wat losser te hebben gezet gaat hij vlot om.
-
Mooi dat het is opgelost.
Toch nog even dit.
Wat daarnaast misschien ook een oorzaak is, is dat de wisselaandrijving niet geheel centrisch onder het wissel geplaatst is en/of dat de bewegingsrichting niet geheel evenwijdig loopt aan die van de wisseltong.
Mijn ervaring is dat die Peco wisselspoelen enorm krachtig zijn en dat er heel wat mis moet zijn willen ze het wissel niet om kunnen zetten.
Het is vaak even schuiven en handmatig proberen in welke positie de weerstand het kleinst is.
Groet, Bas