BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: PlanE op 19 januari 2019, 18:44:31
-
Vandaag zag ik op de beurs in Houten een NS 1300 van Electrotren liggen. Ik aarzelde om deze loc aan te schaffen. Een blauwe 1300 is namelijk een 'missing link' in mijn collectie (ik heb namelijk wel een blauwe 1000, 1100 en 1200). Nadat ik de loc heb laten testen op de testbaan bij de ingang, heb ik uiteindelijk besloten om de loc aan te schaffen. De loc reed tenslotte. Toen ik eenmaal thuis was en ik de loc op mijn eigen baan ging uittesten, hoorde ik een heel raar geluid. Het was net alsof er iets aanliep tijdens het rijden. Mijn enthousiasme ebte langzaam weg en ik kreeg redelijk spijt van mijn aankoop... Ik ben vervolgens naar de plaatselijke winkelier geweest. Mij werd verteld, nadat de loc werd getest, dat de tandwielen versleten waren en dat onderdelen van een Electrotren 1300 niet meer verkrijgbaar zijn.
Mijn vraag is wat ik nu kan doen... Hoe kan ik deze 1300 weer in orde krijgen? Of moet ik deze 'miskoop' afschrijven en zo snel mogelijk vergeten?
-
Ik heb hier nog een vervangende aandrijving van Verbeck liggen. Toevallig een paar weken geleden gekocht op de beurs in Houten, maar niet direct nodig.
Groet,
Tjalling
-
Hoi,
Onderdelen van rivarossi 1300 passen ook en zijn (meestal) nog leverbaar. Zou deze winkel niet te serieus nemen
groet rob
-
Klopt. Artikelnummers Rivarossi DC assenset en eventueel tussen tandwielen op onderstaand plaatje.
(https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/912/6xa3mw.jpg) (https://imageshack.com/i/pc6xa3mwj)
Gr, Ben.
-
En waar te bestellen eventueel ?
-
In de winkel?
https://www.modeltreinexpress.nl/webshop/article.xhtml?articleid=224489
https://www.modeltreinexpress.nl/webshop/article.xhtml?articleid=224491
-
Waarschijnlijk levert dat niets op, net even de voorraad gecheckt bij de importeur Model-Engineering.
Maar beide items zijn daar niet meer op voorraad. (zoals te zien op de foto's van Ben)
En dan kan je het meestal wel vergeten... :(
Ze hebben best heel wat onderdelen voor Nederlandse modellen op voorraad, maar het raakt natuurlijk ook een keer op.
En sommige onderdelen gaan heel snel.
Je zou nog even zelf voor de zekerheid contact kunnen opnemen, misschien hebben ze nog een onderstel, of draaistel liggen van een plukloc of zoiets.
http://www.model-engineering.nl/contact.html
Gr. Maarten
-
Klopt, de wielen zijn niet meer leverbaar helaas.
-
Ja inderdaad dat lees ik ook overal. Ik had toen ik een flink aantal jaren geleden stopte er een paar bewaard die ik erg mooi vond. Nu als herbeginner zijn ze zonder gebruik stuk uit de doos/vitrine. Ik had natuurlijk ook de Liliput NS 3500 serie stoomloc die nu de zelfde problemen geeft. :(
-
Ik heb gisteren (via AnW <-> Model-Engineering) binnen 3 werkdagen een setje Rivarossi NS 1300 wielen (artikel nummer HR2251/35) geleverd gekregen, dus blijkbaar zijn ze gewoon (weer?) leverbaar.... ;) ??? (y)
-
Anders zou eens kunnen vragen bij Erwin Frick ('Frie'), die levert ook tandwielen in diverse soorten en maten...
Rob
-
De tandwielen op de assen zijn moduul 0,5 met 10 tanden.
Ik heb de mijne gerepareerd met de tandwielen uit deze link:
https://www.conrad.nl/p/reely-rondsel-educatief-soort-module-05-boordiameter-19-mm-aantal-tanden-10-518405
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190131_211057.jpg)
Ik moest de tandwielen wel doormidden zagen, anders pasten de bodemplaten niet. Er zitten 10 tandwielen in een set voor €1,99, genoeg om 20 assen te repareren
Mijn modellen rijden nu tenminste weer, alleen geen idee voor hoelang.
Henk
-
'Only time can tell...' ;D
-
Goed smeren met tandwielvet schijnt het leven te verlengen. (y)
oudebiels
-
@Henk: Hoe makkelijk / moeilijk was het om een wiel van de as af te halen, zodat je het tandwiel om de as kon schuiven?
Marco
-
Ik heb de wielen met een GM&S trekkertje los gehaald. Dit gaat heel makkelijk.
De oude tandwielen zaten heel losen gingen er dus gemakkelijk af.
De gehalveerde tandwielen heb ik er in een bankschroefje met behulp van 2 m3 moertjes weer opgeperst.
De wielen kon ik er met de hand weer op drukken.
Henk
-
Dank voor je uitleg. Vooralsnog heb ik geen problemen met mijn exemplaren. De blauwe heeft nog nooit wat gemankeerd. De turkooizen kocht ik voor een zacht prijsje met ratelende wielen, heb daar toen nieuwe van Rivarossi onder gezet, en die houdt het sindsdien ook vol. Mocht ik in de toekomst toch problemen krijgen, dan zal ik zeker jouw oplossing toepassen (y).
-
Henk,
Ik ben al een tijdje op zoek naar een betaalbare oplossing voor deze tandwielen dus spreekt mij jouw oplossing wel aan.
Ik heb twee 1300-en ( blauw en turquoise ) waarvan de tandwielen zijn gebroken en wil nu 2 setjes bij Conrad bestellen. Ik heb echter nog een vraag omtrent het doorsnijden/slijpen van de tandwielen. Hoe heb je dit gedaan, geslepen of gezaagd en zijn beide zijden hierna te gebruiken? Mogelijk smeltschade!!
Alvast bedankt en groet,
Coen.
-
Mijn 1300 heb ik inmiddels kunnen verkopen.
-
Vandaag bij Conrad 2 setjes tandwielen besteld. Ben benieuwd!
Momenteel ben ik in het buitenland maar eind volgende week weer thuis. Kan ik bij thuiskomst meteen aan de slag. Kijken hoe het doormidden zagen gaat.
Groet,
Coen.
-
Coen,
Ik heb de tandwielen met een figuurzaagje doormidden gezaagd, zo een beetje op het oog. Daarna op een stukje waterproof schuurpapier recht en glad gemaakt, eerst korrel 400 en daarna korrel 1000. Beide helften waren te gebruiken dus ik kon met 1 setje beide 1300-en repareren.
Groet, Henk
-
Beste Henk,
Na thuiskomst uit het buitenland waren tandwielen binnen gekomen.
Zondag met splitsing begonnen. Eerste tandwiel mislukte, slechts een zijde te gebruiken.
Volgende tandwielen in Proxxon draaibankje gezet, waarna het doorzagen geen probleem meer was.
Actie geslaagd. De turquoise 1300 rijdt nu zijn rondjes. Binnenkort de blauwe onder handen nemen.
Bedankt voor je tip.
Losse tandwielen waren bij de voorheen gemelde importeur uitverkocht. Alleen complete wielsets nog verkrijgbaar, € 30,00 per 6 complete assen!
Groet,
Coen.
-
Mocht ik in de toekomst toch problemen krijgen, dan zal ik zeker jouw oplossing toepassen (y).
Nou, dat was dus onlangs zover ;) + :(. Ik heb toen ook die tandwielen van Conrad laten aanrukken, en HenkZ's aanwijzingen opgevolgd. De loc loopt sinds vandaag weer als een zonnetje. Voor wat betreft de duurzaamheid van deze reparatie, zolang jullie niets horen/lezen, is dit nog steeds het geval :).
-
Goede headsup... Moet voor mijn Elektrotren Eurosprinter ook nieuwe tandwielen hebben. Bij mij zit mijn tandwiel alleen in het midden, zoals bij deze ook het geval is:
(https://www.e-kalfakis.gr//images/products/37-ER25062.jpg)
Moeten we wel uitkomen lijkt mij. :D
-
hallo wie is verbeck
-
Verbeck Modellbau uit Olpe [D]
Levert onderdelen en (Faulhaber)aandrijvingen.
o.a. verkrijgbaar bij Modellbahn Pietsch:
https://www.modellbahn-pietsch.de/modelleisenbahn-H0/verbeck-zubehör (https://www.modellbahn-pietsch.de/modelleisenbahn-H0/verbeck-zubehör)
Mvg, Erich
-
Ok dankje
-
Tom, Ludwig Verbeck heeft ruim 20 jaar geleden het tijdelijke met het eeuwige verwisseld....Zijn creaties zijn nog steeds van een uitstekende kwaliteit.
Alhoewel Verbeck niet de eerste firma was die de Faulhaber klokankermotor in de modelbouw toepaste heeft hij wel consequent in eigen beheer ombouwsets voor een groot aantal grootserie modellen ontwikkeld en uitgebracht. Verbeck fabriceerde ook alle messing profielen en tandwielen in eigen beheer. Zijn werkplaats in Drolshagen was indrukwekkend.
Groet,
Rob
-
Nou, dat was dus onlangs zover ;) + :(. Ik heb toen ook die tandwielen van Conrad laten aanrukken, en HenkZ's aanwijzingen opgevolgd. De loc loopt sinds vandaag weer als een zonnetje. Voor wat betreft de duurzaamheid van deze reparatie, zolang jullie niets horen/lezen, is dit nog steeds het geval :).
Even wat stof van dit draadje blazen. Vandaag kreeg de loc weer de kuren, en wat bleek, het rode Conrad-tandwiel dat ik 3,5 jaar geleden heb gemonteerd was gebroken. Gelukkig heb ik er nog wat in reserve, maar het is dus toch geen echt langdurige oplossing. Heeft iemand in de tussentijd misschien nog andere tandwielen op het almachtige Internet gevonden?
-
Ik teken ze bv en dan kan je via shapeways bestellen.
Diegene die hiervoor door mij zijn gemaakt daar heb ik nog geen klachten over gehoord.
Ronald Visser
-
Staan die bestelbaar bij Shapeways?
-
Precies mijn vraag, Ed! Ik heb gezocht op https://www.shapeways.com, maar ik zie ze nergens...
-
Volgens een eerdere bijdrage hier betreft het een Z10 tandwiel met module 0.5. Lukt het niet om deze via Shapeways te bemachtigen dan is zo'n tandwiel ook bij kkpmo.com te bestellen. Zowel de materiaalkeuze -POM of messing -, breedte als as diameter zijn kiesbaar.
De kwaliteit van zowel het product als van de orderverwerking zijn zonder meer goed te noemen.
Groet, Rob
-
Deze zijn bij mij te bestellen.
Als het niet de juiste zijn (ik ben een leek) dan teken ik ze en plaats ik ze ook.
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/tek-1-63795df5c877b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/tek-1-63795df5c877b.jpg)
-
Ok, dat zijn wel flinke prijzen. Ik kijk daarom eerst maar eens hoe lang het nieuwe tandwiel van Conrad het deze keer uithoudt. Als dat weer scheurt binnen een paar jaar, dan boor ik het gat van zijn opvolger eerst op van 1,9mm naar 2mm alvorens het over de as te schuiven. Misschien is die 1,9mm toch net te krap. Ik moet namelijk aardig wat kracht zetten om het over de as te schuiven, en is dat op termijn de oorzaak van het euvel.
-
Weinert hanteert bij kunststof tandwielen voor een 2 mm as een perspassing van 1,97 mm. Mocht je een tandwiel met 1,90 mm gat hebben dan vraag je teveel van het materiaal en zal een gescheurd tandwiel het resultaat (op termijn) zijn. Het gat met een 1,95 mm bootje levert je al enige winst, zeker als je geen draaibank tot je beschikking hebt...
Gr, Rob
-
Dank. Dan ga ik tegen die tijd naar die maat boor op zoek.
-
Hoi,
De Electrotren tandwielen zijn ook een stuk smaller dan de Lima's. Dus minder materiaal voor stevigheid :( . Ik boor de tandwielen meetsal gewoon op naar de uiteindelijke maat (dus 2,5 mm voor Limarossi assen en 2 mm voor de Electrotren/Rivarossi 1300en) Er zit meestal een gekartelt stukje op de as wat er voor zorgt dat alles toch goed vast blijft zitten en er gaat nog een drupje 2-componenten epoxy lijm tussen. Bij asjes zonder ribbels gat er eerst een vijltje over de as waar de lijm dan op houdt (wel goed ontvetten)
Nog geen losse tandwielen gehad na een dergelijke reparatie, maar ik rij erg weinig.
Mvg,
Robert
-
Dat is ook nog een goede tip Robert. Ik zal eerst eens binnenkort een van mijn reserveassen waar de tandwielen al van af zijn erbij pakken, en meten hoe groot de doorsnede is ter hoogte van de ribbels. Wellicht volstaat een 2mm boor, al dan niet i.c.m. met wat lijm.